Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2020, 08:10   #181
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De piano heeft een duidelijke visie op het conflict, hij is niet onpartijdig. Hij steunt Netanyahu, maar net als Netanyahu geeft hij geen antwoord op die onvermijdelijke vraag "what next"? Ik heb veel Joodse contacten en stel die vraag onophoudelijk, hoewel ik me er niet populair mee maak. Als je rechtse Israeli en Joden wil klein krijgen in het debat, is die vraag genoeg. Ze hebben immers GEEN antwoord daarop. Hun hele politiek heeft geen duidelijk doel, ze weten niet waar ze wel naartoe willen, enkel dat ze geen Palestijnse staat willen. Dat die weigering zal leiden tot een één staat oplossing, is overduidelijk. Maar in die ene staat zijn de Palestijnen wel in de meerderheid. De uiterst-rechtse zionisten zijn wel duidelijk. Zij willen een genocide tegen het Palestijnse volk. The piano spreekt zich ook daar niet over uit, dat is wel wat verdacht.
Dat lijkt me flauwekul te zijn, die je vermomt in een intentieproces.
De israëlische regering haar doel kun je perfect uit haar acties en handelwijze deduceren.
Voor Gaza is het simpel : dat is hun probleem niet. Het is een beheersbaar veiligheidsrisico binnen een bevroren conflict.
Voor westbank zijn er meerdere aspecten : het is hun de facto grens aan Jordanië. Het is ook een mooi vanuit Jerusalem vertrekkende homogeen gekoloniseerde uitbreiding met +/- 400.000 settlers. Waarvan de overgrote meerderheid van de knesset zegt dat die daar nooit meer zullen weggaan.
En de palestijnen ? Aangezien Israël zeer enthousiast werkt aan de implementatie van het plan van Trump, mogen die op 70% van de westbank hun eigen staat oprichten. Dat heeft als ultiem voordeel dat er geen druk kan komen om die 2 mio palestijnen de israelische nationaliteit te moeten geven.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 08:15   #182
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat lijkt me flauwekul te zijn, die je vermomt in een intentieproces.
De israëlische regering haar doel kun je perfect uit haar acties en handelwijze deduceren.
Voor Gaza is het simpel : dat is hun probleem niet. Het is een beheersbaar veiligheidsrisico binnen een bevroren conflict.
Voor westbank zijn er meerdere aspecten : het is hun de facto grens aan Jordanië. Het is ook een mooi vanuit Jerusalem vertrekkende homogeen gekoloniseerde uitbreiding met +/- 400.000 settlers. Waarvan de overgrote meerderheid van de knesset zegt dat die daar nooit meer zullen weggaan.
En de palestijnen ? Aangezien Israël zeer enthousiast werkt aan de implementatie van het plan van Trump, mogen die op 70% van de westbank hun eigen staat oprichten. Dat heeft als ultiem voordeel dat er geen druk kan komen om die 2 mio palestijnen de israelische nationaliteit te moeten geven.
Ben wel benieuwd of bij die nieuwe annexatie plannen, de Palestijnen die daar wonen plaats moeten gaan maken voor kolonisten. Die kans bestaat.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 08:17   #183
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Arabische leiders, de bevolking had toen niets te zeggen. En ze hadden ook wel reden om Israël aan te vallen hé, het was niet eens een staat, een kleine minderheid van recent toegekomen Joden, die plots de mooiste stukken van Palestina voor zichzelf opeisten. Als je het vanuit hun standpunt bekijkt zeer logisch.
Het zionisme was een ideologisch project, maar die Arabieren en Palestijnen verdedigden gewoon het land waar hun voorouders al eeuwenlang woonden.
In dat opzicht is het zionistische project ook goed te vergelijken met het Generalplan Ost. (wel minder bloedig en pervers in opzet dat moet gezegd worden)
De zionisten wilden een Joods land in een gebied waar vooral Palestijnen woonden, die zionisten als minderwaardig beschouwen, de Duitsers wilden Lebensraum in het oosten, in gebieden door Slaven en Joden bewoond die de nazi's als minderwaardig beschouwden.
Daar zal de piano en co. geen antwoord op geven, want ze weten dat die vergelijking volledig opgaat. (in theoretisch opzicht toch, natuurlijk was de Duitse politiek veel grootschaliger en kwaadaardiger, de nazi's vermoordden miljoenen burgers terwijl de zionisten maar enkele duizenden burgers vermoordden, maar de opzet en het idee waren wel gelijkaardig)
Ik stel toch ook nergens dat ik die Arabische leiders niet begrijp?

Ik kies geen partij. Ik kijk enkel naar de feiten. Althans, dat probeer ik zoveel mogelijk te doen. Israël heeft de oorlogen gewonnen. Israël is er het sterkst uitgekomen.

Dan is het klaar, toch?
Oud 22 mei 2020, 08:35   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik stel toch ook nergens dat ik die Arabische leiders niet begrijp?

Ik kies geen partij. Ik kijk enkel naar de feiten. Althans, dat probeer ik zoveel mogelijk te doen. Israël heeft de oorlogen gewonnen. Israël is er het sterkst uitgekomen.

Dan is het klaar, toch?
Is dat zo? De oceanen zitten vol plastic afval. We kijken alleen naar de feiten. Is het dan klaar?

Coronavirus maakt slachtoffers. We kijken alleen naar de feiten. Stopt het hier dan bij?

Als ik uw berichten dan lees, dan stel ik vast dat u eigenlijk stelt "het is zo, dus houden we het zo". Is het fatalisme? Of is het de redenering die aanhoudt omdat u eigenlijk in alle stilte toch voor de staat Israël en haar kolonisatiepolitiek kiest?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 08:44   #185
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

---

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 22 mei 2020 om 08:47.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 09:00   #186
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is hetzelfde als in beleefd gezelschap vragen wie er VB stemt.

En het antwoord is duidelijk voor iedereen die 3 hersencellen heeft die samenwerken. Als de Palestijnen op de West Oever geluk hebben, kunnen ze , als ze heel hard hun best doen en lief zijn, het Israëlische staatsburgerschap krijgen. Maar dan moeten ze wel met heel veel (zowat allemaal) te gelijk heel hard werken.

Maar de afspraak tussen Jordanië en Israël is duidelijk. Israël , trek uw plan met de Palestijnen, wij willen er al meer dan genoeg. En de natuurlijke grens, De Jordaan, is prima voor ons. Wat de rest van de wereld ervan denkt, who cares.

En Israël annexeert dat gebied op't gemakje. Zoals ze nu aan't doen zijn.
Wat er niet gaat gebeuren is een openlijke genocide of verdrijving. Dat zou internationaal teveel modder in't water laten opborrelen.
Net niet.
Dat was in de jaren '90 het scenario wat de linkerzijde die toen nog macht had ertoe dreef van pacificatie na te streven en annexatie te weigeren : het horror-scenario was dat ze in een scenario van 1 staat zouden terechtkomen met 2 mio extra arabieren die de nationaliteit zouden krijgen.
De huidige rechterzijde die de macht heeft zal dat nooit toestaan, dat zou een demografische verschuiving met enorme gevolgen op politiek vlak betekenen en dat willen ze net vermijden.
Oud 22 mei 2020, 09:05   #187
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben wel benieuwd of bij die nieuwe annexatie plannen, de Palestijnen die daar wonen plaats moeten gaan maken voor kolonisten. Die kans bestaat.
Het zou me verwonderen dat ze dat gaan proberen, de meeste van die gebieden zijn trouwens nu al heel homogeen qua bevolking. Een gedwongen delokalisatie van een grote groep zou voor Israël een PR ramp zijn en dan verliest de Trump administratie ook teveel krediet.
Oud 22 mei 2020, 09:07   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou me verwonderen dat ze dat gaan proberen, de meeste van die gebieden zijn trouwens nu al heel homogeen qua bevolking. Een gedwongen delokalisatie van een grote groep zou voor Israël een PR ramp zijn en dan verliest de Trump administratie ook teveel krediet.
Alsof het nu al geen ramp is. Denk maar aan de compleet mislukte PR-stunt van Trump om de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen, wat in de wereld alleen maar onbegrip en afkeuring heeft opgeleverd. Het toont gewoon dat die PR waarover u spreekt, echt wel het laatste is waarvan men wakker ligt.
Oud 22 mei 2020, 09:16   #189
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alsof het nu al geen ramp is. Denk maar aan de compleet mislukte PR-stunt van Trump om de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen, wat in de wereld alleen maar onbegrip en afkeuring heeft opgeleverd. Het toont gewoon dat die PR waarover u spreekt, echt wel het laatste is waarvan men wakker ligt.
Het is gelukt, Jan. Daar gaat het om. Niemand is daar nu nog mee bezig, na een paar weken controverse is de storm gaan liggen en ook de arabische buren praten er niet meer over.

Een schoolvoorbeeld van 'Facts on the ground' politiek.
Oud 22 mei 2020, 09:19   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is gelukt, Jan. Daar gaat het om. Niemand is daar nu nog mee bezig, na een paar weken controverse is de storm gaan liggen en ook de arabische buren praten er niet meer over.

Een schoolvoorbeeld van 'Facts on the ground' politiek.
Hiermee bevestigt wat ik stelde: PR is het laatste waarmee ze in Tel Aviv bezig zijn. Als de grote broer uit Washington hen maar steunt, zal de rest hun worst wezen.
Oud 22 mei 2020, 10:12   #191
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard zullen ze het niet direct doen. Maar als proces?
Oud 22 mei 2020, 10:15   #192
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo? De oceanen zitten vol plastic afval. We kijken alleen naar de feiten. Is het dan klaar?

Coronavirus maakt slachtoffers. We kijken alleen naar de feiten. Stopt het hier dan bij?

Als ik uw berichten dan lees, dan stel ik vast dat u eigenlijk stelt "het is zo, dus houden we het zo". Is het fatalisme? Of is het de redenering die aanhoudt omdat u eigenlijk in alle stilte toch voor de staat Israël en haar kolonisatiepolitiek kiest?
Ik kan er niets aandoen dat jij week wordt van de feiten. Ik stel nergens dat het het eindpunt is. Het enige waar ik het over heb is dat Israël op dit moment de vinger in de pap heeft. Het is wachten op een geopolitieke verandering, waarbij een derde partij de dienst gaat uitmaken.
Oud 22 mei 2020, 10:18   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan er niets aandoen dat jij week wordt van de feiten. Ik stel nergens dat het het eindpunt is. Het enige waar ik het over heb is dat Israël op dit moment de vinger in de pap heeft. Het is wachten op een geopolitieke verandering, waarbij een derde partij de dienst gaat uitmaken.
En? Ik heb al meermaals aangegeven dat niemand de feiten betwist. Wat voor zin heeft het dus voortdurend te herhalen "Israël heeft gewonnen"? Ja, Israël trekt nu aan de touwtjes, maar belet dat ons hierover te discussiëren? Of over de aanloop van de feiten? Ik weet niet wat daar trouwens "week" aan is. Bang voor een historische analyse?
Oud 22 mei 2020, 10:20   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard zullen ze het niet direct doen. Maar als proces?
De insnoering van de Palestijnse brokjes, dorpen en steden op de westelijke Jordaanoever is inderdaad een proces dat moet leiden tot het verdwijnen van de Palestijnen. Je moet geen hogere studies te hebben gedaan om te weten dat het ommuren en verder economische en sociaal insnoeren van de Palestijnse gebieden het leven op termijn niet alleen ondraaglijk maar ook onmogelijk zal maken. Het is een vorm van trage genocide.
Oud 22 mei 2020, 10:20   #195
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En? Ik heb al meermaals aangegeven dat niemand de feiten betwist. Wat voor zin heeft het dus voortdurend te herhalen "Israël heeft gewonnen"? Ja, Israël trekt nu aan de touwtjes, maar belet dat ons hierover te discussiëren? Of over de aanloop van de feiten? Ik weet niet wat daar trouwens "week" aan is. Bang voor een historische analyse?
Je mag overal over discussiëren. Het is alleen een nogal kansloze onderneming.
Oud 22 mei 2020, 10:21   #196
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De insnoering van de Palestijnse brokjes, dorpen en steden op de westelijke Jordaanoever is inderdaad een proces dat moet leiden tot het verdwijnen van de Palestijnen. Je moet geen hogere studies te hebben gedaan om te weten dat het ommuren en verder economische en sociaal insnoeren van de Palestijnse gebieden het leven op termijn niet alleen ondraaglijk maar ook onmogelijk zal maken. Het is een vorm van trage genocide.
De eerste genocide waarbij het volk waarop een genocide werd gepleegd een bevolkingsgroei kent. Bijzonder.
Oud 22 mei 2020, 10:22   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je mag overal over discussiëren. Het is alleen een nogal kansloze onderneming.
Welke discussie op dit forum is dan wel een kanshebbende onderneming? Hecht u echt zoveel gewicht aan politics.be ?
Oud 22 mei 2020, 10:22   #198
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke discussie op dit forum is dan wel een kanshebbende onderneming? Hecht u echt zoveel gewicht aan politics.be ?
Ik niet. Jij wel. Je maakt je nogal druk, immers.
Oud 22 mei 2020, 10:23   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste genocide waarbij het volk waarop een genocide werd gepleegd een bevolkingsgroei kent. Bijzonder.
Goed lezen wat er staat. Het is iets wat op langere termijn een feitelijkheid inhoudt als men de huidige politiek verder zet of nog verstrengt.
Oud 22 mei 2020, 10:23   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik niet. Jij wel. Je maakt je nogal druk, immers.
Oei, een standpunt voor de Palestijnen hoort nu blijkbaar in het vakje "zich druk maken".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be