Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2020, 15:18   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Mijn punt is vrij simpel: Joden en Arabieren/Palestijnen zijn beide autochtoon en een tweetstatenoplossing een enige werkzame oplossing.
Israël heeft getoond dat ze daartoe in de feiten niet toe bereid is. Enkel wil het een soort lappendeken naast zich tolereren dat dan de bedrieglijke naam "Palestijnse staat" krijgt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 15:20   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel in vergelijking met de politiek van Marokko in de Westelijke Sahara, de Turkse politiek in Turks-Cyprus, het conflict in Kasjmir en de politiek van de imperialistische communisten uit Peking in Tibet en Xinjiang.
Helemaal niet. In deze rubriek wordt van alles en nog wat gepost.
Oud 29 mei 2020, 15:25   #183
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat gaat over de framing van kritiek op Israël. Onmiddellijk komt men af met goedkope etiketten als "antisemiet" en - in het bericht waarnaar u verwijst - "vrienden van Iran".
Dus als iemand vindt dat het antisemitisch is dat jij het het bestaansrecht van Israël wordt ontkend, mag degene dat niet zeggen?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 15:28   #184
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Israël heeft getoond dat ze daartoe in de feiten niet toe bereid is. Enkel wil het een soort lappendeken naast zich tolereren dat dan de bedrieglijke naam "Palestijnse staat" krijgt.
De Palestijnen weigerden tot ongeveer de jaren 90 over vrede te praten. Bovendien heeft Arafat dé kans laten liggen in 2000 voor een onafhankelijke Palestijnse staat.
Oud 29 mei 2020, 15:32   #185
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. In deze rubriek wordt van alles en nog wat gepost.
De aandacht voor het Israëlisch-Palestijns conflict is een stuk groter dan voor vergelijkbare brandhaarden.
Oud 29 mei 2020, 15:35   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als iemand vindt dat het antisemitisch is dat jij het het bestaansrecht van Israël wordt ontkend, mag degene dat niet zeggen?
U bent vrij. En dat hoort ook zo te zijn. Ik ben principieel tegen iedere muilkorfwet. Wat mij betreft, hoort iemand ook in alle vrijheid de holocaust te kunnen ontkennen.

De vraag lijkt me eerder waarom de verdedigers van Israël de discussie rond de problematiek altijd weer trachten af te blokken door uit te pakken met de beschuldiging van antisemitisme.
Oud 29 mei 2020, 15:35   #187
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gaza is dan wel Dar-El-Islam he

En we zien wat het uithaalt.
En daarom moet die steun maar stoppen? Het levert hen in ieder geval al wel voedsel op .
Citaat:
De vluchtelingenkampen bestaan nog steeds.
Puur door de onredelijke onwil van een staat die wil expanderen. Oprichting van een Palestijnse staat had in 1 klap de meerderheid van de vluchtelingen van die status afgeholpen.
Citaat:
Wat de VS nu nog doet, da's een raar verhaal, daar ben ik het mee eens. (alhoewel, de militair-technologische knowhow en praktijktesten hebben ook warde)
Waarom de VS dat deed, dat begrijp ik wel. Sovjets kloten, heerlijk toch.
Maar je kan moeilijk van Israël verwachten de gekozen koers op te offeren om een groep voordelen te geven waarvan geweten is dat die "nogal haatdragend" is sinds Jordanië en Egypte hun gebieden even bestuurd hebben, en dan gaan lopen zijn als de joden eens terugbeten.
Ze zien niet dat zij zelf bijdragen aan die haat.
Citaat:
Wat zijn het anders? Overheden?
meestal hoor ik dat het terroristische organisaties zijn.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 16:58   #188
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U bent vrij. En dat hoort ook zo te zijn. Ik ben principieel tegen iedere muilkorfwet. Wat mij betreft, hoort iemand ook in alle vrijheid de holocaust te kunnen ontkennen.
Ik heb jou nooit een antisemiet genoemd, omdat jij Israëls bestaansrecht ontkent. Wel vind ik het een merkwaardig en hypocriet standpunt. Verder constateer ik bij jou een cirkelredenatie. Jij vindt Joden geen natie, dus ontkent het bestaan van Israël. Wat betreft Holocaustontkenning: ik vind het vreemd hoe je überhaupt een mening kunt hebben over een vaststaand feit. Verder zijn complotgekkies als Gun en Zobron gevaarlijker dan slechts een nietszeggende toetsenboordheld. Ik begrijp daarom de Belgische wetgeving wel. Toch denk ik dat het effectiever is dat dergelijke debielen hun onzin op het net kunnen zetten en dat ze dan flink op hun plek worden gezet.

Citaat:
De vraag lijkt me eerder waarom de verdedigers van Israël de discussie rond de problematiek altijd weer trachten af te blokken door uit te pakken met de beschuldiging van antisemitisme.
Dat enkele verdedigers van Israël dat doen heeft meerdere redenen:

1) Omdat er wel degelijk antisemieten zijn die posten onder de noemer van 'antizionisme', ook op dit forum. Neem bijvoorbeeld een Gun.
2) Het volkomen onnodig vergelijken van Israëls politiek met die van Hitler-Duitsland. Dat maakt elke discussie meteen beladen vanwege de retoriek.
3) Alleen het bestaansrecht van Israël in twijfel wordt getrokken, terwijl dat niet gebeurt bij elk ander land dat een conflict heeft.
4) Joden juist vanwege hun etniciteit zijn omgelegd door de nazi's, niet vanwege hun geloof. Dat jij ontkent dat er een Joodse natie bestaat (wat wel zo is) is voor hen uitermate pijnlijk.
5) Als je Israël verdedigt meteen wordt gezegd/gesuggereerd dat je Joods en/of zionist of Hasbara bent. Alsof je dus een duistere reden moet hebben om op te komen voor Israël. Dat overkomt mij persoonlijk al jaren, terwijl ik al 13 jaar zeg dat ik een atheïstische Nederlander ben van rooms-katholieke komaf. Bovendien zeg ik al even lang voorstander te zijn van een tweestatenoplossing en Israëls nederzettingenbeleid nadrukkelijk af te keuren.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 29 mei 2020 om 16:59.
Oud 29 mei 2020, 18:14   #189
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
En daarom moet die steun maar stoppen?
Het levert hen in ieder geval al wel voedsel op .
Laat de landen die hen al 70 jaar in kampen houden eens een inspanning doen, en kom nu niet af "Jamaar Israël". Israël heeft geen zak meer te maken met 95% van de kampzitters. Die blijven er zitten omdat landen zoals Jordanië ook niet meer Palestijnen wil laten rondlopen. In libanon is het al even geniaal.Daar kan een kampzittende Palestijn kiezen tussen Hezbollah strijder worden, vluchteling richting de Dar-El-Harb , of kampzitter blijven

Citaat:
Puur door de onredelijke onwil van een staat die wil expanderen.
Net zoals u constant hamert op de onredelijkheid van Israël, is dit eenzelfde soort van situatie. Geef me 1 jaar waarin Israël niet aangevallen is. (diplomatiek, regulier militair of asymmetrisch militair).
Citaat:
Oprichting van een Palestijnse staat had in 1 klap de meerderheid van de vluchtelingen van die status afgeholpen.
Die staat was opgericht, die noemen ze tegenwoordig Jordanië, u weet wel, die staat die de West Oever ingenomen heeft in 1948.
Citaat:
Ze zien niet dat zij zelf bijdragen aan die haat.
Ik denk eerder dat ze dat prima inzien, en dat de politieke leiders in Israël die situatie graag gebruiken.
Citaat:
meestal hoor ik dat het terroristische organisaties zijn.
Niet gouvernementeel dus. Alhoewel dat bij Hamas een twijfelgeval is.
Oud 29 mei 2020, 18:24   #190
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, want , het is vaak ook niet duidelijk wie er wint . Het is echt maar net hoe je er tegenaan kijkt. Precies daarom ook vind ik de termen "winnen" en de "sterkste" onbruikbaar.
Als je er niet meer bent, en er van uw gedachtengoed niks meer overblijft, en je geen nakomelingen meer hebt, en iedereen je grotendeels vergeten is, dan heb je verloren. Winnen is waarschijnlijk maar een tijdelijk statuut, behalve voor de laatste winnaar, natuurlijk, die al de rest onderwerpt. Maar ondertussen wil je dus "verliezen" vermijden, en kan je dat "voorlopig winnen" noemen. Verliezen is definitief, winnen niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2020, 18:25   #191
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een volk dat bezet wordt , heeft het recht zich hiertegen te verzetten en wanneer andere opties uitgesloten zijn , hebben ze zelfs het recht zich met geweld te verzetten.
Iedereen heeft altijd alle rechten. Een onderdrukt volk heeft het recht in opstand te komen. De onderdrukker heeft het recht hen uit te roeien. Het is geen kwestie van "recht" maar van "kunnen" en van "doen". Dat laatste bepaalt winnen en verliezen.

Ik zal het cru zeggen: hadden de Nazi's WO II gewonnen, dan waren de Joden "rechtmatig" uitgeroeid. Dat ze dat niet zijn, komt doordat de Nazi's de oorlog verloren hebben en niet door een of ander "rechtsprincipe". Kijk maar naar de Armeniers. Daar is het uitroeien gelukt. Kijk naar de Indianen: daar is het uitroeien gelukt. Telkens dat lukt, is het probleem opgelost. Het is wanneer men er aan begint, en het niet kan afmaken, dat er ambras van komt. De stommiteit met israel is dat men de Palestijnen niet uitgeroeid heeft. Dus is er ambras van gekomen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 mei 2020 om 18:29.
Oud 30 mei 2020, 08:33   #192
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is het oude denken , vanaf WO2 is men begonnen met internationaal recht dat beperkingen oplegt aan moordlustige figuren.
Waarom noemt u het niet volledig uitroeien van de Palestijnen een fout ?? Dat klinkt alsof er daardoor een groter probleem is ontstaan. uitroeiing is juist het grootste probleem. In uw redenering was de fout van de Duitsers het niet volledig uitroeien van de joden , terwijl mij dat juist een goede zaak lijkt. internationale interventie heeft uitroeiing voorkomen !
Het hele idee dat uitroeiing van de vijand tot iets leidt dat positief is , is zeer twijfelachtig. U klinkt als een warm voorstander van massamoord.

Laatst gewijzigd door atmosphere : 30 mei 2020 om 08:38.
Oud 30 mei 2020, 09:08   #193
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laten we Israel met al haar religieuze gezeik volledig platgooien en uitroeien, dan zijn we van het probleem af . Dat is geen minder extreme redenering als de uwe. Bent u het daar ook mee eens?

Dergelijke ideeën komen gewoon voort uit partijdigheid en het gevoel/idee dat bepaalde volken superieur zijn aan andere.

In Europa hebben we elkaar eeuwenlang geprobeerd uit te roeien, en ondanks de verschillen zijn we nu op het punt gekomen dat geen enkel europees land nog denkt aan het uitroeien van een ander land. Ik kan gewoon naar al die landen toe gaan en ben er nog welkom ook. Dat is het concrete resultaat van ideeën / oplossingen die niet gebaseerd zijn op het nutteloze uitroeien van anderen. En sinds de duitsers geweld hebben afgezworen en vol overtuiging zijn gegaan voor een menselijke aanpak is het een geweldig land geworden.
Oud 30 mei 2020, 09:20   #194
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we Israel met al haar religieuze gezeik volledig platgooien en uitroeien, dan zijn we van het probleem af . Dat is geen minder extreme redenering als de uwe. Bent u het daar ook mee eens?
Niet echt maar ge zijt op goede weg.
Doe er nog het hele schiereiland bij en we kunnen over de modaliteiten spreken.
Platgooien en uitroeien lijkt me ietwat te arbeidsintensief.
Verglazen in ene keer, da's mijn voorstel.
Oud 30 mei 2020, 11:09   #195
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Niet echt maar ge zijt op goede weg.
Doe er nog het hele schiereiland bij en we kunnen over de modaliteiten spreken.
Platgooien en uitroeien lijkt me ietwat te arbeidsintensief.
Verglazen in ene keer, da's mijn voorstel.
Verglazan van wie / wat ?
van Israel ?
Oud 30 mei 2020, 11:28   #196
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

......

Laatst gewijzigd door wagner.666 : 30 mei 2020 om 11:29.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 11:54   #197
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het oude denken , vanaf WO2 is men begonnen met internationaal recht dat beperkingen oplegt aan moordlustige figuren.
Maw, die ogenblikkelijke toestand werd dan bevroren als de "rechtmatige" eens en voorgoed. Nog zo een duurzaamheidszeveraars dus.

Citaat:
Waarom noemt u het niet volledig uitroeien van de Palestijnen een fout ??
Ik zeg niet dat het een "fout" is. Ik zeg dat men daar iets halfslachtigs gedaan heeft dat tot ambras leidt. Zoals de nazi's ook iets halfslachtigs hebben gedaan, en dat ook tot ambras heeft geleid.

Terwijl de Amerikanen dat veel beter hebben gedaan, bijvoorbeeld.
Oud 30 mei 2020, 11:54   #198
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Dat is de Iran visie. Als die dat kunnen waarmaken, hebben ze ook gelijk, nadien. Maar ze moeten het eerst nog doen. Je kan dat niet op voorhand goedgekeurd krijgen. Het is pas als je voldoende geweld en uitroeiing aan de dag gelegd hebt, dat het rechtmatig kan worden. Ik zal Stalin parafraseren: "recht komt uit de loop van een geweer". Wat met voldoende geweld kan afgedwongen worden, is bij definitie "rechtmatig".

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 mei 2020 om 11:57.
Oud 30 mei 2020, 11:56   #199
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Europa hebben we elkaar eeuwenlang geprobeerd uit te roeien, en ondanks de verschillen zijn we nu op het punt gekomen dat geen enkel europees land nog denkt aan het uitroeien van een ander land.
Daarom dat we nu ten onder zullen gaan he. En zeggen dat we op een zeker ogenblik de wereld hadden kunnen afmaken als koloniale machten, en dat niet gedaan hebben ! Kiekens dat we zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 mei 2020 om 11:57.
Oud 30 mei 2020, 11:58   #200
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Laat de landen die hen al 70 jaar in kampen houden eens een inspanning doen, en kom nu niet af "Jamaar Israël". Israël heeft geen zak meer te maken met 95% van de kampzitters. Die blijven er zitten omdat landen zoals Jordanië ook niet meer Palestijnen wil laten rondlopen. In libanon is het al even geniaal.Daar kan een kampzittende Palestijn kiezen tussen Hezbollah strijder worden, vluchteling richting de Dar-El-Harb , of kampzitter blijven
De westelijke jordaanoever was bedoeld als Palestijnse staat , maar Israel bezette het . Ze hebben alles te maken met de vluchtelingen in de gebieden die ze bezetten. dat is dus pakweg 60 %
Leuke poging het vluchtelingen probleem grotendeels naar andere landen te verschuiven.

Citaat:
Net zoals u constant hamert op de onredelijkheid van Israël, is dit eenzelfde soort van situatie. Geef me 1 jaar waarin Israël niet aangevallen is. (diplomatiek, regulier militair of asymmetrisch militair).
Ze zijn al decennia lang alleen diplomatiek aangevallen , de rest betreft geen aanvallen omdat het acties zijn vanuit bezet gebied .
Citaat:
Die staat was opgericht, die noemen ze tegenwoordig Jordanië, u weet wel, die staat die de West Oever ingenomen heeft in 1948.
Dat gebied was bedoeld als gebied voor de Palestijnen ! het is nooit officieel aan Israel toegekend.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be