![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van de week las ik ergens dat mensen die luid spreken mogelijk superspreaders zijn. Je zal in het parlement maar vlak bij Dewinter, Dedecker of Hedebouw zitten.
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 27 mei 2020 om 19:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
R0 als variabel en de grote invloed op het aantal benodigd percentage is heel verduidelijkend, ons (mijn) denken is vooral lineair gericht. Wat ontbreekt is dus contact tracing van de zorgverleners in WZC's. Als men deze mensen zou bevragen over waar ze geweest zijn, vb Italië of groot event, en men had ze zo snel mogelijk getest om ze te kunnen isoleren indien besmet had de besmetting in WZC's veel kleiner kunnen zijn. Nu aangezien de contacttracers toch niets te doen hebben zou men ze dat moeten laten doen. Dit is waarschijnlijk evengoed bruikbaar bij de griepepidemies. Zou het niet interessant om het model uit te breiden tot 3 groepen. De verzorgers als superspreader group. De inwoners van WZC's waarmee de verzorgers een veel grote koppeling hebben door de nabijheid en de ontvankelijkheid van de bewoners Waarbij de bewoners dan ook een superspreader groep worden (of geïntegreerd bij de verzorgers) maar met een variërende koppeling met de algemene populatie afhankelijk van een lockdown van WZC's of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Loop maar niet te hard van stapel want voor je het weet zou het wel eens zo ver kunnen komen. Zou me niet verbazen als ik iedereen bezig zie. https://www.demorgen.be/nieuws/live-...alie~b638c04f/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willekeurig verdeelde individuele super spreaders hebben hetzelfde effect niet. Dat is ook gesimuleerd, maar dat komt neer op gewoon een "equivalente R0". Het punt is gewoon dat de *initiele* exponentiele groei die zo hevig was, bij een equivalent SIR model een hoge *algemene* R0 liet vermoeden. Dat is dan ook de waarde die men terugvond in publicaties daaromtrent (2.5 - 3 en soms zelfs hoger). Met DIE waarde, en een uniform SIR model, ligt de groepsimmuniteit rond de 60% - 75%, en zie je geen serieuze afname alvorens we in die buurt komen. Ferguson ging hiervan uit (wat a priori niet idioot is), en (wat stukken idioter was) stelde voor van maatregelen te nemen die R0 tijdelijk omlaag halen. Ten aanzien van die situatie hebben we dan natuurlijk dat, van zodra die maatregelen opgeheven worden, die R0 terug omhoog gaat, en zolang groepsimmuniteit niet bereikt is, de epidemie verder gaat waar ze even gestopt was. Maar je kan dus ook ingewikkelder situaties hebben, en mijn voorstel is er daar 1 van (niet noodzakelijk de juiste). Dan kan je dynamieken hebben waar, *indien men de zaken interpreteert alsof een uniform SIR model geldig zou zijn*, je de paradoxale situatie krijgt van een aanvankelijk *schijnbaar* hoge R0, en dan een snel afnemen van R, *zonder* dat je daarbij de juiste immuniteit in de bevolking krijgt zoals het SIR model dat zou voorspellen (gewoon omdat dat model niet toepasselijk is, en de situatie gewoon ingewikkelder is). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was van in 't begin zo, en dat is wat ik hier ten treure herhaal: tegen een epidemie zijn *tijdelijke* maatregelen grotendeels zinloos. Als je dus maatregelen neemt dat mensen in hun huizen moeten blijven, dan moeten mensen vanaf nu voor jaren in hun huizen blijven OF was de tijdelijke periode waar men dat invoerde, zinloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je ziet mensen die een mondmasker dragen in omstandigheden dat dit grof belachelijk is. Doen ze dat omdat ze bang zijn, of omdat ze zich belangrijk willen voordoen? Tuurlijk zijn er wel mensen die echt bang zijn. Ouders vb. die hun kinderen thuis houden, in weerwil van een oproep van de school. Persoonlijk ben ik niet bang, maar ik hou me zo strikt als mogelijk aan de regels, om zeker nooit een verwijt te krijgen dat ik mee iemand aangestoken zou hebben, en omdat ik wil meewerken om de verspreiding tegen te gaan. Ik ga nog eens terug mijn poll moeten bekijken waar ik peil hoeveel medeforummers iemand kennen die het zitten had.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is perfect aanvaardbaar dat kleine risico's getolereerd worden, maar dat bepaalde drempels niet mogen overschreden worden. De ergste drempel zijnde de capaciteit van de ziekenhuizen om de dagelijkse opvang van de medische zorg te moeten schrappen, en dan nog niet in staat te zijn om de corona-patiënten die redbaar zijn, nog niet te kunnen redden. De laagste drempel die ook niet mag overschreden worden: blijven alle dagelijkse medische zorgen verstrekken, plus daar bovenop alle redbare corona's ook redden. Ik meen dat die drempel niet overschreden wordt, als de reproductiefactor een tijdje beneden 1 blijft om de achterstand in te halen, en dan beneden 1 gehouden wordt.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Azië is een mondmasker de normaalste zaak ....dikwijls gedragen alleen al om zich te beschermen tegen het fijne stof in de steden. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 27 mei 2020 om 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, als we dat in de tijd moeten BLIJVEN spreiden, en het originele idee was dat de epidemie zonder maatregelen een R0 van 2.5 of 3 heeft, dan moet je die maatregelen TOCH aan blijven houden tot de 60% of zo van uw bevolking uitgeziekt is, in shiften van ziekenhuizen, die ook jaren duren. Citaat:
Immers, indien aanvankelijk 100 000 doden voorzien waren (1% van de bevolking) en 500 000 corona patienten (5% van de bevolking) en men kan er 5000 per shift van 2 weken te hospitaliseren, dan heb je 100 shifts nodig, dus 200 weken ofte 4 jaar. Je moet die maatregelen dan ook "permanent" maken. Maw, mijn stelling, dat tijdelijke maatregelen zinloos zijn, blijft overeind. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar heb jij het argument ook niet begrepen.
Mijn stelling is niet dat gedragsverandering zinloos is. Mijn stelling is dat TIJDELIJKE gedragsverandering zinloos is. Als die maatregelen immers NODIG zijn om een doel te bereiken, mag je ze niet opheffen. En als ze uiteraard opgeheven mogen worden, waren ze niet nodig. Alle maatregelen die men nu kan relaxeren, zonder dat de epidemie weer als een pijl omhoog schiet, hebben dus zo goed als niks bijgedragen, OOK NIET om de "piek plat te strijken". Als je nu weer mensen mag bezoeken, als je nu weer naar school mag gaan, en zo voort, dan had men dat kunnen blijven doen, dat zou dan niks veranderd hebben. We zullen de nuttige maatregelen heel eenvoudig vinden: wanneer we, als we ze opheffen, aanleiding geven tot een verdubbeling of zo van het aantal ziekenhuisopnames elke week of zo. Elke maatregel die we opheffen en daar niet toe leidt was daar dus ook niet de "rem" van. Als dusdanig moet je je afvragen of de prijs van een zekere gedragsverandering, die dus PERMANENT moet zijn om zinvol te zijn, te aanvaarden is ten aanzien van het uiteindelijke doel dat men wil bereiken. Als uw auto van een helling aan het rijden is, en je zet de lichten aan, je claxonneert, je doet de ruitenwissers werken, en je trekt de handrem, en je auto stopt, dan kan je zonder problemen de lichten weer uit doen, ophouden met te claxonneren, en de ruitenwissers afzetten: die hadden niks te maken met "uw auto tot stilstand brengen". Zet je de handrem weer af, dan gaat die weer rijden. Zeggen "we moeten tijdelijk claxonneren, lichten aandoen, ruitenwissers in gang zetten en de handrem trekken" om te beletten dat de auto de bergweg afbolt, en dan claimen dat het nog een geluk was dat we geclaxonneerd hebben en zo, want anders zouden we in de ravijn zijn gebold, maar dat we nu alles kunnen opheffen, is idioot. Blijkt nu dat uw auto uiteindelijk zijn wiel klemgereden heeft toen je aan het claxonneren waard, en dat hij "daardoor" tot stilstand is gekomen, dan merk je dat snel: het volstaat van op te houden met te claxonneren. Als de auto terug vertrekt, was claxonneren nodig om hem te stoppen. Als hij blijft staan, had dat claxonneren daar niks mee te maken. Maw, als de epidemie "zonder maatregelen" zo erg was als men voorstelde in het begin (en dat was/is verre van onmogelijk) dan gaat die weer vertrekken zoals in het begin *op het moment dat we terug gaan leven zoals in maart*. Of dat nu volgende week, volgende maand, in oktober, of volgend jaar is. En als dat NIET het geval is, dan wil dat zeggen dat ze grotendeels op natuurlijke wijze al "uitgewoekerd" is, en de maatregelen die genomen werden, daar geen noemenswaardig effect op gehad hebben, maw dat voldoende mensen die ziek moesten worden, dat ook geweest zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 28 mei 2020 om 05:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijns inziens heeft het niets met autoritaire politiek te maken. Het heeft eerder te maken met angst in alle geledingen van de samenleving, inbegrepen de politiek. Men zag iets gebeuren dat bedreigend was en is vanuit die 21ste eeuwse gedachte dat ieder gezondheidsrisico moet gebannen worden heel fel in de remmen gegaan.
Op dit moment zie je een verschuiving waarbij een substantieel deel van de samenleving vindt dat dat een overreactie was en dat we er zo snel mogelijk uit moeten. Aan de andere kant van het spectrum zitten zij die de bevriezing van alle activiteiten willen aanhouden tot er een vaccin is.
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 28 mei 2020 om 07:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Et alors ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even trollen dan maar ... Yoooo, de manneuh!! ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 28 mei 2020 om 10:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gezien het vertragingseffect waren onmiddellijk drastische maatregelen nodig. Nu moeten die beetje per beetje losgelaten worden en moet de toestand nauwgezet opgevolgd worden, exact wat men doet. Indien het gros van de bevolking verstandig is zal een 2de lockdown mss kunnen vermeden worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Patrick vertelt hier dikwijls zaken die niet correct zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zelfs met de beste beschermingsmaatregelen kan een besmetting nooit voor 100% voorkomen. De huidige beschermingsmaatregelen zijn een lachertje, zelfs de beschermingsmaatregelen binnen de besloten ruimtes zijn om te lachen. En er heeft geen vertraging plaats gehad, want de slachtoffers kwamen vooral uit instellingen waar deze afgesloten zijn van de bevolking en dat vanaf het ogenblik dat ze er binnen stappen, tot ze naar het ziekenhuis of het kerkhof worden gebracht. Als de besmettingen hadden plaats gehad op evenementen zoals de canavalsfeesten, dan hadden sommige dorpen en steden nu half leeg moeten zijn. Het aantal dodelijke slachtoffers van het coronavirus in Aalst 19, Essen 8, Temse 31. En dat vooral in de wzc, en die mensen gaan niet naar feestjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was dus DE MOEITE NIET om die drastische maatregelen te nemen, want je kan ze toch niet volhouden. Je moest enkel maar die maatregelen nemen waarvan het beschouwbaar was om die permanent te maken. Dat zijn de enigen die je eventueel kan behouden. Ja, je neemt die "allemaal". Nadien kan je er eventueel sommige of allemaal van lossen, als blijkt dat die lichte maatregelen uiteindelijk toch niet nodig zijn. Kijk: als het ergens NODIG was om mensen in hun huizen op te sluiten, omdat zonder de mensen op te sluiten, R > 1 wordt, dan moet je mensen voor jaren opgesloten houden. Aangezien het niet DOENBAAR was om mensen opgesloten te houden voor jaren, had het ook geen enkele zin om dat voor een paar maanden te doen. Immers, mocht blijken dat dat NODIG was, dan zou men dat nu opheffen, en dan schiet R weer terug naar 2.5 of zo, en hebben we binnen 3 weken exact dezelfde situatie als die die we hadden midden maart ; met de wetenschap, deze keer, dat het de moeite niet is om mensen op te sluiten want dat is niet vol te houden. Als het nu mogelijk is om mensen NIET op te sluiten in hun huizen, dan was het ook niet nodig in maart. Maw, je doet dat nooit. Want je kan het niet volhouden, dus is alle winst van die maatregel op enkele weken terug verloren als die nodig is. En het veroorzaakt nutteloze kosten en problemen als het niet nodig was. Blijkt dat "maskers dragen en geen hand meer geven" nodig is, wel dan zal dat vanaf nu voor jaren het geval zijn. De dag dat we geen masker meer dragen, schiet het immers dan weer naar R = 2.5. De dag dat we elkaar weer de hand geven schiet het weer naar R = 2.5. Echter, maskers dragen en geen handen geven is een maatregel die wel jaren vol te houden is, en dus een permanente regel wordt in de nieuwe maatschappij. Citaat:
Als blijkt dat volgende week mensen weer op cafe mogen, geen maskers moeten dragen, en weet ik veel, dan was het ook niet nodig van dat in maart allemaal te verbieden. En kan men dat niet loslaten, dan zal dat zo moeten blijven voor jaren. Laatst gewijzigd door patrickve : 28 mei 2020 om 13:42. |
||
![]() |
![]() |