Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2020, 18:52   #181
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat kan mij de Voerstreek nu schelen, ik woon daar ver vandaan.
Ik woon kort bij de Voerstreek. En ik kan u vertellen dat het geen Vlamingen zijn, geen Walen, ook geen Hollanders, en evenmin Limburgers. Het is een aparte streek met een apart volkje en een apart taaltje. Maar het is wel een mooie streek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 december 2020 om 18:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 19:14   #182
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vindt dit precies een heldendaad. Pff... Vlamingen die beroep moeten doen op Hollanders om hun gelijk te kunnen krijgen. Niets om over naar huis te schrijven. En held Huub Broers is ondertussen overgelopen naar een andere partij maar greep naast de hoofdprijs in zijn kazakdraaierij. Maar even zwak van de man die alles te danken had aan de CVP en/of de CD&V. Het zal hem leren!
Heldendaad, dit was gewoon een democratisch proces, de nederlanders stemden vooral op de nederlandstalige partijen.
Hij zal zijn gaan lopen uit dankbaarheid omdat hij zoveel steun kreeg vanuit de CVP dat hij het niet meer kon aanzien.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 19:15   #183
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon kort bij de Voerstreek. En ik kan u vertellen dat het geen Vlamingen zijn, geen Walen, ook geen Hollanders, en evenmin Limburgers. Het is een aparte streek met een apart volkje en een apart taaltje. Maar het is wel een mooie streek.
Ik weet dat het een aparte streek is.
En ik weet dat het een mooie streek is.
Maar buiten er wat gaan wandelen en fietsen kom ik er niet en ze doen in de horeca de moeite om zich verstaanbaar te maken in een taal die ik machtig ben, dus meer moet dat niet zijn.
Verder hebben die mensen hun leven en ik het mijne.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 19:17   #184
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat kan mij de Voerstreek nu schelen, ik woon daar ver vandaan.
Waarom zit je dan hier op dit forum?
Voor 99 percent van de onderwerpen woon je niet kortbij. en moeten u dan ook niet schelen.
Oud 31 december 2020, 19:18   #185
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Heldendaad, dit was gewoon een democratisch proces, de nederlanders stemden vooral op de nederlandstalige partijen.
Hij zal zijn gaan lopen uit dankbaarheid omdat hij zoveel steun kreeg vanuit de CVP dat hij het niet meer kon aanzien.

Niet alleen is overloper Broers gaan lopen. De Hollanders zijn ook gaan lopen.

Volgens de televisiezender TVL loopt de Voerstreek langzaam leeg. Steeds meer Nederlanders zetten hun huis te koop omdat onlangs het fiscale voordeel in Nederland geschrapt is.
(HBvL)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 december 2020 om 19:21.
Oud 31 december 2020, 19:22   #186
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een onzin, het zijn zelfs bij uitstek een voorbeeld van limburgers. De dialecten van de nederlandse kant lopen gewoon over in de belgische dialecten.
Ik denk niet dat er ergens anders in Limburg zo een verwevenheid is tussen belgisch en nederlands limburg.
Oud 31 december 2020, 19:23   #187
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zit je dan hier op dit forum?
Voor 99 percent van de onderwerpen woon je niet kortbij. en moeten u dan ook niet schelen.
Ik houd mij op het forum dan ook niet bezig met plaats gebonden discussie die mij niet aanbelangen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 19:26   #188
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een onzin, het zijn zelfs bij uitstek een voorbeeld van limburgers. De dialecten van de nederlandse kant lopen gewoon over in de belgische dialecten.
Ik denk niet dat er ergens anders in Limburg zo een verwevenheid is tussen belgisch en nederlands limburg.
Niemand in Limburg had ook maar iets vandoen met de Voerstreek. Wel om te gaan wandelen en zo, maar dat was het dan. Het zijn ook geen Limburgers. Wie op de landkaart kijkt ziet dit onmiddellijk. Voerenaars werden Limburgers 'gemaakt' om politieke redenen. Alles werd politiek opgeklopt, ook door Happart. Eigenlijk zou de Voerstreek een apart statuut moeten hebben. Maar goed, niemand ligt er nog van wakker.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 december 2020 om 19:35.
Oud 31 december 2020, 19:27   #189
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet alleen is overloper Broers gaan lopen. De Hollanders zijn ook gaan lopen.

Volgens de televisiezender TVL loopt de Voerstreek langzaam leeg. Steeds meer Nederlanders zetten hun huis te koop omdat onlangs het fiscale voordeel in Nederland geschrapt is.
(HBvL)
Heeft dat niet te maken met roofovervallen van Oost-Europees bendes op rijke huiseigenaren in de grensstreek? Ik heb begrepen van Hiddema, ForumvDemocratie, dat de grensstreek in Ned Limburg een ramp is door deze overvallen. Niet de plek dus om te wonen. Hoe mooi en ruim dat daar ook moge zijn. Nu ken ik de situatie aan de overkant van de Voerstreek niet... Voor mij een vraag.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 31 december 2020 om 19:31.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2020, 19:28   #190
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik houd mij op het forum dan ook niet bezig met plaats gebonden discussie die mij niet aanbelangen.
Had dan niet geantwoord.
Oud 31 december 2020, 19:42   #191
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Niemand in Limburg had ook maar iets vandoen met de Voerstreek. Wel om te gaan wandelen en zo, maar dat was het dan. Het zijn ook geen Limburgers. Wie op de landkaart kijkt ziet dit onmiddellijk. Voerenaars werden Limburgers gemaakt om politieke redenen. Alles werd politiek opgeklopt, ook door Happart. Eigenlijk zou de Voerstreek een apart statuut moeten hebben. Maar goed, niemand ligt er nog van wakker.

Hun dialect valt onder het Maas-Rijnlands en Sint-Pieters-voeren is eeuwenlang een onderdeel geweest van de landcommanderij Alden Biezen. Deze ligt nu nog altijd in Belgisch Limburg dacht ik zo.
Oud 31 december 2020, 19:45   #192
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hun dialect valt onder het Maas-Rijnlands en Sint-Pieters-voeren is eeuwenlang een onderdeel geweest van de landcommanderij Alden Biezen. Deze ligt nu nog altijd in Belgisch Limburg dacht ik zo.
Dat is geen argument. Maaseik was ook een onderdeel van Luik. Als we zo gaan beginnen.
Oud 31 december 2020, 20:05   #193
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is geen argument. Maaseik was ook een onderdeel van Luik. Als we zo gaan beginnen.
Zowat heel Limburg was onderdeel van het prinsbisdom Luik. En vanaf 1815 was Maastricht hoofdstad van beide limburgen.
Als je de geschiedenis gaat ontkennen wat is dan nog een argument.
Oud 31 december 2020, 20:32   #194
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowat heel Limburg was onderdeel van het prinsbisdom Luik. En vanaf 1815 was Maastricht hoofdstad van beide limburgen.
Als je de geschiedenis gaat ontkennen wat is dan nog een argument.
Daar gaat het allemaal niet over. De Voerstreek is een enclave. Zie kaart. En enclaves ontwikkelen na verloop van tijd een aparte mentaliteit en een apart taaltje. De Voer is eigenlijk een soort niemandsland.
Oud 31 december 2020, 20:40   #195
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar gaat het allemaal niet over. De Voerstreek is een enclave. Zie kaart. En enclaves ontwikkelen na verloop van tijd een aparte mentaliteit en een apart taaltje. De Voer is eigenlijk een soort niemandsland.
Ik heb die kaart niet nodig zoals ik al zei heb ik 20 jarige lang wekelijks in nederlands limburg vertoeft. Een plaats daarvan was de gemeente Margraten en de verwevenheid met de voerstreek is daar zeer groot. Deze mensen spreken ook hetzelfde dialect en als je een zuidoost limburgs dialect kan spreken is er geen enkel probleem om mekaar te verstaan.
De afscheiding is enkel omdat er door politieke redenen geen wegen zijn aangelegd.
Oud 1 januari 2021, 08:47   #196
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Geldt dat niet voor heel Belgie?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2021, 08:50   #197
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een vriend in de Voerstreek, tot voor kort was ie daar zelfs burgemeester.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2021, 08:57   #198
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vindt dit precies een heldendaad. Pff... Vlamingen die beroep moeten doen op Hollanders om hun gelijk te kunnen krijgen. Niets om over naar huis te schrijven. En held Huub Broers is ondertussen overgelopen naar een andere partij maar greep naast de hoofdprijs in zijn kazakdraaierij. Maar even zwak van de man die alles te danken had aan de CVP en/of de CD&V. Het zal hem leren!
Huub Broers had juist niets te danken aan de CVP of de CD&V.
Hij werd gene burgemeester dankzij de CD&V maar ondanks de CD&V.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2021, 10:26   #199
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt.
Hier een voorbeeld van de streektaal in Voeren: https://youtu.be/JOEDUC92YV8

Het eerste fragment, 'Moelings', is zo goed als identiek aan mijn Maaslandse streektaal.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2021, 10:55   #200
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een zeer mooie en erg aantrekkelijke streek. Enkele jaren geleden met een paar vrienden daar eens voor enkele dagen gelogeerd (b&b) bij een Voerense dame die gehuwd was met een Nederlands-Limburger. Elke dag bezochten we een ander Voeren-dorp. Hartelijke mensen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be