Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2021, 18:25   #181
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Daar draait het mij allemaal niet om hoor. Mij gaat het vooral om die drogredenen puur omdat iemand het een gefnuikte kans vindt van een staat. Nederlands werd trouwens wel degelijk gecultiveerd in het Noorden. Frans werd door de Noordelingen evenwel goed begrepen toen.

Maar ik hou van Nederland en van mijn eigen land en voel me in geen van beiden in het buitenland, ondanks de verschillen. Dat is nu eenmaal zo.

Sowieso vind ik dat men anderen daarom niet moet beledigen door hen te karikaturiseren. Het lijkt soms of men schrik heeft ofzo. Pfoe.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2021 om 18:35.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 18:31   #182
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Juist.
Dat is één van de meest miskende aspecten over de Vlaemsche Bourgeoisie : tot ver voorbij WO II wentelden die mensen zich zeeeer graag in de francofone cultuur. De hele textiel elite van Gent en Kortrijk was quasi uniform franstalig in zijn directiecomité's en binnen de controlerende aandeelhoudersfamilies. Ook in de haven van Antwerpen was frans de lingua franca in de bedrijfsleiding.

Dat was géén imperialisme door franstaligen, het was de eigen sociale elite die er actief voor heeft gekozen.

En ja, ook in Nederland was er een elite die zich graag in de franstalige cultuur en leefwereld wentelde.

Wie denkt dat Nederland een 'dam' vormde tegenover franstalig imperialisme, dwaalt. De idolatrie voor de francofone cultuur was een bestaande toestand. Ook bij onze buren van over de moerdijk. Helemaal tot aan het hof en de adel toe.
Het lijkt voor ons Belgen niet te bevatten, maar ook in de hollandse elite van het regime was frans
We hadden het even over Maastricht hierboven. In Maastricht sprak heel de elite Frans tot minstens het begin van de twintigste eeuw. Dat had niets te maken met miskenning van de Nederlandse taal. Meer nog, deze elite kon meestal perfect 'plat mestreechs kallen'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 18:52   #183
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Daar draait het mij allemaal niet om hoor. Mij gaat het vooral om die drogredenen puur omdat iemand het een gefnuikte kans vindt van een staat. Nederlands werd trouwens wel degelijk gecultiveerd in het Noorden. Frans werd door de Noordelingen evenwel goed begrepen toen.

Maar ik hou van Nederland en van mijn eigen land en voel me in geen van beiden in het buitenland, ondanks de verschillen. Dat is nu eenmaal zo.

Sowieso vind ik dat men anderen daarom niet moet beledigen door hen te karikaturiseren. Het lijkt soms of men schrik heeft ofzo. Pfoe.

Net zoals iedereen praat ik hier enkel en alleen voor mijzelf, en niet in het algemeen.
Nederland is voor mij een buurland dat ik erg waardeer. Uiteraard hebben we heel veel gemeenschappelijke kenmerken. Maar wij hebben die ook met het noorden van Frankrijk, de streek van Duinkerken en Lille. Waarom daar nog anno 2021 nadat de kaart van europa al decennia vastligt staatkundige aspiraties aan gaan verbinden ? Dat is toch pure romantiek ?

Als ik naar Amsterdam ga zie ik een prachtige stad, met een heel rijke geschiedenis en eentje die gelijk loopt met de onze. Maar dat is ook met Lille zo.

Toch leven we in de realiteit in drie verschillende landen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 19:21   #184
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
gelieve mijn woorden niet te verdraaien
U moet opletten.

Ik bevestigde uw stelling "De gezelligste stad van Nl".
Wat erop volgde was mijn mening.

Snap je het nou Zipper ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 19:27   #185
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Net zoals iedereen praat ik hier enkel en alleen voor mijzelf, en niet in het algemeen.
Nederland is voor mij een buurland dat ik erg waardeer. Uiteraard hebben we heel veel gemeenschappelijke kenmerken. Maar wij hebben die ook met het noorden van Frankrijk, de streek van Duinkerken en Lille. Waarom daar nog anno 2021 nadat de kaart van europa al decennia vastligt staatkundige aspiraties aan gaan verbinden ? Dat is toch pure romantiek ?

Als ik naar Amsterdam ga zie ik een prachtige stad, met een heel rijke geschiedenis en eentje die gelijk loopt met de onze. Maar dat is ook met Lille zo.

Toch leven we in de realiteit in drie verschillende landen.
Daar kan ik nog voor inkomen. Eigenlijk ben ik zelfs niet zo'n radicale nationalist (ik vind dat het de geesten kan vertroebelen soms). Goed dat ook jij neutraal of positief kan kijken naar onze noorderburen. In zeker opzicht was het onderhouden van een goede relatie met Nederland ook een vaak terugkerende politiek in België, inderdaad. Geen contradictie.

Wat betreft vendeliers vind ik dat je soms een tikje overdrijft, maar ik begrijp het wel. Er heerst te veel die mentaliteit van te willen vastklampen aan die ene strohalm, hoe oubollig en armtierig ook. Bijvoorbeeld een BDW die - uit politieke correctheid - steevast het Vlaams Nationaal Zangfeest bijwoont met letterlijke vendeliers. Leef en laat leven, natuurlijk, maar het zou nooit iets voor mij zijn.

Voorts protesteerde ik ook tegen het orangist genoemd worden. Mij kan Willem-Alexander gestolen worden. In zeker opzicht vind ik Koning Filip zelfs een betere koning, die het verrassend goed doet. Hij neemt zijn taak ernstiger, zeg maar. Op dit moment hebben de Oranjes qua populariteit toch een deuk ondergaan, maar dat is tijdelijk, vermoed ik. Koning Albert II was ook niet echt sympathiek overkomend, vond ik.

Soit, een orangist zou ik mezelf geenzins noemen en die oranjegekte op Koningsdag is ook maar een gekte in mijn ogen. Dat is eerder een vrije dag waarop Nederlanders rommelmarktjes houden in mijn ogen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2021 om 19:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 20:27   #186
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We hadden het even over Maastricht hierboven. In Maastricht sprak heel de elite Frans tot minstens het begin van de twintigste eeuw. Dat had niets te maken met miskenning van de Nederlandse taal. Meer nog, deze elite kon meestal perfect 'plat mestreechs kallen'.
Redelijk vergelijkbaar met de elite van Antwerpen, Kortrijk, Gent, Aalst enz in diezelfde periode waar het frans ook de toon aanvoerde. Die hun eigen keuze was actief en bewust om franstalig te zijn in hun sociale en beroepsmatige omgang.
Oud 29 januari 2021, 11:52   #187
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De geesten waren minder rijp wellicht, maar Noord-Brabant is mooi kunnen groeien de laatste twee eeuwen. Ik vind het een gefnuikte kans op een invloedrijke en diverse staat in Europa. Een gemiste kans op een hereniging der Nederlanden na het schisma gecreëerd door de Tachtigjarige Oorlog, en de littekens van dat schisma waren toen nog diep. Voorts kan ik me moeilijk vinden in een staat met een Franstalig-gedomineerde elite en een oppermachtige katholieke kerk. Verder beschouw ik Nederland nu als het verlengde van mijn land en kom ik er graag. Ooit emigreer ik er zelfs, vermoed ik. Daarom beschouw ik mijn thuisland nog niet als vreemd. Dus ja, aan mij zal je altijd wel een Groot-Nederlander hebben.

In zeker opzicht waren (katholieke) Noord-Brabanders tot diep in de 20ste eeuw ook ietwat wantrouwig jegens protestanten en Hollanders. En begrijpbaar allemaal. Ook al waren ze op papier gelijk aan iedere andere Nederlander sinds de late 18de eeuw, de geesten rijpen trager dan een staatsbestel. Noord-Brabanders waren echter meer gewend te leven in een dergelijke staat.

Veel Hollanders gooiden ook Belgen op één hoop en sommigen doen het nog, zelfs hier op het forum. Nuchtere Nederlanders kunnen vaak wild om zich heen slaan. Ik noem het 'valse nuchterheid' zoals wij een 'valse bescheidenheid' hebben. Dat gebeurde ook na 1830. Maar 1830 is geen 2021.

Economisch en cultureel was de Belgische Revolutie ook niet bepaald gunstig voor Nederlandstaligen, vind ik. Zeker niet voor Antwerpen.
Het zal nog niet zijn! De Nederlandstalige Belgen groeiden in en door België tot één van de meest welvarende bevolkingen van Europa en de wereld. Maar dat moet u effe vergeten zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2021 om 11:53.
Oud 29 januari 2021, 11:54   #188
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal nog niet zijn! De Nederlandstalige Belgen groeiden in en door België tot één van de meest welvarende bevolkingen van Europa en de wereld.
Niet door België, maar ondanks België.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 11:58   #189
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet door België, maar ondanks België.
Helemaal niet. Het is dankzij de massale investeringen in Vlaanderen door de Belgische staat voor wat betreft infrastructuur, wegen, uitgeruste industrieterreinen, gunstige vestigingsvoorwaarden, uitbouw van de haven van Antwerpen, en noem maar op, dat we hier zo welvarend zijn geworden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2021 om 12:07.
Oud 29 januari 2021, 12:12   #190
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Het is dankzij de massale investeringen in Vlaanderen door de Belgische staat voor wat betreft infrastructuur, wegen, uitgeruste industrieterreinen, gunstige vestigingsvoorwaarden, uitbouw van de haven van Antwerpen, en noem maar op, dat we hier zo welvarend zijn geworden.
Wegenaanleg/onderhoud en havenbeleid zijn regionale materies

Citaat:
Oud 29 januari 2021, 12:17   #191
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Totdat ze door hadden dat Vlaanderen sterker en welvarender werd dan la Belgique en toen was het gedaan met hun goedgevenheid...
Een welvarende kolonie dat brengt op... Vlaanderen als gelijkwaardig deel van het vaderland... dat paste niet in hun plannen.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 12:45   #192
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wegenaanleg/onderhoud en havenbeleid zijn regionale materies

Maar toen niet. Toen was alles nationaal. En was het maar zo gebleven. Want Vlaanderen bakt er niet zoveel van. Zie weer eens heel de heibel met de zonnepanelen.

En wat de Vlaamse wegen nu betreft: vele wegen liggen er maar lamentabel bij.

Om maar niet te spreken van de Vlaamse bruggen:

Eén op vier Vlaamse bruggen is in ‘slechte tot zeer slechte’ staat.
Ongeveer zeshonderd Vlaamse bruggen verkeren in slechte of zeer slechte staat. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van Björn Rzoska (Groen).
(De Morgen, 2020)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 januari 2021 om 12:58.
Oud 29 januari 2021, 13:01   #193
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar toen niet. Toen was alles nationaal. En was het maar zo gebleven. Want Vlaanderen bakt er niet zoveel van. Zie weer eens heel de heibel met de zonnepanelen.

En wat de Vlaamse wegen nu betreft: vele wegen liggen er maar lamentabel bij.

Om maar niet te spreken van de Vlaamse bruggen:

Eén op vier Vlaamse bruggen is in ‘slechte tot zeer slechte’ staat.
Ongeveer zeshonderd Vlaamse bruggen verkeren in slechte of zeer slechte staat. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van Björn Rzoska (Groen).
(De Morgen, 2020)
Toen niet, toen niet....Wat, toen niet ??? Havenbeleid is al 30 jaar regionaal

Citaat:
Oud 30 januari 2021, 09:53   #194
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Redelijk vergelijkbaar met de elite van Antwerpen, Kortrijk, Gent, Aalst enz in diezelfde periode waar het frans ook de toon aanvoerde. Die hun eigen keuze was actief en bewust om franstalig te zijn in hun sociale en beroepsmatige omgang.
Niet helemaal vergelijkbaar.
Maastricht was lange tijd tweeherig. Ttz Dat bepaalde bestuurlijke zaken onder de bevoegdheid van de bisschop van Luik vielen, andere onder die van Brabant. Er waren trouwens tegelijkertijd twee burgemeesters. Een Brabantse en een Luikse. Ge kunt dat vergelijken met sommige landen waar er een aparte rechtspraak is voor moslims en niet-moslims.
De industrie in Maastricht was vooral gegroeid vanuit Luik. Vergeet niet dat centrum Luik minder dan 30km van centrum Maastricht ligt.
Er was al eeuwenlang een belangrijke economische verbinding tussen Luik en Maastricht via de Maas. Ik heb bv voorouders, maasschippers, die tussen Luik en Roermond voeren en in Luik handel dreven vanuit de omgeving van Maastricht.
Dat er veel Frans gesproken werd lijkt me normaal. Er waren vroeger maar twee talen Limburgs, en Frans. De elite beheerste beide talen. Frans voor handel (met niet-Limbugstaligen) en cultuur. Limburgs voor de dagelijkse omgang.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 11:35   #195
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen niet, toen niet....Wat, toen niet ??? Havenbeleid is al 30 jaar regionaal
Het grootste deel van ons wegennet is er gekomen voor de federalisering van de staat. Jaren 60 en 70. E17, E40, E19 enz. Ook de uitbouw van de haven is grotendeels onder het unitaire belgië gedaan. Ook de kanalen dateren van ver voor de federalisering.
Oud 30 januari 2021, 11:53   #196
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het grootste deel van ons wegennet is er gekomen voor de federalisering van de staat. Jaren 60 en 70. E17, E40, E19 enz. Ook de uitbouw van de haven is grotendeels onder het unitaire belgië gedaan. Ook de kanalen dateren van ver voor de federalisering.
Ik vraag me terdege af wat de staat van het wegennet met Borms en de Clercq: helden van Vlaanderen
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 12:03   #197
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Niet helemaal vergelijkbaar.
Maastricht was lange tijd tweeherig. Ttz Dat bepaalde bestuurlijke zaken onder de bevoegdheid van de bisschop van Luik vielen, andere onder die van Brabant. Er waren trouwens tegelijkertijd twee burgemeesters. Een Brabantse en een Luikse. Ge kunt dat vergelijken met sommige landen waar er een aparte rechtspraak is voor moslims en niet-moslims.
De industrie in Maastricht was vooral gegroeid vanuit Luik. Vergeet niet dat centrum Luik minder dan 30km van centrum Maastricht ligt.
Er was al eeuwenlang een belangrijke economische verbinding tussen Luik en Maastricht via de Maas. Ik heb bv voorouders, maasschippers, die tussen Luik en Roermond voeren en in Luik handel dreven vanuit de omgeving van Maastricht.
Dat er veel Frans gesproken werd lijkt me normaal. Er waren vroeger maar twee talen Limburgs, en Frans. De elite beheerste beide talen. Frans voor handel (met niet-Limbugstaligen) en cultuur. Limburgs voor de dagelijkse omgang.

OK. Dat is een duidelijk verschil met de franstalige bourgeoisie in de Vlaamse steden.
Oud 31 januari 2021, 05:17   #198
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vraag me terdege af wat de staat van het wegennet met Borms en de Clercq: helden van Vlaanderen
Je hebt gelijk.
Ik heb me ook laten meetrekken in deze poging om het draadje weg te kanaliseren van de verraders Borms en De Clercq.
Oud 31 januari 2021, 15:24   #199
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zijn er eigenlijk al parlementaire vragen gekomen, hoe het komt dat het VP de wet op overheidsopdrachten (aanbestedingen, biedingen) niet respecteerde ? Waarom één medium (Newsweek) deze opdracht onderhands kreeg ? Waarom en op wiens vraag/order/bestelling men dat schuim van de 20e eeuw (Borms en De Clercq) ten onrechte opnam in die reeks ? Is dat een beslissing geweest van één politicus ? Zo ja wie ? Of is dit collegiaal en transparant beslist ? Gaat dit gevolgen krijgen ? Of is het direct ==> doofpot ? Durft het parlement eigenlijk nog zijn rol waarnemen, en de regering controleren ?
Oud 1 februari 2021, 11:00   #200
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zijn er eigenlijk al parlementaire vragen gekomen, hoe het komt dat het VP de wet op overheidsopdrachten (aanbestedingen, biedingen) niet respecteerde ? Waarom één medium (Newsweek) deze opdracht onderhands kreeg ? Waarom en op wiens vraag/order/bestelling men dat schuim van de 20e eeuw (Borms en De Clercq) ten onrechte opnam in die reeks ? Is dat een beslissing geweest van één politicus ? Zo ja wie ? Of is dit collegiaal en transparant beslist ? Gaat dit gevolgen krijgen ? Of is het direct ==> doofpot ? Durft het parlement eigenlijk nog zijn rol waarnemen, en de regering controleren ?
Dat is zeker de hoofdtaak van de oppositie. Waarop wachten die eigenlijk?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be