![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Europees Commissaris
|
![]() Ak ok ! En meteen de Sjarel zijn Pragmatieke Sanktie uitvoeren door de drie deelgebieden der Nederlanden af te schaffen ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals mevrouw Onkelinx en duizenden anderen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2021 om 00:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jullie lijken niet te beseffen dat assimilatie een proces is dat zich spreidt over meerdere generaties om in zijn totaliteit zichtbaar te worden. Maar soms is twee ook al voldoende zoals bij het geval Onkelinx.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2021 om 01:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die kinderen zijn dus wel tweetalig..... een stap in het assimilatieproces dus.... Naar Brussel naar school gaan is evenwel niet de algemene regel. Dat is nog altijd een moeilijkheidsdrempel die de meesten niet nemen, tenzij verstokte, blanke, rabiate francofielen. 2° Die volgens u grote franstatalige aanwezigheid vertaalt zich echter niet in de verkiezingsuitslagen. Dus stemmen daar veel franstaligen voor een Vlaamse partij. Ook dat is assimilatie; politiek assimilatie naast taalassimilatie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2021 om 01:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jan van Renesse was een Zeeuw die in het konflikt van de Vlaanders met Holland aan de Vlaanderse kant stond. Allerminst een Hollander dus; noch kwa geboorte, noch kwa gezindheid. (In die tijd bestond er ovrigens nog geen België-Holland, weet ge wel....) Maar uw argumentatie is eerder omkeerbaar. Was de Franse Pyrrusoverwinning in 1304 wel een Franse overwinning, lettende op het aantal niet-Franse huurlingen ? Het heroïsche aan de Vlaanderse strijd is nu net dat het een strijd was van het Vlaanderse volksleger tegen een Frans beroepsleger. In die zin heeft het iets van Indianen tegen US-soldaten.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2021 om 02:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Europees Commissaris
|
![]() Bijzonder spijtig dat Jan van Renesse er niet meer bij was in 1304; het had wel eens anders kunnen aflopen voor de Fransen...
Spijtig ook dat Gwijde Van Namen, de zoon de de graaf Van Vlaanderen er toen niet bij was omdat hij in Franse gevangenschap was. De Vlaanderaars waren toen helaas een beetje ont-hoofd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2021 om 02:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is uw perceptie, ik veronderstel dat ge daarover geen cijfers hebt. 2° Het feit blijft dat men toch wel een drempel moet overwinnen om de kinderen naar een ander dorp naar school te sturen. En ook al doet de eerste inwijkende generatie dat, dat is en blijft een overgangsfenomeen dat gedoemd is om te verdwijnen, net door die ongemakkelijkheidsdrempel. En als een van de daaropvolgende generaties dat niet doet, dan is het assimilatieproces voltrokken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2021 om 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, een blik op de kaart zal je mooi kunnen aantonen dat voor die heel kleine dorpjes net over de taalgrens de logische weg voor scholen enz ofwel Ronse is (nederlandstalig onderwijs) ofwel Lessines of Leuze (franstalig). Ik kan enkel vaststellen dat de overgrote meerderheid van de naar daar uitgeweken vlamingen hun kinderen naar Ronse stuurt voor school. Doordat dit al flink wat jaren bezig is, zijn die dorpjes aan het vervlaamsen. Recent nog met iemand van het stadsbestuur van Anseroeul gesproken, die me bevestigde dat quasi alle nieuwe bewoners vlamingen zijn. (vastgoedprijzen, en er is nog bouwgrond te koop in tegenstelling tot bij ons) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ge mist het volledige, langetermijn plaatje. Citaat:
Met dank aan ![]() Zie https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=375 en https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=379 en https://forum.politics.be/showthread...onstop&page=20 Trefwoord betonstop
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 maart 2021 om 20:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je denkfout is dat je ervan uitgaat dat de dezelfde mechanismes werkzaam zijn op de uitbreiding van de grootstad Brussel, als op plattelandsdorpjes die naast een klein stadje met 'centrumfunctie' liggen. Dat is gewoon niet zo. Van kleine dorpjes gaat geen sociologische druk uit, als daar in enkele decennia de bevolking naar 30 tot 40% ingeweken vlamingen evolueerde dan is dat een gegeven dat blijft. Die mensen hun sociaal leven blijft nederlandstalig, die paar kilometer extra 's morgens maken geen bal uit. En die paar kilometer extra om de kinderen af te zetten aan school maken ook geen verschil. Je bent veel te pessimistisch op dat vlak. Dit is niet Vilvoorde dat grenst aan een franstalige uitbreidende grootstad en dat sociaal meegetrokken is door de druk die daarvan uitgaat. Een heeel andere dynamiek volgens mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaamse rand is Vlaanderen en Nederlandstalig. Je kan niet een beetje zwanger zijn.
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw antwoord is ook belachelijk. Jacob antwoordt op u en uw antwoord is in feite dezelfde tekst als waar hij op antwoordt. Zeeever, gezeeever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jacob beweert dat de Franstaligen van Vlaanderen zich niet aanpassen. Ik beweer gewoon het tegendeel via mijn eigen ervaringen en die zijn buiten Vlaams-Brabant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en dat is 100 km van de Vlaamse Rand, wonen ook veel Franstalige inwijkelingen die vertikken Nederlands te spreken of te leren . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is de wezenlijke vraag.... Langetermijndenken, Kaproen ! Ge bekijkt dat zo eng...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 maart 2021 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelf zo ik ook nog de Vlaamse onafhankelijkheid willen meemaken. |
|
![]() |
![]() |