![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben niet tegen een jaarlijkse keuring, een auto kan op 1 jaar wel degelijk veiligheids mankementen hebben.
Remmen, vering en banden of zo. Maar sta er aub ook eens eventjes bij stil dat het ons meer kost dan de prijs van de keuring alleen. Neem nu mijn geval. Een half dagje foetsie, afgekeurd voor mijn lichten die ik ergens anders mag laten nazien. Ook tussen de 15 ?* 40 €. Dus terug een paar uur foetsie in een werkdag. Dan nogmaals keuring, weer een half dagje foetsie en prijs keuring. Alles samen ben ik zeker 500 a 600€ kwijt. Tijd dat ik daar sta verdien ik niks. En toppunt is dat mijn lichten zelfregelend zijn met sensors en je ze niet kan regelen. Die staan krakjuist.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 oktober 2022 om 22:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De keuring zoals we die vandaag kennen garandeert ook niet meer dat de wagen veilig aan het verkeer kan deelnemen. De keuring garandeert een pak inkomsten voor de staat, dat is het zowat. Net nog een synchroon riem gestoken op de wagen van de zoon. Pas gekeurd ... Na het weghalen van alle plastiek om en rond de motor kwam er een draagwieg tevoorschijn die zo doorgeroest was dat ik betwijfel of deze een flinke verkeersdrempel zou overleven. Verder, Een wagen waarvan de wielen niet correct zijn uitgelijnd schuift bij regenweer in de volgende bocht gegarandeerd rechtdoor. Ik ben nog nooit een keuringsstation tegengekomen waar men de uitlijning controleert. Neen, twee identieke nagenoeg nieuwe banden afkeuren omdat ze van verschillende fabrikanten afkomstig zijn ... dat wel. Alsof het wegdek overal een identieke grip vertoont ... ![]() 175/70 SR 15 Michelin linksvoor .... 175/70 SR 15 Dunlop rechtsvoor .... Mag niet mijnheer ... banden reageren misschien iets anders op de weg ... nieuwe kopen!
![]() |
![]() |
#183 | ||
|
![]() Citaat:
De enige die zijn wagen echt kan controleren is de chauffeur die er dagelijks mee rijdt. Roest moet door een pro worden nagekeken, keurstations zien niet wat door 'plastieken' panelen onzichtbaar wordt gemaakt. Citaat:
Nu, lichten regelen kan je best zelf. Benodigdheden ... een vlakke vloer en een rolletje tape. Duw je wagen tegen de muur of garagepoort en ontsteek je lichten. Plak je tape op de twee lijnen die je koplichten op de muur of poort aftekenen. Duw je wagen twee meter achteruit en regel de koplampen zo af dat het koplampbeeld ongeveer 2 cm onder de tape komt te zitten. ![]()
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar op mijn auto zitten er geen regel schoeven. T'is automatique.
![]() |
![]() |
#185 |
|
![]()
![]() |
#186 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De wetgeving voor Vlaanderen is al lang gewijzigd:
- de controle is ook goed voor twee jaar, als de auto niet ouder is dan zes jaar, en er geen "aandachtspunten die in 't oog gehouden moeten worden" vermeld zijn. Mijn auto werd dus gekeurd op zijn 4°, 6°, 8°, 9°, 10° en 11° verjaardag. En dus telkens, als ik jou mag geloven, aan een goedkopere prijs dan in Fr.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
Onze jongste is van 2008. De volgende van 2004, dan 2003, dan 2000, dan 1995 en tot slot nog eentje van 1985. Die laatste mag ook om de twee jaar naar de keuring. Vergelijk nu de Belgische toestand en zet daar de Franse naast. Over twee jaar gespreid ben ik in België 11 maal naar de keuring geweest voor een totaal bedrag van ergens 500 euro, ben 11 vakantie dagen kwijt en ben één jaar zeker van het gebruik van mijn wagens Over twee jaar gespreid ben ik in Frankrijk 6 maal naar keuring geweest voor een totaal bedrag van ergens 400 euro, ik ben geen enkele vakantierdag kwijt en ben twee jaar zeker van het gebruik van mijn wagens. En de wagens vallen daar echt niet uit elkaar hoor.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ochgottekes, dan moeten we met de oudere auto's een keer meer naar de control.
Voor een auto van meer dan 6 jaar vind ik zo'n jaarlijkse controle nog niet overdreven.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
** https://www.km.be/autokeuring/wat-keurt-km-precies Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2022 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Easy money. Niet afgekeurd, nog steeds kassa, wegens verplicht door de (r)overheid. Wel afgekeurd, dubbel kassa...
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk test de autokeuring (naast emissies) enkel of de auto niet bijna uit mekaar valt. Een goed onderhouden moderne en ongevalvrije auto zou de autokeuring zonder problemen moeten doorstaan.
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ook een moderne, goed onderhouden wagen kan al eens een kapotte lamp hebben, een schijfremblok die net een kwakje vettig rommel heeft geslikt, een sensor die het niet wil doen. Als je een vergelijking wil, moderne verkeersvliegtuigen zijn perfect onderhouden (of er zijn foefelaars bezig), toch komen er af en toe modellen naar beneden zonder oorzaak die uw denkwijze mogelijk zou mogen zijn.
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
De wagen, Alfa 159 JTDm van mijn zoon , was zonder problemen door de keuring gereden. Door een lek aan het koelcircuit van het servostuur moesten de panelen verwijderd worden ... en dan verassing ... ![]() De autokeuring zoals we die vandaag kennen trekt op niks. Kopers van tweedehandswagens krijgen een vals kwaliteit label in de vorm van een groene kaart. Veel meer dan een vodje papier dat veel geld kost is het niet.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
|
![]() Citaat:
Op de autokeuring is het maar een oppervlakkig nakijken van gemakkelijk te detecteren 'problemen' waarvan de meeste nog gewoon prutsen zijn. Een niet origineel gaatje in uw nummerplaat .... een sterretje in uw voorruit ... één van de drie remlichten die het plots heeft laten afweten .... een net ontvangen geldig verzekeringsbewijs thuis laten liggen ....
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
|
![]() Citaat:
Als je het over slijtage hebt dan moet je spreken over verreden kilometers. Wat stel je voor voor +10 jaar oude wagens? Om de 5000 km? Dat zou voor de eerste inderdaad elke maand zijn en voor de tweede om de 30 maanden. Goed plan ...
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
De enige die gedurende dat jaar er op kan toezien dat de wagen veilig blijft is de chauffeur zelf. Hij is de enige die vaststelt .... tiens, dit geluid was er gisteren niet of .... tiens, hij stuurt niet meer zoals gisteren of .... tiens, mijn wagen lijkt toch niet meer zo correct te remmen of ... tiens, enz. En wat emissies betreft, een wagen die 10 maal minder uitstoot maar 20 keer verder rijdt zal gedurende dat jaar nog steeds dubbel zoveel smeerlapperij in de lucht gooien.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Destijds had ik een bmw met Lpg. 1 dag na de keuring bleek er een groot lek in de leiding te zitten. Dus ja het kan. Niettemin heb je wel veel mensen die er geen notitie van hebben dat hun banden of remmen en dergelijke versleten zijn.
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
chauffeurs meestal zo'n 15 km trager dan wat toegelaten is en rijden die nooit verder dan hun grondig gekende omgeving. Zo is ook het echte gevaar geweken ... Langs de andere kant, je hebt ook buschauffeurs die met een losgekomen wiel nog net tot op de sporen geraken en daar met afgebroken wiel tot stilstand komen. Ook met een groen kaart van de keuring. Ik wil maar aantonen dat ook na een correcte keuring nonchalante herstellingen aan wagens en vrachtwagens kunnen worden uitgevoerd. De chauffeur is en blijft de enige overblijvende 'controleur' van het materiaal waarmee hij of zij rondrijdt.
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Maar een gepensioneerd koppeltje die 2000 km per jaar doen achter boodschapjes met hun 60 pk stadswagentje.....Ola die moeten gekeurd worden. Of nog erger die mogen er niet meer mee rijden als ze in de stad wonen. Geldklopperij zoals vele dingen niet meer of minder. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 oktober 2022 om 09:01. |
|
![]() |
![]() |