Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2022, 22:37   #181
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben niet tegen een jaarlijkse keuring, een auto kan op 1 jaar wel degelijk veiligheids mankementen hebben.
Remmen, vering en banden of zo.

Maar sta er aub ook eens eventjes bij stil dat het ons meer kost dan de prijs van de keuring alleen.

Neem nu mijn geval.
Een half dagje foetsie, afgekeurd voor mijn lichten die ik ergens anders mag laten nazien. Ook tussen de 15 ?* 40 €. Dus terug een paar uur foetsie in een werkdag.
Dan nogmaals keuring, weer een half dagje foetsie en prijs keuring.

Alles samen ben ik zeker 500 a 600€ kwijt.
Tijd dat ik daar sta verdien ik niks.

En toppunt is dat mijn lichten zelfregelend zijn met sensors en je ze niet kan regelen.
Die staan krakjuist.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 oktober 2022 om 22:38.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2022, 22:46   #182
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waarom dient zo een keuring eigenlijk ?

Vandaag remt mijn auto perfect....goedgekeurd. Morgen remt hij misschien niet meer.

Vandaag heb ik goede banden. Morgen verkoop ik die en zet er een paar versleten op.

Vandaag staan mijn lichten goed afgesteld. Morgen geef ik er een draai aan en staan ze scheel.
Het staat ook duidelijk op het keuringsverslag vermeld: bewijs van de staat van het voertuig op het moment van de keuring.
De keuring zoals we die vandaag kennen garandeert ook niet meer dat de wagen veilig aan het verkeer kan deelnemen.
De keuring garandeert een pak inkomsten voor de staat, dat is het zowat.

Net nog een synchroon riem gestoken op de wagen van de zoon. Pas gekeurd ...
Na het weghalen van alle plastiek om en rond de motor kwam er een draagwieg tevoorschijn die zo doorgeroest was dat
ik betwijfel of deze een flinke verkeersdrempel zou overleven.

Verder, Een wagen waarvan de wielen niet correct zijn uitgelijnd schuift bij regenweer in de volgende bocht gegarandeerd rechtdoor.
Ik ben nog nooit een keuringsstation tegengekomen waar men de uitlijning controleert.

Neen, twee identieke nagenoeg nieuwe banden afkeuren omdat ze van verschillende fabrikanten afkomstig zijn ... dat wel.
Alsof het wegdek overal een identieke grip vertoont ...

175/70 SR 15 Michelin linksvoor .... 175/70 SR 15 Dunlop rechtsvoor ....
Mag niet mijnheer ... banden reageren misschien iets anders op de weg ... nieuwe kopen!
Oud 17 oktober 2022, 23:04   #183
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ben niet tegen een jaarlijkse keuring, een auto kan op 1 jaar wel degelijk veiligheids mankementen hebben.
Die mankementen kunnen zich al na één dag manifesteren.
De enige die zijn wagen echt kan controleren is de chauffeur die er dagelijks mee rijdt.
Roest moet door een pro worden nagekeken, keurstations zien niet wat door 'plastieken' panelen onzichtbaar wordt gemaakt.

Citaat:
Maar sta er aub ook eens eventjes bij stil dat het ons meer kost dan de prijs van de keuring alleen.
Neem nu mijn geval.
Een half dagje foetsie, afgekeurd voor mijn lichten die ik ergens anders mag laten nazien. Ook tussen de 15 ?* 40 €. Dus terug een paar uur foetsie in een werkdag.
In België steeds een dag vakantie naar de kloten, bij mijn weten is geen enkel keurstation tijdens een zaterdag geopend.
Nu, lichten regelen kan je best zelf. Benodigdheden ... een vlakke vloer en een rolletje tape.
Duw je wagen tegen de muur of garagepoort en ontsteek je lichten.
Plak je tape op de twee lijnen die je koplichten op de muur of poort aftekenen.
Duw je wagen twee meter achteruit en regel de koplampen zo af dat het koplampbeeld ongeveer 2 cm onder de tape komt te zitten.

Oud 17 oktober 2022, 23:20   #184
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die mankementen kunnen zich al na één dag manifesteren.
De enige die zijn wagen echt kan controleren is de chauffeur die er dagelijks mee rijdt.
Roest moet door een pro worden nagekeken, keurstations zien niet wat door 'plastieken' panelen onzichtbaar wordt gemaakt.

In België steeds een dag vakantie naar de kloten, bij mijn weten is geen enkel keurstation tijdens een zaterdag geopend.
Nu, lichten regelen kan je best zelf. Benodigdheden ... een vlakke vloer en een rolletje tape.
Duw je wagen tegen de muur of garagepoort en ontsteek je lichten.
Plak je tape op de twee lijnen die je koplichten op de muur of poort aftekenen.
Duw je wagen twee meter achteruit en regel de koplampen zo af dat het koplampbeeld ongeveer 2 cm onder de tape komt te zitten.

Ik weet maar al te goed hoe lichten geregeld worden.
Maar op mijn auto zitten er geen regel schoeven.

T'is automatique.
Oud 17 oktober 2022, 23:22   #185
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
T'is automatique.
Ja, das 'vooruitgang' hé.
Oud 18 oktober 2022, 07:26   #186
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neem nu mijn geval.

Alles samen ben ik zeker 500 a 600€ kwijt.
Tijd dat ik daar sta verdien ik niks.

En toppunt is dat mijn lichten zelfregelend zijn met sensors en je ze niet kan regelen.
Die staan krakjuist.
Met welke wagen rijdt u?
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 13:03   #187
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor één jaar.
...
De wetgeving voor Vlaanderen is al lang gewijzigd:
- de controle is ook goed voor twee jaar, als de auto niet ouder is dan zes jaar, en er geen "aandachtspunten die in 't oog gehouden moeten worden" vermeld zijn.
Mijn auto werd dus gekeurd op zijn 4°, 6°, 8°, 9°, 10° en 11° verjaardag.

En dus telkens, als ik jou mag geloven, aan een goedkopere prijs dan in Fr.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 17:10   #188
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De wetgeving voor Vlaanderen is al lang gewijzigd:
- de controle is ook goed voor twee jaar, als de auto niet ouder is dan zes jaar, en er geen "aandachtspunten die in 't oog gehouden moeten worden" vermeld zijn.
Mijn auto werd dus gekeurd op zijn 4°, 6°, 8°, 9°, 10° en 11° verjaardag.

En dus telkens, als ik jou mag geloven, aan een goedkopere prijs dan in Fr.
Lees zelf je tekst. Niet ouder dan 6 jaar. en minder dan 100000 km
Onze jongste is van 2008. De volgende van 2004, dan 2003, dan 2000, dan 1995 en tot slot nog eentje van 1985.
Die laatste mag ook om de twee jaar naar de keuring.

Vergelijk nu de Belgische toestand en zet daar de Franse naast.

Over twee jaar gespreid ben ik in België 11 maal naar de keuring geweest voor een totaal bedrag van ergens 500 euro, ben 11 vakantie dagen kwijt en ben één jaar zeker van het gebruik van mijn wagens

Over twee jaar gespreid ben ik in Frankrijk 6 maal naar keuring geweest voor een totaal bedrag van ergens 400 euro, ik ben geen enkele vakantierdag kwijt en ben twee jaar zeker van het gebruik van mijn wagens.

En de wagens vallen daar echt niet uit elkaar hoor.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 17:14.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 18:02   #189
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ochgottekes, dan moeten we met de oudere auto's een keer meer naar de control.
Voor een auto van meer dan 6 jaar vind ik zo'n jaarlijkse controle nog niet overdreven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 18:18   #190
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een auto van meer dan 6 jaar vind ik zo'n jaarlijkse controle nog niet overdreven.
Laat **hetzelfde eens grondig checken bij een garagist, je zult veel meer geld kwijt zijn.

** https://www.km.be/autokeuring/wat-keurt-km-precies

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2022 om 18:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 18:29   #191
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Laat **hetzelfde eens grondig checken bij een garagist, je zult veel meer geld kwijt zijn.

De keuring controleert alleen gemakkelijk controleerbare punten waarop ze even gemakkelijk kunnen afkeuren.

Easy money. Niet afgekeurd, nog steeds kassa, wegens verplicht door de (r)overheid. Wel afgekeurd, dubbel kassa...
Oud 19 oktober 2022, 18:35   #192
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De keuring controleert alleen gemakkelijk controleerbare punten waarop ze even gemakkelijk kunnen afkeuren.

Easy money. Niet afgekeurd, nog steeds kassa, wegens verplicht door de (r)overheid. Wel afgekeurd, dubbel kassa...
Eigenlijk test de autokeuring (naast emissies) enkel of de auto niet bijna uit mekaar valt. Een goed onderhouden moderne en ongevalvrije auto zou de autokeuring zonder problemen moeten doorstaan.
Oud 19 oktober 2022, 19:01   #193
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eigenlijk test de autokeuring (naast emissies) enkel of de auto niet bijna uit mekaar valt. Een goed onderhouden moderne en ongevalvrije auto zou de autokeuring zonder problemen moeten doorstaan.
Dat is de theorie.
Maar ook een moderne, goed onderhouden wagen kan al eens een kapotte lamp hebben, een schijfremblok die net een kwakje vettig rommel heeft geslikt, een sensor die het niet wil doen.

Als je een vergelijking wil, moderne verkeersvliegtuigen zijn perfect onderhouden (of er zijn foefelaars bezig), toch komen er af en toe modellen naar beneden zonder oorzaak die uw denkwijze mogelijk zou mogen zijn.
Oud 19 oktober 2022, 22:41   #194
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Eigenlijk test de autokeuring (naast emissies) enkel of de auto niet bijna uit mekaar valt.
Zelfs dat niet. Kijk even naar deze draagwieg, In normale montage afgeschermd door kunststof spatwater panelen.
De wagen, Alfa 159 JTDm van mijn zoon , was zonder problemen door de keuring gereden. Door een lek aan het koelcircuit
van het servostuur moesten de panelen verwijderd worden ... en dan verassing ...

De autokeuring zoals we die vandaag kennen trekt op niks.
Kopers van tweedehandswagens krijgen een vals kwaliteit label in de vorm van een groene kaart. Veel meer dan een vodje papier dat veel geld kost is het niet.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 22:43.
Oud 19 oktober 2022, 22:50   #195
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Het gaat je meer geld kosten maar als je naar een merkvertegenwoordiger gaat weet die perfect wat hij dient na te kijken.
Op de autokeuring is het maar een oppervlakkig nakijken van gemakkelijk te detecteren 'problemen' waarvan de meeste nog gewoon prutsen zijn.

Een niet origineel gaatje in uw nummerplaat .... een sterretje in uw voorruit ... één van de drie remlichten die het plots heeft laten afweten .... een net ontvangen geldig verzekeringsbewijs thuis laten liggen ....

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 22:50.
Oud 19 oktober 2022, 22:58   #196
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Waarom dan niet maandelijks? Er zijn wagens van 20 jaar oud die 60.000 km per jaar rijden. Er zijn wagens van 10 jaar oud die geen 2000 km/jaar rijden.

Als je het over slijtage hebt dan moet je spreken over verreden kilometers.
Wat stel je voor voor +10 jaar oude wagens? Om de 5000 km?
Dat zou voor de eerste inderdaad elke maand zijn en voor de tweede om de 30 maanden.
Goed plan ...
Oud 19 oktober 2022, 23:08   #197
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Een autokeuring doorstaan is echt geen garantie dat wagen één jaar veilig op de openbare weg kan vertoeven.
De enige die gedurende dat jaar er op kan toezien dat de wagen veilig blijft is de chauffeur zelf. Hij is de enige die vaststelt .... tiens,
dit geluid was er gisteren niet of .... tiens, hij stuurt niet meer zoals gisteren of .... tiens, mijn wagen lijkt toch niet meer zo correct te remmen of ... tiens, enz.

En wat emissies betreft, een wagen die 10 maal minder uitstoot maar 20 keer verder rijdt zal gedurende dat jaar nog steeds dubbel zoveel smeerlapperij in de lucht gooien.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 19 oktober 2022 om 23:10.
Oud 19 oktober 2022, 23:20   #198
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een autokeuring doorstaan is echt geen garantie dat wagen één jaar veilig op de openbare weg kan vertoeven.
De enige die gedurende dat jaar er op kan toezien dat de wagen veilig blijft is de chauffeur zelf. Hij is de enige die vaststelt .... tiens,
dit geluid was er gisteren niet of .... tiens, hij stuurt niet meer zoals gisteren of .... tiens, mijn wagen lijkt toch niet meer zo correct te remmen of ... tiens, enz.

En wat emissies betreft, een wagen die 10 maal minder uitstoot maar 20 keer verder rijdt zal gedurende dat jaar nog steeds dubbel zoveel smeerlapperij in de lucht gooien.
Dat klopt wel enigzins.
Destijds had ik een bmw met Lpg. 1 dag na de keuring bleek er een groot lek in de leiding te zitten.

Dus ja het kan.

Niettemin heb je wel veel mensen die er geen notitie van hebben dat hun banden of remmen en dergelijke versleten zijn.
Oud 19 oktober 2022, 23:49   #199
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dat klopt wel enigzins.
.....
Niettemin heb je wel veel mensen die er geen notitie van hebben dat hun banden of remmen en dergelijke versleten zijn.
Ondanks een groene kaart rijden die dan mogelijk met wagens rond die een gevaar zijn op de openbare weg. Gelukkig rijden die
chauffeurs meestal zo'n 15 km trager dan wat toegelaten is en rijden die nooit verder dan hun grondig gekende omgeving.
Zo is ook het echte gevaar geweken ...

Langs de andere kant, je hebt ook buschauffeurs die met een losgekomen wiel nog net tot op de sporen geraken en daar met afgebroken wiel tot stilstand komen.
Ook met een groen kaart van de keuring. Ik wil maar aantonen dat ook na een correcte keuring nonchalante herstellingen aan wagens
en vrachtwagens kunnen worden uitgevoerd. De chauffeur is en blijft de enige overblijvende 'controleur' van het materiaal waarmee hij of zij rondrijdt.
Oud 20 oktober 2022, 08:55   #200
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat zeker gezien een motor nooit naar de keuring moet. En zo een motor is kwa prestaties bijna een Formule 1. Niet zelden tegen de 200 pk voor een gewicht van 180 kg. Lichten staan altijd goed geregeld en de banden zijn altijd als nieuw De CO2 is altijd goed en remmen doet zo een 30 jaar oude Harley als de beste

Maar een gepensioneerd koppeltje die 2000 km per jaar doen achter boodschapjes met hun 60 pk stadswagentje.....Ola die moeten gekeurd worden. Of nog erger die mogen er niet meer mee rijden als ze in de stad wonen.

Geldklopperij zoals vele dingen niet meer of minder.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 oktober 2022 om 09:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be