Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2023, 23:13   #181
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het besef dat Vlaanderen in de huidige zin van het woord een bijnaam is van oorsprong zou algemeen geweten moeten zijn. Nuchterheid is hier geboden. Ik bevind me ook in dat kamp, eerder. Het woord 'de Vlaanders' om het ware onderscheid te maken tussen historisch graafschap-Vlaanderen en modern gewest-Vlaanderen bestaat gelukkig ook nog.

De Ronde van Vlaanderen loopt ook door historisch Vlaanderen.
Zelf daar loopt het fout: de Ronde van Vlaanderen is helemaal niet de ronde van het historisch Vlaanderen. Dat kan ook maar moeilijk in één dag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 januari 2023 om 23:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 23:18   #182
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zelf daar loopt het fout: de Ronde van Vlaanderen is helemaal niet de ronde van het historisch Vlaanderen. Dat kan ook maar moeilijk in één dag.
Dan zou het ook door Romaans- en Zeeuws-Vlaanderen moeten lopen. Ik ben geen avide koersvolger, duidelijk. Hij wordt wel gesitueerd in de provincies West- en Oost-Vlaanderen alleszins. Of vergis ik me?

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 januari 2023 om 23:23.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 23:22   #183
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer is de Dakar Rally (voormalig Parijs-Dakar) nog eens in Dakar geweest ?
Oud 20 januari 2023, 23:25   #184
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Feit is dat van de Brabantse identiteit vandaag niet veel meer overblijft. Mensen voelen zich vooral Vlaams en inwoner van hun stad of gemeente. Daarna pas komt Belg en Europeaan.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 23:27   #185
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik merk vooral dat mensen nuchter zijn over het gegeven identiteit in onze contreien. Desalniettemin komt deze kerel waar een Nederlandse kortfilm over werd gemaakt uit Ekeren, net als ik.

https://youtu.be/y3Km4Ul3aY8

De meeste mensen vinden het toch maar een raar gedoe en het zal altijd wel een kleinschalig gegeven blijven. Dit wil echter niet zeggen dat mensen niet bezig zijn met of niet houden van hun land, maar het ligt gewoon vrij ingewikkeld.

'Te diep in de ketel gevallen' noem ik dit en ook een beetje bombastisch (en dan druk ik me zachtjes uit). Te ver doorgedreven oubollig nationalisme pakt niet meer vandaag.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 januari 2023 om 23:32.
Oud 20 januari 2023, 23:31   #186
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Feit is dat van de Brabantse identiteit vandaag niet veel meer overblijft. Mensen voelen zich vooral Vlaams en inwoner van hun stad of gemeente. Daarna pas komt Belg en Europeaan.
Spreek voor uzelf.

Fucking Bruggelingen!

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 20 januari 2023 om 23:31.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 23:37   #187
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zou het ook door Romaans- en Zeeuws-Vlaanderen moeten lopen. Ik ben geen avide koersvolger, duidelijk. Hij wordt wel gesitueerd in de provincies West- en Oost-Vlaanderen alleszins. Of vergis ik me?
Ze rijden zelfs door de Vlaamse Ardennen!
Oud 20 januari 2023, 23:43   #188
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dat is de schuld van die kluppels van Leuven. Hadden de Berthouds van Grimbergen de leiding kunnen nemen zou het koninkrijk Brabant zich nu gewoon uitstrekken van de Elbe tot aan de Seine en van de Noordzee tot de Alpen.
Oud 21 januari 2023, 00:04   #189
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat is de schuld van die kluppels van Leuven. Hadden de Berthouds van Grimbergen de leiding kunnen nemen zou het koninkrijk Brabant zich nu gewoon uitstrekken van de Elbe tot aan de Seine en van de Noordzee tot de Alpen.
Zeer juist.
De Bourgondiers
Spanjolen
Oostenrijkers
En Hollanders hadden geen kans gehad!

Edit: en het is ‘keizerrijk Brabant’ uiteraard, let op uw titulatuur.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 januari 2023 om 00:06.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 11:58   #190
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Niet alleen links en Belgicistisch Vlaanderen zeurt.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/g...oort-antwerps/

Geert Bourgeois, met het charisma van een schotelvod, komt eens van zijn oren maken. In Antwerpen zijn we niet gediend van dorpspastoors.

Ik vind dat hij wel wat overdrijft. Vlamingen kunnen wel armoedig en slordig praten, verder. Tom Waes is toch niet zo? Wat bazelt die man uit Izegem toch? Misschien onderschat ik het? Sinds ik gefocust ben op Nederland pest niemand me meer om mijn taalgebruik, immers. Maar dat is ook omdat ik niet meer tussen jongeren werk.

Zelf blijf ik erbij. Tom Waes is helemaal niet de ergste. In Nederland is en blijft hij verstaanbaar. Het zal wel meevallen zeker?
Ooit eens de Nederlandse televisie gehoord in diens gloriejaren? Echt Hollands. Bijna heel Vlaanderen keek mee en zelfs Henri1 hier geeft dat toe dat hij fan was.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 januari 2023 om 12:06.
Oud 21 januari 2023, 12:09   #191
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geert Bourgeois, met het charisma van een schotelvod, komt eens van zijn oren maken. In Antwerpen zijn we niet gediend van dorpspastoors.

Ik vind dat hij wel wat overdrijft. Vlamingen kunnen wel armoedig en slordig praten, verder. Tom Waes is toch niet zo? Wat bazelt die sul uit Yzegem toch? Misschien onderschat ik het? Sinds ik gefocust ben op Nederland pest niemand me meer om mijn taalgebruik, immers. Maar dat is ook omdat ik niet meer tussen jongeren werk.
Wat Geert Bourgeois wel schijnt te vergeten, is dat de zogenaamde 'standaardtaal' een ineen geknutselde kunstmatige taal is (meer en meer afgestemd op het Hollands overigens, en dit door het verraad van en aan de eigen Vlaamse taal door de Vlaamse taal-Quislings van de Taalunie), en dat de taal die Waes gebruikt het echte Vlaams is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 januari 2023 om 12:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 12:14   #192
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat Geert Bourgeois wel schijnt te vergeten, is dat de zogenaamde 'standaardtaal' een ineen geknutselde kunstmatige taal is (meer en meer afgestemd op het Hollands overigens, en dit door het verraad van en aan de eigen Vlaamse taal door de Vlaamse taal-Quislings van de Taalunie), en dat de taal die Waes gebruikt het echte Vlaams is.
De Hollandse TV in diens glorietijd was met plat Haags, Rotterdams en Amsterdams. Daar zijn we allen mee opgegroeid. Toen stond hun televisie op hun topppunt. Ik zie ook het probleem niet wat men ervan maakt.

Ook in het Frans hanteert men erg informele tussenwerpsels. Zelfs Jacques Brel deed dat in zijn liedjes en dat was Frans van de bovenste plank.

Het punt dat ze ook maken dat Waes voor een buitenlander die Nederlands leert te moeilijk zou zijn. Sorry. Dat is gewoon onwaar. Als je onze spreektaal leert en met Vlamingen omgaat dan versta je het beslist wel. Sterker, zelfs buitenlanders die in Nederland Nederlands leren zouden het verstaan eens ze een zeker niveau bereikt hebben. Waes praat helemaal niet zo plat, maar heeft wel een duidelijk Antwerpse tongval, zoals sommige acteurs ook duidelijk uit West- of Oost-Vlaanderen of Limburg komen.

Waes praat echter zelf ook Algemeen Nederlands, tenzij je als een 'autist' op de allerkleinste details vit. Er bestaat nog altijd informeel taalgebruik dat naast formeel taalgebruik bestaat. Dat is toch normaal als je dan 'da(t) kunt ge u toch niet inbeelden' zegt? Het 'platste' taalgebruik waarop ik hem betrap, maar het komt niet zo plat aan en is net hetzelfde als op de Nederlandse televisie (maar dan Hollands).

Waar ik vroeger naar keek: https://youtu.be/XtxfsHdLogM. Daar is dus ook niks mis mee. Die buikspreker spreekt met een Haags accent en die omroeper met een Amsterdams accent.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 januari 2023 om 12:43.
Oud 21 januari 2023, 13:08   #193
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Eerder linkte ik eens deze documentaire over de Oostendse visserij van de Nederlandse televisie:
https://www.npostart.nl/oases-in-de-.../VPWON_1324511

Wat ik hier opmerk. Zelfs die hoge pieten worstelen met hun zinsbouw. Iedereen is echter in staat een gesprek te voeren met de omroeper uit de Randstad en echt storend wordt het niet ervaren, het is een goede docu. Toch is dit meer dan louter dialectisch taalgebruik of een accent, het is verhaspeld en stuntelig West-Vlaams/Nederlands uit 'verlegenheid'. Zelfs in het platste dialect praat je mondiger als je je echt op je gemak voelt en taalvaardig bent. Dit is een voorbeeld van onwennigheid omdat ze met een Hollander proberen te communiceren en misschien ook het maaiveldeffect waarmee ze opgegroeid zijn waar kinderen elkaar al pesten als ze maar één 'te geleerd' woord zouden gebruiken.
Dat heb ik zelfs meegemaakt toen ik in UGent studeerde (door West-Vlamingen nota bene, te 'Hollands' voor hen; want ik had connecties in Nederland en kwam uit Antwerpen), maar dat was net zo evenzeer een probleem toen ik middelbaar deed in het Antwerpse hoor.

In het vrije Nederland mocht je een rijk taalgebruik ontwikkelen, maar in het volkse Vlaanderen (tot voor kort) niet.
Nu heb ik veel respect voor Oostendenaren. In Vlaanderen bezit je die cultuur van complexen waar men de andere meteen monddood maakt of bespot om zijn woordenschat, dat dan weer beknot dient te worden. Dat is tegenwoordig niet zo een ding meer (het is fel verbeterd).

Geert Bourgeois, een West-Vlaming, echter, kampt er nu nog mee en dat kan ook een herinnering van vroeger zijn uit die tijd.

Tom Waes, die grotendeels AN praat met wat informele interjecties en een Antwerps accent, werkt dan ook als een rode lap op een stier bij zo iemand.

Jammer, want er zijn ook West-Vlaamse sprekers die wel een nette zinsbouw hanteren en duidelijk een levende taal bezigen. Matthias Declerq, Mattias Desmet, Etienne Vermeersch, om voorbeelden te geven. Allen worstelen met de hypercorrecte G/H, maar dat is typisch aan mensen uit de Vlaanders en daar is niets mis mee.

Ik vind dat taalgebruik van die West-Vlamingen - die geen omroepers zijn nota bene - trouwens prima. Dit is gewoon een observatie die ook geldt voor heel Vlaanderen. Dat oude gewoontes langer blijven bestaan in rurale gebieden is iets wat we ook dienen te erkennen, ten goede en ten kwade.
Dat Vlamingen vroeger erg verlegen waren is gewoon een feit. Geen enkele Vlaming zou anders opperen he? Vaak zo wegens onze immense interne verdeeldheid. Dit forum alleen al. We zijn van ver gekomen. Vroeger waren hier clangevechten aan de orde. Nu kunnen mensen die van mening verschillen gelukkig wel vaker eens gezelig doen met elkaar.

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 januari 2023 om 13:37.
Oud 21 januari 2023, 14:53   #194
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Er is trouwens een Vlaams woord dat ik meermaals gehoord heb in Gent. Ook een West-Vlaamse leraar organische scheikunde die mij lesgaf in Antwerpen gebruikte het eens. 'Vuilrat' (?) voor iets erg smerigs (zoals een scheikundige synthese dat niet bepaald glaswerkvriendelijk is). Die oude Gentse vrouw in die video van Rob Muntz gebruikt dat ook.

Dat vind ik wel een goed woord.

Online is het nergens te vinden. Zelfs het Vlaams woordenboek zwijgt erover. Ik ken het woord niet zo goed, dus kan het zelf ook niet toevoegen. Iemand anders die dat woord wel kent of gebruikt?

Laatst gewijzigd door Weyland : 21 januari 2023 om 15:13.
Oud 21 januari 2023, 16:15   #195
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... ‘Als je de lat legt bij het Standaardnederlands zoals een kleine groep van ingewijden dat praat, is het percentage Vlamingen dat daaraan voldoet een half procent of zo. ...
We tellen zo'n paar culturo's in Vlaanderen die daaraan vasthouden.
Onbegonnen werk, zeg ik.

Ik ben de grootste amateur/bewonderaar van gesproken Verkavelingsvlaams. De definitie voor mij van fatsoenlijk Vlaams is dat het verstaanbaar moet zijn voor alle Vlamingen die hun middelbaar afgewerkt hebben, van De Panne tot in Opgrimbie.

Vb. Wa zegde gij ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2023, 20:58   #196
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zeer juist.
De Bourgondiers
Spanjolen
Oostenrijkers
En Hollanders hadden geen kans gehad!

Edit: en het is ‘keizerrijk Brabant’ uiteraard, let op uw titulatuur.
Ons keizerrijk, terwijl wij Brabanders nu zelfs over twee landen zijn verdeeld...
Oud 21 januari 2023, 21:32   #197
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:

Ik vind dat hij wel wat overdrijft. Vlamingen kunnen wel armoedig en slordig praten, verder. Tom Waes is toch niet zo? Wat bazelt die man uit Izegem toch? Misschien onderschat ik het? Sinds ik gefocust ben op Nederland pest niemand me meer om mijn taalgebruik, immers. Maar dat is ook omdat ik niet meer tussen jongeren werk.

Zelf blijf ik erbij. Tom Waes is helemaal niet de ergste. In Nederland is en blijft hij verstaanbaar. Het zal wel meevallen zeker?
Ooit eens de Nederlandse televisie gehoord in diens gloriejaren? Echt Hollands. Bijna heel Vlaanderen keek mee en zelfs Henri1 hier geeft dat toe dat hij fan was.
Wat een zagevent is me dat zeg die Bourgeois. Ik vind juist dat het heel goed gebracht wordt. Overdreven algemeen Nederlands zou te schoolmeesterachtig overkomen.

Dit programma moet een breed publiek aanspreken, niet een bepaalde culturele elite.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 21 januari 2023 om 21:33.
Oud 21 januari 2023, 21:34   #198
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Zo is dat inderdaad.

Oud 21 januari 2023, 21:38   #199
Max van Dietschland

Standaard

2023 lijkt het jaar te gaan worden van Vlaamse Canon. Het ziet er naar uit dat het Verhaal Van Vlaanderen pas een begin is voor hele reeks aan evenementen, fietstochten, wandelingen, tentoonstellingen en wie weet nog televisieprogramma's gewijd aan de Vlaamse geschiedenis en identiteit.

Hier alvast een begin, maar ik weet nu al zeker dat er nog veel meer gaat volgen :

https://www.hln.be/torhout/ontdek-he...gouw~a2a3ace1/

Oud 21 januari 2023, 22:19   #200
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin, het Nederlands is ontstaan uit het Vlaams, Brabants en Hollands. Hollands dat in de Gouden Eeuw nog erg is beïnvloed door Vlaams en Brabants via Protestantse vluchtelingen.
Verder weigert u in te zien, dat de Standaardtaal dit ook is voor grote delen van Nederland. Sterker er zijn Nederlandse dialecten en streektalen, met name in het Oosten en Noorden van het land, die verder afstaan van onze Standaardtaal, dan het Vlaams. Ik neem aan dat u Vlaams bedoeld in de engere zin van het woord en dus niet het kunstmatige Verkavelingsvlaams.
Nederlands en Vlaams aparte talen noemen is gewoon absurd, volgens u zijn Zwitsers-Duits, Oostenrijks-Duits en het Duits van Duitsland zeker ook aparte talen....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be