Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2023, 09:32   #181
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Bekijk het als iemand die nooit een computer gehad heeft en er nu toch eentje gaat kopen.

Die stapt een winkel binnen en koopt een Dell of HP ofzo.
Die gaat ook niet met de winkelier discussieren over moederborden, geheugenlatten en grafische kaarten. Dat interesseert die mens niet. Die wil gewoon een goeie, bruikbare, serviceable computer.

Die mens, maar dan op zoek naar een horloge, dat ben ik.
Qua PC's, die steek ik zelf in elkaar.

Een horloge dat ligt wat gevoeliger denk ik.
Oud 26 oktober 2023, 13:41   #182
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een beetje een probleem eh?
Als je er niets van kent; hoe ga je dan de kwaliteit van die horloges beoordelen?
Links en rechts vind je wel een review maar vaak zijn die niet echt objectief en te klein in aantal om betrouwbaar te zijn.
Er zijn ook forums voor liefhebbers van uurwerken.
Citaat:
Ik hoef geen frisheid. Ik wil gewoon een duffe, traditionele horloge. Geen kleurtjes, geen rare wijzers, geen doorkijkvenster,...
Ook dat vind je in microbrands tegen betere prijzen als de merknamen.
Citaat:
En het feit dat ik er gewoon bij de juwelier op de hoek mee terecht kan.
Als je het daar koopt kan je daar ook op onderhoud rekenen. Als er een merk is dat die juwelier zelf verkoopt en je komt af met zo'n merk elders gekocht kan let voorkomen dat de juwelier het onderhoud weigert. Een merk dat hij niet verkoopt is geen probleem normaal gezien denk ik.

Citaat:
En de grotere waarschijnlijkheid dat die gevestigde waarden over enkele jaren nog gaan bestaan. Je weet nooit dat je vroeg of laat een onderdeel nodig hebt.
Van belang zijn niet zozeer de merken van de uurwerken maar de movements. Je kan een uurwerk hebben met een bekend standaard ETA 2824 automatisch mechanisme, een Sellita kopie ervan (sw200) of een Chinese kopie van bv Seagull ST3120 of Precision Technology uit Hong Kong (PT5000). Dat zijn feitelijk dezelfde mechanismen in andere prijsklassen. Het is niet eens gezegd dat de ETA beter is dan de andere. Wel veel duurder. Dat zijn allen preciese 'werkpaard' movements met een niet stotterende seconden hand die een juwelier om de hoek in principe gemakjelijk kan onderhouden. Ik zie daar geen reden in om bv een Ali express uurwerk te vermeiden. In de prijsklasse tussen 200 en 300 vind je uurwerken daar die technisch niet onderdoen voor Zwitserse van het drie tot meer dan 10 voudige. En ook esthetisch niet.

Ik zocht een handmatige mechanisch uurwerk met een duurzaam mechanisme. Eentje dat nog in zakhorloges gebruikt werd vroeger. Dan kwam ik uiteindelijk bij Stowa uit als beste nog betaalbare optie. Rond de 1500 euro. Bij Ali een van rond de 200. Zijn de extra verschillen dan zo de moeite is de vraag. Als je niet naar merknamen kijk zou ik zeggen dan niet dikwijls. Chinese uurwerken hebben wel nogal bizarre namen en wisselende logos Stilaan beginnen ze echter naam te maken. Critici moeten het echt al in de details gaan zoeken...de kroon die voor de ene niet genoeg grip heeft. De anti reflectieve coating die niet identiek is als een (10 keer duurdere) Zwitser.

Wil je een solar dan zit je goed bij Citizen of Seiko denk ik. Dan zou ik niet direct naar China kijken.

Citaat:
Ik begrijp dat voor echte horlogeliefhebbers zo'n micro-brands aantrekkelijk kunnen zijn. Voor mij als gewone niet-verzamelaar die een horloge wil zijn ze dat niet.
Misschien niet. Zelfs als ik maar 1 uurwerk zou willen zou ik die optie niet uitsluiten. Ik zie het probleem niet mits een beetje je informeren.

Naam: IMG_20231026_144011.jpg
Bekeken: 119
Grootte: 379,4 KB

Laatst gewijzigd door Bach : 26 oktober 2023 om 13:42.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2023, 14:13   #183
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

die Baltic ziet er inderdaad schoon uit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2023, 14:22   #184
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor solar zit je met een Eco Drive van Citizen goed, ik heb er zo ene, kost ook niet zoveel als je wat uitkijkt.

Seiko heeft die ook, daar noemt dat dan Solar. Bij Seiko heb je ook nog kinetic, dat is een kruising tussen een automatic en een quartz, daar laad je het pilleke op met de beweging van je pols.
Oud 27 oktober 2023, 09:00   #185
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Er zijn ook forums voor liefhebbers van uurwerken.
Ik weet het maar ik wil gewoon een mooie, goeie horloge. Ik ben niet van plan om 'liefhebber van uurwerken' te worden.
Op dat punt ben ik nog vrij ouderwets.
Ik stap bij de juwelier binnen, praat een tijdje met die mens, bekijk eventuele opties en maak een keuze.

Voor mij is het uitzicht van de horloge nog steeds van zeer groot belang. Ik heb liever een mooie die dan iets minder nauwkeurig is dan een nauwkeurige die dan iets minder mooi is.

Vandaar dat ik me niet ga verdiepen in allerlei obscure merken met hun respectievelijke voor- en nadelen.
Daar heb ik geen zin in.

Citaat:
Ook dat vind je in microbrands tegen betere prijzen als de merknamen.
Als je het daar koopt kan je daar ook op onderhoud rekenen. Als er een merk is dat die juwelier zelf verkoopt en je komt af met zo'n merk elders gekocht kan let voorkomen dat de juwelier het onderhoud weigert. Een merk dat hij niet verkoopt is geen probleem normaal gezien denk ik.
Ik heb hier in de buurt twee juweliers zitten met goede naam op het vlak van horloges en daar kan ik kiezen uit oa. Longines, Mont Blanc, Rado, Ebel, Tissot, Seiko, Jaguar, Hamilton, Balmain, Festina, Louis Erard, Frederique Constant, Obaku, Briston, Rodania, Citizen,....

Ik ga daar mijn keuze wel tussen vinden denk ik.

Citaat:
Van belang zijn niet zozeer de merken van de uurwerken maar de movements. Je kan een uurwerk hebben met een bekend standaard ETA 2824 automatisch mechanisme, een Sellita kopie ervan (sw200) of een Chinese kopie van bv Seagull ST3120 of Precision Technology uit Hong Kong (PT5000). Dat zijn feitelijk dezelfde mechanismen in andere prijsklassen. Het is niet eens gezegd dat de ETA beter is dan de andere. Wel veel duurder. Dat zijn allen preciese 'werkpaard' movements met een niet stotterende seconden hand die een juwelier om de hoek in principe gemakjelijk kan onderhouden. Ik zie daar geen reden in om bv een Ali express uurwerk te vermeiden. In de prijsklasse tussen 200 en 300 vind je uurwerken daar die technisch niet onderdoen voor Zwitserse van het drie tot meer dan 10 voudige. En ook esthetisch niet.
Deze info gaat mij al veeeeel te ver. Zoveel tijd en research wil ik niet steken in iets wat me niet interesseert en wat ik niet nodig heb om bij de juwelier een mooie en kwaliteitsvolle horloge te kiezen.

Citaat:
Ik zocht een handmatige mechanisch uurwerk met een duurzaam mechanisme. Eentje dat nog in zakhorloges gebruikt werd vroeger. Dan kwam ik uiteindelijk bij Stowa uit als beste nog betaalbare optie. Rond de 1500 euro. Bij Ali een van rond de 200. Zijn de extra verschillen dan zo de moeite is de vraag. Als je niet naar merknamen kijk zou ik zeggen dan niet dikwijls. Chinese uurwerken hebben wel nogal bizarre namen en wisselende logos Stilaan beginnen ze echter naam te maken. Critici moeten het echt al in de details gaan zoeken...de kroon die voor de ene niet genoeg grip heeft. De anti reflectieve coating die niet identiek is als een (10 keer duurdere) Zwitser.
Ook hier weer; allemaal heel interessant voor de horlogeliefhebber of -verzamelaar maar in zulke info ga ik me niet verdiepen.
En van de Chinese markt blijf ik met mijn zeer beperkte kennis al sowieso weg.

Citaat:
Wil je een solar dan zit je goed bij Citizen of Seiko denk ik. Dan zou ik niet direct naar China kijken.
Naar China kijken was nooit een optie. Citizen en Seiko worden wel bekeken. Vooral bij de Seiko Presages zitten mooie horloges vind ik.

Citaat:
Misschien niet. Zelfs als ik maar 1 uurwerk zou willen zou ik die optie niet uitsluiten. Ik zie het probleem niet mits een beetje je informeren.
Het probleem met zo'n zaken bij mij is dat ik dan niet meer kan stoppen met informeren en vergelijken. Hoe meer info en hoe meer 'geschikte' horloges ik vind, hoe moeilijker ik ga kunnen kiezen.
Vandaar dat ik me tot nu toe in mijn voorlopige keuze ook beperk tot bepaalde Tissot, Hamilton en Seiko horloges. Misschien komt er nog een vierde optie bij maar die moet dan echt wel hele goeie papieren kunnen voorleggen.
Die opties wil ik dan eerst nog in't echt bekijken en dan zal ik in overleg met de juwelier daar wel een keuze tussen maken.

Als ik nog 10 potentiele kanshebbers ga opzoeken ga ik er gewoon niet uitgeraken. Ik moet op een bepaald moment knopen doorhakken of ik blijf bezig.
En knopen doorhakken is makkelijker met 3 opties dan met 15...

Bijlage 118565[/quote]
Oud 27 oktober 2023, 09:17   #186
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die 3 Tissot, Hamilton en Seiko zijn voor een "goeie" horloge ook voor mij de 3 beste keuzes. Zeker als je je er niet al te veel in wil verdiepen.

Een paar jaar geleden ging het voor mij ook tussen Hamilton, Tissot en Certina en als ik er ooit nog eens een koop zal dat terug het geval zijn denk ik. Tenzij ik plots de lotto win.
Oud 27 oktober 2023, 09:50   #187
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Die 3 Tissot, Hamilton en Seiko zijn voor een "goeie" horloge ook voor mij de 3 beste keuzes. Zeker als je je er niet al te veel in wil verdiepen.
Ik denk het ook voor BigF. Uiteindelijk. Ik wou net hetzelfde aanraden.

Daar zitten mooie dingen tussen. Kijk hier maar:

https://m.youtube.com/watch?v=r6hRLNp09qs

Tussen die drie zou ik momenteel voor een Seiko gaan. Ook als duurzaamheid van belang is. Een trager draaiend mechanisme met 40 uren reserve. Meer reserve heeft een automatisch uurwerk toch niet nodig in feite. En 'sneller draaiend' betekent ook meer slijtage. Precisie en niet stotterende handen geef je ervoor op.

Tip..Water resistentie is ook goed tegen stof. Niet enkel voor als je zou willen douchen of zwemmen.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 oktober 2023 om 10:12.
Oud 27 oktober 2023, 10:23   #188
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Een paar jaar geleden ging het voor mij ook tussen Hamilton, Tissot en Certina en als ik er ooit nog eens een koop zal dat terug het geval zijn denk ik. Tenzij ik plots de lotto win.
Hamilton vind ik wel overdreven duur. In de zaak hier in de buurt is er geen enkel model onder de 800€.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2023, 10:46   #189
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het ook voor BigF. Uiteindelijk. Ik wou net hetzelfde aanraden.

Daar zitten mooie dingen tussen. Kijk hier maar:

https://m.youtube.com/watch?v=r6hRLNp09qs

Tussen die drie zou ik momenteel voor een Seiko gaan. Ook als duurzaamheid van belang is. Een trager draaiend mechanisme met 40 uren reserve. Meer reserve heeft een automatisch uurwerk toch niet nodig in feite. En 'sneller draaiend' betekent ook meer slijtage. Precisie en niet stotterende handen geef je ervoor op.

Tip..Water resistentie is ook goed tegen stof. Niet enkel voor als je zou willen douchen of zwemmen.
Hieronder de (voorlopig) drie grootste kanshebbers.
Wel met het voorbehoud dat ik ze eerst in levende lijve wil gezien hebben.

De Tissot loopt op kop. Keuze tussen quartz en automaat, dunste kast (8,5mm tov meer dan 10mm bij de Hamilton en Seiko) en goed van prijs (425 quartz, 845 auto), is met 10 bar de waterdichtste van de 3 en heeft het mooiste bandje (al is dat natuurlijk te wisselen).

De Seiko is niet met saffierglas te krijgen (hun hardlex krast naar verluidt makkelijker maar is beter bestand tegen impact), heeft de kleinste kast (38,5mm) wat ik een voordeel vind met mijn kleine polsen, is pak goedkoper dan de automatische Tissot (450 tov 845) maar is wel de dikste met 12mm...

De Hamilton is dan weer duurder dan de quartz versie van Tissot (625 tov 425), is ook wat dikker dan de Tissot (10,2 tov 8,5), maar dunner dan de Seiko (10,2 tov 12mm), heeft saffierglas en is de mooiste van de drie.

Er is dus voor elke horloge wel iets te zeggen.
Vandaar dat ik denk dat het bekijken, vastpakken en overleggen met de juwelier de doorslag gaat geven.

Oud 27 oktober 2023, 11:26   #190
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Dat zijn wat men noemt 'dress watches'.

Ik zou tussen die drie voor de Seiko gaan, maar liefst in de variant met een Power Reserve, als die te krijgen is.

https://www.seikowatches.com/au-en/p.../cocktailtime/

Ook interessant een van de nieuwe alpinist modellen van Seiko. Iets 'sportiever'.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 oktober 2023 om 11:39.
Oud 27 oktober 2023, 13:01   #191
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn wat men noemt 'dress watches'.

Ik zou tussen die drie voor de Seiko gaan, maar liefst in de variant met een Power Reserve, als die te krijgen is.

https://www.seikowatches.com/au-en/p.../cocktailtime/

Ook interessant een van de nieuwe alpinist modellen van Seiko. Iets 'sportiever'.
Er zijn ook Seiko Presage modellen met die Power Reserve indicator (die inderdaad wel zijn nut heeft volgens mij) maar het is niet zo dat je elk model met of zonder kan kiezen.

Een vergelijkbaar model als wat ik hierboven postte wordt dan iets zoals hieronder.
Wat mij een beetje steekt is dat de wijzerplaat plots wel veel drukker wordt maar vooral dat de dikte van de kast oploopt tot wel 14,5mm en dat moet ik toch even in't echt gezien en gepast hebben want dat lijkt me wel heel dik.

Oud 27 oktober 2023, 13:07   #192
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Deze zit overigens ook nog op de 'reservebank'...

De Maurice Lacroix Eliros.

Beetje duurder als die hierboven (800 voor een quartz) maar wel heel mooi en dat is ook ineens het grootste nadeel; hij is eigenlijk bijna een beetje te chique om 'door de week' mee rond te lopen...

Oud 27 oktober 2023, 13:15   #193
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zitten inderdaad interessante modellen tussen.

Grootste voordeel: iets kleinere (38mm) case. Nog; saffierglas en 20atm
Nadelen: wederom dikke kast (14mm) en toch minder mooi dan mijn eerste drie keuzes.

Die 14mm case moet ik toch in't echt eens zien. Dat lijkt me wel verschrikkelijk dik en ik loop niet graag met zo'n blok om mijn arm rond.

Het kan natuurlijk nog altijd meevallen maar het lijkt mij een beetje te veel van het goede.
Vandaar dat ik eerder neig naar de Tissot, die is bijna de helft dunner...

Laatst gewijzigd door BigF : 27 oktober 2023 om 13:16.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2023, 14:18   #194
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze zit overigens ook nog op de 'reservebank'...

De Maurice Lacroix Eliros.

Beetje duurder als die hierboven (800 voor een quartz) maar wel heel mooi en dat is ook ineens het grootste nadeel; hij is eigenlijk bijna een beetje te chique om 'door de week' mee rond te lopen...

Maurice heeft ook een hele goede reputatie overigens.
Oud 27 oktober 2023, 17:35   #195
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Deze alpinist vind ik een goed evenwicht tussen chique en sportief hebben. Een zogenaamde GADA watch

Naam: seiko-prospex-alpinist-spb155j1-11898370.jpg
Bekeken: 94
Grootte: 331,1 KB

Naam: seiko-prospex-alpinist-spb155j1-12518760.jpg
Bekeken: 98
Grootte: 160,2 KB

Ik zou er wel een leren bandje bij nemen.
Oud 27 oktober 2023, 18:52   #196
Pol Dolf
Europees Commissaris

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

op een rommelmarkt kocht ik een ongebruikt horloge voor 1,5 euro , toen de batterij plat was kostte die mij 2 euro
Oud 28 oktober 2023, 12:35   #197
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze alpinist vind ik een goed evenwicht tussen chique en sportief hebben. Een zogenaamde GADA watch

Bijlage 118572

Bijlage 118573

Ik zou er wel een leren bandje bij nemen.
Mooie wijzerplaat maar (over smaak valt niet te discussieren...) wat een gruwelijk lelijke wijzers...
Een lederen bandje kan misschien nog iets redden maar ik ga heel mijn leven naar die wijzers blijven kijken en denken: "Lelijker hadden ze ze echt niet kunnen maken."
Maar dat is zoals gezegd puur persoonlijk.
Oud 28 oktober 2023, 12:54   #198
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Vanmiddag even met een vriend van me op een terras gezeten.
Mijn oog viel op zijn horloge, een Seiko Prospex, om juist te zijn de deze hier.

Niet echt mijn ding maar wel even gepast om het formaat te kunnen inschatten.

Qua doormeter van de case was dat nog redelijk in orde. Iets kleiner mag maar het was zeker niet veel te groot.
Bij thuiskomst (na opzoeken) vond ik dat de horloge 40,5mm was

Qua dikte was het er zwaar over, en dat bleek ook na opzoeken, 14mm is voor mij echt wel veel te dik.
Ik denk dat ik qua dikte maximum kan leven met een mm of 10 en dan nog...
Hoe dunner hoe beter.

De teller begint dus meer en meer over te slagen naar de Tissot en ik weet nu ook; als ik nog verder rondkijk: dikker dan 10mm is voor mij sowieso een no-go...
De Hamilton zit nog op het randje dus die wil ik zeker even van te voren passen.
Oud 28 oktober 2023, 16:00   #199
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet vergeten...

Nog steeds niet gedaan die zever...

Citaat:
Winteruur in België gaat zoals ieder jaar in de nacht van zaterdag op zondag van het laatste weekend van oktober in. Maar moet je de klok nou een voor- of achteruit verzetten? Een handig ezelsbruggetje dat je hierbij kan helpen is dat de de klok een uur achteruit gaat als het weer (want het wordt winter) ook 'achteruit' gaat. Als het uur in gaat moet je dus je klok een uur achteruit verzetten.
(site)

Winteruur begint op zondag, 29 Oktober 2023 om 3 uur 's nachts.

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 oktober 2023 om 16:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2023, 10:10   #200
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Marloe Watch Company

Inspired by Bluebird CN7

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be