Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 13 april 2004, 15:22   #181
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Een lijn tussen Genk en Sittard. Daar teken ik onmiddellijk voor. Momenteel wordt er zwaar geïnvesteerd in Maasmechelen. Het zwaartepunt ligt momenteel vooral op shopping en recreatie. Hoe meer bezoekers, hoe gelukkiger ik en andere Maasmechelaren zullen zijn.

De K3 movie is gedeeltelijk ook in Eisden in een mijnwerkerswoning opgenomen. Een reden te meer om dat spoor te heropenen. Al die kinderen uit Vlaanderen, Nederland en Zuid-Afrika op bedevaart naar het huis van de drie olijke meiden.
Oud 13 april 2004, 20:57   #182
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik merk een zekere tegenstrijdigheid bij enkele Limburgers hier: ze geven af op het feit dat men 'Hollanders' importeert die de huizenprijzen opdrijft, maar als het gaat over hun verbondenheid met een bepaald gebied zijn die 'Hollanders' ineens mede-Limburgers geworden waar men een dialect mee deelt en zelfs een land (Verenigd Limburg) mee zou willen vormen.
Ja wil dat dan ook zeggen dat ze allemaal hier moeten gaan komen wonen?
Ik geef af op het feit dat 'gegoede' Hollanders en masse naar hier komen gewoon om minder belastingen te betalen en dit heeft een duidelijk effekt op de woonprijzen hier. En dat zijn niet alleen Nederlands-Limburgers.
Gorefest is offline  
Oud 13 april 2004, 22:12   #183
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Ja wil dat dan ook zeggen dat ze allemaal hier moeten gaan komen wonen?
Waarom hoor ik de dorpsbewoners niet klagen als mensen vanuit een nabijgelegen Vlaamse stad in hun dorpje komen wonen?
Citaat:
Ik geef af op het feit dat 'gegoede' Hollanders en masse naar hier komen gewoon om minder belastingen te betalen en dit heeft een duidelijk effekt op de woonprijzen hier. En dat zijn niet alleen Nederlands-Limburgers.
Dat is allang niet meer in de eerste plaats om minder belasting te betalen. Lanaken ligt gewoon in de agglomeratie van Maastricht, zo simpel is het. Het enige verschil met pak 'm beet Kalmthout en Antwerpen is, dat er tussen Lanaken en Maastricht een staatsgrens loopt. Of wonen er in Kalmthout niet heel veel Antwerpenaren?
Naar eigen zeggen is die staatsgrens in Limburg geen cultuurgrens, want men voelt zich Limburger over de staatsgrens heen. Waarom zou het dan een probleem zijn dat mede-Limburgers uit een nabijgelegen stad in het even Limburgse omliggende dorpje komen wonen? Dat mag dan ook niets uitmaken.

Die huizenprijzen, daar hebben ongetwijfeld veel mensen van geprofiteerd die 10 jaar of langer geleden hun huis kochten en het nu voor een veel hoger bedrag kunnen verkopen. Zolang de economie van België genoeg blijft verschillen van de Nederlandse om voor zulke prijsverschillen op de woningmarkt te zorgen, en het beleid genoeg verschilt om voor grotere bouwgronden te zorgen, zullen de mede-Limburgers de grens over blijven steken. Daar doe je niks aan. Het is aan de Vlamingen om evt. te overwegen hetzelfde te doen aan de taalgrens met Wallonië. De Jekervallei schijnt heel mooi te zijn...
Dimitri is offline  
Oud 13 april 2004, 23:15   #184
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke nan
Er is helemaal geen tegenstrijdigheid. We noemen onze onder Nederlandse bezetting levende Limburgse broeders Hollanders omdat ze op voorlopig Nederlands grondgebied wonen. Diegenen die van boven de Moerdijk komen dat zijn echte Hollanders.
Bovendien zijn wij een volk van grappenmakers. Getuige daarvan het karnaval(vooral bij ons aan Maaskant). We gekken graag onder mekaar.
Eenmaal we ons afgescheiden hebben van de tirannieke Vlamingen, Hollanders en Duitsers worden wij één volk. DE LIMBURGERS!

En dan zingen we nu uit volle borst " LIMBURG, LIMBURG ALLEIN..."

Que? Ik hoop dat jij toch een grapje maakt? Ik voel me uiteindelijk inderdaad meer verbonden met Nederlands-Limburgers dan met de rest van Vlaanderen, maarre een onafhankelijk Limburg heeft niet veel levensvatbaarheid denk ik, daarvoor is onze Limburgse economie nog altijd veel te wankel.

Waar jij een vermeende band met de Duitsers uit de Akense regio vandaan haalt, is mij een raadsel. Ga het ook maar eens navragen in Nederlands-Limburg, die hebben evenzeer het schijt aan Duitsers als de rest van Nederland.

Ik heb me altijd op de eerste plaats een Limburger gevoeld, en op de tweede plaats Vlaming en dan niks meer, maar daar waar Vlaanderen de potentie heeft om tot de top van de wereld op economisch vlak uit te groeien, ontbreekt deze potentie toch nog in Limburg, waar we nog steeds worstelen met het mijnverleden.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 13 april 2004, 23:43   #185
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk

Waar jij een vermeende band met de Duitsers uit de Akense regio vandaan haalt, is mij een raadsel. Ga het ook maar eens navragen in Nederlands-Limburg, die hebben evenzeer het schijt aan Duitsers als de rest van Nederland.

Ik heb me altijd op de eerste plaats een Limburger gevoeld, en op de tweede plaats Vlaming en dan niks meer, maar daar waar Vlaanderen de potentie heeft om tot de top van de wereld op economisch vlak uit te groeien, ontbreekt deze potentie toch nog in Limburg, waar we nog steeds worstelen met het mijnverleden.
limburg grenst aan duitsland en er is een zekere verwantschap inzake taal (de meeste limburgse dialecten lijken sterk op het duits) maar ook cultuur (carnaval, verenigingsleven, fanfares etc.).
ik persoonlijk geef de voorkeur aan heelnederlandse federatie i.p.v onafhankelijk limburg of vlaanderen.
Mitgard is offline  
Oud 14 april 2004, 10:16   #186
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
ik persoonlijk geef de voorkeur aan heelnederlandse federatie i.p.v onafhankelijk limburg of vlaanderen.
En wat houdt dat in?
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 14 april 2004, 13:00   #187
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/viewtopic.p...sc&start=0
Mitgard is offline  
Oud 14 april 2004, 13:06   #188
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Que? Ik hoop dat jij toch een grapje maakt? Ik voel me uiteindelijk inderdaad meer verbonden met Nederlands-Limburgers dan met de rest van Vlaanderen, maarre een onafhankelijk Limburg heeft niet veel levensvatbaarheid denk ik, daarvoor is onze Limburgse economie nog altijd veel te wankel.

Het was eerder als joke bedoeld. Ik moet wel zeggen dat ik bijzonder geïntrigeerd was toen ik in de regio Aken voor het eerst hun dialect hoorde(dus niet het hoogduits).
Oud 14 april 2004, 15:05   #189
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
limburg grenst aan duitsland en er is een zekere verwantschap inzake taal (de meeste limburgse dialecten lijken sterk op het duits) maar ook cultuur (carnaval, verenigingsleven, fanfares etc.).
De stelling over 'taal' kan je al relativeren tot het Maasland, waar het dialect overeenkomsten toont met het Duits (Ich, mich, dich, gèh), verder naar het centrum en zeker in Noord- en West-Limburg vervaagd die overeenkomst al een heel stuk, in West-Limburg heb je al invloeden uit het Antwaarps en het Brabants.
Carnaval heb je ook in Aalst en Rio de Janeiro, verenigingsleven is een Vlaams fenomeen en ook fanfares lopen in het hele land rond.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 14 april 2004, 15:33   #190
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Carnaval heb je ook in Aalst en Rio de Janeiro, verenigingsleven is een Vlaams fenomeen en ook fanfares lopen in het hele land rond.
Walen hebben ook een belgisch paspoort, wij eten ook Chinese rijst, Over de hele wereld zijn er mensen die in hun neus peuteren, maar toch zijn Limburgs iets apparts.

Die vergelijkingen hebben dus weinig nut.
Het Skill Effect is offline  
Oud 16 april 2004, 21:13   #191
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
[size=6]Kieslijst van Vlaams Blok Limburg klaar na heuse lijdensweg.[/size]

Provincieraadslid Sandra Edmonds - vorig jaar bijna 10.000 stemmen - krijgt geen verkiesbare plaats en haakt af.

Lijstvorming is oorlog voeren, ook bij Vlaams Blok in Limburg.
Ondanks goedgekeurd door het partij- en arrondisementsbestuur, is de kieslijst onderwerp van heel wat kritiek en ongenoegen.
Dat was in januari al zo, toen Geraerts een buis kreeg voor zijn eerste ontwerplijst. Vaste waarden werden immers geliquideerd ten voordele van enkele onekenden.
"Er zijn inderdaad moeilijkheden geweest" bevestigt boegbeeld en lijstduwer Bert Schoofs. Opmerkelijk is dat niemand van het anders zo eensgezinde Blok ontkent dat deze lijstvorming wonden heeft geslagen.
Vooreerst is er de dubbele plaats van Thieu Boutsen. Dat iemand op dezelfde lijst twee plaatsen krijgt, is bij het blok normaal gezien not done.

Ook bron voor veel ergernis is dat Sandra Edmonds niet op de lijst staat.
Sinds voormalig Limburgs Blokvoorzitter Monique Aerts begin 2001 werd opzijgeschoven - naar eigen zeggen modat ze niet naar bed wilde met bepaalde kopstukken - zijn verhalen over Maitresses van blok-kopstukken altijd blijven sluimeren. "Ik weet dat ook over mij zulke verhalen de ronde doen", lacht Geraerts de beschuldigingen weg. "Wie in de spotlights staat, krijgt altijd oneerbare voorstellen".

Donderdagavond dan zat het er opnieuw bovnhands op tijdens een arrondisementele bestuursvergadering. John Vrancken wilde daar zijn ontslag als provinciaal voorzitter geven, maar door verdeeldheid binnen het blok Limburg - tussen partijleden die Vrancken willen behouden en anderen die Jef van Bree als nieuwe voorzitter willen - is dit dus opgeschort.

bron: hbvl
Oud 16 april 2004, 21:54   #192
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Indien Limburg genoeg bevoegdheden zou krijgen in verband met cultuur, onderwijs, sport, enz dan zie ik dit zelfs zitten. VOLLEDIG onafhankelijk van Vlaanderen dan wel te verstaan.

Het Limburgs volkslied

Waar in 't bronsgroen eikenhout,
't Nachtegaaltje zingt;
Over 't malse korenveld,
't Lied des leeuweriks klinkt;
Waar de hoorn des herders schalt,
Langs des beekjes boord;

refrein:
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!

Waar de brede stroom der Maas,
Statig zeewaarts vloeit;
Weeldrig sappig veldgewas,
Kostlijk groeit en bloeit;
Bloemengaard en beemd en bos,
Overheerlijk gloort.

Waar der vaadren schone taal,
Klinkt met heldre kracht;
Waar men kloek en fier van aard,
Vreemde praal veracht;
Eigen zeden, eigen schoon,
't Hart des volks bekoort.

Waar aan 't Oud Oranjehuis,
't Volk blijft hou en trouw;
Met ons roemrijk Nederland,
Eén in vreugd en trouw;
Trouw aan plicht en trouw aan God,
Heerst van Zuid tot Noord.
Olivier is offline  
Oud 17 april 2004, 17:04   #193
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Wel even de laatste strofe aanpassen.
Oud 17 april 2004, 17:40   #194
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel even de laatste strofe aanpassen.
Ja de dialect versie heeft deze al niet meer. En dat is toch de versie die er zal gebruikt worden
Olivier is offline  
Oud 23 april 2004, 22:41   #195
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Heeeet Vlaaaaaams Blooooook zaaaaaaal nooooiiit bolleeeeeuh in Liiiiiiiimbuuuuuuuureg !
Oud 25 april 2004, 08:37   #196
strijder
Burgemeester

strijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rule
Waarvoor staat Limburg bekent, denk U?

Naast het bronsgroen eikenhout en ons taaltje zijn er nog andere kenmerken.
Er is geen relaxter, vrolijker en gezelliger volk dan dé Limburgers.
(Moet er nog vlaai zijn? )

Wij hebben graag dat dingen goed draaien of bollen

Waarvoor staat het Vlaams Blok ?

Verdeeldheid (hun onafhankelijksstrijd)
angst en agressie (hun politieke ideeen)
individualisme (eigen ik eerst)
Grote mond (altijd)

Als je ze langs elkaar legt zie je dat dit niet past.
Dat is een belangrijke oorzaak dat het blok hier niet vlot zal bollen.

Indien zij hier toch voet aan de grond zet, ben ik er zeker van dat er verschillende nachtegaaltjes uit het bronsgroen eikenhout zullen verschijnen die hun stem zullen laten horen.

Persoonlijk zou ik ook als fiere Limburger onze positieve mentaliteit willen beschermen.

Ik heb nog liever een onafhankelijk Limburg dan een Limburg onder het Blok !!!
zielig
Oud 25 april 2004, 08:46   #197
strijder
Burgemeester

strijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rule
Laat mij de vraag zo stellen:

Moeten wij nu echt een eigen staat gaan vormen om onze beslissingen te kunnen nemen?
Propeer eens een voorstel te doen in het federaal parlement dat goed is voor het Vlaams landsgedeelte en zie dan of de walen het zouden steunnen VLAANDEREN ONAFHANKELIJK EIGEN VOLK EERST
Oud 25 april 2004, 11:38   #198
Het Skill Effect
Banneling

Standaard

Citaat:
[size=6]Kieslijst van Vlaams Blok Limburg klaar na heuse lijdensweg.[/size]

Provincieraadslid Sandra Edmonds - vorig jaar bijna 10.000 stemmen - krijgt geen verkiesbare plaats en haakt af.

Lijstvorming is oorlog voeren, ook bij Vlaams Blok in Limburg.
Ondanks goedgekeurd door het partij- en arrondisementsbestuur, is de kieslijst onderwerp van heel wat kritiek en ongenoegen.
Dat was in januari al zo, toen Geraerts een buis kreeg voor zijn eerste ontwerplijst. Vaste waarden werden immers geliquideerd ten voordele van enkele onekenden.
"Er zijn inderdaad moeilijkheden geweest" bevestigt boegbeeld en lijstduwer Bert Schoofs. Opmerkelijk is dat niemand van het anders zo eensgezinde Blok ontkent dat deze lijstvorming wonden heeft geslagen.
Vooreerst is er de dubbele plaats van Thieu Boutsen. Dat iemand op dezelfde lijst twee plaatsen krijgt, is bij het blok normaal gezien not done.

Ook bron voor veel ergernis is dat Sandra Edmonds niet op de lijst staat.
Sinds voormalig Limburgs Blokvoorzitter Monique Aerts begin 2001 werd opzijgeschoven - naar eigen zeggen modat ze niet naar bed wilde met bepaalde kopstukken - zijn verhalen over Maitresses van blok-kopstukken altijd blijven sluimeren. "Ik weet dat ook over mij zulke verhalen de ronde doen", lacht Geraerts de beschuldigingen weg. "Wie in de spotlights staat, krijgt altijd oneerbare voorstellen".

Donderdagavond dan zat het er opnieuw bovnhands op tijdens een arrondisementele bestuursvergadering. John Vrancken wilde daar zijn ontslag als provinciaal voorzitter geven, maar door verdeeldheid binnen het blok Limburg - tussen partijleden die Vrancken willen behouden en anderen die Jef van Bree als nieuwe voorzitter willen - is dit dus opgeschort.

bron: hbvl

Nog zieliger!
Oud 16 juni 2004, 19:17   #199
The Agitator
Burger

The Agitator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bieke

Neen. Denk dat Vlaanderen, dat maar een scheet groot is, niet autonoom kan werken
Wat een redenering? Wat heeft de oppervlakte van een land nu te zien met het al dan niet mogelijk zijn om autonoom te functioneren. Je bent gieren, kalf... 8)
The Agitator is offline  
Oud 16 juni 2004, 19:19   #200
The Agitator
Burger

The Agitator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bieke

Neen. Denk dat Vlaanderen, dat maar een scheet groot is, niet autonoom kan werken en dat België verdelen alleen maar de arbeidersklasse verdeeld. Het is niet gewone volk dat splitsing eist maar de burgerij aan weerskanten. Dat is één.
twee: duizenden Vlaamse arbeiders in staal en ondergrond hebben hun kost verdiend in Wallonië.
drie: door de ongezonde en zware werkomstandigheden in Wallonië is het niet meer dan normaal dat daar nu meer mensen genieten van de ziekteverzekering en is het Vlaanderen dat Wallonië de kosten moet helpen meedragen.

En nog een uitsmijter: geef mij maar liever een Waalse arbeider dan een Vlaamse pipo die de arbeiders uitzuigt en zich verrijkt op hun kap.
Allez, alle BUB-cliché's op een rijtje maar ditmaal met een marxistisch sausje overgoten...

1. Vlaanderen, met zes miljoen inwoners, zou de 15e grootste worden van de 25 Europese lidstaten en de 94e van 173 staten in de wereld.
Uw bewering dat we "maar een scheet groot zijn" en dus "onwerkbaar" is ronduit belachelijk, want in dat geval zijn alle landen die minder dan zes miljoen mensen tellen onwerkbaar?
Hebt u trouwens al eens van de Europese Unie gehoord? Een verbond van vierhonderd miljoen mensen, waarin dat "ik wil de grootste zijn"-complex der staatsnationalisten, dat twee Wereldoorlogen genereerde, irrelevant wordt?

2. Er zijn inderdaad tienduizenden Vlamingen in Wallonië gaan WERKEN om hun kost te verdienen. Vandaag komen er nauwelijks Walen in Vlaanderen werken, zij blijven liever thuis van hun uitkering leven.
Overigens, moeten we onze SZ dan ook maar doorstorten aan Marokko en Turkije? Daar zijn ook vele tienduizenden hier komen werken...

3. Interessant. Vooropgesteld dat de werkomstandigheden zwaarder zijn in Wallonië (wat me sterk lijkt met de helft van de beroepsbevolking die voor de staat werkt en nog een 17% die werkloos is), verklaart dat waarom een blindedarmoperatie in een aantal Waalse ziekenhuizen het tienvoudige kost van het Vlaamse gemiddelde?
Verklaart dat waarom men in Wallonië meer dan dubbel zoveel röntgenscans laat uitvoeren?
De vorige die zoiets zei was Di Rupo. Die stelde in Knack dat je van werkloos te zijn sneller ziek werd en er daarom dus hogere Waalse uitgaven waren in ziekenzorg. Maar deze vind ik eigenlijk nog leuker...
Het forumkalf Bieke staat de met haar mondje vol tanden... 8)
The Agitator is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be