![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
|
![]() Ja sorry ... ik vind al maar meer bronnen die concreet iets zeggen over de (dreigende) problemen in België...
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
|
![]() Dit bovenste rapport is misschien wel handiger op internet rechtstreeks te lezen, dus voor degenen die geïnteresseerd zijn, hier is de bron: http://www.vormen.org/Rechtvaardig/Water.html
![]() |
![]() |
#185 | |
|
![]() Citaat:
En @ Turkje: ja, er wordt gepleit voor kernenergie ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
|
![]() Wat zit ik hier te prediken voor een preventiecampagne van de overheid?
Ze bestaat blijkbaar al! Ze is alleen niet genoeg bekendgemaakt via de media ... of had iemand van jullie hier ooit van gehoord? http://www.waterloketvlaanderen.be/ Een héél mooi initiatief. ![]()
![]() |
![]() |
#187 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
2. Je moet dus prioriteiten stellen. Allemaal al 100 keren gezegd, maar de put in dovemansoren is nu eenmaal moeilijk te vullen.
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
![]() We zijn op de goede weg! ![]() Wel. Ik denk dat niemand (van degenen die 'het' doorhebben toch) België het gaat kwalijk nemen als ze een mega-gat-dat-te-genant-is-om-waar-te-zijn in de begroting zal hebben, om ons klaar te maken en veilig te stellen voor de toekomst. Maarja, dat geldt natuurlijk vooral zolang tot die gaten niet zo groot zijn dat degenen waarbij de overheid schuld heeft er niet te sterk onder lijden ... Indien dat wel zo zou zijn. Wat is dan volgens u prioritair? Of waar kunnen we het best beginnen en halen we het hoogste doel uit met de beperkte middelen?
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#190 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#191 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En hoe meer je er bijhoudt, hoe meer records je zal breken.
![]() |
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#193 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of dat er "plots" minder water is? De gemiddelde neerslag is er anders een beetje toegenomen de laatste 40 jaar.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 27 juni 2005 om 13:42. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
Ergens sinds de meteorologische metingen mogelijk zijn worden ze opgeslaan door oa het KMI denk ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
We weten niet wat de toekomst kan brengen ...
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() PS: nu Groentje toch ijverig gazettenartikelkes aan het posten is, moet ik terugdenken aan een nijpend probleem dat ik al enkele jaren tegenkom in onze Vlaamse media: het ernstige tekort aan journalisten met een voldoende grote (exact en toegepast) wetenschappelijke basis. Is dit tekort ook niet tendele verantwoordelijk voor de nogal simpele visies en paniek-argumenten die we zo vaak tegenkomen bij discussies omtrend wetenschap, milieu, ... ? Of past het louter in de zucht van krantenredacties naar meer populistische krantenkoppen en dus grotere oplagecijfers?
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ja oké, dat laatste probleem, daarin heeft u zeker gelijk. Dat heeft als gevolg dat journalisten zomaar een beetje iets zeggen, en dat je ze alles kan wijs maken aangezien ze toch geen kennis van zaken hebben. Ik heb er wel proberen op te letten dat ik mijn laatste 'rapporten' afhaalde van sites die een beetje 'koosjer' waren, en die veelal te maken hebben met één of andere milieu-organisatie, de overheid of de VN. Maarja, natuurlijk weet je nog altijd niet wie precies die artikels / rapporten geschreven heeft hé. Ik heb dus wel geprobeerd bronnen �* la 'de gazet van Antwerpen ofzo' (niet dat ik daar iets tegen heb) te vermijden. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
|
![]() Trouwens het rapport waarmee mij voor het eerst duidelijk werd dat ons drinkbaar water kon opgeraken was een rapport van één of andere (in mijn ogen) betrouwbare instantie die er onderzoek naar had verricht...
Ik vond het bij één van de artikels op de 'encarta encyclopedie' (dus nog van voor het internet tijdperk) ik denk die van het jaar 1997 of '98... Maar ik vind 'm precies niet meer ... ![]()
![]() |
![]() |
#199 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#200 | |
|
![]() Citaat:
Er is voldoende water om de menselijke behoeften te ledigen? Maar het is allemaal oneerlijk verdeeld, zodat het de indruk wekt dat er niet genoeg is? (ofzoiets dergelijks zou een grove samenvatting zijn hé, of heb ik 't mis?) Dat er genoeg water aanwezig is enzo wil ik allemaal best geloven. Maar het blijft voor mij toch een vraag als dit ook nog zo zal zijn in de toekomst? Te meer omdat nu bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk, Zuid- en midden Spanje, Engeland, Mexico-stad en Nederland te kampen krijgen met waterproblemen, voornamelijk wegens droogte en overconsumptie. Met overconsumptie bedoel ik: indien er minder was gebruikt om toiletten door te spoelen (hoewel dat bij de Franse toiletten misschien nog wel meevalt ![]() Als je de meteorologische gegevens bekijkt is het de laatste jaren warmer geworden, en tegelijkertijd viel er in bepaalde gebieden minder neerslag. Dit vind ik persoonlijk vrij zorgwekkend want als deze trend zich voort zal zetten ... wil dat zeggen dat wij veel water gebruiken (naar mijn inziens), nog meer gaan gebruiken omdat 't warmer wordt (tuintjes sproeien, zwembaden vullen, elkaar achternazitten met de tuinslang ![]() Tegelijkertijd heb ik wetenschappelijke bronnen gezien (wel afkomstig uit hbvl.be ![]() En de bevolking groeit aan ... en meer mensen hebben meer water nodig. Deze factoren determineerden mijn conclusie over dreigend watertekort (samen met de rapporten die dit ook voorspelden). En ik heb zoiets van: er kan nu wel nog genoeg zijn voor x jaar, maar het gaat toch ooit op zijn? Wat ik me trouwens ook afvraag (misschien weet jij hier toevallig iets over?): Zitten er in Afrika geen waterlagen in de grond? Of kunnen ze er niet aan wegens te diepzittend en gebrek aan infrastructuur of middelen? En als wij onze waterbronnen zouden delen met Afrika, Azië en andere landen waar tekorten heersen, zal er dan nog genoeg zijn? Ik las een tijd geleden dat je hier ergens schreef (dacht ik) dat één van de dingen die we misschien eerst moesten doen verwoestijning tegengaan was. Hierin heb je zeker gelijk.
![]() |
![]() |