![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze is contradictorisch. In Aalst is bestaat er een oud gezegde:"Vanalles is kiekestront" Ik hou me er ver van om kiekestront in uw godsbeeld te integreren, ik wil zo weinig mogelijk op religieuze tenen trappen. Maar je kan niet ontkennen dat bij logische doortrekking van 't eerste deel van je uitspraak, kiekestront en zelfs veel minder propere zaken noodzakelijkerwijs deel moeten uitmaken van je god. Gelukkig limiteer je onmiddelijk de initiële 'allesomvattendheid' van je god: hij is volgens jou iemand. Als je iemand bent, dan ben je al van een ander (ik zeg niet beter!) gehalte dan kiekestront. Maar 'iemand zijn' is hoe je het draait of keert niet echt veel concreets. Kan je die iemand die voor jouw god doorgaat iets nauwkeuriger omschrijven? Heb geen angst voor kritiek of spot hoor. Integendeel. Ik kan kritiekloos leven met een uitspraak als:"De viswachter in 't Stadspark is mijn God omdat hij de vijvers en zijn inwoners goed verzorgt, het visbestand op peil houdt, en de vissers vriendelijk bejegent." Dat zou b.v. nu eens een uitspraak zijn waar niks tegen in te brengen valt. Het limiteert je wel in die zin, dat je die viswachter niet kan bekleden met almacht, alomtegenwoordigheid, eeuwigdurendheid, scheppingscapaciteiten voor 't volledige heelal (hoewel!), ondoorgrondelijk onfeilbaar oordeelsvermogen over al wat zichtbaar en onzichtbaar is, etc. etc.
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je gebruikt vaak het woord 'toetsen'. Je hebt zo waarschijnlijk al tientallen religieuze opinies getoetst aan uw innerlijke toetssteen. Misschien moet je, ipv die opinies te bekijken, eens die innerlijke toetssteen bekijken. ________________________________ In plaats van 1600+ postings had ik ook al een roman kunnen schrijven 4806 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Sinds kort na mijn geboorte word ik bestookt met religieuze opinies allerhande. Ik merkte in zovele religieuze opvattingen en praktijken, zodanig veel onzin, incosistentie en inkonsekwentie, dat ik besloot om niet direct blindelings een of andere ideologie of religie achterna te hollen. Geef toe, het mag een wonder heten dat ik ook de atheïstische religie niet vervoegde. Ik huppel dus rond, van hot naar her, vraag ieders opinie, draai en keer ze en denk er vervolgens het mijne over. Dat is de ene keer al meer flatterend dan de andere keer. De zwakste argumenten door religieuzen aangehaald bleken steeds de vermomde gezagsargumenten te zijn: "Je bent er niet aan toe, te jong voor, niet slim genoeg voor, niet rijp genoeg voor,........." Ook uw bovenstaande argument, het omkeren van de bewijslast, is nauwelijks waardevoller. Ik herhaal waarom: ik vind in de religieuze grabbelton dewelke jullie ijverig vullen, nauwelijks of geen waardevolle, consistente godsbeelden. Dat heeft niet tot gevolg dat ik zelf een bijdrage hoef te leveren, en zelf ook een religieus idool ineen behoor te boksen. Ik mag alle chefkoks hun hoofdgerecht afkeuren, zij kunnen me niet verplichten in hun plaats aan het fornuis te gaan staan. Zo werkt het niet. Als zij hun reputatie willen hoog houden of herstellen, moeten ze zelf opnieuw aan de slag. Dus snel aan het werk, voor ik van restaurant verander en de Michelin inlicht. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Socrates-gewijs zou men dan kunnen stellen: de waarheid waar je naar zoekt zit al lang in jezelf, juist omdat je zult kunt herkennen als je hem ziet. Of nog: die verzameling van criteria die je gebruikt om onze godsbeelden te toetsen (en af te keuren), waarom zou ik die niet "het geloof van Supe®Staaf" mogen noemen? Citaat:
![]() ____________________________ Religieuze instincten verhogen de overlevingskans van de menselijke soort (als de evolutieleer correct is). 4894 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Lijkt me iets zoals lotto spelen. Je weet dat bijna zeker nooit iets zal winnen, maar kan het niet laten af en toe een bulletin binnen te doen. Citaat:
Als ik hem involg, dan werd mijn 'religieuze' deeltje van de waarheid nog niet door herkenning tot leven gewekt. Misschien is dat deeltje onbestaande, misschien bestaat er voor mij geen 'wekker' Citaat:
In 'mijn geloof' is de plaats voor een godheid nog vrij. Ik hou dat plaatsje liever vrij dan er een hoop crap op te laten plaatsnemen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Is deze voorzet voor U dan voldoende om te scoren of zet dit uw tegenargumenten buiten spel ? Ciao. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Supe®Staaf]
Citaat:
Neen, niet een knoop doorhakken want alles is verbonden, aanwezig, zowel het negatieve als het positieve maar ook hier moet er evenwicht zijn. Neem nu bijvoorbeeld onze huidige internationale toestand. Als je bij onze hedendaagse ecologische en economische problemen ook nog eens problemen van racisme en oorlog gaat opstapelen dan wordt het gewoon te veel van het negatieve. Er ontstaat dan automatisch disharmonie, het negatieve neemt de overhand. Citaat:
En je moet geen schrik hebben dat we ooit een tekort aan disharmonie zullen kennen..... de mens zal altijd met genoeg problemen geconfronteerd worden om nieuwe uitdagingen te hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Is het niet goed voor hem ( want dat weten we natuurlijk nooit met zekerheid ) dan is het in ieder geval goed voor ons...... Citaat:
Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
1:"Onze wereld is zoals die door ons begrepen wordt;de gedachte en het bestaan zijn verstrengeld.Alles zou in onbewustheid verloren gaan als de mens niets was;als uw eigen aanroep beantwoord wordt kent u de betekenis van de werkelijkheid." 2:een hymne aan de zon:"Gij die de aarde voedt,die alleen gaat,O Zon,trek uw stralen terug,onthul mij uw overtreffende schoonheid en laat mij beseffen dat de Persoon die daar is de Ene is die ik ben". 3:"Hemel en aarde zijn geboren uit mijn ogen, hardheid en zachtheid,koude en hitte zijn voortbrengselen van mijn lichaam, zoete geur en kwade zijn van mijn neusgaten". Ik hoop met deze korte verzen het stof uit u ogen te kunnen blazen.Toen ik deze teksten,en de Vedische wijsheden in het algemeen onder ogen kreeg,en dat zeg ik eerlijk;toen was het net of ze een zak van mijn kop trokken [size=1]en[/size] [size=1]kreeg ik perplex de tranen in mijn ogen.[/size] Ik heb dozijnen theologische boeken gelezen,maar nu ik eenmaal in deze richting zit van het Scheppende Bewustzijn heb ik geen behoefte aan iets anders.Voor mij is dit De Waarheid. "Dat bent Gij" ![]() En nu effe een Bijbelse tekst: Heer, onze God, wij danken U dat we geboren zijn, dat wij bestaan, met moeite en vol vreugde, dat wij sinds mensenheugenis U ter harte gaan, dat wij uw hemel en uw aarde zijn. Gij die de sterren roept en hun getal bepaalt, Gij roept ook al uw mensen bij hun naam; van verre kent Gij ons, God van ver en van dichtbij. Gij zijt het licht van onze ogen. Gij zegt ons vrijheid toe, leven in overvloed, wij houden U aan uw woord, Heer, onze God. Wij roepen U met deze stem die Gij gegeven hebt, wij aanbidden U met deze woorden Merk je de overéénkomsten?[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 2 augustus 2005 om 06:30. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Prachtig. Je zou er staan van te kijken hoe ver ik voor mezelf doortrek wat uit het bovenstaande spreekt. Bemerk dat het begrip god niet valt. Citaat:
Citaat:
Er wordt weer een goddelijke entiteit in opgevoerd om aan anderen op te dringen. iLiever ieder 't zijne. Elk schept met zijn bewustzijn zijn wereld met of zonder goden, maar ze zijn totaal nutteloos voor anderen.
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Supe®Staaf]
Citaat:
Citaat:
Een mens moet niet geloven om voor anderen iets te betekenen.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mooie conclusie van een zeer mooie discussie. Dit is al een van de knapste topics die ik gelezen heb op dit forum.
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En volgens mij bestaat er niet iets als goed of slecht, iets als harmonie of disharmonie. Wat is is. Er is enkel materialisme (chemie, biologie, neurologie, ...) de rest is waan. Het zijn de vodden rond het koude vuile lijf of wanneer je een beetje goed uit je woorden komt de zijden gewaden rond het gebronsde strakke lekkere sexy lichaam. Vrijheid is waan, liefde is waan, vriendschap is waan, waan is hoop. De wereld is grijs, heeft geen kleur. Ze is een zielloos mechanisme dat eet, verteert en vooral kakt. En zich voortplant. En om zich voort te planten heeft het wel een zeer grote stimulans nodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Voila,hier sla je de nagel op de kop(volgens mij)! ![]() Het scheppende is heel ons leven al in ons aanwezig.Was je al eerder tot deze conclusie gekomen of na het lezen van de verzen? Dieren hebben een ander bewustzijnsniveau.Zij scheppen (en gebruiken) hun eigen wereld vanwege aan ander(lager) bewustzijnsniveau.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 2 augustus 2005 om 15:06. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Minister
|
![]() [quote=labyrinth]
Citaat:
Voor mij persoonlijk heb ik een diepgaande ervaring gehad omdat ik erg op zoek was(eigenlijk is een mens heel zijn leven opzoek).Er was een bepaalde snaar in mij aanwezig die beroert moest worden. En de indische Yogi's kunnen die snaar bespelen bij mij.Telkens geraak ik in vervoering bij het lezen van hun Wijsheden.
![]() |
![]() |
#196 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
"In de geest van een mens zijn muzieknoten aanwezig(gedachten).Het is aan de mens om er een muziekstuk van te maken."[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 2 augustus 2005 om 15:08. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Iedereen is zoekende,het leven is een constante balancering tussen leven en dood.Het éne wil sterven,het andere niet. Net zoals een mens niet kan vertellen en herinneren of hij geboren is,kan hij ook niet zeggen of hij terugkomt.Zou het leven niet onnoemelijk saai zijn als alles alleen uit getallen bestaat?Zou het leven niet onnoemelijk saai zijn als materie alleen bestaat uit wiskunde en opééngepropte energie? "Het heeft de mens eeuwen geduurd om de vraag te stellen naar zijn eigen waarheidsgetrouwe aard,en nog altijd is hij niet tot een slotsom gekomen.Hij heeft ingewikkelde religies opgebouwd om zichzelf,tegen zijn natuurlijke neigingen in,te overtuigen van de paradox dat hij niet is wat hij is,maar iets groters.Veelbetekenend bij deze pogingen is het feit dat teneinde zichzelf waarlijk te kennen de Mens in zijn relgie het visioen van een Wezen kweekt dat hem in waarheid te boven gaat en met wie hij evenzeer verwant is.Deze reliegie's zijn anders in details en vaak ook in zedelijke betekenis,maar er is een gemeenschappelijke tendens.Hierin zoeken mensen hun eigen verheven waarden,zie zij goddelijk noemen,in de een of andere persoonlijkheid naar hun eigen beeltenis geschapen.Het brein,dat absoluut wetenschappelijk is,spot hiermee;Maar het dient te weten dat religie in essentie niet kosmisch of abstract is.Het vindt in zichzelf als het de Brahma in de mens aanraakt;op de een of andere manier is er geen rechtvaardiging voor zijn bestaan."
![]() |