Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2005, 15:17   #181
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
De handelsmissie olv Moerman is hetzelfde als een zatlap op handelsmissie sturen: die vinden ook nergens gehoor.
Het was anders wel een VLAAMSE missie hoor. Ik wete niet of je het maffe verhaal van het filmpje over Vlaanderen in de kranten gelezen hebt. Verdorie ik zou het graag eens gezien hebben.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 16:22   #182
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Constant Permeeken?
http://www.google.be/search?hs=0KY&h...cr%3DcountryBE
Tja...

Ik denk je bedoeld Constant Permeke? En sorry, maar van Constant Permeke heeft "mens modaal in het buitenland" nooit iets gehoord...
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 10:59   #183
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A

Frans is nu eenmaal een wereldtaal en ook diplomatieke taal. Als je morgen naar Quebec, Congo, Maureatinë of Polynesië gaat en je begint in het Nederlands gaan ze je niet verstaan. Dus ...
Frans is als wereldtaal voorbijgestreefd door het Engels. Dit is nu net één van de meest gebruikte excusses om het Nederlands achteruit te stellen bij buitenlandse contacten waardoor de Nederlandstalige gemeenschap in België gemarginaliseerd wordt.

Citaat:
Ik dacht dat dé Nederlandstaligen meer Nederlands moest praten in het buitenland om zich meer te manifesteren. Beetje contradictorische zin vind je niet, gezien de rest van je post. Bovendien moet ik steeds weer horen hoe goed de Vlaming toch vreemde talen onder de knie heeft.
Inderdaad die talenkennis is een handicap: De Vlaming schakelt onmiddelijk over naar het Frans of Engels waardoor het zijn eigen taal onbewust achteruit stelt. Door die houding is het nu al zo ver gekomen als een Vlaming in Brussel of Wallonië geen Frans spreekt (omdat die bewuste persoon die kennis niet heeft) schuin wordt beken als iemand die weigert Frans te spreken of zelfs als dom wordt bestempeld omdat hij het Frans niet machtig is. Franstaligen die naar Vlaanderen komen dienen dan wel in hun eigen taal aangesproken te worden, dat zij geen woord Nederlands kennen is blijkbaar geen enkel probleem. Enkel de Vlaming dient zich aan te passen en wanneer dat eens niet gebeurd wordt er verontwaardigt gereageerd.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 11:02   #184
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Constant Permeeken?
Volgens mij was Constant een peeken.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 11:08   #185
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees de begin topic en snap dat je aan projectie doet. Jij snapt de discussie blijkbaar niet.
Je snapt het blijkbaar nog altijd niet. Een korte uitleg: De Belgen op vakantie worden in het Frans begroet en de Nederlanders in het Nederlands. Conclusie: Men gaat er automatisch vanuit dat Belgen franstalig zijn (het franse imago van de Belgique). De animator is het Nederlands wel machtig want hij spreekt de Nederlanders in het Nederlands aan, dus kan hij de Nederlandstalige Belgen ook in het Nederlands begroeten. Wanneer iemand het Nederlands niet kent dan heb ik er geen problemen mee dat iemand mij in het Engels aanspreekt maar wanneer hij het wel kan wil ik wel in mijn eigen taal worden aangesproken. Dat bedoelde ik in mijn eerder post.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 11:19   #186
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Je snapt het blijkbaar nog altijd niet. Een korte uitleg: De Belgen op vakantie worden in het Frans begroet en de Nederlanders in het Nederlands. Conclusie: Men gaat er automatisch vanuit dat Belgen franstalig zijn (het franse imago van de Belgique). De animator is het Nederlands wel machtig want hij spreekt de Nederlanders in het Nederlands aan, dus kan hij de Nederlandstalige Belgen ook in het Nederlands begroeten. Wanneer iemand het Nederlands niet kent dan heb ik er geen problemen mee dat iemand mij in het Engels aanspreekt maar wanneer hij het wel kan wil ik wel in mijn eigen taal worden aangesproken. Dat bedoelde ik in mijn eerder post.
Is dat zo belangrijk? Als mensen met vakantie gaan, is het om van hun vakantie te genieten en niet om absoluut communautaire problemen overal te vinden. Is dit het einde van de wereld omdat men u in het Frans in het buitenland spreekt?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 11:28   #187
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Is dat zo belangrijk? Als mensen met vakantie gaan, is het om van hun vakantie te genieten en niet om absoluut communautaire problemen overal te vinden. Is dit het einde van de wereld omdat men u in het Frans in het buitenland spreekt?
Vele Franstaligen die ik tegenkom (in het buitenland én in België) vinden het zo belangrijk dat ze vaak onbeleefd beginnen te roezemoezen als er eens in een andere dan hun taal gesproken wordt, of luidop protesteren. Ze laten duidelijk merken dat het 'not done' is.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 15-09-2005 at 12:29
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Vele Franstaligen die ik tegenkom (in het buitenland én in België) vinden het zo belangrijk dat ze vaak onbeleefd beginnen te roezemoezen als er eens in een andere dan hun taal gesproken wordt, of luidop protesteren. Ze laten duidelijk merken dat het 'not done' is.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Vele Franstaligen die ik tegenkom (in het buitenland én in België) vinden het zo belangrijk dat ze vaak onbeleefd beginnen te roezemoezen als er eens in een andere dan hun taal gesproken wordt, of luidop protesteren.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 15 september 2005 om 11:29.
Oud 15 september 2005, 11:32   #188
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Egidius
Tja, het is alvast niet mijn geval. Ik ga niet met vakantie om communautaire problemen te vinden.
Oud 15 september 2005, 11:47   #189
Egidius

Standaard

Citaat:
Tja, het is alvast niet mijn geval. Ik ga niet met vakantie om communautaire problemen te vinden.
Jij spreekt en schrijft foutloos Nederlands: ofwel ben je van Vlaamse afkomst ofwel ben je één van de maximum 10.000 Belgische franstaligen die dat kunnen.

Egidius
Oud 15 september 2005, 12:13   #190
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Jij spreekt en schrijft foutloos Nederlands: ofwel ben je van Vlaamse afkomst ofwel ben je één van de maximum 10.000 Belgische franstaligen die dat kunnen.

Egidius
De tweede categorie.
Oud 15 september 2005, 12:46   #191
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was anders wel een VLAAMSE missie hoor. Ik wete niet of je het maffe verhaal van het filmpje over Vlaanderen in de kranten gelezen hebt. Verdorie ik zou het graag eens gezien hebben.
Heb je nu ooit al geweten dat Moerman iets goed doet?8)
Oud 15 september 2005, 12:47   #192
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
http://www.google.be/search?hs=0KY&h...cr%3DcountryBE
Tja...

Ik denk je bedoeld Constant Permeke? En sorry, maar van Constant Permeke heeft "mens modaal in het buitenland" nooit iets gehoord...
Ah nee zeker!
Ik ken al niet veel van kunst, maar jij nog minder precies
Oud 15 september 2005, 13:20   #193
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoe kan die mens nu weten welke taal je spreekt? Die heeft geen glazen bol hoor. Het enige dat hij zou kunnen doen is tweemaal de Belgen begroeten. Genre; 'Bienvenue les Français et les Belges' en daarna 'Welkom, nederland, Welkom belgië' of zoiets. Maar dan nog, wat doet het er toe. Als je je daar aan stoort dan schort er wel iets aan. Dit is je regelste haarkloverij. Wat kan mij dat schelen dat ik in het Frans begroet wordt, al was het het Russisch. Als die persoon niet weet wat ik spreek is er niets mis mee. In nederland daarentegen wisten ze wat ik sprak maar toch negeerden ze het. dat vind ik heel wat erger dan een algemene begroeting. Djeezes, wat een muggezifterij eigenlijk.

Oud 15 september 2005, 13:22   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is nu eenmaal een wereldtaal en ook diplomatieke taal. Als je morgen naar Quebec, Congo, Maureatinë of Polynesië gaat en je begint in het Nederlands gaan ze je niet verstaan. Dus ...
Frans is geen wereldtaal. Blijkbaar zitten de bubbels nog altijd ergens in de 19e eeuw met hun gedachten vastgeroest. De taal die het meest gehanteerd wordt in de VN is het Engels. Niet het Frans. De belangrijkste taal van de NAVO is het Engels. Niet het Frans. De meest gesproken werktaal in de EU-instellingen is het Engels. Niet het Frans. De taal die de meeste diplomaten vandaag de dag beheersen is het Engels. Niet het Frans.

Ga je naar Rusland, de VS, Argentinië, Zuid-Afrika, Japan, India of IJsland dan zul je niets kunnen aanvangen met dat van Frans van je. Overal zal je wel min of meer terecht kunnen in het Engels (vaak heel rudimentair).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 13:29   #195
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Frans is als wereldtaal voorbijgestreefd door het Engels. Dit is nu net één van de meest gebruikte excusses om het Nederlands achteruit te stellen bij buitenlandse contacten waardoor de Nederlandstalige gemeenschap in België gemarginaliseerd wordt.
Gemarginaliseerd? Achteruit stellen? Man, jij zit wel met een heeeeeeel groot minderwaardigheidscomplex. En of je t nu wil of niet, in vergelijking met het Frans is het Nederlands een heel klein taaltje. Het Frans is nog steeds een wereldtaal.

Citaat:
Inderdaad die talenkennis is een handicap: De Vlaming schakelt onmiddelijk over naar het Frans of Engels waardoor het zijn eigen taal onbewust achteruit stelt. Door die houding is het nu al zo ver gekomen als een Vlaming in Brussel of Wallonië geen Frans spreekt (omdat die bewuste persoon die kennis niet heeft) schuin wordt beken als iemand die weigert Frans te spreken of zelfs als dom wordt bestempeld omdat hij het Frans niet machtig is.
Ik spreek als Nederlandstalige altijd Nederlands in Brussel. Simpel toch. Ik raak dan ook altijd goed bediend. Een winkelier of bediende die wil dat zijn zaak draait spreekt Nederlands. Feit is echter wel dat veel Vlaamsnationalisten als ze naar Brussel gaan direct Frans spreken. Dan krijgen ze een Frans antwoord en beginnen ze meteen "Kijk, zie je wel, ze willen hier geen Vlaams spreken". Dat is ehcter het gewoon uitlokken. En dat schuin bekeken worden, spreek voor je zelf hé. Ik ben nog nooit schuin bekeken door iemand omdat ik Nederlands spreek. Weerom toch weer dat minderwaardigheidscomplex hé. Bovendien, wie de ene mens schuin bekijkt omdat hij Frans spreekt zal natuurlijk ook zelf schuin bekeken worden voor zijn taal. Risisco van het Vlaamsnationale vak, zeg maar.

Citaat:
Franstaligen die naar Vlaanderen komen dienen dan wel in hun eigen taal aangesproken te worden, dat zij geen woord Nederlands kennen is blijkbaar geen enkel probleem. Enkel de Vlaming dient zich aan te passen en wanneer dat eens niet gebeurd wordt er verontwaardigt gereageerd.
Tiens, dat is alweer bizar. Nergens, niet in de media, niet in persoonlijke contacten, niet van derden, heb ik ooit gehoord dat er Franstaligen naar Vlaanderen komen en hier zomaar in hun eigen taal willen bediend worden. Nooit gezien, nooit meegemaakt, nooit horen meemaken. Toch niet bij normale mensen die Vlaamsnationale fabels niet geloven. Nogmaals, het Vlaamse minderwaardigheidscomplex is bijna om medelijden mee te krijgen.

Oud 15 september 2005, 13:32   #196
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Frans is geen wereldtaal. Blijkbaar zitten de bubbels nog altijd ergens in de 19e eeuw met hun gedachten vastgeroest. De taal die het meest gehanteerd wordt in de VN is het Engels. Niet het Frans. De belangrijkste taal van de NAVO is het Engels. Niet het Frans. De meest gesproken werktaal in de EU-instellingen is het Engels. Niet het Frans. De taal die de meeste diplomaten vandaag de dag beheersen is het Engels. Niet het Frans.

Ga je naar Rusland, de VS, Argentinië, Zuid-Afrika, Japan, India of IJsland dan zul je niets kunnen aanvangen met dat van Frans van je. Overal zal je wel min of meer terecht kunnen in het Engels (vaak heel rudimentair).
Ja ja, we zullen maar weer snel vergeten hoeveel landen er niet zijn waar Frans de officiele taal is, hoeveel miljoen mensen het Frasn spreken edm hé. Engels is groter, en dan? Frans is bovendien ook een werktaal in de EU. Het doet er niet toe, of je nu Frans haat of het graag ziet of er neutraal tegen over staat, het is en blijft een wereldtaal. Of ga je Fransgelijk stellen aan het Nederlands, wat alles behalve een wereldttaal is. Of aan het Bislama? Of aan het Guarani?

Oud 15 september 2005, 13:41   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja, we zullen maar weer snel vergeten hoeveel landen er niet zijn waar Frans de officiele taal is, hoeveel miljoen mensen het Frasn spreken edm hé. Engels is groter, en dan?
Ga eens na hoeveel miljoen mensen Russisch spreken. Of in hoeveel landen en door hoeveel mensen Spaans gesproken wordt?

Dit maakt dit talen evenwel nog niet tot wereldtalen. Niet zo min Frans in enkele landen wordt gesproken (vaak dan nog als tweede taal). Met Frans geraak je nergens in Rusland, in Mexico, in de VS, in IJsland, in Zuid-Afrika, in Qatar, in China, in Japan, in Indonesië, enzovoort. Wel gaat men u in het Engels proberen te helpen en zal u mensen vinden die de taal al dan niet rudimentair beheersen.
Oud 15 september 2005, 13:43   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans is bovendien ook een werktaal in de EU.
Frans is inderdaad een werktaal van de EU, maar wordt in de praktijk bijzonder zelden gebruikt. De werkvergaderingen gebeuren bijna steeds in het Engels.
Oud 15 september 2005, 13:46   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het doet er niet toe, of je nu Frans haat of het graag ziet of er neutraal tegen over staat, het is en blijft een wereldtaal. Of ga je Fransgelijk stellen aan het Nederlands, wat alles behalve een wereldttaal is. Of aan het Bislama? Of aan het Guarani?
Frans haten? Welke onzin kraamt u eigenlijk uit... Ik "haat" geen enkele taal.

Frans is helemaal geen wereldtaal. Die tijd ligt ondertussen al lang achter ons. In de 19e eeuw was het Frans de taal van de diplomatie, van de Volkerenbond, van de verschillende internationale organisaties (bij mijn weten is er nog maar één organisatie die het Frans als officiële taal heeft, nl. de Postunie), de taal van de wetenschap... Dat is allemaal voltooid verleden tijd.

Nederlands is onze taal, een taal met een kleiner spraakgebied maar in Europees verband toch niet zo'n onbelangrijke taal naar aantal sprekers.
Oud 15 september 2005, 13:54   #200
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Frans haten? Welke onzin kraamt u eigenlijk uit... Ik "haat" geen enkele taal.
Jan,

1) Ik kraam geen onzin uit.
2) Ik heb niet gezegd dat jij, doorluchtige Vlaamse voortvechter, persoonlijk een taal haat. Waar heb ik gezegd, 'JVDB HAAT FRANS.'? Als doorwinterde taalkenner zou je de beschrijvende wijze en het varierend gebruik van het woordje 'je' toch wel mogen kennen en weten te herkennen.

Citaat:
Frans is helemaal geen wereldtaal. Die tijd ligt ondertussen al lang achter ons. In de 19e eeuw was het Frans de taal van de diplomatie, van de Volkerenbond, van de verschillende internationale organisaties (bij mijn weten is er nog maar één organisatie die het Frans als officiële taal heeft, nl. de Postunie), de taal van de wetenschap... Dat is allemaal voltooid verleden tijd.
Ja, dit is typisch weer een keikop reactie waarin je perse wilt vasthouden aan je eigenste standpunt en de moeite niet neemt eens te denken dat een ander er misschien een andere mening op nahoudt. Jammer, dat is ergens toch wel een gebrek hoor. En dat voor iemand die de perfectie zelf ... Kijk Jan, als je 'Frans is helemaal geen wereldtaal' wilt verkopen aan mij als een vaststaand feit dan vraga ik je minstens 10 publicaties aan te halen MET CITAAT waarin de auteurs stellen dat Frans geen wereldtaal is. En ik heb het dan niet over opinierende pamfletten maar taalkundige wetenschappelijke werken.

Citaat:
Nederlands is onze taal, een taal met een kleiner spraakgebied maar in Europees verband toch niet zo'n onbelangrijke taal naar aantal sprekers.
Maar stelt op wereldvlak niet veel voor. Net zoals de rest van de 1000en talen in de wereld. Ik neem nota dat je me, wellicht onbedoeld en indirect, gelijk geeft. Dank je.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be