Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2003, 12:38   #181
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
U erkent alvast het bestaan van een reeële grens die de Belgische federatie doormidden snijdt. Ik neem nota.

De taalgrens willen we- voorlopig nog- behouden. Ik geloof wel dat de Gemeenschappen zullen verdampen op termijn.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2003, 12:56   #182
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

natuurlijk is er een taalgrens.. 'grens' wel te verstaan.. boven nederlands onder frans meer wil die niet zeggen voor een realistische mens.
Versta ons eens niet verkeerd? Wij willen Belgie niet verfransen ofzo

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2003, 13:07   #183
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Wij willen Belgie niet verfransen ofzo
Dat is een goeie. Jij hebt natuurlijk makkelijk praten, jij woont in het noorden van de provincie Antwerpen. Ver weg van de taalgrens.

Maar weet goed dat het er hier in Vlaams-Brabant wel even anders aan toegaat! Vlaams-Brabantse gemeenten zoals Overijse, Huldenberg, Zaventem, Tervuren, Grimbergen, Sint-Genesius-Rode, Wemmel,... worden dag na dag verder verfranst. En zolang Belgie bestaat, zal dit proces zich verderzetten. Iedereen die dus Belgie verdedigt, mijn beste, verdedigt dus ook (misschien onbewust) de verdere verfransing van Vlaams-Brabant, mijn provincie.

Hier ziet u de Vl�*�*mse gemeenten rond Brussel, met het percentage Franstaligen.

Bezoek ook gerust de website van "Carrefour", een anti-Vlaams krantje van de Franstaligen in Vlaams-Brabant: www.peripherie.org
(En als goede Belg zal u het Frans wel machtig zijn)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2003, 13:34   #184
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Dat is een goeie. Jij hebt natuurlijk makkelijk praten, jij woont in het noorden van de provincie Antwerpen. Ver weg van de taalgrens.

Maar weet goed dat het er hier in Vlaams-Brabant wel even anders aan toegaat! Vlaams-Brabantse gemeenten zoals Overijse, Huldenberg, Zaventem, Tervuren, Grimbergen, Sint-Genesius-Rode, Wemmel,... worden dag na dag verder verfranst. En zolang Belgie bestaat, zal dit proces zich verderzetten. Iedereen die dus Belgie verdedigt, mijn beste, verdedigt dus ook (misschien onbewust) de verdere verfransing van Vlaams-Brabant, mijn provincie.

Hier ziet u de Vl�*�*mse gemeenten rond Brussel, met het percentage Franstaligen.

Bezoek ook gerust de website van "Carrefour", een anti-Vlaams krantje van de Franstaligen in Vlaams-Brabant: www.peripherie.org

Nee frans is m'n sterkste kant niet maar jah..

Ja maar die 'verfransing' wat verstaan jullie daaronder? Vlamingen die frans gaan spreken? of Walen die daar komen wonen? Wel vlamingen ga dat in Luik wonen ofzo en vervlaams die stad.. sorry maar zo een dingen zijn toch 'natuurlijk'.
Als het land gesplitst is dan mogen er ineens geen walen meer in vlaanderen komen wonen ofwa?
En als het de vlamingen zijn.. fools.. da kan ik er op zeggen.. als de vlaming zelf frans spreekt wie is een andere vlaming dan om daar iets op te zeggen?
Neen sorry geen goede kennis van het taalprobleem geen frans verliefheid ofzo wat dat ook mogen zijn geen connecties niks ik vind die taal moeilijk en spreek ze nooit. niemand heeft mij echter al vies bezien en in brussel gaat dat nog vrij aardig..

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Oud 3 juli 2003, 13:35   #185
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

ja da krantje in dus in't frans der versta ik niks van..

Oud 3 juli 2003, 13:40   #186
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja maar die 'verfransing' wat verstaan jullie daaronder? Vlamingen die frans gaan spreken? of Walen die daar komen wonen? Wel vlamingen ga dat in Luik wonen ofzo en vervlaams die stad.. sorry maar zo een dingen zijn toch 'natuurlijk'.
Uiteraard zijn dat geen Vlamingen die Frans spreken, maar Franstaligen die komen wonen in Vlaams-Brabant. Vrijwillig dus.

Citaat:
Als het land gesplitst is dan mogen er ineens geen walen meer in vlaanderen komen wonen ofwa?
Maar daar gaat het niet om. Indien Vlaanderen zelfstandig is, dan kan het bijvoorbeeld zèlf beslissen om de faciliteiten (hierdoor hoeven de Franstaligen geen Nederlands te leren) af te schaffen. Zolang Belgie bestaat, moet je daarvoor ook de toestemming van de Franstaligen hebben, en zal dit dus nooit lukken. Daarom: zolang Belgie bestaat, gaat de verfransing verder. Aan u de keuze.
Oud 3 juli 2003, 13:43   #187
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beste Trol, is het dan niet gemakkelijk om Belgie te verdedigen als je niet eens weet hoe de Franstaligen over de Vlamingen schrijven en denken??
Oud 3 juli 2003, 13:47   #188
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Beste Trol, is het dan niet gemakkelijk om Belgie te verdedigen als je niet eens weet hoe de Franstaligen over de Vlamingen schrijven en denken??

Daar gaat het mij niet om. Dat ene onozele franse krantje zoals je zelf zegt. Ik ga met u akkoord da je de nederlandse taal zo goed mogelijk wil beschermen. Ik de franstaligen moeten daar redelijk in worden.
U mag niet een hele gemeenschap straffen door een of andere politieke partij die aan zichzelf denkt. Denkt ge nu dat de Walen echt bewust (de mensen dan) vlaanderen aan het verfransen zijn? Sorry wees realistisch en dan weet ge dat dat al niet zo is.

Oud 3 juli 2003, 13:48   #189
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

btw als ik het zo lees is die "verfransing" beperkt tot de faciliteiten dus vlaanderen zal wel niet zo snel frans spreken hoor..

Wij nemen nota van dat probleem 8)

Oud 3 juli 2003, 13:54   #190
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trol dacht diep na en schreef:

Citaat:

Ga maar eens een tijdje in Luik verblijven. Dan zie je hoe 'natuurlijk' het is als jij daar Nederlands zou spreken.
Walen zijn geen Vlamingen, hoor! Ze vertikken het zelfs Nederlands te spreken als ze in Vlaams gebied komen wonen. D�*t is waarom er verfranst wordt en niet andersom!

Citaat:
Hoe kom je daar bij? Als Vlaanderen onafhankelijk is zullen franssprekenden wél vanzelf beter aanvaarden dat ze in Nederlandssprekend gebied zijn komen wonen en dat ze zich daar moeten aanpassen zoals de Vlamingen zich ALTIJD al aanpasten als ze in Franssprekend gebied gingen wonen.

Citaat:
En als het de vlamingen zijn.. fools.. da kan ik er op zeggen.. als de vlaming zelf frans spreekt wie is een andere vlaming dan om daar iets op te zeggen?
Zeg eens Trol. Waarom spreek jij geen frans? En om welke reden zouden andere 'Vlamingen' dat wél doen als ze toch in Vlaanderen wonen?

Citaat:
Neen sorry geen goede kennis van het taalprobleem geen frans verliefheid ofzo wat dat ook mogen zijn geen connecties niks ik vind die taal moeilijk en spreek ze nooit. niemand heeft mij echter al vies bezien en in brussel gaat dat nog vrij aardig..
Jij hebt geen kennis van het 'taalprobleem' in dit land omdat je jong bent én niet in Vlaams gebied woont dat verfranst wordt. Oordeel er dan ook niet over.
Ikzelf heb ook geen probleem in Brussel. Brussel is officieel tweetalig dus ik heb het recht er Nederlands te spreken en doe dat ook. Wel MAAK ik er een probleem van als ik in de Vlaamse rand bijvoorbeeld een duur restaurant binnenga en ik krijg een eentalig franstalige menukaart in handen geduwd met op de koop toe 'bediening' van een hoogmoedige eentalig Franstalige 'Madame'. Iedereen die daar vrede mee neemt en er ook nog zijn geld bovenop gooit doet mee aan de verfransing. Of is dat zo moeilijk te begrijpen?
Oud 3 juli 2003, 14:01   #191
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Trol dacht diep na en schreef:

Citaat:

Ga maar eens een tijdje in Luik verblijven. Dan zie je hoe 'natuurlijk' het is als jij daar Nederlands zou spreken.
Walen zijn geen Vlamingen, hoor! Ze vertikken het zelfs Nederlands te spreken als ze in Vlaams gebied komen wonen. D�*t is waarom er verfranst wordt en niet andersom!

Citaat:
Hoe kom je daar bij? Als Vlaanderen onafhankelijk is zullen franssprekenden wél vanzelf beter aanvaarden dat ze in Nederlandssprekend gebied zijn komen wonen en dat ze zich daar moeten aanpassen zoals de Vlamingen zich ALTIJD al aanpasten als ze in Franssprekend gebied gingen wonen.

Citaat:
Zeg eens Trol. Waarom spreek jij geen frans? En om welke reden zouden andere 'Vlamingen' dat wél doen als ze toch in Vlaanderen wonen?

Citaat:
Jij hebt geen kennis van het 'taalprobleem' in dit land omdat je jong bent én niet in Vlaams gebied woont dat verfranst wordt. Oordeel er dan ook niet over.
Ikzelf heb ook geen probleem in Brussel. Brussel is officieel tweetalig dus ik heb het recht er Nederlands te spreken en doe dat ook. Wel MAAK ik er een probleem van als ik in de Vlaamse rand bijvoorbeeld een duur restaurant binnenga en ik krijg een eentalig franstalige menukaart in handen geduwd met op de koop toe 'bediening' van een hoogmoedige eentalig Franstalige 'Madame'. Iedereen die daar vrede mee neemt en er ook nog zijn geld bovenop gooit doet mee aan de verfransing. Of is dat zo moeilijk te begrijpen?
Okkoord dat ik het moeilijk echt kan begrijpen. Nogmaals ik spreek officieel wel een beetje frans maar in het dagelijkse leven krijg ik het er ni uit tis te moeilijk voor me.

Nog 1 ding wat ik wil zeggen is dat je problemen gaat maken. Ok die dame spreekt frans.. krijg je dan rillingen ofzo? Ik kom in antwerpen 9 kansen van de 10 ook iemand tegen die arabisch of zoiets spreekt. In charleroi ook.

En als je denkt dat een vlaming steeds frans zal spreken is een klucht. Ik merk dat dikwijls genoeg en ik zal eerlijk zijn soms een paar woorden engels maar voor de rest vraag maar aan nen andere nederlandstalige.
En dat is Wallonie nog ergens of even erg. Maar we geven ze tijd..

Dus ik zeg: vlamingen ga massaal in Luik wonen open er winkels en restaurants en praat nederlands..

Oud 3 juli 2003, 14:10   #192
PO
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
U erkent alvast het bestaan van een reeële grens die de Belgische federatie doormidden snijdt. Ik neem nota.
De taalgrens willen we- voorlopig nog- behouden. Ik geloof wel dat de Gemeenschappen zullen verdampen op termijn.
Jammer voor u, maar juist het tegenovergestelde zal gebeuren: de gemeenschappen zullen aan belangrijkheid winnen.
Oud 3 juli 2003, 14:25   #193
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PO
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Jammer voor u, maar juist het tegenovergestelde zal gebeuren: de gemeenschappen zullen aan belangrijkheid winnen.
whe shall see.. and belgium shall win ofcourse

Oud 3 juli 2003, 14:45   #194
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wait and see.
And better stop wishful thinking...
Oud 3 juli 2003, 14:52   #195
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wait and see.
And better stop wishful thinking...
"Rege duce, pro jure et honore"

Oud 3 juli 2003, 14:53   #196
storm op zee
Schepen

storm op zee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Daar gaat het mij niet om. Dat ene onozele franse krantje zoals je zelf zegt. Ik ga met u akkoord da je de nederlandse taal zo goed mogelijk wil beschermen. Ik de franstaligen moeten daar redelijk in worden.
U mag niet een hele gemeenschap straffen door een of andere politieke partij die aan zichzelf denkt. Denkt ge nu dat de Walen echt bewust (de mensen dan) vlaanderen aan het verfransen zijn? Sorry wees realistisch en dan weet ge dat dat al niet zo is.
Territoriale eenmaking is anders een fenomeen dat in de geschiedenis steeds terugkomt. Het is maar al te duidelijk dat de Franstaligen proberen een corridor te maken naar Brussel. Ik stel niet dat de Franstaligen in de rand zich hiervan bewust zijn, maar zij worden wel gestimuleerd door Franstalige politici die zich daar maar al te goed van bewust zijn!

Zelfverklaarde onafhankelijkheid? Het kan: http://seborga.net
storm op zee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2003, 15:11   #197
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Territoriale eenmaking is anders een fenomeen dat in de geschiedenis steeds terugkomt. Het is maar al te duidelijk dat de Franstaligen proberen een corridor te maken naar Brussel. Ik stel niet dat de Franstaligen in de rand zich hiervan bewust zijn, maar zij worden wel gestimuleerd door Franstalige politici die zich daar maar al te goed van bewust zijn!

Ik vrees dat Trol al zeker niet zal begrijpen waar je het hier over hebt.

Om het in de taal van Trol te zeggen: Franstalige politici hebben de bedoeling een smalle verbinding (corridor) te maken tussen Brussel en Wallonië. Daarvoor moeten ze echter dwars door de Vlaamse rand heen. De bedoeling is makkelijker te kunnen aansluiten bij Frankrijk als het land splitst. Parijs is namelijk niet erg in Wallonië geïnteresseerd als het er Brussel niet bij krijgt.
Oud 3 juli 2003, 15:17   #198
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik vrees dat Trol al zeker niet zal begrijpen waar je het hier over hebt.

Om het in de taal van Trol te zeggen: Franstalige politici hebben de bedoeling een smalle verbinding (corridor) te maken tussen Brussel en Wallonië. Daarvoor moeten ze echter dwars door de Vlaamse rand heen. De bedoeling is makkelijker te kunnen aansluiten bij Frankrijk als het land splitst. Parijs is namelijk niet erg in Wallonië geïnteresseerd als het er Brussel niet bij krijgt.
u zeverd

Oud 3 juli 2003, 15:31   #199
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
u zeverd
Wie zevert? Ik of Storm op zee?
Oud 3 juli 2003, 15:33   #200
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
u zeverd
Wie? Ik of Storm op zee?

gij.. dat is helemaal niet wat ik bedoel. En dat is niet de bedoeling van de franstalige belgen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be