Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2005, 12:37   #181
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Dank voor de aanvulling.

Jij interpreteert natuurlijk ook. De beslissing van de Londense conferentie is natuurlijk niet de enige factor van de Belgische secessie. De gewapende opstand met hulp van Franse troepen ligt aan de oorsprong van het ontstaan van België en was een puur Waals initiatief, grotendeels vanuit Luik. In het daarop volgende decennium werd trouwens de erg levendige orangistische weerstand in Vlaanderen met militaire middelen neergeslagen. Zo gaf de regering in 1834 het leger de opdracht de huizen van de leden van de orangistische partij binnen te dringen en kort en klein te slaan. De inwoners zelf werden in de boeien geslagen.

Egidius
Dat is ook juist maar de franstaligen hadden wel een goede reden om zich te verzetten. De Willem wilde niet alleen hun geld maar ook hun taal en dat was wel een ietsje te veel. De rest van het verhaal kennen we allemaal wel min of meer.
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat we de geschiedenis en zij die ze schrijven altijd met een korrel zout moeten nemen want objectiviteit bestaat gewoon niet.
Oud 10 oktober 2005, 12:42   #182
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Bigamie heeft volgens jou niets met overspel te maken?
Is bigamie volgens u hetzelfde als overspel?

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 12:44   #183
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Neen hoor, het is alleen een fout die veelvuldig gemaakt wordt.
Ik verwees daarmee naar de naam "cunning linguist", wat in het Nederlands vertaald "sluwe taalkundige" geeft. Als u zich niet a priori zo vijandig opstelde, zou u dat misschien gezien hebben...

Oud 10 oktober 2005, 13:40   #184
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Is bigamie volgens u hetzelfde als overspel?
Heeft het dan niet allebei met seks buiten het (wettelijk) huwelijk te maken?
Oud 10 oktober 2005, 13:50   #185
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Heeft het dan niet allebei met seks buiten het (wettelijk) huwelijk te maken?
U beantwoordt mijn vraag niet. Is overspel volgens u hetzelfde als bigamie?

Oud 10 oktober 2005, 13:52   #186
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het enige verschil is dat overspel vandaag niet meer strafbaar is.
Bigamie nog wel.
Behalve voor de Belgische koningen.
Daar is noch het ene, noch het andere ooit strafbaar voor geweest...
Oud 10 oktober 2005, 13:56   #187
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het enige verschil is dat overspel vandaag niet meer strafbaar is.
Bigamie nog wel.
Behalve voor de Belgische koningen.
Daar is noch het ene, noch het andere ooit strafbaar voor geweest...

U mag ook gewoon zeggen: "Nee, Manuel, overspel en bigamie zijn niet hetzelfde".

Oud 10 oktober 2005, 14:09   #188
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

U mag ook gewoon zeggen: "Nee, Manuel, overspel en bigamie zijn niet hetzelfde".
Hij heeft bij JVDB in de klas gezeten, vandaar
Oud 10 oktober 2005, 16:17   #189
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
De BUB die zich nogmaals in principe voorstander toont van een van staatswege opgelegde 'belgitude'... Vertel eens, hoe 'duidelijk' en hoe 'krachtdadig' zie je deze tweetaligheidspolitiek?
We hebben nog BUB'ers geweten die onderhuids insinueerden dat Vlaams-Vlaamse koppels en Waals-Waalse koppels weinig verstandig waren, en dat Belgen al in het geheel niet mochten trouwen met niet-Belgen. Enkel Vlaams-Waalse koppels werd als goede Belgen aanzien.

Tot op heden staat dit echter nog niet zwart-op-wit in het BUB-programma. Het zal misschien een irrationele ondoordachte ingeving van het moment geweest zijn. Hun ideologische broeders hadden 175 jaar geleden ook zo'n ondoordachte ingeving...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 16:45   #190
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
De EU is al een feit. Als je echter een of andere "Verenigde Staten van Europa" bedoelt, dan zul je lang mogen wachten, want die komt er nooit.
De onafhankelijke Vlaamse republiek zal er echter wel komen(verdere federalisering, uit elkaar groeien van de politieke families,uit elkaar groeien v/d Vlaamse & Waalse cultuur,...), de vraag is alleen wanneer ze er komt.
ALS de Europese Unie ooit een soort VS zou worden, zouden de staten wrs ingedeeld worden volgens taal... Ook niet goed voor belziek hé.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 16:46   #191
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Hij heeft bij JVDB in de klas gezeten, vandaar
Knuppel is een zij.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 10 oktober 2005, 16:46   #192
van Maerlant

Standaard

Citaat:
U beantwoordt mijn vraag niet. Is overspel volgens u hetzelfde als bigamie?
Bigamie is overspel. Vice versa is dit niet noodzakelijk zo.

Oud 10 oktober 2005, 17:20   #193
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Hoe zit het met polygamie bij de mormonen? Bi- of polygamie en overpel kunnen overlappen, maar zijn niet hetzelfde. Volgens mij is er bij Leo I eerder sprake van overpel, dan van bigamie.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jaani_Dushman on 10-10-2005 at 18:21
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Hoe zit het met polygamie bij de mormonen? Bi- of polygamie en overpel kunnen overlappen, maar zijn niet hetzelfde. Volgens mij is er bij Leo I eerder sprake van overpel, dan van bigamie.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Hoe zit het met polygamie bij de mormonen? Bi- of polygamie kunnen overlappen, maar zijn niet hetzelfde. Volgens mij is er bij Leo I eerder sprake van overpel, dan van bigamie.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 10 oktober 2005 om 17:21.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 17:30   #194
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
We hebben nog BUB'ers geweten die onderhuids insinueerden dat Vlaams-Vlaamse koppels en Waals-Waalse koppels weinig verstandig waren, en dat Belgen al in het geheel niet mochten trouwen met niet-Belgen. Enkel Vlaams-Waalse koppels werd als goede Belgen aanzien.

Tot op heden staat dit echter nog niet zwart-op-wit in het BUB-programma. Het zal misschien een irrationele ondoordachte ingeving van het moment geweest zijn. Hun ideologische broeders hadden 175 jaar geleden ook zo'n ondoordachte ingeving...
Ik heb niet eens zo lang geleden, minstens tweemaal, met Yann gediscussieerd over dit onderwerp, enfin: hij poneerde wat, herhaalde zichzelf, praatte zich vast en krabbelde uiteindelijk terug toen ik hem vastgepind had op Tito- en Francoïde standpunten. Dat vond-ie niet leuk...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 17:37   #195
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Juist. Bigamie en overspel zijn dus NIET hetzelfde. Dank u.

Oud 10 oktober 2005, 17:43   #196
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Hoe zit het met polygamie bij de mormonen? Bi- of polygamie en overpel kunnen overlappen, maar zijn niet hetzelfde. Volgens mij is er bij Leo I eerder sprake van overpel, dan van bigamie.
De "historicus" (!?!) Beliën beweerde een tijdje geleden dat Leopold I op het moment van zijn huwelijk met Louise van Orléans eigenlijk nog getrouwd was met de Duitse actrice Karoline Bauer. Een kwakkel van jewelste, zo bleek achteraf, maar Beliën vond het niet nodig om zijn "historische" blunder recht te zetten. Bovendien meet hij zich geheel ten onrechte de academische graad "doctor" aan. Als ik me niet vergis, heeft hij zelfs geen universitair diploma... Om zo iemand als "wetenschappelijke bron" aan te voeren, is op z'n minst lachwekkend.

Oud 10 oktober 2005, 17:51   #197
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Dimitri:
Ik kan me herinneren dat de meeste van mijn klasgenoten het onderwerp staatsinrichting, en in het bijzonder het uit het hoofd te leren boekje "Ons staatsbestel in kort bestek", dodelijk saai vonden.
Ja, het boekje was zelfs errug saai. Wij hadden echter een enthousiaste leraar die begiftigd was didactische talenten. De man kon mooi vertellen over de geschiedenis achter de staatsinrichting, de evenwichten en de nuances. Ik vond het erg knap hoe bijvoorbeeld de grondwet was opgesteld en hoe de democratische principes ten uitvoer werden gebracht.

Voor wat betreft VB ben ik het met je eens. Maar ik begrijp de verschillen in de partij niet goed. Ook niet dat sommige mensen in de partij geen schoon schip maken of zich ondanks alles associeren met de extremisten. JVDB en Stab zijn bijvoorbeeld geheel andere mensen dan - om maar wat te noemen - Vlaanderen 72.
Leefbaar Rotterdam heeft toch ook Michel Smit en dat blonde duitse fotomodel eruit gegooid?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 17:53   #198
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Knuppel is een zij.
Ach so, en weet Knuppel het ook ?
Oud 10 oktober 2005, 17:55   #199
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "historicus" (!?!) Beliën beweerde een tijdje geleden dat Leopold I op het moment van zijn huwelijk met Louise van Orléans eigenlijk nog getrouwd was met de Duitse actrice Karoline Bauer. Een kwakkel van jewelste, zo bleek achteraf,
Bron graag (1).

Citaat:
Bovendien meet hij zich geheel ten onrechte de academische graad "doctor" aan.
Geef maar meteen je referentie (2) waar Beliën zichzelf als doctor bestempelt zonder dat hij de betreffende graad heeft. Die heb je toch?

Citaat:
Als ik me niet vergis, heeft hij zelfs geen universitair diploma...
Als u zich niet vergist?
Hoe weten wij dat u zich niet vergist? U bent zelfs niet op de hoogte van een Le Soir/RTBF peiling van februari van dit jaar, waarom zou u zich hier niet vergissen? Kom dus maar op met uw bewijs voor deze bewering (3).

Citaat:
Om zo iemand als "wetenschappelijke bron" aan te voeren, is op z'n minst lachwekkend.
Om zo'n hoop losse beweringen (zie 1, 2 en 3) op te voeren zonder de minste vorm van bewijs, is misschien wel lachwekkend maar helemaal niet verwonderlijk.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 10-10-2005 at 18:56
Reason:

Citaat:
De "historicus" (!?!) Beliën beweerde een tijdje geleden dat Leopold I op het moment van zijn huwelijk met Louise van Orléans eigenlijk nog getrouwd was met de Duitse actrice Karoline Bauer. Een kwakkel van jewelste, zo bleek achteraf,
Bron graag (1).

Citaat:
Geef maar meteen je referentie (2) waar Beliën zichzelf als doctor bestempelt zonder dat hij de betreffende graad heeft. Die heb je toch?

Citaat:
Als u zich niet vergist?
Hoe weten wij dat u zich niet vergist? U bent zelfs niet op de hoogte van een Le Soir/RTBF peiling van februari van dit jaar, waarom zou u zich hier niet vergissen? Kom dus maar op met uw bewijs voor deze bewering (3).

Citaat:
Om zo iemand als "wetenschappelijke bron" aan te voeren, is op z'n minst lachwekkend.
Om zo'n hoop losse beweringen (zie 1, 2 en 3) op te voeren zonder de minste vorm van bewijs, is misschien wel lachwekkend maar helemaal niet verwonderlijk.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Bron graag (1).

Citaat:
Geef maar meteen je referentie waar Beliën zichzelf als doctor bestempeld zonder dat hij de betreffende graad heeft (2).

Citaat:
Als u zich niet vergist?
Hoe weten wij dat? U bent zelfs niet op de hoogte van een Le Soir/RTBF peiling van februari van dit jaar, waarom zou u zich hier niet vergissen? Kom dus maar op met je bewijs voor deze bewering (3).

Citaat:

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 10 oktober 2005 om 17:56.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 18:04   #200
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Juist. Bigamie en overspel zijn dus NIET hetzelfde. Dank u.
Niet noodzakelijk, nee.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be