Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2006, 11:59   #181
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaut Bekijk bericht
Iran zal ongetwijfeld een van de meest moeilijk politieke vraagstukken vormen op de internationale scene. Maar een interventie van de VS lijkt uitgesloten: zowel politiek, de Amerikaanse bevolking die oorlog beu is, als financieel, voornamelijk het enorme deficit op de begroting. Een internationale coalitie tegen een land dat energie wil opwekken, zal moeilijk gevormd kunnen worden na het debacle in Irak. Bovendien is het gedrag van vele westerse staten hypocriet te noemen. Frankrijk, VS, GB,... beschikken allemaal over kernwapens, vele andere landen (waaronder België) kunnen binnen beperkte periode zelf een ontwikkelen. Het blijft hoe dan ook een moeilijke situatie, die kan escaleren. Belangrijk bij zo een escalatie zal de reactie van onder andere de EU zijn. Misschien kan de kwestie Iran de EU dwingen tot een verdere militaire samenwerking dwingen (m.a.w. het oprichten van een Europese strijdkracht).
En wat gaat de EU uitrichten met een sterkere strijdkracht?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 12:29   #182
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
En wat gaat de EU uitrichten met een sterkere strijdkracht?...
De Europese belangen met militaire middelen vededigen, en missies in het buitenland uitvoeren ten behoeve van internationale vrede en stabiliteit en de handhaving van internationaal recht.
Hiervoor heb je nu eenmaal een strijdmacht nodig, omdat je het anders moet overlaten aan Amerika zoals Bosnie en Kosovo ons hebben geleerd (Europa wilde ingrijpen maar kon dat niet).
oeps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 12:43   #183
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oeps Bekijk bericht
De Europese belangen met militaire middelen vededigen, en missies in het buitenland uitvoeren ten behoeve van internationale vrede en stabiliteit en de handhaving van internationaal recht.
Hiervoor heb je nu eenmaal een strijdmacht nodig, omdat je het anders moet overlaten aan Amerika zoals Bosnie en Kosovo ons hebben geleerd (Europa wilde ingrijpen maar kon dat niet).
Dat begrijp ik wel...
Maar tussen kunnen en doen... een hemelsbreed verschil...

Denkt U echt dat Europa in Bosnië en Kosovo militair zou ingegrepen hebben?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 13:06   #184
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
1 Israel krijgt zestien miljoen dollar subsidie van de VS per dag

2 De Yom Kippour oorlog, die luttele momenten duurde, vrat 2 jaar budget op

En vanwaar denk je dat al die vliegtuigen en bewapening komen?
Natuurlijk worden ze logistiek en financieel gesteund maar In ieder geval doen ze hun vuil werk zelf en komen ze er ook toe het te doen in tegenstelling tot de EU ten tijde van de Bosnië-crisis.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 13:09   #185
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik wel...

Nou ja, in Kosovo werden een paar honderdduizend mensen ontruimd zoals heel Europa op TV zag. In Bosnie werd er gewoon een massaslachting doorgevoerd. Dat was geen plezante aanblik.
Inmiddels heeft Europa toch geleerd, mag ik hopen, dat diplomatie alleen niet altijd een aangekondigde ramp kan voorkomen.

Als u meent dat Europa deze les nooit leert, dan bent u wel al te defaitistisch. In ieder geval is Europa dan volstrekt waardeloos, en daar kan ik toch maar moeiljjk in berusten.

Laatst gewijzigd door oeps : 15 januari 2006 om 13:11.
Oud 15 januari 2006, 13:19   #186
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JusticeLover Bekijk bericht
Ik zal proberen concreter te zijn. Zolang de Israëlische staat bestaat, zijn de Arabische en Islamitische landen in het Midden-Oosten niet veilig. Het gebied wrodt bewoond door miljoenen Arabieren/Moslims, ze hebben dezelfde taal,godsdienst,tradities, .. Noem maar op. Dan komen de kolonisten hun gebied afpakken. Natuurlijk zitten er collaborateurs tussen de Arabieren (degene die grond hebben verkocht aan zionisten, of degene die niet naar de geestelijke leiders hebben geluisterd en het Islamtische Osmaanse Rijk hebben aangevallen, ...). Toch zijn de moslims niet te spreken over de joodse staat. Een gezamelijke aanval op Israël is gewenst en zal ook gebeuren. Eens de Arabieren in Israël de meerderheid vormen!
Dezelfde taal, godsdienst en tradities en onderling niets dan ruzie. Israel vormt van geen kanten een bedreiging want het is alleen geïnteresseerd in dat kleine stukje van het Midden-Oosten en heeft in het verleden zich enkel buiten de grenzen begeven ter voorkoming van arabische agressie. Het enige gemeenschappelijke tussen de arabische staten is waarschijnlijk dat ze blij zijn met Israel omdat ze het kunnen gebruiken als bliksemafleider voor hun eigen onenigheid, onbekwaamheid en in feite voor alle andere klachten over hun respectieve regimes.

Grof gesteld is geen enkel arabisch land geïnteresseerd in het lot van de palestijnen want als dat wel zo zou zijn hadden ze al lang een oplossing geforceerd onder dreiging van een halvering van de olie-export waarna de zaak sneller opgelost zou zijn dan dat u "duurzame vrede" kan zeggen. Met oplossing bedoel ik uiteraard niet de opheffing van de staat Israel zoals u lijkt voor te staan en waarvan u gerust mag zijn dat die niet op het menu staat net zomin als een arabische meerderheid in Israel.
Oud 15 januari 2006, 13:28   #187
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Dezelfde taal, godsdienst en tradities en onderling niets dan ruzie. Israel vormt van geen kanten een bedreiging want het is alleen geïnteresseerd in dat kleine stukje van het Midden-Oosten en heeft in het verleden zich enkel buiten de grenzen begeven ter voorkoming van arabische agressie. Het enige gemeenschappelijke tussen de arabische staten is waarschijnlijk dat ze blij zijn met Israel omdat ze het kunnen gebruiken als bliksemafleider voor hun eigen onenigheid, onbekwaamheid en in feite voor alle andere klachten over hun respectieve regimes.
De Arabische regimes zullen een aanval op Israël steunen. En ja, dankzij Israël (dirigent van de vs in het midden-oosten) zullen de moslims zich verenigen. Djihaaaaddddd ! Want Palestina is géén Arabische zaak

Citaat:
Met oplossing bedoel ik uiteraard niet de opheffing van de staat Israel zoals u lijkt voor te staan en waarvan u gerust mag zijn dat die niet op het menu staat net zomin als een arabische meerderheid in Israel.
Wait and see ...
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 14:21   #188
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
De Arabische regimes zullen een aanval op Israël steunen. En ja, dankzij Israël (dirigent van de vs in het midden-oosten) zullen de moslims zich verenigen. Djihaaaaddddd ! Want Palestina is géén Arabische zaak

Wait and see ...
De Arabische regimes in Egypte en Jordanie hebben Israel inmiddels erkend. Ze zijn dus heel makkelijk om te kopen. Voor hun is de Jihad blijkbaar niet zo'n belangrijk principe.
Als Iran Israel serieus bedreigt, en dhr. Mubarak moet kiezen tussen de niet-Arabische Sjiiet Ahmedinejad en de subsidies van dhr. Bush, wat zal hij dan doen denk je ? Wordt het niet eens tijd voor wat meer realisme ?

Laatst gewijzigd door oeps : 15 januari 2006 om 14:21.
Oud 15 januari 2006, 14:50   #189
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
De Arabische regimes in Egypte en Jordanie hebben Israel inmiddels erkend. Ze zijn dus heel makkelijk om te kopen. Voor hun is de Jihad blijkbaar niet zo'n belangrijk principe.
Als Iran Israel serieus bedreigt, en dhr. Mubarak moet kiezen tussen de niet-Arabische Sjiiet Ahmedinejad en de subsidies van dhr. Bush, wat zal hij dan doen denk je ? Wordt het niet eens tijd voor wat meer realisme ?
De vernietiging van de staat Israël zal ook vernietiging van de Amerikaanse invloeden in het MO betekenen ... Of de huidige regimes voor of tegen Israël zijn, interesseert de bevolking niet. Waarom denk je dat de Egyptenaars massaal voor Moslimbroeders hebben gestemd? Waarom denk je dat de Turken massaal voor AKP hebben gestemd? Waarom heeft de ultra-conservatie Ahmedinejad verkiezingen gewonnen in Iran? Vergeet de Syrische leider Assad niet. Of de Hizbullah in Libanon ...

Een aanval op Israël is gewenst
Oud 15 januari 2006, 15:42   #190
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
De vernietiging van de staat Israël zal ook vernietiging van de Amerikaanse invloeden in het MO betekenen ... Of de huidige regimes voor of tegen Israël zijn, interesseert de bevolking niet. Waarom denk je dat de Egyptenaars massaal voor Moslimbroeders hebben gestemd? Waarom denk je dat de Turken massaal voor AKP hebben gestemd? Waarom heeft de ultra-conservatie Ahmedinejad verkiezingen gewonnen in Iran? Vergeet de Syrische leider Assad niet. Of de Hizbullah in Libanon ...

Het probleem in het Midden-Oosten is dat de regimes zich niet interesseren voor de wil van hun bevolkingen.
Zo heeft Ahmedinejad alleen gewonnen omdat er geen tegenkandidaten waren. En de Moslimbroeders, hoe populair wellicht ook, krijgen geen enkele kans om hun sociale programma's door te voeren.

Jammer genoeg is de wil van het volk niet relevant. Zelf heb ik trouwens de indruk dat de extremisten hun populariteit sterk overschatten. Het weinige nieuws uit Iran geeft eerder de indruk dat de Iraanse jongeren (60% van de bevolking) westers georienteerd zijn.

Het volk is vaak veel gematigder dan de pers rapporteert. De meerderheid van de Israeliers wil vrede en staat achter de teruggave van Gaza. Ik ben ervan overtuigd dat ze nog veel verder zullen gaan als de vrede echt in het zicht komt.
Revolutionaire ideologie is makkelijk vanaf een Antwerpse schrijftafel. Ga maar eens kinderen grootbrengen in Gaza-Stad of in Haifa, dan wil je wel concessies doen voor rust en vrede.
Oud 15 januari 2006, 16:36   #191
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem in het Midden-Oosten is dat de regimes zich niet interesseren voor de wil van hun bevolkingen.
Kadafi,Assad,koning van Marokko, .. zijn volkshelden

Citaat:
Zo heeft Ahmedinejad alleen gewonnen omdat er geen tegenkandidaten waren.
U vergeet Rafsandjani?

Citaat:
En de Moslimbroeders, hoe populair wellicht ook, krijgen geen enkele kans om hun sociale programma's door te voeren.
En als ze aan de macht zijn?

Citaat:
Jammer genoeg is de wil van het volk niet relevant.
Jammer genoeg???

Citaat:
Zelf heb ik trouwens de indruk dat de extremisten hun populariteit sterk overschatten. Het weinige nieuws uit Iran geeft eerder de indruk dat de Iraanse jongeren (60% van de bevolking) westers georienteerd zijn.
Ik ben ook westers georiënteerd, toch ben ik tegen de Israëlische imperialisme .. Toch steun ik Ahmedinejad!

Citaat:
Het volk is vaak veel gematigder dan de pers rapporteert.
Ik kan je verzekeren dat het volk niets heeft tegen de Israëliërs maar wél tegen de regering.

Citaat:
De meerderheid van de Israeliers wil vrede en staat achter de teruggave van Gaza.
De meerderheid die in Amerika wonen zeker ...

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat ze nog veel verder zullen gaan als de vrede echt in het zicht komt.
Ik hoop het.

Citaat:
Revolutionaire ideologie is makkelijk vanaf een Antwerpse schrijftafel.
Wel, het gebeurt laatste tijden vaker dat ik discussiëer met mijn niet-Turkse moslimbroeders over het conflict. Nog twee dagen geleden liet ik ééntje koken .. Zei dat Israël sterker was dan alle Arabische landen .. De Arabieren evolueren ook,hoor. Vroeger waren ze Turkenhaters, nu beseffen ze dat ze met de Turken moeten samen werken. Ik vroeg wanneer de intifada te Antwerpen eindelijk gaat beginnen

Citaat:
Ga maar eens kinderen grootbrengen in Gaza-Stad of in Haifa, dan wil je wel concessies doen voor rust en vrede.
Als Turk zijnde weet ik dondersgoed wat terreur betekent.
Oud 15 januari 2006, 16:59   #192
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door oeps
De meerderheid van de Israeliers wil vrede en staat achter de teruggave van Gaza.

Citaat:
............................
De meerderheid die in Amerika wonen zeker ... ...................
Nee, ik bedoel wel degelijk de meerderheid van de kiezers in Israel. Die mensen begrijpen echt dat ze concessies moeten doen, en meer dan alleen Gaza. Ook zij willen vooral een normaal leven, en zijn bereid daarvoor een hoge prijs te betalen. En ook is de meerderheid in Israel tegen de joodse kolonisten. [/quote]
Oud 15 januari 2006, 18:13   #193
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen de Sovjet-Unie "uiteenspatte" of "ineenstortte" of hoe je het ook wilt noemen was de USSR nog steeds militair capabel,was de technologische en wetenschappelijkle capaciteit best indrukwekkend te noemen,konden ze zoveel kernbommekes lanceren als ze maar wilden tot desnoods op het rustigste plekje van de zuidpool toe......

Maar het zwakke punt was uiteindelijk de economische puinhoop en het stijgende nationalisme.......daar stond de USSR dan met zijn indrukwekkende heerscharen,van binnen uiteengerot,een beer met een schurftige pels.....

Ook Iran moet zo van die zwakke punten hebben,fundamentele gebreken verborgen onder dat trotse getier en geblaas van het regime.Zwakke,rotte plekken probeer je niet te vernietigen.
Rotte plekken cultiveer je!

Iran is een beetje kleiner dan de vroegere Sovjet-Unie dacht ik,het moet toch mogelijk zijn
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:25   #194
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
De irakezen (in het noorden en het zuiden) waren al eens in opstand gekomen, nadat Bush sr. daartoe opgeroepen had. Nadat Sadams troepen uit Koeweit verdreven waren heeft Bush, samen met de internationale gemeenschap, gwn toegekeken hoe Sadam wraak nam op de delen van de bevolking die in opstand waren gekomen, zonder er ook maar iets aan te doen. Dat terwijl de Amerikaanse troepen op de grens tss Koeweit en Irak gestationeerd waren en dus gemakkelijk tussenbeide konden komen. Een onstabiel Irak, zonder duidelijke leiding, was echter niet gewenst dus keek men gwn de andere kant op.
Ah, dus het ingrijpen van de amerikanen was toch nodig? De bevolking zelf had niet de macht om dit te doen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:26   #195
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
18 meneer
Dus je zou het niet lang gevonden hebben moest je al heel je leven onder dergelijke moordenaar hebben geleefd en waarschijnlijk nog veel langer?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 23:29   #196
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Zij zullen van een kale reis terugkeren zonder dat het midden oosten ook maar één stap vooruitkomt. De arabische landen zouden zich beter eens concentreren op hun interne problemen in plaats van steeds de schuld aan Israel en het westen te geven. Zolang ze daar niet aan beginnen zal het midden oosten een onderontwikkeld gebied blijven.
Oud 15 januari 2006, 23:31   #197
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zij zullen van een kale reis terugkeren zonder dat het midden oosten ook maar één stap vooruitkomt. De arabische landen zouden zich beter eens concentreren op hun interne problemen in plaats van steeds de schuld aan Israel en het westen te geven. Zolang ze daar niet aan beginnen zal het midden oosten een onderontwikkeld gebied blijven.
Kort en bondig en heel correct.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 23:47   #198
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik wel...

het Europa zoals dat vandaag bestaat niet, nee.Maar als het ooit uitgroeit tot een échte Europese Unie, met de nadruk op "UNIE", dan heeft het wel een écht leger nodig, dat kan ingrijpen waar het nodig geacht word, zonder op de Amerikanen te rekenen, of dezen gewoon een handje te gaan helpen af en toe, zoals tot nu toe...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2006, 00:01   #199
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

je mag altijd dromen dr.Justice, lekker veilig "thuis" in belgië, over het vernietigen van israël,maar dat zal je geen meter verder helpen .De Moslims zullen dat stukje land (Israël)nooit veroveren, noch vernietigen.Die paar miljoen Joden zijn véél sterker en intelligenter als jullie allemaal bijéén, ik denk dat ze dat toch reeds bewezen hebben?
Oproerkraaiers die graag met atoombommen spelen, zoals die Ahminedinges zouden beter door de westerse geheime diensten uitgeschakeld moeten worden.Een goede scherpschutter zou de zaak doen.Waarvoor dienen die anders?Er zou de inwoners van Iran een mooie dienst mee bewezen worden trouwens.
Oud 16 januari 2006, 00:05   #200
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Kadafi,Assad,koning van Marokko, .. zijn volkshelden

U vergeet Rafsandjani?

En als ze aan de macht zijn?

Jammer genoeg???

Ik ben ook westers georiënteerd, toch ben ik tegen de Israëlische imperialisme .. Toch steun ik Ahmedinejad!

Ik kan je verzekeren dat het volk niets heeft tegen de Israëliërs maar wél tegen de regering.

De meerderheid die in Amerika wonen zeker ...

Ik hoop het.

Wel, het gebeurt laatste tijden vaker dat ik discussiëer met mijn niet-Turkse moslimbroeders over het conflict. Nog twee dagen geleden liet ik ééntje koken .. Zei dat Israël sterker was dan alle Arabische landen .. De Arabieren evolueren ook,hoor. Vroeger waren ze Turkenhaters, nu beseffen ze dat ze met de Turken moeten samen werken. Ik vroeg wanneer de intifada te Antwerpen eindelijk gaat beginnen

Als Turk zijnde weet ik dondersgoed wat terreur betekent.
Intifada in Antwerpen?ge zou nogal een pak rammel krijgen, gij en uw vrienden!Maar je zou het moeten proberen, dat iedereen eens ziet wie jullie zijn.Zelfs de "nuttige idioten" die de moslims steeds verdedigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be