Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2006, 11:09   #181
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En toevallig is dat en vele andere zaken het gevolg van louter een taalkundige tegenstelling? Laat me niet lachen, u valt door de mand vriend...
Niet alles natuurlijk, er zijn regionale tegenstellingen, maar veel kleiner dan in landen als Italië of Duitsland bijvoorbeeld. Een voorbeeld: een gemiddelde Vlaming spendeert 67,0 Euro aan bier, een gemiddelde Waal 66,8 en Brusselaar 50,3. In de buurlanden liggen die cijfers lager, behalve in Duitsland en Groot-Brittannië.

Laatst gewijzigd door tomm : 20 maart 2006 om 11:10.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 11:24   #182
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Je hoeft inderdaad het land niet te splitsen, geef het gewoon een andere naam:
"Flandre/Vlaanderen"
en iedereen is content.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 12:48   #183
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Brussel kan altijd tot een vergelijk komen met Vlaanderen en/of Wallonië voor het gebruik van de luchthaven. Vlaanderen zal dat wel toestaan anders is Zaventem verleden tijd.
We zullen ons gaan haasten...
Brussel autonoom is niet levensvatbaar. Ze kunnen vandaag zelfs nog niet instaan voor hun eigen gewest. Laat staan dat ze een eigen staat kunnen uitbouwen.
Alleen Vlaanderen en Wallonië beschikken over het potentieel om een staat uit een staat bouwen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 12:50   #184
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent een leugenaar, volgens de Belgische staatsstructuur is Brussel een onafhankelijk gewest.
Volgens de Belgische staatsstructuur leven we in een kapitalistische reactionaire monarchie. Moeten we dat daarom allemaal gaan overnemen als we ene Vlaamse republiek oprichten? Het is niet omdat onder Belgisch regime Brussel losgerukt wordt van Vlaanderen, dat dat ook moet gebeuren ná de splitsing.
Oud 20 maart 2006, 12:56   #185
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederlanders en Vlamingen zijn gewoon heel andere mensen, Vlaamse en Nederlandse literatuur is anders, de humor is anders, het eten verschilt, de koffie verschilt, de architectuur verschilt, de smaak verschilt, enzovoort enzovoort, dat overstijgt ruimschoots regionale verschillen. Moesten jullie niet zo ideologisch gedreven zijn zou je dat al lang toegegeven hebben.
Net zoals de Vlaamse en Waalse literatuur anders is, de humor anders is, het eten verschilt,enz... Daarom dat er een Waals, een Vlaams en een Nederlands volk is. Zowel belgiscisme als groot-nederlandisme zijn ontkenningen van die culturele realiteit.
Oud 20 maart 2006, 13:00   #186
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel zal enkel bij Vlaanderen willen horen als Vlaanderen voor een tweetalige constitutie kiest.
De meeste flaminganten en Vlaams-nationalisten hebben geen probleem met een tweetalig statuut voor Brussel. De Franstaligen in Brussel mogen ook een eigen instantie uitbouwen die instaat voor onderwijs, cultuur, enz...
Maar dan is die tweetaligheid beperkt tot de 19.
En dan moet de taalwetgeving werkelijk nageleefd worden.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 maart 2006 om 13:00.
Oud 20 maart 2006, 13:46   #187
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Brussel autonoom is niet levensvatbaar. Ze kunnen vandaag zelfs nog niet instaan voor hun eigen gewest. Laat staan dat ze een eigen staat kunnen uitbouwen.
Alleen Vlaanderen en Wallonië beschikken over het potentieel om een staat uit een staat bouwen.
Knack heeft onlangs nog een leuk stuk geschreven over de afhankelijkheid van Brussel van Vlaanderen. Brussel kan niet zonder Vlaanderen, maar als ze het willen: dat ze maar proberen. Ik zal geen traan laten om Brussel.

Toch vind ik het waarschijnlijker dat Brussel voor Vlaanderen en dus zijn belang zal kiezen, wat ook de zelfverklaarde volksvertegenwoordiger van Brussel mag zeggen.
Oud 20 maart 2006, 13:49   #188
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Net zoals de Vlaamse en Waalse literatuur anders is, de humor anders is, het eten verschilt,enz... Daarom dat er een Waals, een Vlaams en een Nederlands volk is. Zowel belgiscisme als groot-nederlandisme zijn ontkenningen van die culturele realiteit.
Dat is een beetje appelen met peren vergelijken. Wat men klassiek als "Vlaams" bestempeld (heel kort: Nederlandstalig, Bourgondisch, katholieke achtergrond, brave werkers, centrum-rechts), stopt niet aan de staatsgrens, maar Nederlands Limburg en Noord-Brabant vallen ook onder dat etiket. Boven de Moerdijk: dat is inderdaad iets heel anders. Dat ontkennen is een culturele realiteit ontkennen.

Laatst gewijzigd door Tantist : 20 maart 2006 om 13:49.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 21:48   #189
Dimitri

Standaard

Citaat:
Inderdaad een groot aantal frantalige Brusselaars spreekt tegenwoordig een aardig woordje Nederlands (waarmee alweer een argument van de flaminganten om belgië te splitsen vervalt, namelijk dat de Franstaligen geen enkele moeite doen om de taal die in Vlaanderen gesproken wordt als gelijkwaardig de erkennen). Maar Uw percentages kloppen langs geen kanten. Zelfs als je de franstalige kiezers van het VB even buiten beschouwing laat, die wegens het migrantenstandpunt op het VB stemmen, krijgen de Vlaamse partijen nooit meer dan 10% tot ten hoogste 15% van de stemmen in Brussel. De andere percentages kunnen wel kloppen, al is het moeilijk dat de bepalen vermits veel Marokkanen en andere allochtonen van de tweede en derde generatie ondertussen Frans als moedertaal hebben. Hetzelfde geldt ook voor veel tweetalige Vlaamse Brusselaars.
Vreemd dat er altijd wel rekening gehouden wordt met Franstalige stemmen voor Nederlandstalige partijen, met name Vlaams Belang, maar nooit met Nederlandstalige stemmen voor Franstalige partijen. Ik denk dat behoorlijk wat Nederlandstaligen op een Franstalige partij stemmen, zeker als ze tweetalig zijn, veel met Franstaligen omgaan, belang hebben bij een Franstalige partij, etc. Op een Nederlands forum zei een Nederlander met autochtone Brusselse familie (dus geen EU-Brusselaars!) dat de meeste van zijn familieleden op de PS stemmen. Nochtans zijn ze tweetalig. Bij de Franstalige partijen zelf zitten trouwens ook heel wat tweetalige of zelfs van oorsprong Nederlandstalige mensen. De burgemeester van Brussel is perfect tweetalig en spreekt ook Brussels, dus is volgens het principe volkstaal->standaardtaal eigenlijk Nederlandstalig. Bij de MR zit er dan weer iemand die Willem Draps heet; dat zijn vast geen Franstalige ouders geweest.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 21:54   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De burgemeester van Brussel is perfect tweetalig en spreekt ook Brussels, dus is volgens het principe volkstaal->standaardtaal eigenlijk Nederlandstalig.
Burgemeester Thielemans is een echte Ket. Geboren en getogen in Brussel. Zijn moedertaal is plat Brussels dat hij, zodra de gelegenheid zich voordoet, ook met Brusselaars spreekt.

Veel van dergelijke Brusselaars hebben echter in het Frans school gelopen (want ja, onder die mensen staat het Frans nu eenmaal nog altijd hoger op de sociale ladder dan hun Brussels of Nederlands), staan ook op de Franse taalrol en stemmen meestal voor Franstalige partijen. Nogal een merkwaardige toestand, maar dat is echt Brussels.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2006, 21:57   #191
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hetzelfde heb je in elk land, een meer rurale terughoudende bevolking in een bepaald gebied, Schotland bijvoorbeeld. Maar dat bedoelde ik niet. Nederlanders en Vlamingen zijn gewoon heel andere mensen, Vlaamse en Nederlandse literatuur is anders, de humor is anders, het eten verschilt, de koffie verschilt, de architectuur verschilt, de smaak verschilt, enzovoort enzovoort, dat overstijgt ruimschoots regionale verschillen. Moesten jullie niet zo ideologisch gedreven zijn zou je dat al lang toegegeven hebben. Ik ben overigens in Twente geweest, een prachtige streek. Maar om het met West-Vlaanderen te vergelijken daar heb ik toch mijn reserves bij. De architectuur en het eten doet bijna Duits aan(veel zuurkool en allerlei worsten), terwijl die in West-Vlaanderen hetzelfde is als in Noord-Frankrijk, het landschap is ook totaal anders, het klimaat ook (veel kouder), de mensen ook (veel geslotener dan West-Vlamingen die helemaal niet zo gesloten en rustig zijn, alleen voor buitenstaanders die hen niet verstaan, veel West-Vlamingen onder elkaar zijn gewoon babbelziek en ook heel grote zwanzers... maar wel heel rustige vriendelijke eenvoudige mensen, inderdaad een wereld van verschil met de heteluchtballons die veel echte Hollanders zijn... het doet mij eerlijk gezegd al een beetje aan Duitsland denken)
Volgens mij had Hertog het over de mensen en niet over iets anders. En zoals Jan al heeft aangegeven, verschilt de mentaliteit per regio en niet per provincie. De mentaliteit kan uiteraard zelfs van mens tot mens verschillen.

Die opmerking over klimaat slaat natuurlijk nergens op, we zitten hier niet in Siberië. Temperaturen verschillen binnen Nederland hooguit enkele graden, dat stelt niks voor. Klimatologisch heeft zowel Nederland als Vlaanderen een zeeklimaat, dat uiteraard aan de kust sterker is (zachtere zomers en winters) dan in het binnenland (kouder in de winter, warmer in de zomer), maar dat maakt het nog geen ander klimaat.

Wat het eten betreft zijn de kolen ook algemeen in Holland. De meeste worsten ook, hoewel de meeste in naam uit het buitenland komen. Behalve de 'Gelderse' rookworst natuurlijk.
Oud 20 maart 2006, 21:59   #192
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Burgemeester Thielemans is een echte Ket. Geboren en getogen in Brussel. Zijn moedertaal is plat Brussels dat hij, zodra de gelegenheid zich voordoet, ook met Brusselaars spreekt.

Veel van dergelijke Brusselaars hebben echter in het Frans school gelopen (want ja, onder die mensen staat het Frans nu eenmaal nog altijd hoger op de sociale ladder dan hun Brussels of Nederlands), staan ook op de Franse taalrol en stemmen meestal voor Franstalige partijen. Nogal een merkwaardige toestand, maar dat is echt Brussels.
Toch zou ik de Brusselse dialectsprekers niet Franstalig willen noemen. Anders zouden Frans-Vlamingen die Vlaams dialect spreken ook allemaal Franstalig zijn. Als hun moedertaal een Nederlands (Brabants) dialect is, zou ik ze taalkundig tot het Nederlands taalgebied rekenen.
Oud 20 maart 2006, 22:03   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Zwitserland is alles gebaseerd op kantons, zeg maar provincies, in plaats van op taalgemeenschappen zoals bij ons. Wilt U hetzelfde doorvoeren in België? in Zwiterland wordt ook minder "gezeikt", er wordt meer gewerkt in het teken van het nationaal belang en niet in het teken van taalcommunautaire tegenstellingen. Wat mij betreft: OK
Kantons zijn geen provincies. Helemaal zelfs niet, waardoor de vergelijking totaal mank loopt. Kantons vormen de basis van de bondsstaat, terwijl provincies een lager gelegen indeling vormen van een staat. In Zwitserland komt eerst het kanton. In het vroegere België kwam eerst "het rijk", dan de provincie. Daarenboven zijn provincies doorgeefluiken en instanties met een beperkte bevoegdheid, terwijl de kantons een bijzonder ruime bevoegdheid en grote macht hebben. Daarenboven hebben ze een eigen grondwet, politiemacht, rechtspraak en vormen ze door een wilsuitdrukking een eenheid met de andere kantons. Provincies zijn indelingen die totaal afhangen van een hogere overheid en hun indeling kennen door die hogere overheid.

Waarom zijn er veel minder taalproblemen in Zwitserland? Heel eenvoudig: omdat men de taalwetten er zorgvuldig respecteert en de eentalige van de gemeenten (met slechts enkele uitzonderingen) volkomen en in de volle diepte eerbiedigt. Geen "gezeik" daar van Franstaligen die zich in Duitstalige gemeenten vestigen om allerlei "faciliteiten" en andere taalrechten. Geen sprake van!
Oud 20 maart 2006, 22:04   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Toch zou ik de Brusselse dialectsprekers niet Franstalig willen noemen. Anders zouden Frans-Vlamingen die Vlaams dialect spreken ook allemaal Franstalig zijn. Als hun moedertaal een Nederlands (Brabants) dialect is, zou ik ze taalkundig tot het Nederlands taalgebied rekenen.
Natuurlijk zijn ze geen Franstaligen, maar in de vroegere taaltellingen kwamen ze daar wel in voor. Daarom heeft men al altijd gesteld dat de twee laatste taaltellingen voor Brussel gewoon onbetrouwbaar zijn.
Oud 20 maart 2006, 22:04   #195
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat doen ze om hun kansen in het beroepsleven te verhogen, en het is tevens een teken dat de vlamingen helemaal niet meer onderdrukt worden in Belgische context. Maar ze blijven Frans als eerste taal spreken, en dat zal noiet vlug veranderen. De Vlamingen (ik bedoel de Vlaamse regering) zouden daar beter van leren en het onderwijs van de Franse taal verbeteren en uitbreiden, want ook kennis van het Frans is levensnoodzakelijk voor het vinden van een goede job in Vlaanderen en Brussel.
Als Franstaligen het Nederlandstalig onderwijs verkiezen vanwege de kwaliteit, zal er ook wel niet zoveel mis zijn met de lessen Frans. Het verleden heeft geleerd dat onderwijs een belangrijke rol speelt in de taalvorming, dus of ze ook allemaal Franstalig blijven zou ik niet op voorhand willen zeggen. Wat het met onderdrukking te maken heeft zie ik ook niet, onderwijs is wat anders dan de politieke situatie in Brussel.
Oud 20 maart 2006, 22:07   #196
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk zijn ze geen Franstaligen, maar in de vroegere taaltellingen kwamen ze daar wel in voor. Daarom heeft men al altijd gesteld dat de twee laatste taaltellingen voor Brussel gewoon onbetrouwbaar zijn.
Dat lijkt me terecht. En doordat veel van deze mensen op Franstalige partijen stemmen, kun je dus ook niet uit het percentage stemmen op Vlaamse partijen opmaken hoeveel procent van de Brusselaars Nederlandstalig is.
Oud 20 maart 2006, 22:07   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar dat geldt net zo goed voor Brusselaars en voor eerder Franstalige Vlamingen in Vlaanderen (zo heb je er ook nog wat). Dat komt zuiver en alleen door het taalverschil, waardoor franstaligen meer naar de Franse televisie kijken dan Vlamingen.
Veel Franstalige Vlamingen? Volgens de laatste studies uit de jaren zeventig bedroeg het aantal Vlamingen die het Frans als huistaal gebruiken (en daarbij liet men de inwijkelingen van recente datum buiten beschouwing) nog geen 3% van Vlaanderens bevolking. Bitterweinig.

Taalverschil is dus weldegelijk determinerend: het bepaalt in welke invloedssfeer men terecht komt. Dat geldt natuurlijk voor het grote gros van de mensen; slechts een klein gedeelte wendt z'n talenkennis aan om ook naar buitenlandse of anderstalige zenders te kijken.
Oud 20 maart 2006, 22:11   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Germaans onbijt is met worsten, spek, eireren enzovoort, zoals gisteren nog in Frankfurt. Weinig Vlamingen eten een Germaans ontbijt op regelmatige basis, minder nog dan in Nederland.
Fransen eten een ontbijt dat gelijkt op het Belgische, maar wel eerder baguettes en croissants dan de Belgische boterham (of "tartine" in Wallonië "stuten" in West-Vlaanderen), en de Franse koffie is sterker dan hier.
in ItaliË en Spanje, echt zuiderse landen, wordt inderdaad bijna geen ontbijt gegeten. In Griekenland en Turkije daarentegen wordt wel uitgebreid geontbijt, net als in alle Balkanlanden en Oost-Europese landen. Olijjven, kaas, brood, soms ook eieren en vlees horen daarbij.
In Griekenland wordt niet uitgebreid gegeten in de ochtend. Neem dat aan van iemand die van ondervinding op dat vlak spreekt. Daarom vindt men in de straten van Athene en alle andere steden van Griekenland in de weekdagen mandjes met ronde broodjes. Terwijl men al onderweg is naar het werk, koopt men zo'n rond broodje en peuzelt het onderweg op. Daarbij of erna drinkt men koffie.

En er volgens u weinig Vlamingen een uitgebreid ontbijt nemen, dan behoor ik tot die weinig Vlamingen.
Oud 20 maart 2006, 22:14   #199
Dimitri

Standaard

Citaat:
Germaans onbijt is met worsten, spek, eireren enzovoort, zoals gisteren nog in Frankfurt. Weinig Vlamingen eten een Germaans ontbijt op regelmatige basis, minder nog dan in Nederland.
Fransen eten een ontbijt dat gelijkt op het Belgische, maar wel eerder baguettes en croissants dan de Belgische boterham (of "tartine" in Wallonië "stuten" in West-Vlaanderen), en de Franse koffie is sterker dan hier.
in ItaliË en Spanje, echt zuiderse landen, wordt inderdaad bijna geen ontbijt gegeten. In Griekenland en Turkije daarentegen wordt wel uitgebreid geontbijt, net als in alle Balkanlanden en Oost-Europese landen. Olijjven, kaas, brood, soms ook eieren en vlees horen daarbij.
Ik vraag me af hoeveel Duitsers zelf aan jouw definitie van 'Germaans ontbijt' voldoen. Volgens de Duitse Wikipedia bestaat een typisch Duits ontbijt in ieder geval niet uit worst en spek, maar uit belegd/besmeerd brood (of broodjes) en zuivelproducten. Hetzelfde als in Nederland dus. Dat hardgekookte eitje wordt in Nederland vaak geserveerd op zondag of bij speciale gelegenheden (Pasen, Kerstmis, Nieuwjaar) als er sowieso uitgebreid ontbeten (geontbijt ) wordt.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 20 maart 2006 om 22:15.
Oud 21 maart 2006, 07:40   #200
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel kan net zo goed overleven als Singapore. En als Vlaanderen het gebruik van Zaventem weigert zal Brussel zich tot Wallonië wenden en gaat Zaventem failliet.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be