![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet alles natuurlijk, er zijn regionale tegenstellingen, maar veel kleiner dan in landen als Italië of Duitsland bijvoorbeeld. Een voorbeeld: een gemiddelde Vlaming spendeert 67,0 Euro aan bier, een gemiddelde Waal 66,8 en Brusselaar 50,3. In de buurlanden liggen die cijfers lager, behalve in Duitsland en Groot-Brittannië.
Laatst gewijzigd door tomm : 20 maart 2006 om 11:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Europees Commissaris
|
![]() Je hoeft inderdaad het land niet te splitsen, geef het gewoon een andere naam:
"Flandre/Vlaanderen" en iedereen is content. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Brussel autonoom is niet levensvatbaar. Ze kunnen vandaag zelfs nog niet instaan voor hun eigen gewest. Laat staan dat ze een eigen staat kunnen uitbouwen. Alleen Vlaanderen en Wallonië beschikken over het potentieel om een staat uit een staat bouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Volgens de Belgische staatsstructuur leven we in een kapitalistische reactionaire monarchie. Moeten we dat daarom allemaal gaan overnemen als we ene Vlaamse republiek oprichten? Het is niet omdat onder Belgisch regime Brussel losgerukt wordt van Vlaanderen, dat dat ook moet gebeuren ná de splitsing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan is die tweetaligheid beperkt tot de 19. En dan moet de taalwetgeving werkelijk nageleefd worden. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 maart 2006 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Toch vind ik het waarschijnlijker dat Brussel voor Vlaanderen en dus zijn belang zal kiezen, wat ook de zelfverklaarde volksvertegenwoordiger van Brussel mag zeggen.
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 20 maart 2006 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel van dergelijke Brusselaars hebben echter in het Frans school gelopen (want ja, onder die mensen staat het Frans nu eenmaal nog altijd hoger op de sociale ladder dan hun Brussels of Nederlands), staan ook op de Franse taalrol en stemmen meestal voor Franstalige partijen. Nogal een merkwaardige toestand, maar dat is echt Brussels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
|
![]() Citaat:
Die opmerking over klimaat slaat natuurlijk nergens op, we zitten hier niet in Siberië. Temperaturen verschillen binnen Nederland hooguit enkele graden, dat stelt niks voor. Klimatologisch heeft zowel Nederland als Vlaanderen een zeeklimaat, dat uiteraard aan de kust sterker is (zachtere zomers en winters) dan in het binnenland (kouder in de winter, warmer in de zomer), maar dat maakt het nog geen ander klimaat. Wat het eten betreft zijn de kolen ook algemeen in Holland. De meeste worsten ook, hoewel de meeste in naam uit het buitenland komen. Behalve de 'Gelderse' rookworst natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zijn er veel minder taalproblemen in Zwitserland? Heel eenvoudig: omdat men de taalwetten er zorgvuldig respecteert en de eentalige van de gemeenten (met slechts enkele uitzonderingen) volkomen en in de volle diepte eerbiedigt. Geen "gezeik" daar van Franstaligen die zich in Duitstalige gemeenten vestigen om allerlei "faciliteiten" en andere taalrechten. Geen sprake van! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
|
![]() Dat lijkt me terecht. En doordat veel van deze mensen op Franstalige partijen stemmen, kun je dus ook niet uit het percentage stemmen op Vlaamse partijen opmaken hoeveel procent van de Brusselaars Nederlandstalig is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Taalverschil is dus weldegelijk determinerend: het bepaalt in welke invloedssfeer men terecht komt. Dat geldt natuurlijk voor het grote gros van de mensen; slechts een klein gedeelte wendt z'n talenkennis aan om ook naar buitenlandse of anderstalige zenders te kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En er volgens u weinig Vlamingen een uitgebreid ontbijt nemen, dan behoor ik tot die weinig Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Dimitri : 20 maart 2006 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |