Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 maart 2006, 19:41   #181
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien kan hij er dan bij zeggen: "Ik vond de referentie niet in de index" in navolging van "ik vond z'n telefoonnummer niet"...
En dan een proces aanspannen tegen God omdat die zijn volgelingen niet meer inspireerde tot een overzichtelijke Bijbel.
Oud 1 maart 2006, 19:47   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En dan een proces aanspannen tegen God omdat die zijn volgelingen niet meer inspireerde tot een overzichtelijke Bijbel.
Ik denk dat Hans I le Grand nog een rechtszaak tegen God aanspant bij de Congregatie voor de Geloofsleer in Rome, omdat de christelijke God immers niet unitair is!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:48   #183
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Men buitte de mandaatgebieden ook uit, maar administratief was er wel een verschil. Daar Sneta echter met veel tromgeroffel hier verkondigt dat er helemaal geen verschil was, laat ik hem graag uitleggen hoe de administratieve werking in Kongo in elkaar zat en in welke mate die gelijk was met Ruanda-Urundi. Ik ben benieuwd!
Het tromgeroffel laat ik met veel plezier aan u over.
De toestand in Ruanda-Urundi op het terrein verschilde nauwelijks van die in Congo rekening houdend met het verschil in grootte van de 2 landen.
Beiden werden bestuurd door een gouverneur-generaal aangesteld door de regering in Brussel die zeer uitgebreide bevoegdheden bezat.

De grote fout die de Belgische kolonisator (excuseer Jan, mandaathouder) gemaakt heeft is de systematische voortrekking van de Tutsi bevolking die door haar uiterlijke kenmerken (lichaamsbouw, gelaatstrekken ...) werd beschouwd als een soort van blanken met zwarte huid (zie ook het rapport van de Senaatscommissie die de moord op de para's onderzocht blz 79)

Dit was een praktijk die ook de Duitsers en de Britten (in Brits Oost Afrika) aannamen.

Laatst gewijzigd door Sneta : 1 maart 2006 om 19:48.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 19:48   #184
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ok, spreek Wikipedia dan tegen. U doet maar.
Wikipedia wordt door gewone mensen zoals u en ik gemaakt, dat is de kracht van Wikipedio maar helaas ook de zwakte. Wikipedia is dus niet feilloos.
Oud 3 maart 2006, 18:53   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Liegen als een advocaat, zegt men wel eens. Hans1 is de karikatuur van dat gezegde...
Hans I le Grand is gewoon een karikatuur van zichzelf. In alle aspecten!
Oud 3 maart 2006, 18:56   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Of een gewestelijke en gemeenschapsbelasting naast een nationale.
De aangifte en inning kan samen gedaan worden om de burger geen 3 maal een belastingsformulier door zijn strot te jagen.
Op het formulier dient dan wel duidelijk vermeld te worden wat het aandeel gewest-gemeenschap-federaal is.
Wil een entiteit hogere belastingen heffen dan is dat ook duidelijker zichtbaar.
Voorwaarde is wel dat er ook een evenredige verdeling komt van de resterende staatsschuld.
Een gezamelijk formulier kan natuurlijk, maar mag dan niet uitgaan van een van die overheden. Dat moet dan gebeuren door een onafhankelijk bureau, een private firma dus (en die werken beter dan de logge overheidsinstellingen). Dan is er ook geen sprake van dotaties, maar dit onafhankelijk bureau iedere belasting dan naar de juiste overheid doorstort.

Indien men hiervoor niet opteert, is het het beste dat men kiest voor verschillende belastingsformulieren.
Oud 4 maart 2006, 01:20   #187
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het tromgeroffel laat ik met veel plezier aan u over.
De toestand in Ruanda-Urundi op het terrein verschilde nauwelijks van die in Congo rekening houdend met het verschil in grootte van de 2 landen.
Beiden werden bestuurd door een gouverneur-generaal aangesteld door de regering in Brussel die zeer uitgebreide bevoegdheden bezat.

De grote fout die de Belgische kolonisator (excuseer Jan, mandaathouder) gemaakt heeft is de systematische voortrekking van de Tutsi bevolking die door haar uiterlijke kenmerken (lichaamsbouw, gelaatstrekken ...) werd beschouwd als een soort van blanken met zwarte huid (zie ook het rapport van de Senaatscommissie die de moord op de para's onderzocht blz 79)

Dit was een praktijk die ook de Duitsers en de Britten (in Brits Oost Afrika) aannamen.
Vrijwel alle koloniale mogendheden hadden binnen hun kolonien een bevolkingsgroep die zich trouwer en loyaler jegens de koloniale mogendheid opstelde als de rest van de bevolking van de kolonie. Daarbij ging de voorkeur altijd uit naar groepen of stammen die hetzij aggressiever, autoritairder, leergieriger en daarmee gemakkelijker opleidbaar waren. De Engelsen gebruikten als politietroepen in West Afrika Haussa's, in Azie Gurkha's. De Nederlanders gebruikten veelal Molukkers bij het KNIL en Javanen bij bestuurlijke functies. De Duitsers gebruikten in Rwanda en Burundi Tutsi's, In Zuid Afrika gebruikten de Nederlanders van de VOC factorij Hottentotten voor dienstbaarheidsfuncties. Maurits de Braziliaan, bastaardzoon van Willem van Oranje en weggewerkt naar Brazilie gebruikte een indianenstam om er een op Europese leest geschoeid legertje van te maken voor de WIC. Uiteraard werd ook door hem van de meest plooibare indianenstam gebruik gemaakt. De Belgen kan moeilijk het verwijt worden gemaakt dat ze de meest veelbelovende bevolkingsgroep in haar militair en bestuurssysteem gebruikte. Dat gebruik was n.l. overgenomen, en terecht gezien de omstandigheden, van de voormalige Duitse kolonisator.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 08:56   #188
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgen gebruikten de al aanwezige machtsstructuur, die bestond uit een regerende Tutsiklasse, met een bevolking die vooral bestond uit Hutu's. De Belgen verdedigden deze structuur door te berusten op de rassentheorieën dat de Tutsi's superieur zouden zijn aan Hutu's. Deze verdelingen zouden tijdens de jaren na de onafhankelijkheid een grote rol beginnen te spelen en zouden uiteindelijk uitmonden in de genocide van 1994.
De 'Belgen' lijken mij gewoon 'Belgen' te zijn gebleven: een superieure minderheid commandeert een 'inferieure' meerderheid.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 11:10   #189
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De 'Belgen' lijken mij gewoon 'Belgen' te zijn gebleven: een superieure minderheid commandeert een 'inferieure' meerderheid.
Mijn moeder, die in Kigali heeft gewoond, wist me te vertellen dat de lokale bevolking, die en beetje op de hoogte was van de Belgische geschiedenis, de vergelijking met de verhouding Vlaming-Waal maakten.

Laatst gewijzigd door Xenon : 4 maart 2006 om 11:18.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 11:17   #190
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Correctie: men maakt nog steeds dezelfde fout (cf. de quasi onvoorwaardelijke steun voor dictator Kagame)

Btw, de Tutsi's zijn al eeuwen het Herrenvolk rond de Grote Meren omdat ze generaties lang in het bezit zijn van het grootvee.
Oud 4 maart 2006, 13:48   #191
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

grootvee? Is dat de lokale variant van 'grootkapitaal'?
Oud 4 maart 2006, 14:39   #192
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Laat mij even terugkomen op het ondewerp van de draad:
de beelden van het voetbalveld in Charleroi: dat was toch geen staking vanwege die gemeentearbeiders, dat was toch maar een gewoon weekeind ??
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2006, 10:39   #193
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
grootvee? Is dat de lokale variant van 'grootkapitaal'?
Ja eigelijk wel. Als je een koe hebt, ben je de daar dé man.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be