![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En kunnen we de boel ook voortzetten in het Nederlands ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval klopt uw stelling aan geen kanten, om de eenvoudige reden dat het hier niet gaat om tussenpersoonlijke solidariteit. Indien dit het geval zou zijn, had men geen tussenluik. Dat tussenluik is er en vormt de overheid. Daarenboven worden de uitgaven voor de SZ niet alleen gevormd uit de persoonsbelastingen, maar ook uit de bijdragen van bedrijven. Indien u echt tussenpersoonlijke solidariteit wil, moet die bijdrage er dus uit. Ook nog de vele andere inkomsten die de overheid int om de SZ draaiende te houden. Vervolgens gooit de Belgische staat alles in een grote pot en neemt eruit wat ze goed dunkt. Daarenboven heb ik het nergens gehad over de gewesten, maar over de werking van de federale instellingen overeenkomstig de criteria die ze zelf naar voor hebben geschoven. Er schort daar wat mee, daar die criteria niet toegepast worden in het zuiden van het land. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 april 2006 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Parlementslid
|
![]() Neen, je bent toch de gast die "musiek"-links van "Landser" und "der Mohr ist ich weiß nicht was" plaatst; Verstehst du überhaupt was für einen Schrott die singen, he?
Laatst gewijzigd door restons courtois : 15 april 2006 om 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In de VS, Indien, Italien, ... hebben ze trouwens ook tussenluik(en?). "Daarenboven worden de uitgaven voor de SZ niet alleen gevormd uit de persoonsbelastingen, maar ook uit de bijdragen van bedrijven" Inderdaad, dus zijn ook "Brusselse", "Waalse" en "Vlaamse" (of internationale, die kiesden om naar Belgie te komen) bedrijven solidair. "Daarenboven heb ik het nergens gehad over de gewesten, maar over de werking van de federale instellingen overeenkomstig de criteria die ze zelf naar voor hebben geschoven. Er schort daar wat mee, daar die criteria niet toegepast worden in het zuiden van het land" Ik ook niet, maar over personen die in Wallonie, Brüssel, Vlaanderen of de Oostkantons leven, werken, belastingen betalen en solidair zijn. Ik leef trouwens in het zuiden van het land en ik kan je verzekeren dat in mijn streek de criteria toegepast worden. Laatst gewijzigd door restons courtois : 15 april 2006 om 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tussenpersoonlijke solidariteit is tussen personen. Welnu, de geldstromen waarover wij het hebben, spelen zich niet af tussen personen, maar wel tussen belastingsbetalers (personen, bedrijven, instellingen...), de OVERHEID en andere burgers. Niet de burgers bepalen aan wie en met wie ze solidair zijn, maar wel is de overheid de regulerende factor. Dit is dus geen tussenpersoonlijke solidariteit (dit veronderstelt trouwens vrijwiligheid), maar een solidariteit door de overheid georganiseerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja? Bij mijn weten woont u in het oosten. Dat is al één. Daarenboven zie ik graag eens de cijfers van de RVA-werking. Dan zien we onmiddellijk of de criteria worden toegepast zoals ze in Vlaanderen worden opgevolgd. Ik ben benieuwd!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat de solidariteit door de OVERHEID georganiseerd is is meer dan normal, zoals in ieder ander democratisch land. Wie anders moet het organiseeren?? Maar het blijfd een solidariteit tussen personen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() België kent enkel solidariteit van Vlaanderen met Wallonië, niet omgekeerd...
![]() |
#191 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als je graag RVA cijfers zien wil moet je maar zelver zoeken. En waarom is "de criteria zoals in Vlaanderen" een criteria, het zijn soit de "federaale", soit de "Waalse" soit de "DG'" criteria die hier moeten toegepast zijn (or however you write this), en ja, dit zijn ze. The law is the law. Laatst gewijzigd door restons courtois : 15 april 2006 om 11:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Tja dat moet georganiseerd zijn en wie is daar beter voor dan de overheid... En ik ben ook solidair met het oosten van Europa en het zuiden, maar daar laat ik beter de EU mijne transferts organiseeren... Dit is ook solidariteit in zijn volheid. Vrijwillig en geordend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
|
![]() Dat men er geen problemen van maakt bv. als Wallonië zijn wapens zelf wil beheren, we dat zonder probleem splitsen. Maar ho maar als BHV moet gesplitst worden...
Dat Vlaanderen volledig de last heeft van de luchthaven en Brussel de volledige lust. Dat Vlamingen faciliteiten toestaan, terwijl Vlamingen zelf Frans leren als ze in het Franstalige deel van België wonen, zelfs in het officieel tweetalige Brussel. Vlamingen staan toe dat de helft van de ministers Franstalig zijn, hoewel ze in principe maar recht hebben op 40%. Historisch: tijdens de Eerste Wereldoorlog waren 80% van de Belgische soldaten Vlamingen. Benieuwd of de belgicisten en wallinganten nu mij eindelijk eens zullen antwoorden op dezelfde manier als ik uw vraag snel en hoffelijk beantwoord heb. Ik vrees ervoor...
![]() |
#195 | ||
|
![]() Citaat:
Aaah... Om die ballon te doorprikken: http://forum.politics.be/showthread.php?t=3110 Citaat:
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overheid int belastingen (niet alleen bij natuurlijke personen) en put uit die grote pot dan om de SZ te onderhouden. Er is geen enkele vrijwilligheid in die solidariteit, daar de overhevelingsmechanisme die de overheid hanteert institutioneel verankerd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, ik weet niet of u het al weet maar Zaventem ligt niet in tweetalig gebied. Zaventem is het Vlaams Gewest: eentalig Nederlands. En natuurlijk profiteert de Vlaamse economie van Zaventem! Dat zou er nog aan mankeren ook!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn VIER faciliteitengemeenten in Wallonië. Er zijn TWAALF faciliteitengemeenten in Vlaanderen. Wat zei u ook alweer? "Evenveel"? Waalse rekenkunde is me dat... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Parlementslid
|
![]() Euh, maar in Zaventem en de Brusselse rand leven vele Franstalige. Politiek gezien is het eentalig Vlaams, hoezee, hoezee, maar in de realiteit leven ook anderstalige daar.
|
![]() |
![]() |