Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2006, 01:26   #181
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

En kunnen we de boel ook voortzetten in het Nederlands ?
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 08:55   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Aber Herr Lehrer, "doofstommen", wer will denn gleich so grob werden.
Sie haben meinen Abschnitt noch immer nicht verstanden, ausserdem will doch der liebe Tantist nicht das wir über Finanzen reden. Ich hatte es auch nicht über die beiden belgischen Bundesteile sondern über die Solidarität von Person zu Person. Sie müssen nicht so egoistisch denken und jeden belehren wollen sondern auch mal zuhören. Danke.

Lassen Sie sich das von einem "Mof "gesagt sein.
Mof? Ik gebruik dergelijke scheldwoorden niet...

In ieder geval klopt uw stelling aan geen kanten, om de eenvoudige reden dat het hier niet gaat om tussenpersoonlijke solidariteit. Indien dit het geval zou zijn, had men geen tussenluik. Dat tussenluik is er en vormt de overheid. Daarenboven worden de uitgaven voor de SZ niet alleen gevormd uit de persoonsbelastingen, maar ook uit de bijdragen van bedrijven. Indien u echt tussenpersoonlijke solidariteit wil, moet die bijdrage er dus uit. Ook nog de vele andere inkomsten die de overheid int om de SZ draaiende te houden. Vervolgens gooit de Belgische staat alles in een grote pot en neemt eruit wat ze goed dunkt.

Daarenboven heb ik het nergens gehad over de gewesten, maar over de werking van de federale instellingen overeenkomstig de criteria die ze zelf naar voor hebben geschoven. Er schort daar wat mee, daar die criteria niet toegepast worden in het zuiden van het land.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 april 2006 om 08:58.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 09:46   #183
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En kunnen we de boel ook voortzetten in het Nederlands ?
Neen, je bent toch de gast die "musiek"-links van "Landser" und "der Mohr ist ich weiß nicht was" plaatst; Verstehst du überhaupt was für einen Schrott die singen, he?

Laatst gewijzigd door restons courtois : 15 april 2006 om 09:47.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2006, 10:03   #184
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mof? Ik gebruik dergelijke scheldwoorden niet...

In ieder geval klopt uw stelling aan geen kanten, om de eenvoudige reden dat het hier niet gaat om tussenpersoonlijke solidariteit. Indien dit het geval zou zijn, had men geen tussenluik. Dat tussenluik is er en vormt de overheid. Daarenboven worden de uitgaven voor de SZ niet alleen gevormd uit de persoonsbelastingen, maar ook uit de bijdragen van bedrijven. Indien u echt tussenpersoonlijke solidariteit wil, moet die bijdrage er dus uit. Ook nog de vele andere inkomsten die de overheid int om de SZ draaiende te houden. Vervolgens gooit de Belgische staat alles in een grote pot en neemt eruit wat ze goed dunkt.

Daarenboven heb ik het nergens gehad over de gewesten, maar over de werking van de federale instellingen overeenkomstig de criteria die ze zelf naar voor hebben geschoven. Er schort daar wat mee, daar die criteria niet toegepast worden in het zuiden van het land.
Waarom gaat het hier niet om tussenpersoonlijke solidariteit? In de les van vandaag spreken wij niet over tussenpersoonlijke solidariteit of wat?
In de VS, Indien, Italien, ... hebben ze trouwens ook tussenluik(en?).

"Daarenboven worden de uitgaven voor de SZ niet alleen gevormd uit de persoonsbelastingen, maar ook uit de bijdragen van bedrijven"

Inderdaad, dus zijn ook "Brusselse", "Waalse" en "Vlaamse" (of internationale, die kiesden om naar Belgie te komen) bedrijven solidair.

"Daarenboven heb ik het nergens gehad over de gewesten, maar over de werking van de federale instellingen overeenkomstig de criteria die ze zelf naar voor hebben geschoven. Er schort daar wat mee, daar die criteria niet toegepast worden in het zuiden van het land"

Ik ook niet, maar over personen die in Wallonie, Brüssel, Vlaanderen of de Oostkantons leven, werken, belastingen betalen en solidair zijn.

Ik leef trouwens in het zuiden van het land en ik kan je verzekeren dat in mijn streek de criteria toegepast worden.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 15 april 2006 om 10:06.
Oud 15 april 2006, 10:07   #185
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ich weiss nicht was soll es bedeuten, dass ich so traurig bin?
Huh?
Oud 15 april 2006, 10:32   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ook niet, maar over personen die in Wallonie, Brüssel, Vlaanderen of de Oostkantons leven, werken, belastingen betalen en solidair zijn.
Tussenpersoonlijke solidariteit is tussen personen. Welnu, de geldstromen waarover wij het hebben, spelen zich niet af tussen personen, maar wel tussen belastingsbetalers (personen, bedrijven, instellingen...), de OVERHEID en andere burgers. Niet de burgers bepalen aan wie en met wie ze solidair zijn, maar wel is de overheid de regulerende factor. Dit is dus geen tussenpersoonlijke solidariteit (dit veronderstelt trouwens vrijwiligheid), maar een solidariteit door de overheid georganiseerd.
Oud 15 april 2006, 10:33   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik leef trouwens in het zuiden van het land en ik kan je verzekeren dat in mijn streek de criteria toegepast worden.
Ja? Bij mijn weten woont u in het oosten. Dat is al één. Daarenboven zie ik graag eens de cijfers van de RVA-werking. Dan zien we onmiddellijk of de criteria worden toegepast zoals ze in Vlaanderen worden opgevolgd. Ik ben benieuwd!
Oud 15 april 2006, 11:23   #188
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tussenpersoonlijke solidariteit is tussen personen. Welnu, de geldstromen waarover wij het hebben, spelen zich niet af tussen personen, maar wel tussen belastingsbetalers (personen, bedrijven, instellingen...), de OVERHEID en andere burgers. Niet de burgers bepalen aan wie en met wie ze solidair zijn, maar wel is de overheid de regulerende factor. Dit is dus geen tussenpersoonlijke solidariteit (dit veronderstelt trouwens vrijwiligheid), maar een solidariteit door de overheid georganiseerd.
"Welnu, de geldstromen waarover wij het hebben, spelen zich niet af tussen personen, maar wel tussen belastingsbetalers (personen, bedrijven, instellingen...), de OVERHEID en andere burgers (: personen)"

Dat de solidariteit door de OVERHEID georganiseerd is is meer dan normal, zoals in ieder ander democratisch land. Wie anders moet het organiseeren?? Maar het blijfd een solidariteit tussen personen.
Oud 15 april 2006, 11:25   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Welnu, de geldstromen waarover wij het hebben, spelen zich niet af tussen personen, maar wel tussen belastingsbetalers (personen, bedrijven, instellingen...), de OVERHEID en andere burgers (: personen)"

Dat de solidariteit door de OVERHEID georganiseerd is is meer dan normal, zoals in ieder ander democratisch land. Wie anders moet het organiseeren?? Maar het blijfd een solidariteit tussen personen.
Neen, het is een solidariteit die van overheidswege wordt geordend en georganiseerd. Indien het gaat om een persoonlijke solidariteit dan ga ik van mens tot mens iets doen. Ik ben solidair bijvoorbeeld met bepaalde mensen in Peru, omdat ik jaarlijks een bepaald bedrag aan hen stort om de ontwikkeling van hun dorp mogelijk te maken. Dit is ook solidariteit in zijn volheid, nl. vrijwillig en geordend.
Oud 15 april 2006, 11:27   #190
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
What are your conclusions, doctor?
België kent enkel solidariteit van Vlaanderen met Wallonië, niet omgekeerd...
Oud 15 april 2006, 11:32   #191
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja? Bij mijn weten woont u in het oosten. Dat is al één. Daarenboven zie ik graag eens de cijfers van de RVA-werking. Dan zien we onmiddellijk of de criteria worden toegepast zoals ze in Vlaanderen worden opgevolgd. Ik ben benieuwd!
Ja zoals heel vele Belgen als je van het westen kijkt. Dat is al twee. Het is maar een term om te zeggen dat ik niet uit Vlaanderen kom, dus van de "andere kant" van Belgie, capice?
Als je graag RVA cijfers zien wil moet je maar zelver zoeken.
En waarom is "de criteria zoals in Vlaanderen" een criteria, het zijn soit de "federaale", soit de "Waalse" soit de "DG'" criteria die hier moeten toegepast zijn (or however you write this), en ja, dit zijn ze. The law is the law.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 15 april 2006 om 11:43.
Oud 15 april 2006, 11:33   #192
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
België kent enkel solidariteit van Vlaanderen met Wallonië, niet omgekeerd...
Welke dan, maar niet financieel, hé.
Oud 15 april 2006, 11:41   #193
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Neen, het is een solidariteit die van overheidswege wordt geordend en georganiseerd. Indien het gaat om een persoonlijke solidariteit dan ga ik van mens tot mens iets doen. Ik ben solidair bijvoorbeeld met bepaalde mensen in Peru, omdat ik jaarlijks een bepaald bedrag aan hen stort om de ontwikkeling van hun dorp mogelijk te maken. Dit is ook solidariteit in zijn volheid, nl. vrijwillig en geordend.
En als ik je zeg dat ik vrijwillig solidair ben met de Brusselse werklose, de Waalse zieke of de Vlaamse pensionair...
Tja dat moet georganiseerd zijn en wie is daar beter voor dan de overheid...

En ik ben ook solidair met het oosten van Europa en het zuiden, maar daar laat ik beter de EU mijne transferts organiseeren...

Dit is ook solidariteit in zijn volheid. Vrijwillig en geordend.
Oud 15 april 2006, 11:59   #194
Tantist

Standaard

Citaat:
Welke dan, maar niet financieel, hé.
Dat men er geen problemen van maakt bv. als Wallonië zijn wapens zelf wil beheren, we dat zonder probleem splitsen. Maar ho maar als BHV moet gesplitst worden...

Dat Vlaanderen volledig de last heeft van de luchthaven en Brussel de volledige lust.

Dat Vlamingen faciliteiten toestaan, terwijl Vlamingen zelf Frans leren als ze in het Franstalige deel van België wonen, zelfs in het officieel tweetalige Brussel.

Vlamingen staan toe dat de helft van de ministers Franstalig zijn, hoewel ze in principe maar recht hebben op 40%.

Historisch: tijdens de Eerste Wereldoorlog waren 80% van de Belgische soldaten Vlamingen.

Benieuwd of de belgicisten en wallinganten nu mij eindelijk eens zullen antwoorden op dezelfde manier als ik uw vraag snel en hoffelijk beantwoord heb. Ik vrees ervoor...
Oud 15 april 2006, 12:02   #195
Tantist

Standaard

Citaat:
En ik ben ook solidair met het oosten van Europa en het zuiden, maar daar laat ik beter de EU mijne transferts organiseeren...

Aaah... Om die ballon te doorprikken:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=3110

Citaat:
België betaalt netto zo'n 327 miljoen euro aan Europa. Vlaanderen neemt hier ruimschoots onderschat zo'n 2/3 van voor zijn rekening, laat ons zeggen 200 miljoen, van de 18 miljard netto geldstromen in Europa.

Vlaanderen betaalt ook jaarlijks 8,2 miljard euro aan Wallonië, via SZ, belastingen,... Vlaanderen is dus solidair met de rest van Europa voor maar liefst 8,4 miljard euro. Hiervan gaat er 98% naar Wallonië en 2% naar de rest van de EU.

Eerste bedenking: wat heeft Wallonië meer dan de rest van Europa dat ze durven beslag leggen op zo'n onevenredig bedrag? Dit is absoluut geen solidaire houding tov andere netto-ontvangers zoals Griekenland, Ierland, Spanje, Portugal,... Vlaanderen als lidstaat zou, met het goed belegde geld en een eigen dynamisch economisch beleid waartoe men dan de handen helemaal vrij zal hebben, makkelijk 2 tot 3 miljard kunnen bijdragen aan de Europese solidariteit, meer dan tien keer zoveel als nu. Vlaanderen is nu eenmaal een van de rijkste regio's en dat effect zal zijn weerslag hebben op de EU. Ter vergelijking: Duitsland draagt 9 miljard bij van de 18.

Tweede bedenking: die andere landen hebben met het Europees geld uit die pot van 18 miljard, hoe klein eigenlijk ook in vergelijking met absolute geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië (en zeker ook ivm de relatieve, dat is nog spectaculairder als je weet dat Spanje bv 40 miljoen inwoners, Wallonië 3 miljoen telt), inspanningen gedaan en hun economie vooruit geholpen. Vooral in Ierland werd dit voelbaar. Na zovelen miljarden heeft de Waalse economie nog altijd geen dynamische wending genomen, en het dringt ook tot meer en meer "Belgische" Vlaamse politici door dat de transfers zinloos zijn.

Derde bedenking: Wallonië is niet solidair met Europa, maar is het ook voorheen en nu solidair geweest met Vlaanderen, in financiën en op andere gebieden? Een regelmatig terugkerende leugen is dat vroeger de geldstromen van zuid naar noord liepen. Prof Juul Hannes heeft dit al ontkracht, en zelfs meer: zelfs in de periode van Arm Vlaanderen liepen ze van noord naar zuid. Financieel is Wallonië dus nooit solidair geweest, niet met Vlaanderen, niet met Europa. Sociaal zijn ze enkel solidair om mee te staken met Vlaamse arbeiders, indien dit hun regionale belangen mee ten goede komt. Voor de rest kun je weinig solidariteit zien in de interventies van de Vlaamse regering over o.a. de tijdskredieten.
Oud 15 april 2006, 12:04   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als ik je zeg dat ik vrijwillig solidair ben met de Brusselse werklose, de Waalse zieke of de Vlaamse pensionair...
Tja dat moet georganiseerd zijn en wie is daar beter voor dan de overheid...

Dit is ook solidariteit in zijn volheid. Vrijwillig en geordend.
Als dat eerste waar is, veronderstel ik dan ook dat u hoogstpersoonlijk een solidariteitsbijdrage aan een Brusselse werkloze geeft... Ik denk dat dit niet zo is.

De overheid int belastingen (niet alleen bij natuurlijke personen) en put uit die grote pot dan om de SZ te onderhouden.

Er is geen enkele vrijwilligheid in die solidariteit, daar de overhevelingsmechanisme die de overheid hanteert institutioneel verankerd zijn.
Oud 15 april 2006, 12:25   #197
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat men er geen problemen van maakt bv. als Wallonië zijn wapens zelf wil beheren, we dat zonder probleem splitsen. Maar ho maar als BHV moet gesplitst worden...
Wallonie wilde zijn wapens blijven verkopen en Vlaanderen wilde dat blijkbar niet, wegens oh zo pacifistische gevoelens. Beide wilden dit ressort splitsen... ok let's splits it.

Citaat:
Dat Vlaanderen volledig de last heeft van de luchthaven en Brussel de volledige lust.
Vlaanderen heeft volledig de last? You make me laugh. De vlaamse economie profiteert alleen maar van Zaventem. En cadeau van de Walen aan Vlaanderen. Al die bedrijven in dit 2-taalig streek zijn goed voor de vlaamse statistiek.

Citaat:
Dat Vlamingen faciliteiten toestaan, terwijl Vlamingen zelf Frans leren als ze in het Franstalige deel van België wonen, zelfs in het officieel tweetalige Brussel.
Wallonie heeft evenveel faciliteiten gemeenden dan Vlaanderen. Brussel is bijnae 1talig Frans, dat het officiel 2-talig is solidariteit. Niet alles is perfect met deze 2-taligheit maar ze probeeren, hé..

Citaat:
Vlamingen staan toe dat de helft van de ministers Franstalig zijn, hoewel ze in principe maar recht hebben op 40%.
Het grappige is dat de Wallinganten beweren dat de Vlamingen de macht in Belgie hebben. Naja, premier, binnen-, buitenland etc zijn maar marionetten van di Dirupo, zeker. Dat een vlaamse stem in het Brussel gewest meer teld is ook ok, vind ik.

Citaat:
Historisch: tijdens de Eerste Wereldoorlog waren 80% van de Belgische soldaten Vlamingen.
Mijn Ur-Opa was duits soldaat. Sorry.

Citaat:
Benieuwd of de belgicisten en wallinganten nu mij eindelijk eens zullen antwoorden op dezelfde manier als ik uw vraag snel en hoffelijk beantwoord heb. Ik vrees ervoor...
Oud 15 april 2006, 12:28   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen heeft volledig de last? You make me laugh. De vlaamse economie profiteert alleen maar van Zaventem. En cadeau van de Walen aan Vlaanderen. Al die bedrijven in dit 2-taalig streek zijn goed voor de vlaamse statistiek.
Euh, ik weet niet of u het al weet maar Zaventem ligt niet in tweetalig gebied. Zaventem is het Vlaams Gewest: eentalig Nederlands. En natuurlijk profiteert de Vlaamse economie van Zaventem! Dat zou er nog aan mankeren ook!
Oud 15 april 2006, 12:30   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonie heeft evenveel faciliteiten gemeenden dan Vlaanderen. Brussel is bijnae 1talig Frans, dat het officiel 2-talig is solidariteit. Niet alles is perfect met deze 2-taligheit maar ze probeeren, hé..
Ja? Misschien kunt u vanaf volgende week bij mij in de klas eens komen leren rekenen...

Er zijn VIER faciliteitengemeenten in Wallonië.

Er zijn TWAALF faciliteitengemeenten in Vlaanderen.

Wat zei u ook alweer? "Evenveel"? Waalse rekenkunde is me dat...
Oud 15 april 2006, 12:30   #200
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Euh, maar in Zaventem en de Brusselse rand leven vele Franstalige. Politiek gezien is het eentalig Vlaams, hoezee, hoezee, maar in de realiteit leven ook anderstalige daar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be