Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2006, 15:16   #181
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Cuba zou zeker lokaak vrij democratisch werken. De Poder Popular (het systeem van Cuba) wordt nu ook in Venezuela in de praktijk gebracht.
Ik ben er nooit geweest en spreek dus niet ervaring. Maar het is wat ik er over hoor en lees soms.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 13 april 2006 om 15:17.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 15:18   #182
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Cuba zou zeker lokaak vrij democratisch werken. De Poder Popular (het systeem van Cuba) wordt nu ook in Venezuela in de praktijk gebracht.
Ik ben er nooit geweest en spreek dus niet ervaring. Maar het is wat ik er over hoor en lees soms.
Neem het aan van iemand die er wel geweest is: zo tof is dat allemaal niet hoor.

Op papier klinken de verkiezingen in Rome ook super.
Oud 13 april 2006, 15:26   #183
StevenNr1

Standaard

Ik heb het niet over de omstandigheden waarin de mensen ter plekke leven, wel over de mate waarin hun stem in het beleid gehoord wordt. Wat is er misschien niet zo tof aan Cuba op dat vlak? (U bent er geweest?)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 13 april 2006 om 15:27.
Oud 13 april 2006, 15:32   #184
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik heb het niet over de omstandigheden waarin de mensen ter plekke leven, wel over de mate waarin hun stem in het beleid gehoord wordt. Wat is er misschien niet zo tof aan Cuba op dat vlak? (U bent er geweest?)
Dat ze juist geen stem hebben, tiens.

En ik heb met een pák mensen gesproken; enkel met een nachtwaker kon ik vrijuit spreken, en mijn Spaans is ook niet super - maar voldoende om op een 6-jarige manier zelf te spreken en op een 20-jarige manier zaken te begrijpen.

Laten we nu niet hervallen in magere feiten: als je daar mee bent, ben je mee, en als je niet mee bent, dan heb je pech.
Oud 13 april 2006, 18:15   #185
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
De sociale zekerheid kwam tot stand tijdens besprekingen waarbij de communisten niet betrokken waren.
Alsof de kracht van communisten bestaat uit het aanwezig zijn bij besprekingen, ... Maar Jozef toch, de kracht van het volk (en dus die van communisten) komt van de straat. En het is onder druk van die kracht dat de kapitalisten een druppel sociale zekerheid hebben toegestaan in relatie tot de tsunami die de communisten eisten.
Elke toegeving, of het nu gaat over vakantiegeld, werkloosheidsuitkering, pensioen, ziekteverzekering zijn kleine toegevingen die de kapitalisten tijdelijk toestaan onder druk van wat het volk eist en enkel om dat volk te sussen.
Zodra het volk vergeet dat haar kracht bestaat uit solidariteit en de krachtsverhoudingen in het voordeel van de kapitalisten omslaat, nemen ze die kleine toegevingen gewoon terug. Zoals vandaag dus. En ze doen dat zolang ze kunnen, tot de bevolking duidelijk maakt dat ze het niet langer pikken. Zoals in Frankrijk met het CPE.

Communisten hoeven niet aanwezig te zijn bij besprekingen of in het parlement te zitten om macht te hebben. Het tegendeel is waarschijnlijk zelfs waar.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 18:25   #186
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
Alsof de kracht van communisten bestaat uit het aanwezig zijn bij besprekingen, ... Maar Jozef toch, de kracht van het volk (en dus die van communisten) komt van de straat. En het is onder druk van die kracht dat de kapitalisten een druppel sociale zekerheid hebben toegestaan in relatie tot de tsunami die de communisten eisten.
Elke toegeving, of het nu gaat over vakantiegeld, werkloosheidsuitkering, pensioen, ziekteverzekering zijn kleine toegevingen die de kapitalisten tijdelijk toestaan onder druk van wat het volk eist en enkel om dat volk te sussen.
Zodra het volk vergeet dat haar kracht bestaat uit solidariteit en de krachtsverhoudingen in het voordeel van de kapitalisten omslaat, nemen ze die kleine toegevingen gewoon terug. Zoals vandaag dus. En ze doen dat zolang ze kunnen, tot de bevolking duidelijk maakt dat ze het niet langer pikken. Zoals in Frankrijk met het CPE.

Communisten hoeven niet aanwezig te zijn bij besprekingen of in het parlement te zitten om macht te hebben. Het tegendeel is waarschijnlijk zelfs waar.
Dat is waar, Kaatdje... de rode paradijzen staan/stonden bekend voor het vakantiegeld, werkloosheidsuitkering, pensioen, ziekteverzekering...
Het is niet voor niets dat het communisme goed is voor de meeeiiinsenn, heeuuu..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 18:32   #187
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Over Cuba: ik heb van iemand gehoord dat sommige mensen in Habana aan de toeristen vertellen dat er wijken zijn zonder drinkbaar water etc., terwijl dat gewoon onzin is. Je hoeft dus niet alles te geloven wat er daar verteld wordt.
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 19:00   #188
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
Over Cuba: ik heb van iemand gehoord dat sommige mensen in Habana aan de toeristen vertellen dat er wijken zijn zonder drinkbaar water etc., terwijl dat gewoon onzin is. Je hoeft dus niet alles te geloven wat er daar verteld wordt.
Wie dan wel? De PVDA?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 19:09   #189
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Dat is waar, Kaatdje... de rode paradijzen staan/stonden bekend voor het vakantiegeld, werkloosheidsuitkering, pensioen, ziekteverzekering...
Het is niet voor niets dat het communisme goed is voor de meeeiiinsenn, heeuuu..
Aaaaah! Daar is Chipie weer met zijn vlijmscherpe analyse, met zijn vernietigende argumenten, met zijn alombekende doorwrochte gedachtengangen, met zijn onweerlegbare argumenten en bewijzen .... Aaaaah!

Zit je binnen omdat het regent en mag je daarom niet naar de speeltuin?

Wat de 'inhoud' van je post betreft: pensioen, ziekteverzekering, vakantiegeld, d�*t hadden ze nu juist wél in die zgn. rode paradijzen van jou. Werkloosheidsuitkering niet want er was geen werkloosheid.
De mensen waren er bepaald ook niet arm hoor. Toch niet in Hongarije, Tjechoslovakije, de DDR en de Sovjet-Unie en Joegoslavië. Dat heb ik met eigen ogen gezien toen ik daar was, voor de contrarevolutie.

Het probleem voor de man in de straat was vooral het gebrek aan consumptieartikelen, niet het gebrek aan geld. De distributie liep nogal mank en de laatste jaren slabakte ook de produktie. Maar dat zijn zeer concrete problemen waar een land mee zit, geen slogan kan daar aan verhelpen. Jammer want indien slogans konden helpen, dan zaten we met Chipie al een heel eind op weg! We noemen dat:

[SIZE=4]EMMEREN AAN DE WEG[/SIZE]

Laatst gewijzigd door kaatd : 13 april 2006 om 19:10.
Oud 13 april 2006, 20:47   #190
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Aaaaah! Daar is Chipie weer met zijn vlijmscherpe analyse, met zijn vernietigende argumenten, met zijn alombekende doorwrochte gedachtengangen, met zijn onweerlegbare argumenten en bewijzen .... Aaaaah!

Zit je binnen omdat het regent en mag je daarom niet naar de speeltuin?

Wat de 'inhoud' van je post betreft: pensioen, ziekteverzekering, vakantiegeld, d�*t hadden ze nu juist wél in die zgn. rode paradijzen van jou. Werkloosheidsuitkering niet want er was geen werkloosheid.
De mensen waren er bepaald ook niet arm hoor. Toch niet in Hongarije, Tjechoslovakije, de DDR en de Sovjet-Unie en Joegoslavië. Dat heb ik met eigen ogen gezien toen ik daar was, voor de contrarevolutie.

Het probleem voor de man in de straat was vooral het gebrek aan consumptieartikelen, niet het gebrek aan geld. De distributie liep nogal mank en de laatste jaren slabakte ook de produktie. Maar dat zijn zeer concrete problemen waar een land mee zit, geen slogan kan daar aan verhelpen. Jammer want indien slogans konden helpen, dan zaten we met Chipie al een heel eind op weg! We noemen dat:

[SIZE=4]EMMEREN AAN DE WEG[/SIZE]
Geldgebrek mss niet... wel broodgebrek...

Maar ja, uren aanschuiven voor een brood, bevorderde wel het sociaal contact...
Oud 13 april 2006, 21:14   #191
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Maar natuurlijk jongen. Alles is klassenstrijd, niewaar.

Allez, ik ga even rustig gaan klassestrijden op het toilet, tot straks.
jep, 't amusement. En droom vannacht maar niet van die miljoenen egoïstische Fransen die nog dachten dat de klassenstrijd bestond, de conservatievelingen.
Oud 13 april 2006, 21:15   #192
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een liberaal economisch bestel moét in een stabiele democratie voorkomen, of het is géén liberaal economisch bestel.
awel: Een communistisch economisch bestel moét in een stabiele democratie voorkomen, of het is géén communistisch economisch bestel.
Oud 13 april 2006, 21:34   #193
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
awel: Een communistisch economisch bestel moét in een stabiele democratie voorkomen, of het is géén communistisch economisch bestel.
Oud 13 april 2006, 21:43   #194
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Geldgebrek mss niet... wel broodgebrek...

Maar ja, uren aanschuiven voor een brood, bevorderde wel het sociaal contact...
Aan brood en andere voedingsmiddelen was doorgaans geen gebrek. Ik heb bij alle mensen waar ik logeerde of op bezoek was onbescheiden blikken in de koelkast en keukenkasten geworpen. Het stond daar vol voedingswaren. Stampvol. Een grotere voorraad dan ikzelf ooit in huis heb gehad.

Zoals ik al schreef: er was een gigantisch probleem met de distributie. Niet alles was voor iedereen beschikbaar op het moment waarop mensen dat wilden.

En dus was het aanschuiven geblazen. Niet op het moment dat je iets nodig had maar op het moment dat er iets beschikbaar was. Soms gingen mensen aanschuiven (en ik heb zelfs meegedaan) zonder dat ze wisten wat er te koop was. Als dat bijvoorbeeld bananen waren, dan kochten ze gelijk vijf trossen en verkochten die later zonder winst door aan hun boven- en onderburen en dan at iedereen een week lang bananen als tussendoortje. De week daarop was het weer wat anders.

Maar die mensen leden geen honger hoor, troost je (als je met de mensen al iets zou inzitten natuurlijk).

Overigens vraag ik me dikwijls af wat het verschil is tussen aanschuiven in Oost-Europa voor een kilo of twee appelsienen of hier voor een bankautomaat. Als de rij erg lang is, bij de bankautomaat, bij het ziekenfonds of voor de kassa in de supermarkt, dan zeg ik wel eens grappend "Oost-Europese toestanden". En daar lijkt het dan ook sterk op.

Maar aan brood en ander eten was geen gebrek. Ik heb in Hongarije in '86 heerlijk wild gegeten en fantastische patisserie. En in de Sovjet-Unie natuurlijk veel kool (het was winter) maar ook kaviaar en gehaktballen. In Oost Duitsland vond ik het eten wat minder. Zelfs op restaurant. Daar leek het of de mensen tegen hun zin kookten en aten.
Oud 13 april 2006, 21:46   #195
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
jep, 't amusement. En droom vannacht maar niet van die miljoenen egoïstische Fransen die nog dachten dat de klassenstrijd bestond, de conservatievelingen.
Boh, je moet ook relativeren, volgens De Nar schoven veel studenten die nu op straat kwamen en naar 'links' opschoven, met de rellen in de banlieus vorig jaar nog naar 'rechts' op qua gedachtegoed. Om maar te tonen hoe hoog hun politiek bewustzijn is, ik hoop alleszins dat ze nu beseffen dat ook de jongeren uit de achtergestelde wijken aan hun kant staan, dat ze eenzelfde strijd voer(d)en.
Oud 13 april 2006, 22:01   #196
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan brood en andere voedingsmiddelen was doorgaans geen gebrek. Ik heb bij alle mensen waar ik logeerde of op bezoek was onbescheiden blikken in de koelkast en keukenkasten geworpen. Het stond daar vol voedingswaren. Stampvol. Een grotere voorraad dan ikzelf ooit in huis heb gehad.

Zoals ik al schreef: er was een gigantisch probleem met de distributie. Niet alles was voor iedereen beschikbaar op het moment waarop mensen dat wilden.

En dus was het aanschuiven geblazen. Niet op het moment dat je iets nodig had maar op het moment dat er iets beschikbaar was. Soms gingen mensen aanschuiven (en ik heb zelfs meegedaan) zonder dat ze wisten wat er te koop was. Als dat bijvoorbeeld bananen waren, dan kochten ze gelijk vijf trossen en verkochten die later zonder winst door aan hun boven- en onderburen en dan at iedereen een week lang bananen als tussendoortje. De week daarop was het weer wat anders.

Maar die mensen leden geen honger hoor, troost je (als je met de mensen al iets zou inzitten natuurlijk).

Overigens vraag ik me dikwijls af wat het verschil is tussen aanschuiven in Oost-Europa voor een kilo of twee appelsienen of hier voor een bankautomaat. Als de rij erg lang is, bij de bankautomaat, bij het ziekenfonds of voor de kassa in de supermarkt, dan zeg ik wel eens grappend "Oost-Europese toestanden". En daar lijkt het dan ook sterk op.

Maar aan brood en ander eten was geen gebrek. Ik heb in Hongarije in '86 heerlijk wild gegeten en fantastische patisserie. En in de Sovjet-Unie natuurlijk veel kool (het was winter) maar ook kaviaar en gehaktballen. In Oost Duitsland vond ik het eten wat minder. Zelfs op restaurant. Daar leek het of de mensen tegen hun zin kookten en aten.
Tante Kaatd... U bent een kaviaarcommunist...

Tja, zal er nu werkelijk één mens in de hele wereld zijn die uw sprookjes gelooft? Mooi zijn ze wel, vooral voor het slapen gaan...

Hihihi... Dit was wel een heel leuk verhaaltje...

Laatst gewijzigd door Chipie : 13 april 2006 om 22:03.
Oud 13 april 2006, 22:44   #197
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Nu hebben de Russen het natuurlijk véél beter he?
Oud 13 april 2006, 22:52   #198
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad Tony, zoals we weten is de levensverwachting daar met zes jaar gedaald sinds de instorting van de Sovjet-Unie. Om het Chipie wat duidelijker te maken: de gemiddelde Sovjetburger sterft vandaag zes jaar eerder dan onder het door hem zo verfoeide systeem.

Maar ja, levensverwachting, gezondheid, onderwijs, ... dat zijn natuurlijk geen argumenten.
Oud 14 april 2006, 00:47   #199
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Uit het Human Development Report van de VN uit 2003:
Citaat:
Russian Federation: development shocks and gender bias
The Russian Federation has undergone a profound transformation since its transition to a market economy. Moreover, two shocks in the 1990s undermined its development indicators. The first was HIV/AIDS, with the number of HIV-positive people reaching 178,000 in 2001 (Zubarevich 2003). The disease has mainly affected people between the ages of 15 and 29 and those in urban areas (Moscow, Saint Petersburg, Sverdlovsk oblast).
The second shock was an increase in poverty and inequality between and within regions. In 2000 Moscow, Tatarstan and oil- and gas-producing Tyumen oblast were the only regions with HDI levels comparable to those of richer countries such as the Czech Republic, Hungary and Slovenia. At the other end of the spectrum were the republics of Siberia and the Far East, with HDI levels comparable to those of Gabon and Nicaragua (map 5).
Mirroring these differences between regions are gaps within regions. The three richest regions are also experiencing the sharpest polarizations of wealth and poverty. Poverty in Russia has increased in both urban and rural areas, particularly between 1997 and 1999, peaking at 57% in rural areas compared with 47% in urban areas. Poverty has affected different regions in different ways: economic instability in particular (such as the financial shocks in the late 1990s) appears to have exacerbated regional disparities in living standards, with less developed regions getting poorer faster (Zubarevich 2003). The growth of poverty has hit elderly women and female-headed households particularly hard, illustrating a worrisome “feminization” of poverty in Russia. A driving force behind this trend is job instability and, even more, wage discrimination against women. In early 1999 the female-male wage ratio was 56%. At the end of that year it was down to 52%, and in mid-2000 it reached 50% (Zubarevich 2003). Another study saw this ratio fall from 70% in 1998 to 63% in 2000. Furthermore, women’s political representation was very low in the transition period. Gender gaps in education have stayed low, however—close to their levels before the transition.
Voor wie er maar niet genoeg van kan krijgen:
Citaat:
Central and Eastern Europe and the Commonwealth of Independent States—increasing poverty and declining life expectancy.
People in Central and Eastern Europe and the Commonwealth of Independent States (CIS) ended the 1990s less healthy and with lower average incomes than people in Latin America and the Caribbean. These negative trends date to the 1980s, but data for the 1990s give an idea of the size of the decline: poverty more than tripled, [from 31 million] to almost 100 million people—25% of the region’s population. The experience in the transition to market economies has been a tale of two regions—Central and Eastern Europe on the one hand and the CIS on the other. Some countries in Central and Eastern Europe have made remarkable improvements since the late 1990s: the Czech Republic, Hungary, Poland, Slovakia and Slovenia are on the verge of joining the European Union. The challenge is to replicate these successes in CIS countries struggling to move forward. The CIS Seven—Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kyrgyzstan, Moldova, Tajikistan and Uzbekistan—ended the 1990s with incomes close to those of the least developed countries.
Nog een paar citaatjes om het af te leren:
Citaat:
Though not the case for all these countries, in many inequality began increasing during the debt crisis of the early 1980s (Kanbur and Lustig 1999). Since then inequality has soared, particularly in the Commonwealth of Independent States (CIS) and south-eastern Europe.
Citaat:
As a result, after a steady increase since the mid-1970s, there has been a deceleration in HDI progress. The slowdown, particularly in the late 1980s and first half of the 1990s, was led by countries in Central and Eastern Europe and the CIS. Many of these countries had already started on a downward spiral in the mid-1980s, and between 1990 and 1995 the region’s average HDI declined.
Citaat:
Many of the countries where poverty rates soared were in Eastern Europe—particularly Central Asia—though other cases included Algeria, Mongolia, Nigeria, Pakistan, Venezuela and Zimbabwe.
Maar dat zijn natuurlijk allemaal maar verwaarloosbare neveneffecten van die fantastische vrije markt.
Oud 14 april 2006, 07:30   #200
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier se... Er is toch iemand in de wereld die de prietpraat van praatbarak Kaatdje gelooft...

Idd, de mensen leefden daar in paradijzen, aten regelmatig kaviaar en dronken dagelijks vodka en kaviaar (zelfgestookte vodka om hun miserie te vergeten, dat zal wel kloppen... In het beste geval stierven ze er niet van).

Tjonge, tjonge... Een mens moet maar durven...

[SIZE=6]Communisme is goed voor bloedpensen... [/SIZE]

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 april 2006 om 07:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be