Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2006, 16:46   #181
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

De Heerlijkheid Mechelen groet je, Die van Antwerpen en Brussel hebben hier niks te zeggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoe bedoel je, willekeur? Dat je niet weet wie er opdaagt?
Neen kleine plaatselijke tirannekes

Ziet het er zo uit?

individu> buurt > stad > regio > "continent" > wereld ?
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 17:01   #182
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Beste zwarte kat,

Ik ben voor separatisme. De boel bij elkaar houden, lijkt me niet verstandig, vermits er dan onderdrukkigsgevoelens ontstaan en we in het verleden al gezien hebben tot wat die kunnen leiden. (oorlog)
Als je we = Kelten schrijft, wel mijn overgrootvader was Bretoens separatist en hier rond 1900 aangekomen als politiek vluchteling. Ondertussen heeft Frankrijk zijn land en zijn cultuur mooi onderdrukt, zoals de Turken het met de Koerden doen, de Spanjaarden met de Basken en ga zo verder. Ik spreek geen woord Bretoens, maar bedenk dat in een onafhankelijk Bretagne de cultuur van mijn voorouders minder bedreigd zou worden dan nu. (Men vermoed dat het Bretoens tegen 2050 volledig uitgestorven is).
Ik merkt dat we (Vlaaningen en Walen) in België ook goed bezig zijn met elkaar de les te willen lezen en ik ben die communautaire luldiscours meer dan beu. Dat getouwtrek leidt niet tot iets constuctief en begint zijn destructieve fase.
Nu, ik woon in Vlaanderen en ben Nederlandstalig opgevoed (al kwam mijn vader uit Wallonië) en dat bevalt me. Daarom lijkt het me beter om uit elkaar te gaan, vermits we aan elkaar gewaagd zijn. De ene is niet sterk genoeg om de andere te domineren, zoals de situatie Frankrijk/Bretagne, omdat we geen van beiden genoeg overmacht hebben. Het conflict leidt volgens mij naar een hopeloze fiasco en dat heeft niets met individueel egoïsme te maken, eerder met compleet verschillende opvattingen.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 12 april 2006 om 17:02.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 17:15   #183
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
De Heerlijkheid Mechelen groet je, Die van Antwerpen en Brussel hebben hier niks te zeggen.
Awel, denk nu zelf een poos na. Moet jij echt beslissingen nemen voor mensen in Gent? Kunnen die dat beter niet zelf bekijken?

Is het geen manier om heel die representatiepolitiek achterwege te laten, en het woord te geven aan wie het wil?

Eindelijk een vrije samenleving, waarbij kleinere groepen mensen samenwerken, en indien gewenst iets kunnen doorschuiven naar een hoger orgaan waar ze vrijwillig aan dellenemen?

Citaat:
Neen kleine plaatselijke tirannekes
Dat kan, maar dat is niet echt logisch. Zie je, in een systeem van vrije markt - die zou dan voor stadstaten noodzakelijk zijn - kan men niet anders dan de democratie hoog houden.

Bedenk dat Athene op geen enkel moment onderhevig was aan een alleenheerser tijdens die 200 jaar democratie - en dat het de Tirannen van 520vc waren, die de democratie leven inbliezen.

Citaat:
Ziet het er zo uit?

individu> buurt > stad > regio > "continent" > wereld ?
Eigenlijk zo:

Individu: kiest zijn/haar woonplaats, kan zich vrij bewegen

Buurt: (phile in het Grieks) louter administratieve bevoegdheid, vooral gedaan om een onderscheid te maken kernstad - randstad - platteland.

Stad: ja, inderdaad, een vergadering bestaande uit een aantal individuen die vrijwillig komen, en die vergadering wordt voorbereid door een aantal mensen die vast in dienst zijn - verkozen of uitgeloot.

Regio: kan een unie van stadstaten zijn - hoeven niet aan elkaar te liggen van grondgebied; verzorgt enkele bevoegdheden die de steden onderling afspreken, bijvoorbeeld het strafrecht, de communicatie &c

Wereld: redelijk duister, niet echt haalbaar

--------------------------------------

Een wereldmodel zal het nooit worden. Maar het bestaat wel. Van de Griekse stadstaten naar de Middeleeuwse, Genua, Firenze, "Antwerpen", de Hanze, ... Over naar de moderne tijd: Hong Kong, Singapore, Monaco, ... En enkele de-facto soevereine gebieden - Washington, Brussel, Mexico-city...
Oud 12 april 2006, 17:23   #184
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De groenen zijn nog belgicistischer dan de drie traditionele partijen.
En de gemeentepolitiek gaat daar wat juist aan veranderen? Gaat de gemeenteraad zorgen voor een nieuwe staatshervorming? Gaat de gemeenteraad toezien op de naleving van de taalwetten in Brussel? enz...
Dat ge als Brusselaar, of als inwoner van de Rand op een Vlaamsgezinde partij stemt voor de gemeenteraadsverkiezingen, lijkt me meer dan logisch. Maar in Oost-Vlaanderen?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 17:45   #185
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oost-Vlaanderen ligt nochtans evengoed in Vlaanderen als de Vlaamse rand.
Ik zal uit principe nooit op een belgicistische partij stemmen. Ook niet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 19:59   #186
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Als je we = Kelten schrijft, wel mijn overgrootvader was Bretoens separatist en hier rond 1900 aangekomen als politiek vluchteling. Ondertussen heeft Frankrijk zijn land en zijn cultuur mooi onderdrukt, zoals de Turken het met de Koerden doen, de Spanjaarden met de Basken en ga zo verder.
Hello Boadicea,

Bretagne is wel een speciaal geval. Ik dacht altijd dat het gebleven Kelten waren, maar het blijkt om "teruggekeerde" , Engelse Kelten tegaan, vandaar de naam. Het Bretoens zou dus een Brits Keltisch zijn.

Bretagne is een stuk(je) van Frankrijk, zoals Friesland in Nederland. Vlaanderen/Wallonië zijn ongeveer even groot.

De fout achter het separatistische discours ligt volgens mij in de gedachte dat samenleven vanzelf zou gaan, onder "gelijken". Niets is minder waar.

Wie het Belgisch verhaal tot een succes kan maken, bewijzen dat ze de praktijk van een vredelievende samenleving beheersen. Daarom ben ik voor het oplossen van Belgische problemen in een Belgische context.

Ik vind ook dat "de Juul" zoveel kwaad gedaan heeft in de geschiedenis, dat het tijd wordt dat we de wonden van de Romeinse Rijk helen: ze bloeden nog steeds.
Oud 12 april 2006, 20:02   #187
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zie je, in een systeem van vrije markt - die zou dan voor stadstaten noodzakelijk zijn - kan men niet anders dan de democratie hoog houden.
Ik niet voor louter vrije markt, maar ik zou het gedachtenexperiment ten einde denken, veel succes!
Oud 12 april 2006, 20:04   #188
W.I.
Vreemdeling

W.I.'s schermafbeelding

Standaard

Ik stel CD&V voor. Leterme doet het goed voorlopig en heeft zich nog niet laten betrappen op domme uitspraken of onmogelijk waar te maken beloftes.
W.I. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 20:06   #189
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hello Boadicea,

Bretagne is wel een speciaal geval. Ik dacht altijd dat het gebleven Kelten waren, maar het blijkt om "teruggekeerde" , Engelse Kelten tegaan, vandaar de naam. Het Bretoens zou dus een Brits Keltisch zijn.

Bretagne is een stuk(je) van Frankrijk, zoals Friesland in Nederland. Vlaanderen/Wallonië zijn ongeveer even groot.

De fout achter het separatistische discours ligt volgens mij in de gedachte dat samenleven vanzelf zou gaan, onder "gelijken". Niets is minder waar.

Wie het Belgisch verhaal tot een succes kan maken, bewijzen dat ze de praktijk van een vredelievende samenleving beheersen. Daarom ben ik voor het oplossen van Belgische problemen in een Belgische context.

Ik vind ook dat "de Juul" zoveel kwaad gedaan heeft in de geschiedenis, dat het tijd wordt dat we de wonden van de Romeinse Rijk helen: ze bloeden nog steeds.
Toch zijn er belangrijke verschillen: het botert niet tussen Vlaanderen en Wallonie - niet op individueel vlak, dan wel op maatschappelijk vlak.

Hetzelfde zie je op Corsica, in Kurdistan, in Catalonië &c.
Oud 12 april 2006, 20:06   #190
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik niet voor louter vrije markt, maar ik zou het gedachtenexperiment ten einde denken, veel succes!
Google anders eens "Municipalism"
Oud 12 april 2006, 20:07   #191
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door W.I. Bekijk bericht
Ik stel CD&V voor. Leterme doet het goed voorlopig en heeft zich nog niet laten betrappen op domme uitspraken of onmogelijk waar te maken beloftes.
Voorwaar een goede keuze!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 20:09   #192
W.I.
Vreemdeling

W.I.'s schermafbeelding

Standaard

Kan niet anders zeggen, mits ikzelf ben aangesloten bij Jong CD&V.
W.I. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 20:12   #193
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kan niet anders zeggen, mits ikzelf ben aangesloten bij Jong CD&V.
Verkapte promotie. Ik stem blanco.
Oud 12 april 2006, 20:18   #194
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Verkapte promotie. Ik stem blanco.
Dan stemt u dom. Wat overigens uw volste rechts is. Dom zijn of dom doen is geen misdaad.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 20:22   #195
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dan stemt u dom. Wat overigens uw volste rechts is. Dom zijn of dom doen is geen misdaad.
Oef! VB stemmen is ook dom.
Oud 12 april 2006, 20:39   #196
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Vooruit dan maar. Jouw tendentieuze puntjes zijn weer verdiend voor vandaag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 20:52   #197
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt nu eenmaal maar de keuze tussen twee partijen: deze die het al sinds 1830 alleen, in coalitie met twee of drie voor het zeggen had en deze die met alle macht en middelen geweerd diende te worden.

Vermits je hoe dan ook aan de opkomstdwang wordt onderworpen is een blanco stem misschien nog de 'netste' manier om je zogenaamde 'burgerplicht' te vervullen.
Oud 12 april 2006, 21:01   #198
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste WI,

Het moet mij van het hart. Er gaat een zekere charme uit van uw gebruik van de bijwoorden nog en niet.
Weet U als CD&V jongere iets wat wij nog niet weten?

Bref, een welgemeend: den uwen, virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 12 april 2006 om 21:01.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 21:31   #199
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wat is er volgens u dom aan blanco stemmen?
Als er geen enkele kandidaat is met een programma waar je kan achterstaan, lijkt een blanco stem me het beste dat je kan doen.
Oud 12 april 2006, 21:45   #200
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door W.I.
Slecht voorstel vermits hij zich wel liet betrappen:
Hij verklaarde dat er maar 5 minuten politieke moed nodig is om BHV te splitsen. Die 5 minuten heet hij blijkbaar niet
Hij vindt al die leeuwenvlaggen tijdens de Ronde van Vlaanderen 'bedreigend'! En dat voor de ministerpresident van Vlaanderen.
Hij vindt dat er teveel racisme is in Vlaanderen. Het zal hem goede punten opleveren bij Di Rupo.
Hij wilde niet praten met het VB over regeringsdeelname omdat VB splitsing wil van de sociale zekerheid waardoor miljarden van Vlaanderen naar Wallonië verhuizen. Maar coalitiepartner NVA wil dat ook, maar dat is geen bezwaar!?

Laatst gewijzigd door luc broes : 12 april 2006 om 21:46.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be