![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Illustrerend citaat blz 34: "Vlaanderen wordt als wingewest uitgemolken door België/Wallonië"
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 3 juni 2006 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() PS: Caesar is saai ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Situatie in Gallië aan de vooravond van de invasie door Caesar. ![]() Ik zie niet in wat dat afdoet aan het feit dat Belgica in het Latijn de ganse Nederlanden betekent. Voor de annalen: de Bourgondiërs hadden niet "België" in hun bezit, maar verkregen door talloze huwelijke, o.a. met Margareta van Male, die toevallig als ouders de Graaf van Vlaanderen en de Hertogin van Brabant had, en andere met onder meer de Luxemburgers en de Henegouwers. "Nederland", dwz Holland, Friesland, Gelre &c is er pas volledig bijgekomen onder Oostenrijks bewind.
Laatst gewijzigd door lombas : 3 juni 2006 om 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoek ook eens de geschiedenis van de Zeventien Provincies op, die waren het werk (in hoofdzaak) van Filips de Goede, afgewerkt door Karel V, erfgenaam van de Bourgondiërs. Filips werd daarom zoiets als "Condotor Belgii" genoemd. Deze Verenigde Provincies hebben het maar enkele tientalle jaren uitgehouden, en dan splitsten de Noordelijke Nederlanden zich weer af (godsdienstoorlogen, zoals in Pakistan, weet je nog). Ook Napoleon heeft de Noordelijke Nederlanden pas op het einde bijgenomen, tot de Zuidelijke al lang onder zijn voogdij stonden, en hij noemde die ook "België". Als er nu iemand Caesar kende, was het wel Napoleon.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 3 juni 2006 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() in de 16de eeuw werd Belgica (en andere vormen) gebruikt om de noordelijke nederlanden aan te duiden na de splitsing. De Zuidelijke Nederland (ongeveer het huidige België) werden toen simpelweg nog steeds door iedereen met de Nederlanden aangeduid. Die namen zijn pas in de daaropvolgende decennia omgedraaid (17de eeuw dus)
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2 Ook in Brabant en Vlaanderen waren er veel protestanten, net zoals het zuiden van numalig Nederland vergeven is van katholieken (er wonen in Nederland trouwens meer katholieken dan protestanten). 3 Het Bourgondische rijk palmde niet Zuid-Nederland in, maar talloze vorstendommetjes, stuk voor stuk, net als de Oostenrijkers daar de laatste hand aan zouden leggen onder Maximiliaan. 4 Tiens, gaf Napoleon dan heel Noord-Frankrijk uit handen? Graag zou ik willen weten wat je bedoeling is. Indien je het België van nu wenst te profileren als een ras dat al duizenden jaren in eenheid bestaat, faal je hoe dan ook.
Laatst gewijzigd door lombas : 3 juni 2006 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de 16 de eeuw had je hier de verenigde provinciën. Ik zou wel willen zien dat Willem De Zwijger een "Belg" was. Het RR ging tot aan de Rijn, tot daar was de provincie Belgica. De Bourgondiërs "veroverden" het Noorden, vanuit België, vandaar de naam. Zeggen dat "België" een andere naam is voor Nederland in de zin van vandaag (het huidige Nederland) is larie.
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#191 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
België is niet arbitrair, noch kunstmatig, maar heeft historische wortels, waarvan het huidige België de hedendaagse expressie is. Weer een VB-mythe minder.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 3 juni 2006 om 11:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#193 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof niet in het darwinisme omdat Darwin een respectabel man is, maar omdat ik geloof dat hij de correcte conclusie trok uit de feiten die hij voor zich liggen had. Zo ook met geschiedenis. Als er een prof is die beweert dat er vóór 1830 al een levendig Belgisch-nationalisme zou hebben bestaan, dan ga ik dat niet geloven louter omdat de man prof is. Je kan wel kijken welke feiten de prof aanbracht om zijn stelling te poneren. En wanneer je écht correct wil bezig zijn, dan breng je ook de feiten aan, aangebracht door de proffen die niet geloven in een Belgisch-nationalisme vóór 1830. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
ps: ik stel voor dat we king-tiger negeren gewoon?
"The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter." Winston Churchill Laatst gewijzigd door Twanne : 3 juni 2006 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||
Minister-President
|
![]() En wat zeg je dan wel?
Citaat:
Citaat:
O.m. daardoor is België onderscheiden van het Noorden Dat doet wel iets af aan de mythe dat België louter arbitrair zou zijn, een kustmatige staat. België is inderdaad multicultureel, in tegenstelling tot het monocultureel Vlaanderen dat het VB droomt.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 3 juni 2006 om 11:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het feit dat de Bourgondiërs door huwelijkspolitiek graafschappen en hertogdommen van verscheidene leenheren konden laten deelnemen aan hun droom van een "rijk", zegt niets over de culturele eenheid van dat gebied.
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BC, wat jij nodig hebt is een bron die de eenheid van "België" verlangt in de middeleeuwen en de vroege moderniteit, net als Machiavelli dat deed voor Italië.
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Deze Verenigde Nederlandse Staten worden vaak in de Belgische geschiedschrijving genomen als de embryologische kern van de Belgische Revolutie in 1830. Enerzijds is dit correct, omdat dit gaat over de onafhankelijkheid van het gebied dat later België zal heten. Anderzijds is deze separatistische school van geschiedschrijving te eng, omdat het in de eerste plaats ging om een conservatieve revolutie tegen het beleid van een verlicht despoot als Jozef II, én er toenaderingen waren tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, terwijl de revolutie van 1830 zich juist afscheidde van Nederland. Die laatste was overigens een liberale revolutie. De kern van het verzet lag in 1790 in Brabant, in 1830 waren Franse en Luikse opstandelingen in Brussel verantwoordelijk. Tot slot was er in 1790 geen sprake van een Belgisch volk, maar wel van een Vlaams, Brabants, Naams, Luiks,... volk in wiens naam de revolutie werd ontketend. Het federatieve karakter van de Zuidelijke Nederlanden onder Jozef II en erna in de Verenigde Nederlandse Staten mag niet onderschat worden, in vergelijking met het unitaire Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en later het unitaire België."
|
![]() |
![]() |