![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wanneer worden Vlaanderen en Nederland een | |||
Meteen na de onafhankelijkheid van Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,14% |
10 jaar na dat Vlaanderen onafhankelijk is |
![]() ![]() ![]() |
23 | 41,07% |
pas een eeuw er na (of langer) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,50% |
Vlaanderen bij Nederland bent u gek |
![]() ![]() ![]() |
22 | 39,29% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Phoebe,
Interressante post. Ook uw waarnemingen over wat vlamingen en nederlanders van elkaar vinden kloppen grotendeels. Maar de verschillen zijn natuurlijk erg clichematig en in feite klein. En ze worden, zeker de afgelopen 30 jaar, steeds kleiner. Over die 'bevochten' zelfstandigheid: Ik ben nu al trots op Vlaanderen dat ze zichzelf, tegen alle belgisch geweld in' heeft geemancipeerd. En ik ben niet eens een vlaming. De tijd om te herenigen is nu beter dan ooit. We zijn niet van elkaar afhankelijk en kunnen elkaar recht in de ogen zien. De uitgangspositie is er een van gelijkwaardigheid. Ik ben trouwens niet voor directe hereniging. Laat Vlaanderen aub een onafhankelijke koers volgen en zijn eigen plan trekken. Misschien is het het beste om onafhankelijk te blijven. Misschien opnieuw een (con)federatie met Wallonie, maar nu op democratische gronden. Misschien met Nederland. Misschien met allebei. Ik ben voor een Heel-Nederland maar alleen als we echt voor elkaar kiezen. Alles minder dan dat levert een 'Belgie 2.0' op. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Burger
|
![]() Als na een bepaalde tijd de confederatie naar tevredenheid van de bevolking zou zijn, zou ik me de volgende herindeling kunnen voorstellen. Hierbij ligt de naam Friesland misschien gevoelig en kan deze beter gecombineerd worden met een andere naam (Friesland - Noordland?) of vervangen door een nieuwe naam (Noordland?). Eventueel kunnen delen van Noord-Holland (West-Friesland) bij dit gewest gevoegd worden zodat dit gewest qua inwoneraantal wat beter tot zijn recht komt en het gewest Holland zich beter op het hele randstad gebeuren kan richten.
Ook kan eventueel een deel van Brabant ten oosten van Eindhoven (of eventueel inclusief Eindhoven) bij Limburg zodat ook dit gewest getalsmatig en economisch wat sterker staat. Schattingen van inwoner aantallen (al eerder gepost): Noordland (of Friesland?) - 1.751.000 Gelre (of Gelderland?) - 2.936.000 Holland - 7.219.000 Vlaanderen - 2.899.000 Brabant - 3.815.000 Limburg - 3.246.000 (Met regio Eindhoven) Laatst gewijzigd door kaap : 19 juni 2006 om 05:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Burger
|
![]() Dat verwacht ik inderdaad ook niet. Aan de andere kant, na een samenvoegingen tot Brabant zou Eindhoven pas de derde stad zijn. In Limburg zou het de grootste kunnen zijn en mogelijk de hoofdstad. Maar inderddaad lijkt me niet waarschijnlijk.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er wonen daar echt te veel Hollanders, dus dat gaat niet op.
![]() |
![]() |
#187 |
Minister
|
![]() als je blief zeg , wilt u me dood hebben met het opdelen van Noord Brabant ??
Ik Verklaar de Onmiddelijke Onafhankelijkheid van Noord Brabant & NL Limburg als Nederland ons wilt opdelen dan gaan we wel met de Nepstaat België verder , helpen wij de Vlamingen om het versneld af te breken |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() En dan verwonderd zijn dat we niet bij Nederland willen horen. Heeft Phoebe idd 100% gelijk met zijn analyse tussen NL en Belgie. En zo te zien alst zo doorgaat zijn we bekans trug in het feodale tijdperk van de middeleeuwen. Europeese eenheid lijkt nog heeeeeeeel ver weg. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het hier toch altijd gaat over Vlaanderen vs Holland, Vlaanderen vs Brabant, Vlaanderen vs Frans-Vlaanderen, Vlaanderen vs Brussel...
We lijden aan een Vlaamse identiteitscrisis mannekes. Ik heb al een dozijn mogelijke toekomstbeelden gezien voor Vlaanderen, de één al lachwekkender dan de anderen. Ik heb een idee! Misschien moeten we teruggaan in de geschiedenis en terug beginnen met stadstaten. Dat zou een hoop gekibbel oplossen van: wie wat waar...in Vlaanderen. Brugge, Gent, Ieper, Antwerpen, Leuven, Mechelen, Brussel,... elk een eigen stadstaat !!! Zoals in de bloeiperiode van de middeleeuwen, wat Vlaanderen groot heeft gebracht!
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 juni 2006 om 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Aha Lombas, ik had u niet gelezen, maar ik deel uw visie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En Belgische eenheid nog verder...
Kijk, laten we eerst al onze energie steken in het ontmantelen van de Belgische on-staat, ipv nu al onze kop te breken over mogelijke (verre) toekomstscenario's. Vlaanderen: 6 miljoen inwoners en dus belangrijker dan Denemarken, Finland, Ierland en Noorwegen. Laat ons dus maar eens op eigen benen staan. Indien er dan na 20, 30 jaar de wil is om samen te gaan, tja, waarom niet hé. Maar als die wil er niet is, of niet komt, dan blijft het maar zo. Die "unie" hoeft niet persé. Vlaanderen en Nederland kunnen ook opperbeste buren worden en zo hebben we in Europa 2 'Nederlandstalige' stemmen ipv één. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En alletwee hebben ze gelijk. Het is utopisch. Ik kan goed begrijpen dat er een romantische hang bestaat naar de zestiende eeuw, maar we zijn ondertussen toch al wat verder, niet? Ik heb al eerder gepost dat het samengaan van twee landen - Vlaanderen en Nederland - niet moet gebeuren omwille van historische feiten. Blader gelijk welk historisch atlas door, en je zult begrijpen dat dat wel eens zeer problematisch kan zijn. Zo zou, historisch gezien, Artois door zowel Vlaanderen als Frankrijk geclaimd kunnen worden, maar ge moet het maar eens proberen natuurlijk...
Het samengaan en -werken dient enkel te gebeuren als het in het wederzijds belang van beider (broeder)volkeren is. Dat is toch mijn visie op de dingen.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Groningen is een Drentse stad in een Friese provincie Ik ga het niet eens uitleggen ![]()
Wat is er veranderd in de afgelopen paar jaar? Laatst gewijzigd door Keats : 19 juni 2006 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Ok, vanaf nu weer serieus jongens!
![]() |
![]() |
#197 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Zoals gezegd als men niet wil ook best, echter als de verschillen in omvang tussen de gewesten te groot zou zijn zou dat wel eens to problemen kunnen leiden. Als je dan toch met een grondige herindeling bezig bent is er wat voor te zeggen om het zo te doen dat je deze problemen kunt voorkomen. Gaf alleen een argument aan waarom het voor Eindhoven ook zo zijn voordelen zou kunnen hebben, geef toe erg waarschijnlijk is het desondanks niet. Als we in deze wereld alleen over dingen zouden mogen spreken die volledig vast staan wordt het een saaie boel vind je ook niet? Laatst gewijzigd door kaap : 19 juni 2006 om 17:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
|
![]() Citaat:
Beste Keats, JvdB heeft er recht op dat je hem één en ander uitlegt want formeel heeft hij gelijk én daarbij komt dat hij als Vlaming zich altijd zeer de moeite neemt om zich te verdiepen in Nederland. Een beetje (forum)beleefdheid kan geen kwaad. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 19 juni 2006 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Parlementslid
|
![]() Ja want mijn waalse antipatie heb ik in diensttijd afgeleerd, Godzijdank.
Voordien was ik ook zo een fanatieke flamingant met een ongegronde afkeer van de walen omdat ze geen vlaams kenden en wilden leren. En ik maar frans moete lere op school. Ik buisde altij en steeds her's voor frans. Nie omdak te stom was voor frans te leren, maar ik verdomde het uit protest. In diensttijd te Namur heb ik anders geleerd bij het 2de Para-cdo bataljon. Heb in da jaar meer frans geleerd dan in 6jaar school. Schone streek, goeie herinneringen en vrienden gemaakt onder de Walen. Sindsdien geeft de vlaamse leeuw de haan een likje en zitten vriendschappelijk in één grote weide : Belgie |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, waar staat er dan dat Groningen een Drentse stad is in de Friese PROVINCIE? Waar?
|
![]() |
![]() |