![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net als bij de heraldiek kan men ook vlaggen combineren. Dit is gebeurd bij de Union Jack. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Alleen zie ik geen enkele reden om per se rood te bewaren. Een leeuw op een oranje veld, ik zie niet in wat het probleem is...
![]() |
![]() |
#185 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een goeie raad, meester: als jij wilt vermijden om je al vooraf belachelijk te maken, kan je best beginnen met uiteen te zetten waarom beperkte verschillen tussen Vlamingen en Hollanders volgens jou samenleven in één staat onmogelijk maken terwijl er blijkbaar geen probleem is met de (grotere) verschillen tussen Provencalen/Noord-Fransen, Berlijners/Beiers, Schotten/Engelsen etc.
Samengevatte stelling: heel jouw cultureel verschillendiscours is irrelevant met betrekking tot het samenleven in een staat. Aan jou om aan te tonen dat het wel relevant zou zijn. Laatst gewijzigd door baarle : 24 juni 2006 om 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#187 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je wordt er niet consequenter op... Een confederale statenbond gebaseerd op een aan de 21ste eeuw aangepaste vorm van de aloude staten, is imho de enige werkbare staatsvorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Dat lijkt me meer uit romantische overwegingen dan uit echte realpolitik, maar ik sta open voor alles. Misschien kunnen uw argumenten me overtuigen?
![]() |
![]() |
#189 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=52117 Effe afsplitsen...
![]() |
![]() |
#191 |
Europees Commissaris
|
![]() DE geschiedenis van de vlag gelezen. Ik vernam eens dat de Star Spangled Banner ie. de USA vlag een afgeleide zou zijn van de VP Prinsjesvlag, vanwege de kleuren en dat de VP zich eveneens bedienden van een wit/rode banenvlag met in het totaal 7 banen die symbool zouden staan voor de 7 provinciën. Ik heb nu de indruk dat dit een fabel is, alhoewel in mijn fotografisch geheugen een schilderij zit met een aantal schepen die deze vlag voeren.
Het argument om een heel-Nederlandse vlag te modelleren op de Bourgondische nl. Rood St. Andrieskruis op een witte of Blauwe achtergrond blijft volgens mij relevant omdat dit zeer duidelijk "het nieuwe" symbolizeert - het opnemen van Noord- en Zuidnederlandse elementen zou in feite een soort continue verdeeldheid tot nationaal symbool maken. Taaleenheid : wil men een zuiver Nedrlandstalige staat (dus zonder Friese,Franse, Duitse en Letzemburgische taalminderheden) of een federatie van diverse al dan niet ééntalige deelrepublieken ? Sociaal economische eenheid : De economie is in wezen in alle gebieden gericht op de EU als ruim te interpreteren vrijhandelszone, dit zorgde reeds voor een gemeenschappelijke munt e.d. Het sociale element in de EU staat op een laag pitje en ook de sociale zekerheidsystemen van de diverse landen die dan een unie zouden moeten worden zijn uitermate verschillend. Moeten deze verschillen verder gekoesterd worden in de op te richten deelrepublieken, of komt eer een streven naar eenheid/ minimale voorzieningen die federaal zijn aangevuld met lekkere beetjes op deelrepubliekvak ? Politieke eenheid : Vooral het huidig Nederlandstalig gedeelte van de mogelijke Unie valt op door zijn groot aantal politieke partijen. Niet alleen in Vlaanderen en Nederland - maar zelfs interlocaal zijn er diverse verschillen. Ik kan me met moeite (en het zal ongetwijfeld moeite kosten) voorstellen hoe D66 zich met Spirit zou verenigen & het CDA met de CD+V .. en welke bindingen zou VB met de diverse klein rechtsen in Noord Nederland aangaan.. wat met de Friese Nationalisten ? Aan frans-letzemburgisch en duitstalige kant lijkt het partijlandschap wat eenduidiger, en zal er allicht een (hernieuwde ?) neiging tot unificatie met over de taalgrenzen/deelrepubliekgrenzen geestesgenoten zich kunnen doorzetten. Rationeel heeft een Verenigd Laagland zeker voordelen & niet in het minst als voorbeeld voor een "Europa der Volkeren" - maar of het tegemoetkomt aan het "buikgevoel" van de burgers ?
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Vlaanderen met Vlaanderen, Brabant met Brabant en Limburg met Limburg. Waarom eigenlijk? Beter dan te gaan prutsen met interstatelijke provinciale grenzen is het aansluiten van Vlaanderen in zijn geheel in een soort van federaal NL. En heel practisch wat betreft de geërfde Belgische wetgeving in het Vlaamse deelgebied. Mss zou ik een uitzondering maken voor Baarle, baarle.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 24 juni 2006 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De culturele verschillen tussen Vlaanderen en Nederland zijn bijkomstig, net zoals die tussen Marseille en Rijsel of tussen Hamburg en München dat zijn. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
|
![]() Citaat:
Je vergeet de "tweede optie=Frankrijk" gevoelens in Wallonië. Franstaligheid is een grote katalysator geweest in 1830, als het al niet de grootste was. Luxemburg is ook ruim tevreden met de onafhankelijkheid. De huidge Vlaamse gebieden hebben noch een onafhankelijkheid, noch een binding (buiten Nederland). Hoe dan ook lijkt het mij beter zeker de Limburgen te verenigen en de "Vlaanders". Je kan van Limburg niet verwachten om toch in een Nederlandse Unie te stappen en onder een Vlaamse deelgebied te blijven resorteren. Dat is onwetendheid. Zeeuws-Vlaanderen hoort sowieso bij "provincie" Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het meest logische, denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Minister-President
|
![]() Had jij daar ooit geen t-shirt van?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
|
![]() Ik dacht het ook juist te vragen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |