![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leuk dat je er ook "politiek geweld" bij betrekt... In de UK stelde een team van vorsers vast dat mensen die leven in buurten met camerabewaking zich doorgaans véél onveiliger voelen na de installatie van de camera's dan ervoor. Hoe zou je dat verklaren, poes? Is er misschien iets van aan dat excessieve veiligheidsmaatregelen door de overheid een factor kunnen zijn in het onveiligheidsgevoel?
![]() |
![]() |
#182 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Scheiding der machten" en de gevolgtrekking die je daaraan geeft, Black Cat! Komaan, ik kon mijn ogen niet geloven. 't Is niet voor 't een of 't ander maar kan je me nog even opfrissen wat die scheiding der machten betekent. Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren ooit het democratisch recht te hebben gehad te mogen stemmen voor een orgaan van de uitvoerende macht. In onze scheiding der machten komt de uitvoerende voort uit de wetgevende macht, dus begin niet, hé, ik word daar vervelend van! Als je dan al de verdediger wil zijn van 'Des L'Esprit des Lois', weet dan alstublieft wat dat inhoudt. In dit land kan ik met de beste wil van de wereld enkel een scheiding van de rechterlijke met de andere machten zien. Als je me echter een duidelijke scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht kan aantonen, dan zou ik het overwegen om in blinde adoratie voor je voeten neer te vallen. Let wel, overwegen! Ik zal eens zeer 'cru' zijn: zelfs bij 'd'etrangers' kennen ze beter de essentie ons aller Montesquieu! (en neen, het is niet met een 'é'). Waarschijnlijk ben ik zo ambetant omdat ik daarnet effe 'boel' heb gehad met partner. Maar tot daar, Black Cat, je was een onpersoonlijk en gewillig slachtoffer! Sorry.
![]() |
![]() |
#183 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Denk bv aan de problemen rond de nachtvluchten. De RVST, het arbitragehof en cassatie bestaan niet voor niets. De erkenning van de mensenrechten bakent enigzins duidelijk af waar de grenzen liggen van overheidsoptreden.
![]() |
![]() |
#184 |
Minister
|
![]() Ok, ik ben al aan het begeven;
Nu nog 'wetgevende' en 'uitvoerende' aantonen en ik val plat...
![]() |
#185 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor de rest ben je radicale onzin aan het uitkramen. Test het eens uit met luchtverkeer. Citaat:
Het verhaaltje over subjectief onveiligheidsgevoel is voor mij politieke zelfbediening, meestal uit Sp.a-hoek, bij monde van Elchardus. Blijkbaar past dat fabeltje het libertarisme ook goed.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 14 juli 2006 om 23:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het komt erop aan de instellingen te optimaliseren, bij afschaffen of minimaliseren schep je een machtsvacuüm voor misbruik.
![]() |
![]() |
#187 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat is absoluut geen argument pro overheidsoptreden; wel integendeel. Het zijn stuk-voor-stuk groepen die zich maar wat graag bediend zien buiten en boven wat de samenleving spontaan aan waarden genereert / accepteert. Is het je nu nog niet duidelijk geworden dat die "democratie" niet meer is dan een schaamlapje? Citaat:
Citaat:
Poes, ik kan hier nog tot met Sint-Juttemis voorbeelden aangeven van de wetmatigheid waarmee overheden aan overkill doen ten koste van de samenleving. Citaat:
Nogmaals: toon aan dat een daling van de criminaliteitscijfers een even grote daling van het onveiligheidsgevoel met zich meebrengt. Wetenschappelijke studies geven een heel ander beeld.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 14 juli 2006 om 23:42. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb je het ook over al die dieren die 's zomers gedumpt worden als hun baasjes ze beu zijn? En verdedigden libertariërs niet de stelling van absolute beschikking over eigendom? En heeft eigendom niet zo dat nadelige aspect dat het kan verkocht worden en als onderpand voor hypotheken kan dienen? Natuur behoort niemand toe en hoeft beschermd te worden. Zoals ik al schreef: een nuttige militaire toepassing. Om de stropers en de kapitalisten weg te houden. Meer/betere overheid zorgt voor meer veiligheid, meer veiligheid voor beter natuurbehoud. Congo is een mooi voorbeeld van het tegendeel: chaos leidt tot natuurvernieting.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juli 2006 om 10:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dieren die tijdens de zomer worden gedumpt... Ja, dat gebeurt al héél lang, en dacht jij dat de overheid er ooit in zou kunnen slagen om dit uit de wereld te helpen? Met strenge regeltjes en een legertje champetters om daarop toe te zien? Een excellent voorbeeld van hoe de rol van de overheid per definitie overbodig is omdat ze nauwelijks resultaat oplevert. Honden- en kattenasielen zijn immers grotendeels privé-initiatieven. Not close, no cigar ! Privé-eigendom wordt inderdaad verkocht en er zijn tal van afgeleide economische waarden. Prima toch? Nogmaals: hoe ga je de indianen uit hun habitat verjagen om jouw grote reservaat op te richten? Ga je het amazonewoud gewapenderhand veroveren op "stoute staten" als Brazilië en Venezuela? Klinkt mij eerder als "I have a dream..." en toen werd het ijzig stil. Congo is vooral een goed voorbeeld van mensen die voor de kar van "overheden" gespannen worden. Ik zie niet in wat je daar precies aan bewijsvoering uit wil gaan puren.
![]() |
![]() |
#190 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Congo is er nauwelijks overheid, maar chaos, de wet van de straatbende en de multinationals: een libertarisch paradijs.
![]() |
![]() |
#191 |
Minister
|
![]() Waarom mensen het moeilijk hebben met vrijheid?
Iets meer dan een week informeer ik me nu - eerder oppervlakkig - over de verschillende libertarische stromingen. De kans bestaat dat al te grote verdieping me te veel zou 'sturen'. Dit wil ik niet om twee redenen. Ten eerste omdat het risico bestaat dat ik te veel zou beïnvloed worden, waardoor mogelijke originaliteit van eigen denken kan verloren gaan. In de tweede plaats omdat ik de meeste libertarisch-ideologische invalshoeken als te theoretisch, te academisch - of noem het te esoterisch - ervaar waardoor hun algemene toegankelijkheid enorm wordt beperkt. Niet zozeer als kluizenaar houd ik me bezig met het libertarisch gedachtegoed. Veel meer wil ik weten hoe mensen het begrip 'vrijheid' interpreteren en hoe diezelfde mensen omgaan met vrijheid aldusdanig. Ik kwam tot een eerder eigenaardige vaststelling. De meeste mensen zien vrijheid niet als een absoluut iets maar als de rest tussen de absolute vrijheid en de talrijke verplichtingen die hen van overheidswege worden opgelegd. Eigenlijk willen zij de afschaffing van die verplichtingen niet dan wel de invulling ervan volgens eigen noden. Zoiets als een opportunistische wetgeving die op maat van het individu is gesneden. Nogmaals wil ik hier het actuele voorbeeld van de vrije meningsuiting aanhalen. Aan de ene kant hebben we mensen die vinden dat hun recht op vrije meningsuiting wordt beknot omdat ze geen racistische of onverdraagzame meningen mogen publiek maken. Aan de andere kant hebben we mensen die vinden dat artiesten niet het recht hebben hun mening tegen racisme en onverdraagzaamheid uit te schreeuwen. Men vindt dus dat de eigen mening wereldkundig mag worden gemaakt, maar daarentegen kan de andere - tegengestelde - mening beter worden gefnuikt. Zo is de vrije meningsuiting aan het verworden tot een hol begrip dat voor mensen niet veel meer betekent dan: ik mag mijn gedacht zeggen maar de ander houdt beter zijn mond. Deze houding is een louter gevolg van het feit dat de overheid de vrijheid van meningsuiting aan banden legt. Hoe kan men nog van een vrijheid spreken als men het heeft over iets dat aan banden is gelegd? Een mens is zo vrij als zijn ketting lang; de mens zijn ketting telt steeds minder schakels. Wanneer ik er mensen op wijs dat een overheid onmogelijk per individu een vrijheidsomschrijving kan implementeren dan is men het hier niet echt mee eens. Een individu van bij ons verwacht werkelijk dat een overheid zijn of haar leven regelt en wel volgens de specifieke wensen van dat individu. Het is ontnuchterend. Ik weet wel dat ik - op basis van het beperkt aantal gesprekken dat ik had - onmogelijk een algemene conclusie kan poneren. Toch wijst alles in de richting dat mensen willen dat de overheid hun leven op een diepgaande manier regelt. Hierbij stel ik me de vraag hoe dat komt. Het is alsof mensen hun wil om vrij te zijn hebben verloren. Alsof elk gevoel van individuele zelfbeschikking als archetypische, menselijke eigenheid erodeerde uit de menselijk geest. Deze erosie is niet meer dan een pervers gevolg van de kolkende stroom die verzorgingsstaat heet. Een stroom die alles en iedereen meesleurt in zijn groeiende woedekolken. Een woede die aangewakkerd wordt door stroomversnellingen die mekaar steeds vaker opvolgen en ravijnen die steeds dieper worden. Een stroom die niet leidt naar een open, kolkende zee bruisend van leven, maar naar een binnenzee die door gebrek aan dynamiek geen gevarieerd leven toelaat. De verzorgingsstaat wiegt de mensen door zijn overwetgeving in slaap. Erger nog, het ontneemt mensen elke verantwoordelijkheidszin wanneer het aankomt op persoonlijke levenskeuzes. Waarom zou een mens nog een keuze moeten maken als de overheid dat wel voor hem doet? Een luie mens die geen enkele verantwoordelijkheid wenst. Een verwaande mens die de schuld voor al wat niet volgens zijn zin verloopt bij de overheid legt. Een dwaze mens die elke zin tot denken verliest. Een mens die niet weet hoe met de beperkte vrijheid die hem nog rest moet omgaan. Die mens gaat hierdoor makkelijk uit de bocht waardoor bijkomende regels worden verantwoord. Een vicieuze cirkel. Of beter een neerwaartse spiraal. Het is belangrijk om op een eenvoudige manier mensen opnieuw kennis te laten maken met het begrip vrijheid. Persoonlijk ga ik mijn denkoefening vanuit deze optiek heroriënteren op volgende vlakken: -herdefiniëring van de overheid -relatie overheid-individu -relatie individu-individu ************************************** PS voor Desiderius: ben nog volop bezig je link te gebruiken (ivm Buchanan en L&E). Die materie is niet van de poes! PS voor Lombas: bedankt voor de wenken mbt defensievoluntariaat, kan ik best gebruiken.
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik omschrijf vrijheid als vaardigheid. Louter negatieve vrijheid vind ik, wel, negatief ook in de morele betekenis van het woord.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 16 juli 2006 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De staat in Congo is niet anarchistisch aangezien er een staat bestaat die wetten maakt, en waaraan mensen belastingen betalen; die een leger heeft, die een regering heeft, die onderhandelt met andere landen en die oorlog voert in het Oosten. Congo voldoet noch aan de minarchistisch-libertarische eisen, noch aan de anarchokapitalistisch-libertarische eisen. Dat weet jij maar al te goed, trouwens. Mocht ik niet beter weten, ik zou haast gaan vermoeden dat je 'systematisch bedrieglijke argumentatievormen en valse voorstellingen van de werkelijkheid' gebruikt.
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
Het verlenen van meer positieve vrijheid aan sommigen gaat overigens haast altijd (ik heb geen weet van uitzonderingen) gepaard met het inperken van de negatieve vrijheid van anderen. Bovendien falen de nogal wat programma's om meer positieve vrijheid te verspreiden.
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als mensen hun vrijheid en tijd willen gebruiken om het in academische spelletjes te hebben over 'negatieve vrijheid' - leg het maar eens uit aan een normaal persoon - dat ze dan maar doen. Ik beschouw het echter als mijn vrijheid om daarin niet te participeren. Desalniettemin wens ik u veel plezier met uw negatieve vrijheid.
![]() |
![]() |
#196 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En eigenlijk is het niet moeilijk: negatieve vrijheid is uitsluitend de afwezigheid van belemmering, bv de afwezigheid op het verbod op druggebruik of op homoseks. En niet meer. Omdat het begrip geen inhoudelijke garanties geeft, wordt het negatief genoemd. Positieve vrijheid draait over datgene waartoe je in staat bent, of gaat over de middelen die je ter beschikking hebt, en, bij uitbreiding wat de overheid organiseert in dat perspectief. Het recht op onderwijs is dus een vorm van positieve vrijheid. En zoals ik aangaf, vind ik dat onvoldoende, omdat middelen alleen niet garanderen dat je er iets kan mee doen, en wat je ermee doet. Daarom noem ik vrijheid vaardigheid. Bevrijding betekent dan het verhogen van je vaardigheden, niet het wegnemen van verboden of belemmeringen. Maar blijkbaar is dat alles niet aan jou besteed. Jammer.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 16 juli 2006 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien ben ik geen voorstander van absolute vrijheid. Het adjectief "absoluut" verbrodt elk zelfstandig naamwoord dat erachter komt: Vrijheid: tof Absolute vrijheid: slecht, beikes.
![]() |
![]() |
#198 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het verschil duidelijk maken tussen dit soort bananenrepubliek en anarchisme (minarchisme) zal trouwens niet zo eenvoudig zijn. Zoals de Soto schreef: ik ben tegen anarchie want wij weten wat het is om zonder overheid te moeten leven. (of zoiets, in die tekst over de verkoop van geschonken grond aan land-lozen)
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 16 juli 2006 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Minister-President
|
![]() Onmogelijk: dan kan je nog geen taart verdelen onder bezoekers.