Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2006, 14:19   #181
neutraalzwitserland
Schepen

neutraalzwitserland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Maar doet u nu net hetzelfde niet?
U etikeert mensen wiens misdaad het is op te komen voor veiligheid en die zich een negatief beeld gevormd hebben van misdadigers.
Zolang men niet gaat veralgemenen naar een ganse bevolkingsgroep is er toch niets mis met het aanmanen tot meer deugdelijkheid.
Het etiket dat ze opgeplakt kregen hebben ze in grote mate te danken aan de boefjes onder hun.
Moest de aanpak van de overheid in overeenstemming zijn met de gepleegde misdaden en het percentage,dan zouden er al veel minder problemen zijn.
Het lijkt me nogal gemakkelijk om te schieten op de boodschapper terwijl men de achterdeur laat openstaan en de boodschap doe maar op meegeeft nietwaar?
Ik verwacht van links dat men effectief iets doet aan
het/de onveiligheid(s)gevoel) .
? Hier begrijp ik maar weinig van... Ik zal proberen te antwoorden: Ik probeer hier geen etiket op het VB te plakken, het ging om de beweegredenen van de parijvoorzitters die het cordon hebben ondertekent.

Verder veel onzin in uw betoog vrees ik... enkele voorbeelden met reactie:
-het VB heeft zich een negatief beeld gevormd van misdadigers??/ Wie heeft er geen negatief beeld van misdadigers?
-zolang men niet veralgemeent tot een hele bevolkingsgroep is alles ok/ hier draait de discussie juist rond: het VB dat te weinig nuanceert in zijn retoriek en daarmee stemmen kan winnen omdat zo de kiezer niet weet waarvoor hij kiest en er vanalles bij kan 'dromen'
-aanpak in overeenstemming met de misdaad/ wat houdt dit in?
neutraalzwitserland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 14:23   #182
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sancta hypocriticas!

Het onveiligheidsgevoel is een emo-gegeven. Veiligheid is een concreet gegeven.

Je kan de veiligheid van een land vergroten (alhoewel dit zeer moeilijk is). Men kan daar resultaten bij boeken. In ons land is het op dat punt paradijselijk Vergelijk met omgevende landen en je zult wel zien dat dit in de toekomst nog zal verbeter.
Daarenboven boekt onze regering op dit vlak in het algemeen een grote vooruitgang (niet op alle gebieden).
Je kan daar over klagen dat het niet ver genoeg gaat, je kan ook berustend stellen dat het moeilijk beter kan. Ik zelf denk dat alles beter kan maar ben dan ook een idealist tot in de kist.

Het onveiligheidsgevoel kan je opwekken of tegengaan door psychologische trucjes. Je kan mensen zo bang maken als je wil, zelf als daar geen reden voor is. Zieke mensen (bijvoorbeeld die lijden aan fobiën zoals claustrofobie, agorafobie, islamofobie, homofobie) zullen altijd angst hebben, zelf als is daar geen enkele reden voor.
Maar er zijn ook sjamfoeters die mensen angst aan jagen:
- Bruine paters (voor masturberen, tijdens retraites)
- Witte paters (voor de Duivel, tijdens de paas preken)
- vegetariërs en veganisten (voor het eten van vlees)
- milieu activisten (voor de vervuiling)
- het VB (voor de vreemdelingen, voor de onveiligheid).

Het aanjagen van angst kan positief zijn. Alhoewel ik de witte en bruine paters niet zo zie zitten. Vegetariers hebben misschien gelijk. Milieu activisten hebben allicht gelijk. Maar het vb creëert een onveiligheidsgevoel dat niet gepast is en evenmin bewezen wordt door de cijfers.
Zij zijn in die zin de oorzaak van het onveiligheidsgevoel.

Zelf al wordt er per jaar één portefeuille gepikt door één vreemdeling zullen ze blijven zeggen dat Vlaanderen onveilig is door de vreemdelingen.
Dat is niet alleen onjuist: het maakt de mensen bang en ongelukkig.

De regering dient derhalve iets te doen aan
- de veiligheid
- het milieu
en dient spijtig genoeg de buine paters en witte paters maar te laten doen en dat geldt ook voor het VB.

Maar dat wil niet zeggen dat die zeveraars gelijk hebben, natuurlijk

Laatst gewijzigd door ericferemans : 24 augustus 2006 om 14:24.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 15:01   #183
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar doet u nu net hetzelfde niet?

Ik denk niet dat links zich schuldig maakt aan het overladen van bepaalde bevolkingsgroepen met alle zonden van de wereld.

U etikeert mensen wiens misdaad het is op te komen voor veiligheid en die zich een negatief beeld gevormd hebben van misdadigers.

Ik denk dat ieder weldenkend mens een negatief beeld heeft over misdadigers. Maar, niet elk weldenkend mens heeft daarom ook ineens een negatief beeld over de bevolkingsgroep waartoe de misdadiger behoort.

Zolang men niet gaat veralgemenen naar een ganse bevolkingsgroep is er toch niets mis met het aanmanen tot meer deugdelijkheid.

Neen, maar dat is nu net waar het VB zich wel schuldig aan maakt. Ze menen het misschien niet allemaal, maar hun harde taal slaat blijkbaar wel aan. Niet moeilijk, het is altijd handig om de schuld in andermans schoenen te schuiven.

Het etiket dat ze opgeplakt kregen hebben ze in grote mate te danken aan de boefjes onder hun.

Hier maakt u dus schuldig aan wat u twee zinnen geleden niet beweert te doen. Namelijk het etiketteren van een ganse bevolkingsgroep op basis van het gedrag van enkelingen in deze bevolkingsgroep.

Moest de aanpak van de overheid in overeenstemming zijn met de gepleegde misdaden en het percentage,dan zouden er al veel minder problemen zijn.

Discussieren over de aanpak van misdaad, daar heb ik geen probleem mee. Het is waar dat links soms teveel de nadruk legt op preventie en de indruk geeft misdadigers als eitjes te behandelen. Dat is dan ook een van de punten waar ik het met links niet over eens ben. Een hardere aanpak van criminaliteit met straffen die daadwerkelijk uitgevoerd worden zou zo nu en dan eens wenselijk zijn, ook als signaal naar de bevolking toe. Maar, ook daar volgt het VB mijns inziens een te harde lijn. Zerotolerantieaanpak? Niet voor mij, bedankt...

Het lijkt me nogal gemakkelijk om te schieten op de boodschapper terwijl men de achterdeur laat openstaan en de boodschap doe maar op meegeeft nietwaar?

Het VB als boodschapper van wat? Als boodschapper van de stigmatisering van ganse bevolkingsgroepen, het VB die alles wat ook maar enigzins progressief denkt of beweegt stigmatiseert en afschiet, het VB dat enerzijds het patronaat opvrijt en zich anderzijds profileert als de beschermengel van de kleine man?

Zoals Feremans hierboven treffend beschrijft in zijn soms wat cassante stijl is het niet aan de overheid om iets te doen aan het onveiligheidsgevoel, aangezien dit een subjectief gegeven is dat trouwens, mijns inziens, door bepaalde strekkingen in dit land tot buitenaardse proporties wordt opgeblazen. De overheid kan wel iets doen aan de onveiligheid, maar vergeet niet, absolute veiligheid is een utopie. Kijk naar de VS, die in sommige staten de strengste wetten ter wereld hebben, waar je voor het minste den bak invliegt, maar waar de kans dat je in bepaalde wijken of getto's neergeschoten wordt groter is dan in de ghetto's van Johannesburg.
Oud 24 augustus 2006, 15:13   #184
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutraalzwitserland Bekijk bericht
Soit, ik vind het cordon een zeer fout signaal geven, zeer fout tout court, maar ondemocratisch kun je het bezwaarlijk noemen als partij A en B zeggen niet met C in een coaltitie te stappen is dat hun goed recht en is daar niets ondemocratisch aan op zich.

Anderzijds toont het cordon wel de zwakte van onze Belgische particratie aan: stel dat er door het VB wetsvoorstellen gecreeërd worden die in de Antwerpse gemeenteraad bij een meerderheid van de individuele gemeenteraadsleden wel op sympathie kan rekenen kan dit waarschijnlijk toch niet gestemt worden omdat men zich aan de partijrichtlijnen moet houden. Dit vindt ik ondemocratisch, maar het cordon sanitaire is een politieke afspraak -hetzij met weinig gevoel voor tact- zoals er zovele afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld tussen het VB en Coveliers.
Vb en vlott zijn een coalitie, zoals spa en spririt een coaltie zijn, en zoals cdv en nva eer één zijn, en zoals vld en vivant er één zijn, en zoals pvda en ael er één waren.
Is nog wel wat anders dan een cordon.
Trouwens neem aan dat op federaal gebied het niet zo gemakkelijk zal zijn om te regeren met het vb (niet om zijn migrantenstandpunt, maar om zijn belgie barst standpunt) maar op bvb gemeentelijk vlak, zie ik daar toch niet de minste problemen in (de beslissingsmacht is hier uiteindelijk zeer beperkt, komt er voornamelijk op neer om te beslissen welke overtredingen men oogluikend toelaat, en welke overtredingen men strafrechterlijk vervolgt).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 15:22   #185
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht

Ik vind het beangstigend als men de resultaten ziet van deurne en hoboken
Waar en zwarte zondag in de maak,maar dit maal een fatale zondag!!!
Belachelijk!
Zo'n uiting getuigd enkel van NIET-democratie, 'k zou trouwens ook eens willen weten wat zo'n peiling zou opleveren in het waasland (als ik me goed herinner boerde het VB daar vorige keer ook nogal goed) tot grote spijt van de grootste onderkruiper van het westelijke halfrond, nl. Freddy Willockx

Laatst gewijzigd door Bierke : 24 augustus 2006 om 15:22.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 15:26   #186
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we er dan tenslotte uit zijn dat iedereen volledige vrije meningsuiting zou moeten genieten, dan komt de manier waarop je die meningen uit uiteindelijk neer op smaak. Ik vind het van slechte smaak getuigen om een hoop mensen te beledigen en kwetsen in hun geloofsovertuigening (zie: mohammed-cartoons), ik vind het ook van slechte smaak getuigen om in een stad die vele samenlevingsproblemen kent die problemen op de spits te drijven door de associatie moslim-terrorist te versterken (zie: WTC torens met opschrift 'islamterrorisme' van het VB uit 2001), tenslotte vindt ik het ook van slechte smaak getuigen om met alle partijen onder 1 hoedje te spelen en op papier te zetten dat men NOOIT zal samen werken met partij X (het cordon rond het VB dus).
Maar ik vindt het nog veel belangrijker dat al deze politieke uitingen vrij hun verloop mogen hebben zonder dat dit wettelijk of op een andere manier kan worden tegengehouden.
In grote lijnen akkoord. Doch wel opmerkend, dat kritiek op de moslims om de één of andere reden niet hoort, terwijl kritiek op de katholieken bon ton is. .
Maar toch ook nog, mij afvragend, of men een cordon gaat sluiten rond deze partijen die de affiche van het theaterstuk "onze lieve vrouw van vlaanderen" mee gesubsidieerd en verdedigd hebben, gaat men een cordon sluiten rond deze partij die naar aanleiding van de sadistische moorden in antwerpen de gesubsidieerde media misbruikt hebben om het vb te demoniseren, gaat men een cordon sluiten rond de gesubsidieerde media omdat zij één bepaalde partij doodzwijgt...
Oud 24 augustus 2006, 15:31   #187
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Khonnor

Ik denk niet dat links zich schuldig maakt aan het overladen van bepaalde bevolkingsgroepen met alle zonden van de wereld.

************************************************** ********************************************
Nu, zolang deze bevolkingsgroep niet vb of amerikaans of israelisch of tout court rechts noemt, hebt ge misschien gelijk.
Oud 24 augustus 2006, 15:37   #188
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Khonnor

************************************************** ********************************************
Nu, zolang deze bevolkingsgroep niet vb of amerikaans of israelisch of tout court rechts noemt, hebt ge misschien gelijk.
Effe serieus....

Links heeft terechte kritiek op de politiek die de Amerikanen en de Israeli's in het Midden oosten voeren. Nergens zeggen zij dat alle Amerikanen of Joden slechterikken zijn, of verderfelijke criminelen.

Links heeft ook kritiek (terecht volgens mij) op de denkwijze en ideeen van rechts. Zolang deze ideeen de grens van het fatsoen niet overschrijden heb ik echter geen enkel probleem om met een rechtse in debat te gaan.

Tenslotte, bij mijn weten is het VB geen bevolkingsgroep. Het is een politieke partij. En het is in een democratie nog altijd het recht van politieke partijen om niet in coalitie te willen gaan met een andere partij waarvan zij vinden dat ze de grenzen van het fatsoen wel overschrijdt.
Oud 24 augustus 2006, 17:19   #189
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Effe serieus....

Links heeft terechte kritiek op de politiek die de Amerikanen en de Israeli's in het Midden oosten voeren. Nergens zeggen zij dat alle Amerikanen of Joden slechterikken zijn, of verderfelijke criminelen.

Links heeft ook kritiek (terecht volgens mij) op de denkwijze en ideeen van rechts. Zolang deze ideeen de grens van het fatsoen niet overschrijden heb ik echter geen enkel probleem om met een rechtse in debat te gaan.

Tenslotte, bij mijn weten is het VB geen bevolkingsgroep. Het is een politieke partij. En het is in een democratie nog altijd het recht van politieke partijen om niet in coalitie te willen gaan met een andere partij waarvan zij vinden dat ze de grenzen van het fatsoen wel overschrijdt.
Het is wel wat meer dan terechte kritiek, waar trouwens niets op tegen is (het zou maar spijtig zijn, als dat ook al niet meer zou mogen).
En inderdaad politieke partijen gaan in coalitie aan met wie ze willen. Maar als er pacts getekend worden, tussen alle partijen, die één partij uitsluiten, en als de gesubsidieerde media hieromtrend vuil spellekes speelt (men zou een speciale nieuwsuitzending houden, met bijbehorende demonisatie, als er ook maar een barst in het cordon dreigt te komen - de gesubsideerde media dient zich hier niet mee bezig te houden, zij moeten enkele de feiten objectief brengen), dan overschrijdt men toch ook wel de grenzen van het fatsoen.

Laatst gewijzigd door Bob : 24 augustus 2006 om 17:31.
Oud 24 augustus 2006, 18:09   #190
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Sancta hypocriticas!

Je kan de veiligheid van een land vergroten (alhoewel dit zeer moeilijk is). Men kan daar resultaten bij boeken. In ons land is het op dat punt paradijselijk Vergelijk met omgevende landen en je zult wel zien dat dit in de toekomst nog zal verbeter.
Daarenboven boekt onze regering op dit vlak in het algemeen een grote vooruitgang (niet op alle gebieden).
Je kan daar over klagen dat het niet ver genoeg gaat, je kan ook berustend stellen dat het moeilijk beter kan. Ik zelf denk dat alles beter kan maar ben dan ook een idealist tot in de kist.

Het onveiligheidsgevoel kan je opwekken of tegengaan door psychologische trucjes. Je kan mensen zo bang maken als je wil, zelf als daar geen reden voor is. Zieke mensen (bijvoorbeeld die lijden aan fobiën zoals claustrofobie, agorafobie, islamofobie, homofobie) zullen altijd angst hebben, zelf als is daar geen enkele reden voor.

Het aanjagen van angst kan positief zijn. Alhoewel ik de witte en bruine paters niet zo zie zitten. Vegetariers hebben misschien gelijk. Milieu activisten hebben allicht gelijk. Maar het vb creëert een onveiligheidsgevoel dat niet gepast is en evenmin bewezen wordt door de cijfers.
Zelf al wordt er per jaar één portefeuille gepikt door één vreemdeling zullen ze blijven zeggen dat Vlaanderen onveilig is door de vreemdelingen.

- de veiligheid
- het milieu
en dient spijtig genoeg de buine paters en witte paters maar te laten doen en dat geldt ook voor het VB.

980.000 feiten per jaar,denk daar maar eens over na!
gepleegd door bruine, witte,zwarte,gele desnoods door gespikkelde kan men geen onveiligheidgevoel noemen maar regelrechte onveiligheid.
Maar we zullen er over zwijgen,en doen alsof er niks aan de hand is!
Men moet geen Vber zijn Feremans om daar toch eens over na te denken

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 24 augustus 2006 om 18:18.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 18:43   #191
BitterSweet
Minister-President

Standaard

quote khonnor

quote bittersweet

neen,inderdaad niet dat heb ik ook niet beweert

Ik denk dat ieder weldenkend mens een negatief beeld heeft over misdadigers. Maar, niet elk weldenkend mens heeft daarom ook ineens een negatief beeld over de bevolkingsgroep waartoe de misdadiger behoort.

voor de 1000ste keer ik zeg juist het tegendeel

Neen, maar dat is nu net waar het VB zich wel schuldig aan maakt. Ze menen het misschien niet allemaal, maar hun harde taal slaat blijkbaar wel aan. Niet moeilijk, het is altijd handig om de schuld in andermans schoenen te schuiven.

kijk eens beste als een buitenlander een misdaad pleegt moet men dan zeggen dat het niet zo is.

Hier maakt u dus schuldig aan wat u twee zinnen geleden niet beweert te doen. Namelijk het etiketteren van een ganse bevolkingsgroep op basis van het gedrag van enkelingen in deze bevolkingsgroep.

u leest niet goed

Discussieren over de aanpak van misdaad, daar heb ik geen probleem mee. Het is waar dat links soms teveel de nadruk legt op preventie en de indruk geeft misdadigers als eitjes te behandelen. Dat is dan ook een van de punten waar ik het met links niet over eens ben. Een hardere aanpak van criminaliteit met straffen die daadwerkelijk uitgevoerd worden zou zo nu en dan eens wenselijk zijn, ook als signaal naar de bevolking toe. Maar, ook daar volgt het VB mijns inziens een te harde lijn. Zerotolerantieaanpak? Niet voor mij, bedankt...

Zerotolerantie hoeft niet als men genoeg straft

Het VB als boodschapper van wat? Als boodschapper van de stigmatisering van ganse bevolkingsgroepen, het VB die alles wat ook maar enigzins progressief denkt of beweegt stigmatiseert en afschiet, het VB dat enerzijds het patronaat opvrijt en zich anderzijds profileert als de beschermengel van de kleine man?

zeg mij eens wie in de oppositie dan wel de beschermengel is van de kleine man,men moddert maar wat aan!

Zoals Feremans hierboven treffend beschrijft in zijn soms wat cassante stijl is het niet aan de overheid om iets te doen aan het onveiligheidsgevoel, aangezien dit een subjectief gegeven is dat trouwens, mijns inziens, door bepaalde strekkingen in dit land tot buitenaardse proporties wordt opgeblazen. De overheid kan wel iets doen aan de onveiligheid, maar vergeet niet, absolute veiligheid is een utopie. Kijk naar de VS, die in sommige staten de strengste wetten ter wereld hebben, waar je voor het minste den bak invliegt, maar waar de kans dat je in bepaalde wijken of getto's neergeschoten wordt groter is dan in de ghetto's van Johannesburg.

10 miljoen mensen in Belgie en 980.000 misdadige feiten per jaar,heel veilig moet ik zeggen.

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 24 augustus 2006 om 18:45.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 23:15   #192
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
980.000 feiten per jaar,denk daar maar eens over na!
gepleegd door bruine, witte,zwarte,gele desnoods door gespikkelde kan men geen onveiligheidgevoel noemen maar regelrechte onveiligheid.
Maar we zullen er over zwijgen,en doen alsof er niks aan de hand is!
Men moet geen Vber zijn Feremans om daar toch eens over na te denken
Ha: zijn er nu al mensen die alle aangiften verwarren met alle veroordelingen?
Er zitten in Belgie 1000 Marokkanen in de gevangenis.
Er zijn 10 000 000 Belgen.
Er zijn daarentegen 1 procent krankzinnigen.
En 25 procent stemt op racistische en xenofobe partijen.
Ik weet van waar het gevaar komt, want ik ben niet op mijn kopke gevallen...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 23:38   #193
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Er zijn daarentegen mensen die dat allemaal betwisten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2006, 23:46   #194
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Sancta hypocriticas!

- de veiligheid
- het milieu

Politie klist autodieven na achtervolging in Brussel

BRUSSEL - In de nacht van dinsdag op woensdag heeft de politie van de zone Brussel-Zuid twee 15-jarige autodieven geklist na een achtervolging. Twee andere inzittenden van de gestolen wagen konden ontkomen. De twee opgepakte vijftienjarigen, die al gekend waren voor andere feiten, zijn door de jeugdrechter geplaatst.

De feiten speelden zich af aan de Lenniksebaan. Een wagen negeerde een rood verkeerslicht, wat door de politie werd opgemerkt. Die probeerde de wagen te doen stoppen, maar dat lukte niet. Tijdens de achtervolging haalde de wagen een snelheid van 140 km/u en negeerde de bestuurder nog twee rode verkeerslichten.

Ter hoogte van het Verdiplein verloor de bestuurder van de vluchtende wagen de controle over het stuur. De vier inzittenden sprongen uit het voertuig en zetten het op een lopen.

De politie kon twee passagiers vatten. Het ging om twee vijftienjarigen die bekenden dat ze een zeventienjarige vriend hielpen bij de diefstal van een wagen in de Grondelstraat in Anderlecht. Het duo werd ter beschikking gesteld van het Brusselse parket, dat hen voor de jeugdrechter bracht

Jongens (14) bedreigden jongen van acht met mes

De politie van de Brusselse gemeente Vorst heeft dinsdag twee 14-jarigen opgepakt die een achtjarige jongen hadden bedreigd met een mes. De twee zijn ter beschikking gesteld van het jeugdparket. Het incident vond plaats in de loop van de namiddag.

Woordenwisseling

De drie jongens hadden om een onduidelijke reden een woordenwisseling gekregen op straat. Dat was voor de twee 14-jarigen aanleiding om een mes boven te halen en daarmee hun achtjarige tegenstrever te bedreigen. Het jonge slachtoffer werd meegenomen naar een park waar hij kon ontsnappen. De politie kon de twee messentrekkers oppakken maar die ontkenden alles. (belga)
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 24 augustus 2006 om 23:50.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 09:58   #195
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht

BRUSSEL - In de nacht van dinsdag op woensdag heeft de politie van de zone Brussel-Zuid twee 15-jarige autodieven geklist na een achtervolging. Twee andere inzittenden van de gestolen wagen konden ontkomen. De twee opgepakte vijftienjarigen, die al gekend waren voor andere feiten, zijn door de jeugdrechter geplaatst.

De feiten speelden zich af aan de Lenniksebaan. Een wagen negeerde een rood verkeerslicht, wat door de politie werd opgemerkt. Die probeerde de wagen te doen stoppen, maar dat lukte niet. Tijdens de achtervolging haalde de wagen een snelheid van 140 km/u en negeerde de bestuurder nog twee rode verkeerslichten.

Ter hoogte van het Verdiplein verloor de bestuurder van de vluchtende wagen de controle over het stuur. De vier inzittenden sprongen uit het voertuig en zetten het op een lopen.

De politie kon twee passagiers vatten. Het ging om twee vijftienjarigen die bekenden dat ze een zeventienjarige vriend hielpen bij de diefstal van een wagen in de Grondelstraat in Anderlecht. Het duo werd ter beschikking gesteld van het Brusselse parket, dat hen voor de jeugdrechter bracht

De politie van de Brusselse gemeente Vorst heeft dinsdag twee 14-jarigen opgepakt die een achtjarige jongen hadden bedreigd met een mes. De twee zijn ter beschikking gesteld van het jeugdparket. Het incident vond plaats in de loop van de namiddag.

Woordenwisseling

De drie jongens hadden om een onduidelijke reden een woordenwisseling gekregen op straat. Dat was voor de twee 14-jarigen aanleiding om een mes boven te halen en daarmee hun achtjarige tegenstrever te bedreigen. Het jonge slachtoffer werd meegenomen naar een park waar hij kon ontsnappen. De politie kon de twee messentrekkers oppakken maar die ontkenden alles. (belga)
En, wat wil je hier nu mee zeggen?

Twee voorbeeldjes om aan te duiden dat de criminaliteit in Belgie ondraaglijk wordt?

Dan zal je toch een klein beetje beter je best moeten doen....
Oud 25 augustus 2006, 11:51   #196
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik geef het op Feremans,ik betwist niet dat er aangiften zijn er veroordelingen,ik ga in ieder geval geen aangifte doen als ik niks heb voorgehad.
En voor de rest het ga u goed de met wind vanachter en ronde wielen kunt ge een heel eind geraken. ajuu!
Oud 25 augustus 2006, 12:07   #197
neutraalzwitserland
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht

Woordenwisseling

Als dit hét bewijs moet leveren dat de "onveiligheid in België" een basis in de realiteit heeft, dan heeft u natuurlijk 100% gelijk: er gebeuren zeker dagelijks ontoelaatbare dingen in ons land.

Maar als u hier een echte indicatie mee wil geven dat ons vergrote "onveiligheidsgevoel" terecht is, dan schiet u tekort. Ten eerste vind ik de bron al vrij vaag, is dit gekopieerd uit 1 krant van 1 bepaalde dag ofzo? Dit soort vaagheid geeft de mensen te weinig informatie en laat hen erbij fantaseren wat ze maar willen. Dit soort stemmingmakerij is dan niet rationeel en kan dus best niet gebruikt worden als uitgangspunt voor wat dan ook, laat staan politieke besluitvorming. Ten tweede moeten we realist zijn en onder ogen durven zien dat samenleven en criminaliteit onlosmaakbaar verbonden zijn met elkaar. Het is niet omdat er een auto werd gestolen en een mes werd getrokken dat er iets buitensporigs met onze samenleving aan de hand zou zijn, kan u een samenleving noemen die misdaad-vrij is?

Ik denk dus dat indien er diezelfde avond in Rotterdam, Hamburg, Manchester of Lille (Steden in West-Europa met van ongeveer dezelfde omvang als Brussel) er geen of beduidend minder criminele feiten zijn gepleegd, u niet echt een terechte reden tot paniek geeft.

Laat mij u al even voor zijn door te zeggen dat het niet is omdat het een sociologische wetmatigheid is dat samenleven en misdaad hand in hand gaan, we een laisser-faire houding daartegenover moeten aannemen. Preventie en bestraffing zijn een essentieel onderdeel van de rechtsstaat en kunnen steeds meer efficiënt en verfijnd worden.
Oud 25 augustus 2006, 12:25   #198
neutraalzwitserland
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Vb en vlott zijn een coalitie, zoals spa en spririt een coaltie zijn, en zoals cdv en nva eer één zijn, en zoals vld en vivant er één zijn, en zoals pvda en ael er één waren.
Is nog wel wat anders dan een cordon.
Trouwens neem aan dat op federaal gebied het niet zo gemakkelijk zal zijn om te regeren met het vb (niet om zijn migrantenstandpunt, maar om zijn belgie barst standpunt) maar op bvb gemeentelijk vlak, zie ik daar toch niet de minste problemen in (de beslissingsmacht is hier uiteindelijk zeer beperkt, komt er voornamelijk op neer om te beslissen welke overtredingen men oogluikend toelaat, en welke overtredingen men strafrechterlijk vervolgt).
Als we eerlijk zijn wordt een coalitie vaak opgericht uit puur opportunisme: een kleine partij die vreest niet de kiesdrempel te zullen halen + een grote partij die vreest niet groot genoeg te zijn om in de regering te geraken = coalitieparij... waaraan alle partijen van enige betekenis behalve Groen! zich aan bezondigen. Wederom een exploot van de Belgische particratie: liever 'iets regelen' achter de schermen met een andere partij, dan trouw te blijven aan eigen idealen en de macht af te moeten geven... de democratie en dus de kiezer worden er niet bepaald beter van denk ik.

Dit terwijl het cordon toch net wel vanuit ideologische overwegingen werd opgesteld, meen ik, toch zeker in 1991, want wanneer vandaag 25% vd vlamingen erdoor wordt uitgesloten worden hierdoor deze democratische idealen natuurlijk overschaduwd.

Conclusie: zowel het fenomeen 'coalitiepartij' als het fenomeen 'cordon sanitaire' vallen onder de noemer 'politieke afspraak', waar niets tegen in te brengen valt, wettelijk gezien dan toch. Wel getuigen beiden fenomenen van weinig respect voor de kiezer en de democratie, misschien het krijgt het cordon dan nog een beetje meer krediet omdat het tenminste in een pro-democratische geest is opgesteld.
Oud 25 augustus 2006, 12:41   #199
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Conclusie: zowel het fenomeen 'coalitiepartij' als het fenomeen 'cordon sanitaire' vallen onder de noemer 'politieke afspraak', waar niets tegen in te brengen valt, wettelijk gezien dan toch. Wel getuigen beiden fenomenen van weinig respect voor de kiezer en de democratie, misschien het krijgt het cordon dan nog een beetje meer krediet omdat het tenminste in een pro-democratische geest is opgesteld.
Grapjas.

Maar met de rest van je bericht ga ik wel akkoord.

Laatst gewijzigd door stab : 25 augustus 2006 om 12:43.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 00:16   #200
ilfalco
Minister-President

Standaard

Misschien kan onze neutrale zwitser eens een vb nemen aan zwitserland waar al meer dan 20 jaar een rechts-nationale partij( SVP van Blocher), met qua vreemdelingen standpunten. radicalere standpunten dan het VB ,
deelneemt aan de macht...

Daar nemen alle grote partijen trouwens proportioneel deel aan de macht.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be