Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2003, 00:45   #181
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

6x Frans, dommerikje.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2003, 00:45   #182
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus

Ik herhaal: hoezo, niet betalen?
Je snapt werkelijk niets. Enfin, niet zo moeilijk. je spreekt maar 6 talen. (5x frans en 1x nederlands) ??
Ondertussen beweert u wel dat ik niet betaal. Wat betaal ik dan niet aan wie?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 09:29   #183
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
En de Russen onder Stalin was naar 't schijnt ook erger dan de Fransen en de Walen.
Waar slaat dit nu weer op? Ik vrees dat hier weer het navelstaarderirge kalimero-complex van de Vlaamse Beweging boven water komt. Als je het mij vraagt -en ook als je dat niet doet- dan is het noodzakelijk dat de Vlaamse Beweging eindelijk eens dat remmende minderwaardigheidscomplex aflegt. Vaak doet men nu niets anders dan in een hoekje zitten mokken over die stoute Walen, en wat België ons allemaal wel niet aangedaan heeft (en nog aandoet), en dat de wereld ons niet begrijpt, en ach en wee... Ik ben nog maar weinig mensen tegengekomen die kunnen zeggen "Ik ben Vlaams(gezind)", zonder dat daar meteen (na een diepe zucht) een hele apologetische litanie op volgt. En als iemand dan eens durft om een beetje kritische opmerking te maken, of te twijfelen aan de nationale dogma's, ho maar, dan is de dader meteen een volksverrader. Een beetje positieve ingesteldheid kan geen kwaad!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 14:57   #184
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Waarom is dat "onnozel en belachelijk"?
Misschien omdat Vlamingen dromen dat Nederlands de plaats van het Engels in de wereld neemt. Ze zouden heel graag willen dat heel de wereld Nederlands spreekt. Zo ver kan hun belachelijke vlaams -nationalisme gaan.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 15:01   #185
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
belgica. Leer Latijn.
Hoef niet, ik spreek al 4 talen. Wat meer dan uw luie walen.
Ik ben Franstalig en ook viertalig. Uw stereotype op de Walen is totaal belachelijk. Maar in Vlaanderen spreek ik Frans, zolang uw debiele nationalisme bestaat.
Oud 23 september 2003, 15:21   #186
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin
Citaat:
Citaat:
belgica. Leer Latijn.
Ik ben Franstalig en ook viertalig. Uw stereotype op de Walen is totaal belachelijk. Maar in Vlaanderen spreek ik Frans, zolang uw debiele nationalisme bestaat.
Waar zijn de vrolijke dagen van de 'taalhoffelijkheid' gebleven?...

Enfin, U reageert -terecht- op de idiote uitlatingen van PdC, maar dendert gelijk door met een even groteske veralgemening ('debiel nationalisme') en knoopt er even idiote consequenties aan vast ('ik spreek enkel Frans'). Kijk, in Vlaanderen spreek ik Nederlands, in Wallonië Frans, in Brussel spreek ik aan in het Nederlands en antwoord ik eventueel in het Frans. Eenvoudig, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 23 september 2003, 15:34   #187
Kempen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom is dat "onnozel en belachelijk"?
Misschien omdat Vlamingen dromen dat Nederlands de plaats van het Engels in de wereld neemt. Ze zouden heel graag willen dat heel de wereld Nederlands spreekt. Zo ver kan hun belachelijke vlaams -nationalisme gaan.
Kijk eens aan hoe ver Benjamin wil gaan in zich belachelijk maken.
Wat een nonsens. Ik heb nog nooit een Vlaming gekend die wou dat het Nederlands de plaats innam van het Engels in de wereld. Jamais.

Of heeft Benjamin zich vergist en was hij over Frans bezig in plaats van Nederlands. Want de Fransen denken nog wel altijd dat zij de navel van de wereld zijn.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 15:35   #188
Benjamin
Burger

Standaard

Als je in Vlaanderen ben geconfronteerd met mensen die zomaar hebben beslist dat Frans geen taal was of een saaie taal was (het is geen fabel, het is de werkelijkheid), met Vlamingen die belachelijke commentaren komen enkel en alleen door het feit dat ik mijn moedertaal met vrienden spreek ("U bent in Vlaanderen, u moet Nederlands spreken!"enz........), wil je als Franstalig niet meer Nederlands spreken.
Oud 23 september 2003, 15:37   #189
Kempen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
belgica. Leer Latijn.
Ach, ach, zo meent hij een excuus gevonden te hebben. En spreek je in Duitsland ook Frans. Want die Duitsers en hun nationalisme toch he.
En die Nederlanders verdorie die houden als extreem nationalisten toch ook wel vast aan hun taal zeker.
En dan zwijg ik van de Engelsen. Die houden ook wel heel eng nationalistisch vast aan hun taal. Volhouden Benjamin, volhouden. Alleen Frans spreken. Geef de debielen in de wereld geen kans. Niet rusten voor al die debiele nationalisten Frans spreken.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 15:41   #190
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je in Vlaanderen ben geconfronteerd met mensen die zomaar hebben beslist dat Frans geen taal was of een saaie taal was (het is geen fabel, het is de werkelijkheid), met Vlamingen die belachelijke commentaren komen enkel en alleen door het feit dat ik mijn moedertaal met vrienden spreek ("U bent in Vlaanderen, u moet Nederlands spreken!"enz........), wil je als Franstalig niet meer Nederlands spreken.
Vindt u het dan zo abnormaal dat ik van iedereen graag heb dat indien zij in Vlaanderen zijn, zij dan Nederlands spreken of tenminste hun best doen om dit te spreken.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 15:48   #191
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik wil niet stoken, maar ik heb Franstaligen al net hetzelfde horen zeggen over het Nederlands: 'une lange bête', onder meer, en ook dat Vlamingen zelfs geen Nederlands spraken, maar één of ander 'patois' dat daar van ver ergens op leek; hoeveel Franstaligen blijven trouwens koppig spreken van 'flamand' i.p.v. 'néerlandais'? Maar moet ik daar dan consequenties aan verbinden? Nee toch, een zinnig mens weet toch beter?
Oud 23 september 2003, 15:53   #192
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Vindt u het dan zo abnormaal dat ik van iedereen graag heb dat indien zij in Vlaanderen zijn, zij dan Nederlands spreken of tenminste hun best doen om dit te spreken.
Om bijvoorbeeld iets in een winkel te kopen, ja tuurlijk. Maar als ik naar de kust met franstalige vrienden ga, tussen ons spreken we Frans, dat lijkt toch logisch. Of is dat misschien niet logisch voor u...........
Oud 23 september 2003, 17:14   #193
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om bijvoorbeeld iets in een winkel te kopen, ja tuurlijk. Maar als ik naar de kust met franstalige vrienden ga, tussen ons spreken we Frans, dat lijkt toch logisch. Of is dat misschien niet logisch voor u...........
Voor mij mag u onder vrienden of familie gerust uw moedertaal spreken, geen enkel probleem heb ik daar mee. Maar indien u iets gaat eten of iets gaat kopen in een winkel, spreek dan wel Nederlands.

Oud 23 september 2003, 17:44   #194
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ken je het spreekwoord 'wie wind zaait, zal storm oogsten'?

Het is natuurlijk belachelijk dat mensen moeilijk gaan doen over de taal die je onder elkaar spreekt, maar ergens kan ik het wel begrijpen. Het eentalig Franse België van vroeger heeft met zijn houding tegenover de Vlamingen en het Nederlands zoveel haat gezaaid, dat daar nu nog altijd de gevolgen van merkbaar zijn in de mentaliteit van de bevolking.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 17:58   #195
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Ken je het spreekwoord 'wie wind zaait, zal storm oogsten'?

Het is natuurlijk belachelijk dat mensen moeilijk gaan doen over de taal die je onder elkaar spreekt, maar ergens kan ik het wel begrijpen. Het eentalig Franse België van vroeger heeft met zijn houding tegenover de Vlamingen en het Nederlands zoveel haat gezaaid, dat daar nu nog altijd de gevolgen van merkbaar zijn in de mentaliteit van de bevolking.
Ze kunnen zo reageren, dat is hun recht. Maar dan moeten ze niet verbaasd zijn als we verder Frans spreken. Zij zullen niet beslissen welke taal ik moet spreken, dat ik weet.
Oud 23 september 2003, 18:01   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze kunnen zo reageren, dat is hun recht. Maar dan moeten ze niet verbaasd zijn als we verder Frans spreken. Zij zullen niet beslissen welke taal ik moet spreken, dat ik weet.
Ach, doe gerust maar verder. Brabbel maar verder in dat gedegeneerd Latijn wanneer u in Vlaanderen bent. Dat is immers gratis reclame voor de Vlaamsnationalisten en daarmee bevestigt u de al sterk verspreide vooroordelen over de Franstaligen. Hopelijk bent u dan ook niet verbaasd dat de negatieve houding tegenover Franstaligen blijft bestaan.

Doe normaal en spreek dus Nederlands met de inwoners wanneer u in Vlaanderen bent. Wat u onder elkaar spreekt, is uw zaak. Geen mens die zich daar aan stoort. Maar heb op z'n minst de beleefdheid de taal van de inwoners te spreken i.p.v. uzelf in uw ivoren toren van Franstalige hoogmoed op te sluiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 18:26   #197
Benjamin
Burger

Standaard

Stop definitief met uw vlaams-nationalisme en dan zal ik Nederlands spreken als ik naar Vlaanderen ga. Zo simpel is het.

P.S. : In Nederland spreek ik Nederlands.
Oud 23 september 2003, 18:43   #198
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Stop definitief met uw vlaams-nationalisme en dan zal ik Nederlands spreken als ik naar Vlaanderen ga. Zo simpel is het.

Dus omdat er Vlaams nationalisten zijn wilt u geen Nederlands spreken in Vlaanderen. Dit is een erg zwak argument. Maar hiermee wordt wel aangegeven dat u gewoon het Nederlands NIET in Vlaanderen WIL spreken.

Oud 23 september 2003, 18:56   #199
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgie bestaat nog zo'n paar eeuwen, tot Europa eindelijk een staat is. Leer er maar mee leven,...
Da's een goeie!!!

(Om aan de 150 karakters te geraken:NSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSV NSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSVNSV)
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 19:07   #200
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dus omdat er Vlaams nationalisten zijn wilt u geen Nederlands spreken in Vlaanderen. Dit is een erg zwak argument. Maar hiermee wordt wel aangegeven dat u gewoon het Nederlands NIET in Vlaanderen WIL spreken.
Maar hij eist wel dat niet franstaligen in Brussel, in de Voerstreek en in de faciliteitengemeenten, frans spreken.
Ze blijven bekrompen redeneren. Uit domheid? Uit jalouzie? Of uit beide?
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be