Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2006, 23:46   #181
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
je hebt nog zoiets als sectoriale CAO's en dergelijke natuurlijk.
Tuurlijk, maar de basis-wetgeving blijft; als jij in een variabel deeltijdregime zit, dan moet jouw baas je bijvoorbeeld 5 dagen van tevoren je uurrooster laten weten en moeten de mogelijke uurroosters in het arbeidsreglement beschreven staan (hetgeen jij tekent)
http://www.setca.org/img/nl/db/jerec...an2006_E21.pdf

Laatst gewijzigd door Sfax : 31 augustus 2006 om 23:51.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 23:48   #182
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
een beetje realiteitszin kan dan ook weer geen kwaad. als het aankomt op fast moving consumer goods, zijn de consumenten niet erg loyaal. als ze op zondag ergens zin in hebben, in winkel A is open, dan gaan ze dat halen, ook al gaan ze normaal in winkel B. je moet echt geen marketinggenie zijn om in te zien dat winkel B klanten gaat verliezen.
En je moet evenmin een marketinggenie te zijn om te weten dat je zelfs met FMCG aan klantenbinding kan doen. Als die klanten na die winkelbeurt op jouw vrije dag bij de concurrentie, terug keren naar jouw winkel, heb je zelfs an sich geen lost sales...
Oud 31 augustus 2006, 23:49   #183
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Niet alle winkels bieden fast moving consumer goods aan.

En als consumenten in die branche niet echt loyaal zijn, dan zal het enige verschil tussen A en B zijn, dat A op zondag meer winst maakt - gedurende de rest van de week zullen klanten opnieuw indifferent zijn tussen A en B, ze zijn immers niet loyaal aan A, ook al is die op zondag open.
een klant die op zondag iets in winkel A koopt, gaat dat op maandag niet meet in winkel B kopen. winkel A verliest dus klanten.

en het gaat in hoofdzaak om winkels die FMCG aanbieden, namelijk supermarkten. voor andere zaken, is er een andere oplossing. zij kunnen op zondag openen, op voorwaarde dat ze een andere dag in de week sluiten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 23:51   #184
Sokkie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Vreemd toch dan dat diezelfde wetgeving mij verbiedt om dergelijke uurroosters op te stellen... Misschien zullen we dan andere wetten gebruiken?
Ik kan er toch ook niet aan doen dat je niet weet hoe een (flexibel) arbeidsovereenkomst op te stellen. En ik ga je zeker niet vertellen hoe het wel moet, maar je kan je altijd eens gaan informeren bij je collega-werkgevers (vb. distributie, call-centers...)
Oud 31 augustus 2006, 23:51   #185
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Dat werknemers mensen zijn, geen robots waar je eventjes de batterijen in vervangt. Zulke zaken dienen bilateraal beslist te worden, als jullie niet willen dat er sociale onrust komt.
Dus, je bevestigt dat ook al zijn ze eigenaars, ze an sich niets te vertellen hebben. Waarom zijn ze dan in de eerste plaats nog eigenaars? Is het dan niet beter dat ze hun investering terugtrekken? Eens benieuwd wat de sociale (on)rust dan nog gaat zijn...

Werknemers zijn mensen, en die worden beschermd via een hele hoop wetten. Je hebt dus basically geen vertrouwen in recht en staat?
Oud 31 augustus 2006, 23:52   #186
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
een klant die op zondag iets in winkel A koopt, gaat dat op maandag niet meet in winkel B kopen.
Waarom?
Oud 31 augustus 2006, 23:52   #187
ingenious

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, maar de basis-wetgeving blijft; als jij in een variabel deeltijdregime zit, dan moet jouw baas je bijvoorbeeld 5 dagen van tevoren je uurrooster laten weten en moeten de mogelijke uurroosters in het arbeidsreglement beschreven staan (hetgeen jij tekent)
en waar heb ik dat tegen gesproken dan?

bij ons kan je tewerkgesteld worden tussen 6u 's morgens en 20.30 's avonds, op vrijdag tot 21.30 en bij inventaris tot 22u, met een minimum van 3u en een maximum van 8u. vanaf 4u heb je recht op een kwartier drinkpauze, bij 8u is er een onbetaald etensuur. binnen die grenzen kan men je doen opdraven wanneer het de chef past. uurroosters moeten in principe 3 weken op voorhand worden uitgehangen, maar dat is vaak niet het geval. in de vakantie is het meestal maar 1 week op voorhand. dit is volkomen wettelijk.

Citaat:

Laatst gewijzigd door ingenious : 31 augustus 2006 om 23:53.
Oud 31 augustus 2006, 23:53   #188
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie Bekijk bericht
Ik kan er toch ook niet aan doen dat je niet weet hoe een (flexibel) arbeidsovereenkomst op te stellen. En ik ga je zeker niet vertellen hoe het wel moet, maar je kan je altijd eens gaan informeren bij je collega-werkgevers (vb. distributie, call-centers...)
Ik kan er evenmin aan doen dat jij blijkbaar conclusies aan het trekken bent over zaken waar je geen barst van afweet... Probeer eerst eens een wat mensen tewerk te stellen, en kom dan nog eens vertellen over hoe simpel het allemaal wel niet is...
Oud 31 augustus 2006, 23:57   #189
ingenious

Standaard

Citaat:
Waarom?

nu kopen mensen hun eten voor zondag op zaterdag in winkel B. dat werkt perfect (er zijn nog geen mensen omgekomen door gesloten winkels op zondag). winkel A is voortaan echter op zondag open. de klant weet het niet goed op zaterdag en koopt niets in winkel B omdat hij op zondag in winkel A zijn eten kan kopen. hij stelt de beslissing dus even uit. op zondag koopt hij zijn eten in winkel A. dan gaat hij op maandag dus geen eten voor de dag ervoor (zondag) meer kopen hé. winkel B loopt een omzet van 15 euro mis dus van die ene klant.

Citaat:
Oud 31 augustus 2006, 23:58   #190
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
en waar heb ik dat tegen gesproken dan?

bij ons kan je tewerkgesteld worden tussen 6u 's morgens en 20.30 's avonds, op vrijdag tot 21.30 en bij inventaris tot 22u, met een minimum van 3u en een maximum van 8u. vanaf 4u heb je recht op een kwartier drinkpauze, bij 8u is er een onbetaald etensuur. binnen die grenzen kan men je doen opdraven wanneer het de chef past. uurroosters moeten in principe 3 weken op voorhand worden uitgehangen, maar dat is vaak niet het geval. in de vakantie is het meestal maar 1 week op voorhand. dit is volkomen wettelijk.
Inderdaad; d�*t is wettelijk. Waar zit hem dan het probleem? De flexibiliteit die jij niet vertoont of liever niet wil vertonen?
Wat let je om dat aan je baas aan te geven? Zelfs als dat niet lukt en er op die manier geen plaats meer is voor jou binnen het bedrijf, is dat nog steeds geen reden om je op staande voet te ontslaan. Op dat vlak ben je volledig ingedekt door de arbeidswetgeving, en is het voor de werkgever een kostelijke zaak om je af te danken.
Oud 31 augustus 2006, 23:58   #191
ingenious

Standaard

Citaat:
Dus, je bevestigt dat ook al zijn ze eigenaars, ze an sich niets te vertellen hebben. Waarom zijn ze dan in de eerste plaats nog eigenaars? Is het dan niet beter dat ze hun investering terugtrekken? Eens benieuwd wat de sociale (on)rust dan nog gaat zijn...

Werknemers zijn mensen, en die worden beschermd via een hele hoop wetten. Je hebt dus basically geen vertrouwen in recht en staat?
een werkgever heeft massa's te beslissen over zijn eigen winkel. nu ook niet zielig doen hé. er is enkel een wettelijk kader dat een minimum aan gegarandeerde vrije tijd voorziet.

Citaat:
Oud 31 augustus 2006, 23:59   #192
Sokkie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik kan er evenmin aan doen dat jij blijkbaar conclusies aan het trekken bent over zaken waar je geen barst van afweet... Probeer eerst eens een wat mensen tewerk te stellen, en kom dan nog eens vertellen over hoe simpel het allemaal wel niet is...
eeuhm ik kan er toch niet aan doen dat je een simpele ziel bent en zelf niet meer weet wat je hier allemaal neerpost. Eerst zeg je dat iets wettelijk niet kan en een paar posts later geef je zelf de oplossing aan( of besef je het zelf niet)...

ps: je moet ook eens vragen in de rijscholen hoe ze het daar doen (daar hebben ze zelfs minimumprestaties van 2uur)

Laatst gewijzigd door Sokkie : 1 september 2006 om 00:00.
Sokkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 00:00   #193
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het verbaast me altijd als patroons Nieuwjaarstoespraken houden, ze altijd beginnen met : "beste medewerkers ...bla bla bla".
Tot ze ingrijpende veranderingen aan het bedrijf wensen te doen..........wel dan verwacht ik ook dat ze hun personeel als medewerkers behandelen, en hen betrekken in die plannen, en hen niet als "eeuwige jaknikkers" die zich maar blindelings moeten neerleggen met elk mogelijke situatieverandering.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 00:00   #194
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

nu kopen mensen hun eten voor zondag op zaterdag in winkel B. dat werkt perfect (er zijn nog geen mensen omgekomen door gesloten winkels op zondag). winkel A is voortaan echter op zondag open. de klant weet het niet goed op zaterdag en koopt niets in winkel B omdat hij op zondag in winkel A zijn eten kan kopen. hij stelt de beslissing dus even uit. op zondag koopt hij zijn eten in winkel A. dan gaat hij op maandag dus geen eten voor de dag ervoor (zondag) meer kopen hé. winkel B loopt een omzet van 15 euro mis dus van die ene klant.
Het lijkt me behoorlijk logisch dat je geen eten koopt voor de dag ervoor. Op maandag moet hij terug voor die maandag, of de dagen erop gaan winkelen; daar is er geen reden dat hij niet opnieuw voor B zou kiezen.
Oud 1 september 2006, 00:02   #195
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
een werkgever heeft massa's te beslissen over zijn eigen winkel. nu ook niet zielig doen hé. er is enkel een wettelijk kader dat een minimum aan gegarandeerde vrije tijd voorziet.
Ik zeg niets over de huidige manier van werken; ik heb het over het beeld dat de persoon uit de originele post schetste, en waarin gesteld werd dat je als eigenaar niet alles mocht beslissen.
Oud 1 september 2006, 00:04   #196
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie Bekijk bericht
eeuhm ik kan er toch niet aan doen dat je een simpele ziel bent en zelf niet meer weet wat je hier allemaal neerpost. Eerst zeg je dat iets wettelijk niet kan en een paar posts later geef je zelf de oplossing aan( of besef je het zelf niet)...

ps: je moet ook eens vragen in de rijscholen hoe ze het daar doen (daar hebben ze zelfs minimumprestaties van 2uur)
Spijtig genoeg voor jou besef ik heel goed wat ik post en wat ik niet post. Als jij je geroepen voelt om naast de kwestie verder te zeveren, dan moet je dat echter vooral doen... Mijn opmerking over het niet wettelijk zijn van de situatie die geschetst werd, blijft...
Oud 1 september 2006, 00:05   #197
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het verbaast me altijd als patroons Nieuwjaarstoespraken houden, ze altijd beginnen met : "beste medewerkers ...bla bla bla".
Tot ze ingrijpende veranderingen aan het bedrijf wensen te doen..........wel dan verwacht ik ook dat ze hun personeel als medewerkers behandelen, en hen betrekken in die plannen, en hen niet als "eeuwige jaknikkers" die zich maar blindelings moeten neerleggen met elk mogelijke situatieverandering.
Het staat je vrij zelf mede-eigenaar te worden door aandelen te kopen, nietwaar?
Of laat jij anderen ook mee beslissen over zaken die jouw eigendommen aangaan?
Oud 1 september 2006, 00:06   #198
ingenious

Standaard

Citaat:
Inderdaad; d�*t is wettelijk. Waar zit hem dan het probleem? De flexibiliteit die jij niet vertoont of liever niet wil vertonen?
Wat let je om dat aan je baas aan te geven? Zelfs als dat niet lukt en er op die manier geen plaats meer is voor jou binnen het bedrijf, is dat nog steeds geen reden om je op staande voet te ontslaan. Op dat vlak ben je volledig ingedekt door de arbeidswetgeving, en is het voor de werkgever een kostelijke zaak om je af te danken.
lees dan eens wat hier al staat hé seg.

ik moet ook mijn leven naast mijn werken, net als al mijn collega's, en dat leven buiten werk speelt zich niet enkel af tussen 23u en 6u 's morgens. als ik echter graag op woensdagnamiddag bij mijn kinderen ben, of als ik als werkstudent graag woensdag vrij heb omdat ik dan les heb, of als ik nog een 2de job heb omdat ik niet rondkom met mijn parttime job en ik dus maandag en dinsda vrij moet hebben voor mijn andere job... dan ben ik afhankelijk van de goodwill van mijn chef om mij die dagen vrij te geven. indien ik meer uren wil, of overuren, omdat ik een huis af te betalen heb, of als mijn tijdelijk contract afloopt en ik een nieuw contract wil, dan moet ik goed staan bij mijn chef. als ik weiger op zondag te werken, als ik staak, als ik weiger flexibel te zijn, dan sta ik niet goed bij mijn chef en kan ik het vergeten. en zo heeft elke werknemer bij GB of delhaize wel een verhaal. dat is de realiteit van de distributie, mijn beste. mogelijk ontslag is zelfs niet de grote dreiging. er is geen vrijheid.

Citaat:
Oud 1 september 2006, 00:08   #199
ingenious

Standaard

Citaat:
Het lijkt me behoorlijk logisch dat je geen eten koopt voor de dag ervoor. Op maandag moet hij terug voor die maandag, of de dagen erop gaan winkelen; daar is er geen reden dat hij niet opnieuw voor B zou kiezen.
maar voor zondag gaat hij elders en verliest handelaar B een groot deel omzet. iets wat je ontkende hierboven. handelaar B is dus wel degelijk verplicht om ook op zondag open te doen, wil hij geen omzet verliezen.

Citaat:
Oud 1 september 2006, 00:08   #200
ingenious

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg voor jou besef ik heel goed wat ik post en wat ik niet post. Als jij je geroepen voelt om naast de kwestie verder te zeveren, dan moet je dat echter vooral doen... Mijn opmerking over het niet wettelijk zijn van de situatie die geschetst werd, blijft...
waar dan? welke situatie zou dan onwettig zijn?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be