Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2004, 10:07   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd denk ik dat er een vergissing in het spel is, daar er tot op heden geen televisiezender is die in het Esperanto uitzendt.

Voor alwie een blik wil werpen op een aantal radio-uitzendingen in het Esperanto kan hier terecht:

http://radioarkivo.org/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2004, 12:48   #182
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

http://www.radio-esperanto.com

daar draai(d)en ze muziek in Esperanto, alleen schijnt er nu het een en ander mis te zijn met die site? Ik krijg de muziek niet meer door... maar vroeger kon je er wel uiteenlopende artiesten en genres horen.
Oud 15 mei 2004, 14:35   #183
Johano
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Johano
Standaard

saluton,

allereerst wil ik de mensen feliciteren met dit forum. Ik heb ook één van hetzelfde soort. Van PHPBB!! Geweldig natuurlijk!! (http://leerlingenraad.mine.nu) Ook al iets of wat van politiek

Om op jullie onderwerp te komen, ik zelf ben een Esperantist, en vind het een prachtige taal. Ze is gewoon geweldig. Niet alleen dat, maar ze is als levende taal erkend door een academie in Hongarije. (of een ander oostblok land). Er zijn ongeveer evenveel esperantisten als mensen die hebreeuws spreken. En ik d8 dat Hebreeuws nog steeds een levende taal is. Verder vindt je nog citaten van beroemde mensen zoals Umberto Eco, Albert Einstein, Jules Verne en een heel artikel over esperanto door John Ronald Ruell Tolkien op http://users.pandora.be/esperanto/fleja/

Mocht je het niet vinden, dan wil ik het altijd eens e-mailen naar je, indien je intresse hebt in het lezen ervan.

Amike,

Johano
Oud 15 mei 2004, 14:58   #184
Johano
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Johano
Standaard

dat wordt elke keer herhaald, het is niet de bedoeling van het esperanto de andere talen te veranderen. INTEGENDEEL.
Maar als je er op let, staan vele reclames in het engels... Zal daarom het Nederlands verdwijnen. NIET NOODZAKELIJK!

Als je nu eens alle internationale dingen (zoals congressen, bijeenkomsten, ...) in het esperanto doet, hoeft niemand zich minderwaardig te voelen omdat je een taal minder goed kan, en zo kan iedereen elkaar verstaan...

amike,

Johano
Oud 15 mei 2004, 19:21   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johano
Niet alleen dat, maar ze is als levende taal erkend door een academie in Hongarije. (of een ander oostblok land).
In het laatste nummer van Heroldo of Litova Stelo (ik weet het niet meer precies) stond er dat Esperanto voortaan erkend is als een volwaardige taal voor allerlei staatsexamens.
Oud 17 mei 2004, 08:30   #186
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Esperanto is toch ook als taal erkend door Unesco geloof ik? En ik meen me te herinneren dat Koffi Annan op een vorig wereldcongres had gesproken, kan dat?
Oud 28 mei 2004, 23:08   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Esperanto is toch ook als taal erkend door Unesco geloof ik? En ik meen me te herinneren dat Koffi Annan op een vorig wereldcongres had gesproken, kan dat?
Bij mijn weten heeft de VN eens een algemene resolutie uitgevaardigd waarin het belang van het Esperanto werd onderstreept. Toen er echter aan praktische uitwerking werd gedacht, stelde de VS haar veto. Bij alle internationele Esperantocongressen is er een afvaardiging van de VN.
Oud 1 juni 2004, 13:30   #188
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met het systeem van woordvorming in Esperanto kan je leuke dingetjes doen. Hier een voorbeeldje:

http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=16521
Oud 23 juni 2004, 15:02   #189
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De draad "Smeekbede van Jan Hyoens" zijnde gesloten door de moderatoren op het ogenblik dat we de diskussie lieten ontaarden
in een vaststelling dat zowel "Links" als "Rechts" (Dekstro kaj Maldekstro)
eigenlijk voor deze taal te vinden zijn. Jan stelde hierbij de vraag of het ooit de bedoeling van de Esperantobeweging is de taal" boven" de natuurlijke talen te stellen.

Ik kan slechts antwoorden door wat er in mijn kursus en de literatuur die ik tot dusver verorberde staat. L.L. Zamenhof publiceerde onder een pseudoniem Dr Esperanto de taal die hij uitwerkte doordat :
1° Hij in de poolse Byalistok toen een veeltalige stad leefde (nog erger
dan Brussel) men sprak er nl. Pools, Russisch, Jiddish en Duits
2° Hij na het grammatikaal moeilijke latijn in de middelbare school
het grammatikaal gemakkelijker Engels voorgeschoteld kreeg.
3° Hij (als 15 jarige !) meende dat een neutrale taal als hulp de verstandhouding tussen verschillend-taligen kan bevorderen.

We kunnen vanzelfsprekend niet in de geest van ieder mens binnendringen : iemand zal misschien als ideaal een centralistisch geleide wereld zien waarin het Esperanto als een soort nieuwspraak (Orwell)
alle bestaande talen wenst te verdringen. Het is echter buiten elke twijfel
dat dit niet de bedoeling was van de auteur van deze taal, noch van de overgrote meerderheid van Esperantisten.

Het is eerder het imperialisme van de grote natuurlijke talen dat de
babylonische spraakverwarring in de wereld doet voortduren.
Ik was speciaal getroffen in mijn tocht door de letteren door het getuigenis van een japans medicus die zijn mening ventileerde dat de
Japanse medische studenten veel baat hebben bij de studie van het Esperanto omdat die de obligate studie van het chinees voor hen overbodig zou kunnen maken. Stel je voor : om een goed dokter te worden in Japan moet men behalve Latijn en engels ook nog eens Chinees studeren.... & dat gaat zo maar door - het invoeren van Esperanto op academisch niveau kan letterlijk levens redden !
Oud 28 juni 2004, 00:54   #190
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Wat wil het geval ? Verleden week of zo had ik het idee om in samenwerking met.. op te zoeken...
een boekje samen te stellen waarbij de voornammste
verkeerstekens die taalkundig worden weergegeven zoals spoorvorming
in het esperanto te vertalen en de diverse EU instanties aan te schrijven om een aktie te voeren om dergelijke signalisatie behalve in de landstaal
ook overal in het esperanto aan te geven.... bij middel van een boekje zou iedereen die vermeldingen kunnen verstaan vermits er voor elke natuurlijke taal slechts 1 vertaling zou gemaakt worden.

Dus een boekje lets / Esperanto,
Estisch /Esperanto
Duits enz....

elke chauffeur zou met dit lijstje europawijd alle verkeersborden kunnen lezen alsof ze overal in zijn eigen taal aangegeven staan.

Komt er toch ene Robert Voorhamme de tweetalige signalisatie afkraken zeker ???
Protesteert er iemand soms mee ?
Oud 28 juni 2004, 12:23   #191
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik protesteer mee. Het idee van Esperanto signalisatie is zeker te overwegen waard. Ik denk dat je daarvoor best een campagne onder de bevolking begint: hen overtuigen van de voordelen (gemakkelijk leesbaar, overal bruikbaar, snel opzoekbaar, ...) en hen aandringen het te steunen met een handtekeningencampagne of zoiets. En dit idee voorstellen bij internationale bedrijven en dergelijke.
Oud 28 juni 2004, 20:29   #192
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

In de marge van onze persoonlijke kennismlaking op 10 juli kunnen we
een aktieagenda bespreken ...
op 16 juli ga ik voor een paar daagjes naar Hamburg en we kunnen
iets plannen voor daarna .... daar gaat héél véél werk inkruipen denk ik.
Dus andere Esperantisten op dit Forum denk er eens over..
Oud 4 augustus 2004, 15:51   #193
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Om op het voorgaande nog eens terug te komen. Het is inderdaad zo dat
de "Movado" (Esperantobeweging) de laatste decade eerder stagneert - men heeft volgens mij eerder de klemtoon gelegd op de noodzaak om zoveel mogelijk mensen het Esperanto als 2de of bijkomende taal te doen leren.
Om hiernieuwd elan te vinden en vooruitgang te boeken moet deze taal
publiek meer zichtbaar worden oa. op aanduidingen /toeristische informaties e.d.

Naar aanleiding van de antwerpse ringwerken kwam zowel Mr. Voorhamme als
mr.De winter op TV verklaren dat ééntalig nederlandse waarschuwingen
maar voldoende moeten zijn. Toen ik een paar weken nadien de Kennedytunnel naderde zag ik een lichtjestekst in het...spaans (1 alternernerend in andere talen)..; Als de chauffeur die deze plaats voorbijrijdt toevallig een hem onbekende taal voorgeschoteld krijgt
weet hij niet wat er gaande is...

Ben nu in het stadium van adressenverzameling van aan te schrijven organisaties/ mensen
evenals
opmaken van lijstjes van te vertalen termen (ingang/uitgang/garage/ industriepark enz....)
Oud 5 augustus 2004, 20:02   #194
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weet me gerust te zeggen als je hulp nodig hebt, al zal dat de komende weken maar minimaal zijn.
Oud 6 augustus 2004, 16:53   #195
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als ik het goed begrijp, is deze Debatclub opgericht om discussies op een serieuze manier te voeren.

Bij deze maak ik dan van de gelegenheid eens gebruik om te polsen naar wat mensen zoal vinden van de internationale kunsttaal Esperanto. Wat weten jullie ervan, is het een goed initiatief of niet, en waarom?
Ik ken helemaal niets af van Esperanto, maar naar verluidt is het een taal die makkelijk, of toch alleszins een stuk makkelijker, aan te leren valt dan de conventionele talen. Persoonlijk ben ik er voorstander van dat Esperanto in de scholen zou worden aangeleerd, en dat liefst in (om te beginnen) alle lidstaten van de EU. In dat geval zou het niet meer nodig zijn dat er in onze scholen 3 (of meer) andere talen buiten het Nederlands worden onderwezen. Dat zou een flinke besparing betekenen in de onderwijsuitgaven, wat leuk meegenomen zou zijn vermits onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 6 augustus 2004 om 16:54.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2004, 21:05   #196
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah, het kostenplaatje. De politieke en ethische kant is al uitvoerig aan bod gekomen hier, maar dit is een punt dat inderdaad nog niet schijnt aangehaald te zijn.
Breidt het eens uit: weet u wat dat gaat schelen in vertaalkosten daar bij de europese instellingen?
Oud 15 augustus 2004, 15:34   #197
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Het grootste bezwaar tegen het Esperanto schijnt het psychologische te zijn (weereen taal bijleren !) Een andere hindernis is de "onzichtbaarheid". Om dit op te lossen begin ik een aktie om de
talige verkeersborden in de EU allemaal 2-talig te maken : plaatselijke
taal + Esperanto en ervoor zorg te dragen dat mensen die beroepshalve op de baan zijn een boekje hebben met deze Esperanto-termen en hun moedertaal.
Een van de gebreken in de promotie van Esperanto is immers het "opsluiten" van de Esperantisten in hun clubjes en de vereiste die taal te "leren" om bij de club te horen. Eenvoudige aanduidingen vereisen toch geenssins de grondige kennis van een taal & zo wordt het Esperanto meer zichtbaar en zal de neiging om de taal te leren vergroten.
Wie weet : van zodra er voor ieder verstaanbare borden verschijnen, zal de privémarkt er misschien ook oog voor krijgen ?
Wie begrijpt er niet wat "restovendo" betekent ?
Oud 15 augustus 2004, 20:11   #198
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zullen er zijn die dat niet verstaan. Maar dat geeft niets, omwille van de relatieve eenvoudigheid van de taal is een dun zakwoordenboekje perfect bruikbaar. Een goed initiatief, heb ik al eens gezegd.
Koppel dit aan een intensievere propagandacampagne vanwege de beweging en we kunnen ergens geraken. Het is volgens mij vooral de passiviteit en gebrek aan durf dat het Esperanto parten speelt. Folderkes zullen het niet meer doen. Concrete voorstellen daarentegen zoals dit zouden wel de nodigge aandacht kunnen krijgen.
Oud 18 augustus 2004, 14:27   #199
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Nu vrijdag ga ik een weekje zeilen op friese meren, mijn Gvidlibro2004
ligt klaar om een tekstje naar de UEA te sturen & idem dito naar de
Febetra en BIB. Ik heb eveneens enkele termen van verkeersborden
van het Nederlands naar het esperanto vertaald (maar er zijn er nog enkele die ik mis, vermits er in diverse landen diverse teksten voorkomen. Daarom moet ik de tekst die ik al heb nog eens herwerken
en ook medewerking van de diverse landenassociaties in de EU landen
vragen om hun nationale verkeersteksten te vertalen zodat we aan een komplete lijst geraken.
(Lekande Barn/ Spelende Kinderen / Ludata Infanoj) schiet me juist nog te binnen !
--

Dit politiek forum zou kunnen helpen door de diverse politieke partijen aan te schrijven.
Oud 19 augustus 2004, 18:34   #200
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Dit politiek forum zou kunnen helpen door de diverse politieke partijen aan te schrijven.
heel veel succes... de politiek is doorgaans heel conservatief op dat vlak.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be