Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2007, 22:33   #181
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

[quote=Judokus;2624133]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Labyrinth, de kerk verandert hier weldegelijk haar theologische inzichten en dan beweer jij het tegenovergestelde.
Dat is geen verandering dat is een rechtzetting, een heel logisch eerherstel voor hen die onheus en onrechtvaardig behandeld werden.
Straks gaat u nog beweren dat de kerk gul is in haar oordeel.
Verandering, spirituele evolutie is nog iets anders.
Wat de kerk nu deed is amper ontwaken uit de middeleeuwen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 april 2007 om 22:34.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 06:16   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen verandering dat is een rechtzetting, een heel logisch eerherstel voor hen die onheus en onrechtvaardig behandeld werden.
Straks gaat u nog beweren dat de kerk gul is in haar oordeel.
Verandering, spirituele evolutie is nog iets anders.
Wat de kerk nu deed is amper ontwaken uit de middeleeuwen.
U begrijpt duidelijk niet waarover het eigenlijk gaat bij de rechtvaardiging en al evenmin wat de benadering was die achter de opvatting van de limbus infantium steekt. Dit laatste houdt immers op geen enkele manier een "onheuse of onrechtvaardige behandeling" in namens God, maar is een "staat" in het hiernamaals die nog niet overeenkomstig is aan Jezus' heil. Doordat zij niet "herboren zijn uit water en geest", zoals Jezus zelf aankondigd heeft, is hen dat niet te beurt gevallen. Zij delen wel in de rust en het heil van de Oudtestamentische rechtvaardigen, en juist van daaruit zal Jezus hen ook het Nieuwtestamentisch heil schenken op de Jongste Dag.

Er is dus geenszins enige onrechtvaardigheid, slechts een bepaalde heilsorde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 09:08   #183
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U begrijpt duidelijk niet waarover het eigenlijk gaat bij de rechtvaardiging en al evenmin wat de benadering was die achter de opvatting van de limbus infantium steekt. Dit laatste houdt immers op geen enkele manier een "onheuse of onrechtvaardige behandeling" in namens God, maar is een "staat" in het hiernamaals die nog niet overeenkomstig is aan Jezus' heil. Doordat zij niet "herboren zijn uit water en geest", zoals Jezus zelf aankondigd heeft, is hen dat niet te beurt gevallen. Zij delen wel in de rust en het heil van de Oudtestamentische rechtvaardigen, en juist van daaruit zal Jezus hen ook het Nieuwtestamentisch heil schenken op de Jongste Dag.

Er is dus geenszins enige onrechtvaardigheid, slechts een bepaalde heilsorde.
Een heilsorde ? Ook in de hemel zijn alle kinderen dus niet gelijk, er zijn er die mogen voorgaan omdat ze gedoopt zijn ( gered door Jezus, water en geest ) en andere die in een staat van tweederangszielen vertoeven omdat ze die kans niet hebben gehad door omstandigheden.
Als ze maar ingeschreven staan als Christenen hé ?
Wilt u nu eerlijk mijn mening Jan ? De RKK had beter hierover gezwegen, het is zo vanzelfsprekend dat alle kinderen recht hebben op dezelfde behandeling, dat ze dat oud voorkeursrecht beter voor eeuwig in de doofpot hadden gestoken. Liever niet in het nieuws komen dan op deze manier.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 16:26   #184
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een heilsorde ? Ook in de hemel zijn alle kinderen dus niet gelijk, er zijn er die mogen voorgaan omdat ze gedoopt zijn ( gered door Jezus, water en geest ) en andere die in een staat van tweederangszielen vertoeven omdat ze die kans niet hebben gehad door omstandigheden.
Wilt u nu eerlijk mijn mening Jan ? De RKK had beter hierover gezwegen, het is zo vanzelfsprekend dat alle kinderen recht hebben op dezelfde behandeling, dat ze dat oud voorkeursrecht beter voor eeuwig in de doofpot hadden gestoken. Liever niet in het nieuws komen dan op deze manier.
Dit stond er in een lezerbrief in het Belang van Limburg, vandaag 24 april 2007.

Auteur: R. C, Hasselt.
Een paus die in zijn eentje de regels van zijn geloof eens gaat aanpassen. Of hoe godsdiensten ,eigenaardig genoeg ,van filosofie kunnen veranderen zonder at "god almachtig" op aarde of ergens anders verschenen is!!! Of heb ik te lang geslapen en heb ik ergens iets gemist??? Moet er nóg zand zijn!!!!!

Wat kan men daar nu in godsdnaam op zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 16:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 17:58   #185
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dit stond er in een lezerbrief in het Belang van Limburg, vandaag 24 april 2007.

Auteur: R. C, Hasselt.
Een paus die in zijn eentje de regels van zijn geloof eens gaat aanpassen. Of hoe godsdiensten ,eigenaardig genoeg ,van filosofie kunnen veranderen zonder at "god almachtig" op aarde of ergens anders verschenen is!!! Of heb ik te lang geslapen en heb ik ergens iets gemist??? Moet er nóg zand zijn!!!!!

Wat kan men daar nu in godsdnaam op zeggen.
Dat die man/vrouw verkeerd geïnformeerd is. De paus past hier de regels van zijn geloof niet in zijn eentje aan.

Ik dacht dat in deze discussie al meerdere keren werd gezegd dat wat er in de meeste media verscheen een onjuiste (of toch in ieder geval misleidende) weergave van de feiten is.
Oud 24 april 2007, 18:11   #186
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan ik begrijpen. Normen en waarden evolueren inderdaad met de tijd.
Hoe lang moet het nog duren vooraleer de vrouw gelijke rechten krijgt in de RKK ? Onze tijdsgeest streeft ernaar om vrouwen evenveel kansen te geven in alles en overal. Waarom maakt de RKK hierop een uitzondering ?
Ik weet niet of de RKK daarop een uitzondering maakt, beste Labyrinth.

Of misschien juist wel; misschien is de RKK juist wel een uitzondering in goede zin.

Want zoals het discours rond de verhouding tussen man en vrouw heden ten dage vaak wordt gevoerd, gaat men er blijkbaar voetstoots van uit dat mannen en vrouwen dezelfde capaciteiten hebben, en dat ze dus gelijk zijn.

Quod non. Mannen hebben bepaalde capaciteiten die vrouwen niet hebben, en omgekeerd hebben vrouwen bepaalde vaardigheden die mannen ontberen. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Juist dat is de grootste leugen die mensen van deze tijd zichzelf trachten wijs te maken. De hedendaagse tijdsgeest is m.a.w. (op dit punt) gewoon leugenachtig. En velen trappen er met open ogen in.

Als mannen en vrouwen niet gelijk zijn, wat zijn ze dan wél? Ze zijn gelijkwaardig. En da's een wereld van verschil: ze zijn niet gelijk, doch ze zijn wel beiden evenveel waard.

Als we gewoon de wording van de soort Homo Sapiens bekijken, dan kan elke antropoloog je zeggen dat mannen in principe jagers zijn, en vrouwen verzamelaarsters. Mannen denken serieel: ze lossen probleem na probleem op, houden zich dus zelden met twee dingen tegelijkertijd bezig, en kunnen daardoor gefixeerder werken dan vrouwen. De prijs die ze daarvoor betalen is een nauwer gezichtsveld, vergeleken bij de vrouwen.

Vrouwen denken parallel: ze lossen verschillende problemen tegelijkertijd op, maar betalen daarvoor op hun beurt ook een prijs: ze gaan minder diep in op een probleem dan mannen.

Uiteraard zal elke serieuze antropoloog je ook vertellen dat dit geldt voor de gemiddelde man en de gemiddelde vrouw. Er zijn uitzonderingen: er zijn vrouwen die heel veel mannelijke trekjes vertonen, en er zijn mannen die eerder van het "verzamelende" van van het "jagende" type zijn.

Als vrouwenemancipatie inhoudt dat uitzonderlijke vrouwen best evenveel kansen moeten krijgen als mannen om een carrière uit te bouwen, dan ben ik 100% vóór vrouwenemancipatie. Alleen...

... lijkt het erop dat wij vrouwenemancipatie tegenwoordig interpreteren als waren alle vrouwen uitzonderlijk, en als zouden zij allemaal hun huishouden moeten verlaten om een carrière uit te bouwen, spijts dat zij - ik bedoel dus de "gemiddelde vrouw" - door hun wordingsgeschiedenis a.h.w. voorbestemd zijn om de spil te zijn waarrond het gezinsleven en het huishouden draait.

Je neemt het me misschien kwalijk dat ik hier een pleidooi hou voor "vrouwen aan de haard". Dat is geenszins mijn bedoeling, want ik betoogde reeds dat uitzonderlijke vrouwen zich aan deze slogan - want dat is het - zeker niet hoeven te storen.

Maar wat de overgrote meerderheid van de (minder uitzonderlijke) vrouwen betreft, kan je niet om de realiteit heen dat zij na hun werkuren toch nog vaak blijven opdraaien voor het huishouden, de was, de plas, kinderopvang enz... terwijl de meeste mannen er nog steeds in slagen onder deze taken uit te glippen - gewoon omdat de wordingsgeschiedenis van de man hem niet op die taken heeft voorbereid ("uitzonderlijke mannen" uitgezonderd natuurlijk).

Vrouwen hebben het vandaag, spijts alle emancipatie, zeker niet minder zwaar dan hun moeders of grootmoeders van 50 jaar geleden, die zich enkel en alleen met hun haardstede moesten bezighouden. Precies dat is de leugen van deze tijdsgeest.

En precies op dat punt vormt o.a. de RKK een gelukkige uitzondering: de juiste man en de juiste vrouw op de juiste plaats. Wat is er in 's hemelsnaam mis met dit principe? Wordt dit principe enkel verworpen omdat het ouderwets klinkt?

Zo ja, dan ben ik liever ouderwets... ook al voel ik me relatief jong van geest.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 18:14   #187
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Dat die man/vrouw verkeerd geïnformeerd is. De paus past hier de regels van zijn geloof niet in zijn eentje aan.

Ik dacht dat in deze discussie al meerdere keren werd gezegd dat wat er in de meeste media verscheen een onjuiste (of toch in ieder geval misleidende) weergave van de feiten is.
Er worden toch vaak (psychologische) fouten (blunders?) gemaakt door de mensen die in de kerk verantwoordelijk zijn voor de katholieke doctrine of de geloofsleer. Waarom nu dat voorgeborchte afschaffen? Waarom de persoon van Sint Nikolaas in vraag stellen. Dat leidt uiteindelijk toch nog meer twijfel én vaak tot wrevel bij de trouwe gelovigen.

Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 18:14.
Oud 24 april 2007, 18:23   #188
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er worden toch vaak (psychologische) fouten (blunders?) gemaakt door de mensen die in de kerk verantwoordelijk zijn voor de katholieke doctrine of de geloofsleer. Waarom nu dat voorgeborchte afschaffen? Waarom de persoon van Sint Nikolaas in vraag stellen. Dat leidt uiteindelijk toch nog meer twijfel én vaak tot wrevel bij de trouwe gelovigen.
Wel, dan is het de zaak om de gelovigen bij te brengen dat twijfel inherent is aan geloof.

Zonder twijfel verwordt geloof tot zekerheid, vanzelfsprekendheid, ja zelfs tot... goedgelovigheid.

Precies (goed)gelovigen voor wie alles vanzelfsprekend is, zijn veel vatbaarder voor malafide manipulaties dan gelovigen die zichzelf steeds opnieuw durven bevragen. De geschiedenis bewijst telkenmale opnieuw hoe het de gewoontegelovigen zijn die zich voor foute karretjes laten spannen, waar kritische gelovigen juist regelrecht in het verweer gaan tegen al wie van andermans goedgelovigheid schoon garen wil spinnen.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 18:26   #189
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Wel, dan is het de zaak om de gelovigen bij te brengen dat twijfel inherent is aan geloof.

Zonder twijfel verwordt geloof tot zekerheid, vanzelfsprekendheid, ja zelfs tot... goedgelovigheid.

Precies (goed)gelovigen voor wie alles vanzelfsprekend is, zijn veel vatbaarder voor malafide manipulaties dan gelovigen die zichzelf steeds opnieuw durven bevragen. De geschiedenis bewijst telkenmale opnieuw hoe het de gewoontegelovigen zijn die zich voor foute karretjes laten spannen, waar kritische gelovigen juist regelrecht in het verweer gaan tegen al wie van andermans goedgelovigheid schoon garen wil spinnen.
Deze uitleg is toch vrij zwak. Het begrip voorgeborchte was algemeen aanvaard door de gelovigen. Zulke veranderingen zijn zinloos en nefast.
Oud 24 april 2007, 18:27   #190
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht

Deze uitleg is toch vrij zwak. Het begrip voorgeborchte was algemeen aanvaard door de gelovigen. Zulke veranderingen zijn zinloos en nefast voor uw godsdienst.
Oud 24 april 2007, 19:25   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U schijnt het nog steeds niet te begrijpen. Egalitarisme is er niet in de hemelse volheid, maar beperktheid ook niet. Blijkbaar is de volheid naar ieders eigenheid niet door u te begrijpen. Er is dus geen eerste- of tweederang. Na de Jongste Dag zal eenieder, na Gods oordeel, intreden in de heerlijkheid.
Oud 24 april 2007, 19:29   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt niets "afgeschaft". Er worden bepaalde zaken anders geduid. Immers, heel de zaak rond het voorgeborchte der kinderen en voorgeborchte der rechtvaardigen is een theologische opinie, een deductie van de godgeleerdheid. Geen element van de geloofsleer van de katholiciteit of orthodoxie.

Ik voel geen wrevel of twijfel door dit theologisch document. Ik erger me meer aan die pastoors die op hun eentje een eigen "viering" in elkaar boksen, die eigen theorieën over God, Jezus, Maria, de sacramenten... lanceren die mijlen ver staat van de katholieke leer. Dit zaait twijfel. Dat zaait ergernis. Niet een of ander theologisch document dat, daarenboven, totaal verkeerd wordt weergegeven door de pers (daar de meeste journalisten nu eenmaal geen kaas gegeten hebben van theologie).
Oud 24 april 2007, 19:31   #193
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U schijnt het nog steeds niet te begrijpen. Egalitarisme is er niet in de hemelse volheid, maar beperktheid ook niet. Blijkbaar is de volheid naar ieders eigenheid niet door u te begrijpen. Er is dus geen eerste- of tweederang. Na de Jongste Dag zal eenieder, na Gods oordeel, intreden in de heerlijkheid.
Ik vind het altijd grappig dat sommigen dan van die ingewikkelde constructies moeten gaan maken om de onlogica van hun geloof te verdoezelen!

Een baby die levend geboren is en nog een klets ^pompwater over zijn kopke kreeg alvorens dood te gaan heeft dus meer "volheid naar zijn eigenheid" dan het tweelingbroerke dat een uur voordien in de baarmoeder is overleden en géén klets water meer over zijn bolleke kreeg!
Enfin, vanaf nu niet meer volgens Benny, nu hebben ze allebei hun eigen volheid volgens JVDB, en na gods oordeel mogen ze intreden! Waauw als dat niet knap is?

Men zou toch zo willen hopen dat men gewoon na die klets water zijne pere laat hé, ben je zeker van je "volheid naar eigenheid", want nadien loopt er toch steevast een en ander fout. Verdomme toch! waarom heeft mijn moeder haar billen nu niet gewoon dichtgeknepen toen ik eruitwou?

Van die volheid naar eigenheid schiet nu vast niks meer over, en ik ga dus weinig kans hebben om in te treden... allemaal verloren zeg.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 24 april 2007 om 19:33.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2007, 19:34   #194
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er wordt niets "afgeschaft". Er worden bepaalde zaken anders geduid. Immers, heel de zaak rond het voorgeborchte der kinderen en voorgeborchte der rechtvaardigen is een theologische opinie, een deductie van de godgeleerdheid. Geen element van de geloofsleer van de katholiciteit of orthodoxie.

Ik voel geen wrevel of twijfel door dit theologisch document. Ik erger me meer aan die pastoors die op hun eentje een eigen "viering" in elkaar boksen, die eigen theorieën over God, Jezus, Maria, de sacramenten... lanceren die mijlen ver staat van de katholieke leer. Dit zaait twijfel. Dat zaait ergernis. Niet een of ander theologisch document dat, daarenboven, totaal verkeerd wordt weergegeven door de pers (daar de meeste journalisten nu eenmaal geen kaas gegeten hebben van theologie).
U stelt zich veel te theoretisch op. U hebt het over 'duiding'. Bij vele mensen komt het neer op afschaffing. En het zijn het gros van deze mensen die in feite de Ecclesia uitmaken en niet alleen de theologen.

Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 19:35.
Oud 24 april 2007, 19:35   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vind het altijd grappig dat sommigen dan van die ingewikkelde constructies moeten gaan maken om de onlogica van hun geloof te verdoezelen!
Ingewikkeld? Ik zie niets ingewikkelds. Ik lees geloofstaal, en dat is, zoals ik al meermaals heb ondervonden, door niet-gelovigen niet altijd gemakkelijk te volgen.
Oud 24 april 2007, 19:38   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U stelt zich veel te theoretisch op. U hebt het over 'duiding'. Bij vele mensen komt het neer op afschaffing. En het zijn het gros van deze mensen de in feite de Ecclesia uitmaken en niet alleen de theologen.
De pers maakt er "afschaffing" van. Daarenboven is dat document geen geloofsafkondiging, maar slechts een theologisch werkdocument. Meer niet. Dat heeft aartsbisschop Levada, die hiervoor verantwoordelijk is, trouwens duidelijk onderstreept.

Ik maak deel uit van die gelovigen. Ik heb niet de indruk gehad dat er iets werd afgeschaft. Wel hebben veel niet-gelovigen en sommige randgelovigen ervan gemaakt.
Oud 24 april 2007, 20:07   #197
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De pers maakt er "afschaffing" van. Daarenboven is dat document geen geloofsafkondiging, maar slechts een theologisch werkdocument. Meer niet. Dat heeft aartsbisschop Levada, die hiervoor verantwoordelijk is, trouwens duidelijk onderstreept.

Ik maak deel uit van die gelovigen. Ik heb niet de indruk gehad dat er iets werd afgeschaft. Wel hebben veel niet-gelovigen en sommige randgelovigen ervan gemaakt.
Ik begrijp niet dat een begrip zoals het voorgeborchte het voorwerp moest uitmaken van een werkdokument. Laat het toch zoals het is. Niemand had er toch ernstige problemen mee? Tenminste het grote merendeel van de gelovigen niet. En nog zo iets: waarom moest men de figuur van Sint-Nikolaas nu naar het rijk der fabelen verwijzen. Wat voor zin heeft dit. Voor mijn part niet gelaten, maar de brave man stoorde toch niemand. En of het verhaal met de kinderen en de boosaardige waard nu wel of niet gebeurd is, doet eigenlijk toch niets terzake. Dit soort figuren zijn toch symboolfiguren, ze hebben een ethische functie, al dan niet of ze bestaan hebben samen met hun verhaal.

Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 20:19.
Oud 24 april 2007, 20:18   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet dat een begrip zoals het voorgeborchte het voorwerp moest uitmaken van een werkdokument. Laat het toch zoals het is. Niemand had er toch ernstige problemen mee?
Heeft u ooit met praktizerende katholieken over dit onderwerp gesproken?

Ik wel.
Oud 24 april 2007, 20:20   #199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft u ooit met praktizerende katholieken over dit onderwerp gesproken?

Ik wel.
Ja, de poetsvrouw hier, een zeer gelovige vrouw.

Haar reactie: ik kan niet meer volgen.

Het is ook door het verhaal van het voorgeborchte dat we kwamen op de figuur van Sinterklaas. Ook dat had ze nooit begrepen.

Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 20:22.
Oud 24 april 2007, 20:25   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, de poetsvrouw hier, een zeer gelovige vrouw.

Haar reactie: ik kan niet meer volgen.

Het is ook door het verhaal van het voorgeborchte dat we kwamen op de figuur van Sinterklaas. Ook dat had ze nooit begrepen.
Bij mijn weten heeft men dit rechtgezet in het laatst uitgegeven Martyrologium Romanum. Indertijd - jaren zeventig - was dat een heel onverstandige beslissing. Niet alleen de heilige Nikolaas werd uit de kalender verwijderd, maar zelfs een populaire heilige als Kristoffel. Toen zijn er wel meer onverstandige zaken beslist m.b.t. de liturgie. De huidige paus is zich daar, als geen ander, meer dan van bewust. Daarom ook dat er gewerkt word aan reeks maatregelen om de liturgie weer op niveau te brengen en de oude liturgie weer vrij te geven. Wel zijn er krachten aan het werk die er bijna alles aan willen doen om deze pauselijke maatregelen te verhinderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be