![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Judokus;2624133]
Citaat:
Straks gaat u nog beweren dat de kerk gul is in haar oordeel. Verandering, spirituele evolutie is nog iets anders. Wat de kerk nu deed is amper ontwaken uit de middeleeuwen.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 april 2007 om 22:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is dus geenszins enige onrechtvaardigheid, slechts een bepaalde heilsorde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ze maar ingeschreven staan als Christenen hé ? Wilt u nu eerlijk mijn mening Jan ? De RKK had beter hierover gezwegen, het is zo vanzelfsprekend dat alle kinderen recht hebben op dezelfde behandeling, dat ze dat oud voorkeursrecht beter voor eeuwig in de doofpot hadden gestoken. Liever niet in het nieuws komen dan op deze manier.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Auteur: R. C, Hasselt. Een paus die in zijn eentje de regels van zijn geloof eens gaat aanpassen. Of hoe godsdiensten ,eigenaardig genoeg ,van filosofie kunnen veranderen zonder at "god almachtig" op aarde of ergens anders verschenen is!!! Of heb ik te lang geslapen en heb ik ergens iets gemist??? Moet er nóg zand zijn!!!!! Wat kan men daar nu in godsdnaam op zeggen. Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat in deze discussie al meerdere keren werd gezegd dat wat er in de meeste media verscheen een onjuiste (of toch in ieder geval misleidende) weergave van de feiten is.
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of misschien juist wel; misschien is de RKK juist wel een uitzondering in goede zin. Want zoals het discours rond de verhouding tussen man en vrouw heden ten dage vaak wordt gevoerd, gaat men er blijkbaar voetstoots van uit dat mannen en vrouwen dezelfde capaciteiten hebben, en dat ze dus gelijk zijn. Quod non. Mannen hebben bepaalde capaciteiten die vrouwen niet hebben, en omgekeerd hebben vrouwen bepaalde vaardigheden die mannen ontberen. Mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Juist dat is de grootste leugen die mensen van deze tijd zichzelf trachten wijs te maken. De hedendaagse tijdsgeest is m.a.w. (op dit punt) gewoon leugenachtig. En velen trappen er met open ogen in. Als mannen en vrouwen niet gelijk zijn, wat zijn ze dan wél? Ze zijn gelijkwaardig. En da's een wereld van verschil: ze zijn niet gelijk, doch ze zijn wel beiden evenveel waard. Als we gewoon de wording van de soort Homo Sapiens bekijken, dan kan elke antropoloog je zeggen dat mannen in principe jagers zijn, en vrouwen verzamelaarsters. Mannen denken serieel: ze lossen probleem na probleem op, houden zich dus zelden met twee dingen tegelijkertijd bezig, en kunnen daardoor gefixeerder werken dan vrouwen. De prijs die ze daarvoor betalen is een nauwer gezichtsveld, vergeleken bij de vrouwen. Vrouwen denken parallel: ze lossen verschillende problemen tegelijkertijd op, maar betalen daarvoor op hun beurt ook een prijs: ze gaan minder diep in op een probleem dan mannen. Uiteraard zal elke serieuze antropoloog je ook vertellen dat dit geldt voor de gemiddelde man en de gemiddelde vrouw. Er zijn uitzonderingen: er zijn vrouwen die heel veel mannelijke trekjes vertonen, en er zijn mannen die eerder van het "verzamelende" van van het "jagende" type zijn. Als vrouwenemancipatie inhoudt dat uitzonderlijke vrouwen best evenveel kansen moeten krijgen als mannen om een carrière uit te bouwen, dan ben ik 100% vóór vrouwenemancipatie. Alleen... ... lijkt het erop dat wij vrouwenemancipatie tegenwoordig interpreteren als waren alle vrouwen uitzonderlijk, en als zouden zij allemaal hun huishouden moeten verlaten om een carrière uit te bouwen, spijts dat zij - ik bedoel dus de "gemiddelde vrouw" - door hun wordingsgeschiedenis a.h.w. voorbestemd zijn om de spil te zijn waarrond het gezinsleven en het huishouden draait. Je neemt het me misschien kwalijk dat ik hier een pleidooi hou voor "vrouwen aan de haard". Dat is geenszins mijn bedoeling, want ik betoogde reeds dat uitzonderlijke vrouwen zich aan deze slogan - want dat is het - zeker niet hoeven te storen. Maar wat de overgrote meerderheid van de (minder uitzonderlijke) vrouwen betreft, kan je niet om de realiteit heen dat zij na hun werkuren toch nog vaak blijven opdraaien voor het huishouden, de was, de plas, kinderopvang enz... terwijl de meeste mannen er nog steeds in slagen onder deze taken uit te glippen - gewoon omdat de wordingsgeschiedenis van de man hem niet op die taken heeft voorbereid ("uitzonderlijke mannen" uitgezonderd natuurlijk). Vrouwen hebben het vandaag, spijts alle emancipatie, zeker niet minder zwaar dan hun moeders of grootmoeders van 50 jaar geleden, die zich enkel en alleen met hun haardstede moesten bezighouden. Precies dat is de leugen van deze tijdsgeest. En precies op dat punt vormt o.a. de RKK een gelukkige uitzondering: de juiste man en de juiste vrouw op de juiste plaats. Wat is er in 's hemelsnaam mis met dit principe? Wordt dit principe enkel verworpen omdat het ouderwets klinkt? Zo ja, dan ben ik liever ouderwets... ook al voel ik me relatief jong van geest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zonder twijfel verwordt geloof tot zekerheid, vanzelfsprekendheid, ja zelfs tot... goedgelovigheid. Precies (goed)gelovigen voor wie alles vanzelfsprekend is, zijn veel vatbaarder voor malafide manipulaties dan gelovigen die zichzelf steeds opnieuw durven bevragen. De geschiedenis bewijst telkenmale opnieuw hoe het de gewoontegelovigen zijn die zich voor foute karretjes laten spannen, waar kritische gelovigen juist regelrecht in het verweer gaan tegen al wie van andermans goedgelovigheid schoon garen wil spinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik voel geen wrevel of twijfel door dit theologisch document. Ik erger me meer aan die pastoors die op hun eentje een eigen "viering" in elkaar boksen, die eigen theorieën over God, Jezus, Maria, de sacramenten... lanceren die mijlen ver staat van de katholieke leer. Dit zaait twijfel. Dat zaait ergernis. Niet een of ander theologisch document dat, daarenboven, totaal verkeerd wordt weergegeven door de pers (daar de meeste journalisten nu eenmaal geen kaas gegeten hebben van theologie). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een baby die levend geboren is en nog een klets ^pompwater over zijn kopke kreeg alvorens dood te gaan heeft dus meer "volheid naar zijn eigenheid" dan het tweelingbroerke dat een uur voordien in de baarmoeder is overleden en géén klets water meer over zijn bolleke kreeg! Enfin, vanaf nu niet meer volgens Benny, nu hebben ze allebei hun eigen volheid volgens JVDB, en na gods oordeel mogen ze intreden! Waauw als dat niet knap is? Men zou toch zo willen hopen dat men gewoon na die klets water zijne pere laat hé, ben je zeker van je "volheid naar eigenheid", want nadien loopt er toch steevast een en ander fout. Verdomme toch! waarom heeft mijn moeder haar billen nu niet gewoon dichtgeknepen toen ik eruitwou? Van die volheid naar eigenheid schiet nu vast niks meer over, en ik ga dus weinig kans hebben om in te treden... allemaal verloren zeg.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 24 april 2007 om 19:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ingewikkeld? Ik zie niets ingewikkelds. Ik lees geloofstaal, en dat is, zoals ik al meermaals heb ondervonden, door niet-gelovigen niet altijd gemakkelijk te volgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik maak deel uit van die gelovigen. Ik heb niet de indruk gehad dat er iets werd afgeschaft. Wel hebben veel niet-gelovigen en sommige randgelovigen ervan gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Haar reactie: ik kan niet meer volgen. Het is ook door het verhaal van het voorgeborchte dat we kwamen op de figuur van Sinterklaas. Ook dat had ze nooit begrepen. Laatst gewijzigd door system : 24 april 2007 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten heeft men dit rechtgezet in het laatst uitgegeven Martyrologium Romanum. Indertijd - jaren zeventig - was dat een heel onverstandige beslissing. Niet alleen de heilige Nikolaas werd uit de kalender verwijderd, maar zelfs een populaire heilige als Kristoffel. Toen zijn er wel meer onverstandige zaken beslist m.b.t. de liturgie. De huidige paus is zich daar, als geen ander, meer dan van bewust. Daarom ook dat er gewerkt word aan reeks maatregelen om de liturgie weer op niveau te brengen en de oude liturgie weer vrij te geven. Wel zijn er krachten aan het werk die er bijna alles aan willen doen om deze pauselijke maatregelen te verhinderen.
|
![]() |
![]() |