![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=OUZ6XbCe_4Y
Hier een kat die zichzelf herkent in de spiegel. Ze is wel een beetje bang van zichzelf. Die andere kleine pruts is zo onder de indruk van zichzelf dat ze zichzelf zelfs �*chter de spiegel gaat zoeken. Je hebt ook katten met een grote zelfdestructiedrang. Die vallen zichzelf aan in de spiegel. Ik heb er thuis zo eentje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die andere katten zijn écht. Katten in de spiegel zijn niet echt. Tuurlijk reageren ze daar anders op. Wat ze ook doen, ze krijgen die kat in de spiegel niet te pakken. Ik ken mensen die al hun spiegels hebben moeten wegnemen omdat hun kat er gewoon ZOT van werd. En dat doet ze niét bij andere katten.
![]() |
#183 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() *haalt naald, draad, en die twee katten*
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#187 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een kat zal natuurlijk nooit voor een spiegel gaan zitten en doen zoals mensen doen, omdat zij geen zelfbewustzijn heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
|
![]() Off topic:
![]() Die niet gesloten oogkassen zorgen er voor dat wanneer een kat bijvoorbeeld wordt aangereden, een oog "gemakkelijk" uit de oogkas valt (er ligt dus wel meestal een serieus trauma aan de basis). En de kans dat de kat na het terugplaatsten van het oog nog kan zien, is wel heel klein... dus berg die naald en draad maar terug op! |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gaat lijnrecht in tegen het wetenschappelijk onderzoek dat hierrond gevoerd is. Het is natuurlijk steeds goed om alternatieve hypothesen te vormen, maar dan moet je wel enige argumentatie hebben. Zelfs als een kat merkt dat dat beeld in die spiegel hetzelfde doet als zij (evidentie?) wil dat helemaal nog niet zeggen dat ze zichzelf herkent.
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan mag je dat op z'n minst argumenteren, niet?
![]() |
![]() |
#194 |
Minister
|
![]() Post 168 waarin ik u antwoord dat mijn kat op het zicht van haar spiegelbeeld niet reageert als op het zicht van een andere kat wat volgens u het geval zou moeten zijn. Als de kattenpsychologie een andere mening hierover heeft dan laat u maar weten wat deze is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg nergens dat een kat op haar spiegelbeeld moet reageren als op een andere kat. Meer nog, ik zeg dat het net normaal is dat ze dat niet doet. Als je niet normaal kunt praten, houdt het hierbij op voor mij.
![]() |
![]() |
#196 |
Minister
|
![]() In uw post 164 beweert u nochtans dat een kat haar spiegelbeeld als een kat herkent maar niet als zichzelf. Als wat soort kat herkent zij dit dan? Een ingebeelde kat? Een abstracte kat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
|
![]() Als een kat. Niet meer, niet minder. Voor de ene kat eentje waar ze gek van wordt omdat die altijd hetzelfde doet dan hijzelf, voor de andere een oninteressante kat om volstrekt dezelfde reden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is eigenlijk gewoon de representatie van het concept 'kat' die geactiveerd wordt in de hersenen wanneer een kat voor de spiegel zit en kijkt naar hetgeen in die spiegel te zien is. Sommige katten hebben aanvankelijk de neiging om in interactie te willen gaan met die representatie. Bijv. door ze te gaan zoeken achter de spiegel of door er tegen te miauwen, aanvallen, haar recht zetten,...
Er volgt daar natuurlijk niets op (er is immers geen andere kat), het gedrag wordt dus niet bekrachtigd, en er treedt uitdoving op. Dat ze dat beeld in de spiegel als kat herkennen is geen reden om aan te nemen dat ze hetzelfde moeten reageren op die spiegel dan op een echte kat. Vanwaar haal je dat, Rene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Minister-President
|
![]() Om terug een beetje on topic proberen te komen: als ik het goed voor heb dan is de aanwezeigheid van een "bewustzijn" (reactie van de cortex op prikkels) een reden om geen abortus uit te voeren. Kan ik volledig in komen.
De cortex van zoogdieren reageert ook op prikkels, een zoogdier voor een spiegel reageert op een vergelijkbare manier op een spiegel als een kind dat jonger is dan een jaar (ze reageren op een "ander dier/kind" omdat ze er zich niet van bewust zijn dat dat beeld eigenlijk hun weerspiegeling is). Persoonlijk ben ik tegen abortus, al heb ik begrip voor noodsituaties waarbij het leven van de vrouw in gevaar komt (omdat je dan de pijnlijke afweging moet maken tussen proberen 2 levens te redden met de waarschijnlijkheid dat beiden sterven, of 1 leven op offeren om het andere leven te redden). Met alle respect, maar ongewenste zwangerschappen kunnen in 95% van de gevallen vermeden worden met de pil en of condoom. De man en de vrouw die samen vrijen dragen op dat vlak evenveel verantwoordelijkheid. Daarom moeten vanaf de vruchtbaarheid iedereen op hun verantwoordelijkheid gewezen worden: zonder voorbehoedsmiddelen is de kans dat jullie samen een kind verwekken, wil je dit niet dan moet je maar je voorzorgen nemen. Als je je onverantwoordelijk hebt gedragen, dan moet je er ook de gevolgen van dragen, want abortus kan enkel als het leven van de moeder in gevaar komt door de zwangerschap (als soort van wettige zelfverdediging). Sensibilisering hierrond moet natuurlijk gebeuren door de opvoeders van die vruchtbare jongeren. Met "opvoeders" bedoel ik iedereen die invloed hebben op die jongeren: ouders, school, jeugdbewegingen, media... En natuurlijk moeten de voorbehoedsmiddelen gemakkelijk beschikbaar zijn... Beter voorkomen dan "genezen"...
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb ook al gezien hoe ze reageert op het beeld van een kat op TV. Hetzelfde als op een andere kat tot dat die van het scherm verdwijnt, iets wat een spiegelbeeld niet doet. Hetzelfde geldt voor een exemplaar aan de andere kant van het venster. Reactie van een kat op een poster of foto van een kat? Nul. Ik zou wel eens willen weten wanneer katten iets kunnen herkennen als een kat zonder dat er een andere kat aan te pas komt. Uitgenomen de spiegelhypothese natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |