Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2007, 18:09   #181
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Mij wel hoor Luc. Heb je die ergens liggen met bronvermelding?
Ik zal straks een zoeken . In het archief van HLN vond ik het niet De uitspraak dateert van october of november 2006. Soms copieer ik ook interessante teksten ; Straks kijk ik even in mijn archief ....
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 18:12   #182
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik tegen herfederaliseringen die niet aan de definitie van subsidiariteit beantwoorden .... maar tegelijk stel ik mij de vraag wat er de facto in de realiteit kan staan tegenover de zee van vlaamse verzuchtingen .
Daarom denk ik dat een aantal symbolische herfederaliseringen wellicht zullen worden doorgevoerd , vooral op vraag van Verhofstadt en Vande Lanotte . Bijvoorbeeld buitenlandse handel . Maar zelfs de VLD'ers en SPA'ers op vlaams niveau willen die bevoegdheid niet meer afstaan , omdat ze vastgesteld hebben ,dat Vlaanderen beter zijn buitenlandse handel zelf kan promoten : het doet de vlaamse export nl effectief stijgen . Door de bevoegdheid gedeeld te maken krijg je een soort compromis die de indruk wekt van herfederalisering , al ben ik overtuigt dat het zwaartepunt toch de facto bij de deelstaten zal blijven , omdat het nu eenmaal het effectiefste blijkt te zijn .
Wat een gekronkel.
Déj�* VU.
Oud 23 februari 2007, 18:18   #183
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wat een gekronkel.
Déj�* VU.
Kan zijn ...maar wat is uw alternatief ?
Oud 23 februari 2007, 18:19   #184
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Arm Vlaanderen.
Derk-Jan Eppink stak idd de vinger in de wonde.

Citaat:
Hoe komt het toch dat de Vlamingen altijd als verliezer uit communautaire onderhandelingen komen? Het is iets wat je aan buitenlanders nooit uitgelegd krijgt.
Derk Jan Eppink gaat in Knack op zoek naar een antwoord en komt tot een haarscherpe en lezenswaardige analyse.

Het feit dat Franstaligen één front vormen, terwijl de Vlamingen altijd in gespreide slagorde aan tafel gaan zitten, is iets waar Eppink natuurlijk niet omheen kan kijken. Een belangrijke factor in het verhaal is ook dat de traditionele Vlaamse partijen uiteindelijk altijd kiezen voor de Belgische belangen én hun eigen gewin - geld, carrière, ministerportefeuilles. Het zijn de voor de hand liggende redenen waarom het steeds fout afloopt.

Maar daarnaast wijst de Nederlandse journalist ook op het ontbreken van een "politiek-culturele elite" die de Vlaamse economische positie in politieke macht zou kunnen vertalen. Of willen vertalen. Want in die kringen is de zelfhaat nog altijd een flink gekoesterde eigenschap.

En daarnaast is er natuurlijk het gebrek aan politieke moed. Gecombineerd met een mentaliteit van slaafse onderdanigheid. Eppink houdt de Vlamingen een spiegel voor en schrijft dat ze gewoon zijn te buigen voor de bezetter.

Pijnlijk, maar er schuilt wel enige waarheid in. Het is zoiets als het fameuze 'Stockholmsyndroom', een fenomeen waarbij gijzelaars na verloop van tijd begrip en medelijden krijgen voor de gijzelnemers.

Tot slot is er nóg een reden: het beruchte cordon sanitaire. Maar daarover heeft Eppink het - deze keer - niet. Nochtans is ook dat een bepalende factor op het politieke en communautaire schaakbord. Een godsgeschenk voor de Franstaligen, die er dan ook alles aan doen om het in stand te houden. Of zoals Jean-Marie Dedecker ooit correct opmerkte: "Zolang het cordon sanitaire tegen het Vlaams Belang blijft bestaan, zullen de Vlamingen altijd het onderspit delven in communautaire onderhandelingen". De Vlaamse partijen die nu met stoere beloftes naar de verkiezingen trekken, zouden daar beter eens goed over nadenken voor ze straks gaan praten met Di Rupo en co

WAAROM VLAMINGEN ONDERHANDELINGEN ALTIJD VERLIEZEN.

Franstalig afwijzingsfront.
"De Franstalige partijen vormen één afwijzingsfront met het trauma van de RTBf-grap in het achterhoofd. Zij hebben het meest te verliezen

Eigen belang eerst

"De Vlaamse partijen verwarren tactiek met strategie. Ze zijn bereid, desnoods via verraad, een kortetermijnvoordeel (ministerposten) binnen te halen ten koste van een langetermijndoel, zoals regionalisering van een beleidstrerrein

“Vlamingen zijn steeds bereid tot toegevingen, en Franstaligen wéten dat.

"Als Vlamingen onderhandelen met Franstaligen verliezen de Vlamingen. Ze hebben het meeste, dus geven ze als eerste toe."

Verraad en bedrog

"Franstalige partijen onderhandelen vanuit één positie, terwijl Vlamingen onderhandelen tégen elkaar. Bij voorkeur bedriegen ze elkaar."

Verdrukte meerderheid

"Vlaamse onderhandelaars vertegenwoordigen een numerieke meerderheid, maar gedragen zich als verdrukte minderheid."

Voor een appel en een ei

"Vlaamse politici zijn te koop voor een appel en een ei (hoge functie, adellijke titel) door het Belgische establishment."

"Bezettingsmentaliteit" (wij zouden het eerder slavenmentaliteit noemen)
"Veel Vlaamse kiezers stemmen op dictatoriale types, omdat ze een bezettingsmentaliteit hebben. Tobback, Vande Lanotte of Verhofstadt, die prins Filip terechtwijst over de persvrijheid terwijl hij zelf nog veel erger is."

"Eigen leiders zijn binnenlandse bezetters. Maar de Vlaming zegt: 'Heer, geef ons onze bezetters opdat wij worden bedrogen en kunnen klagen over de bezetting."

Gebrek aan een sterke politiek-culturele elite.

"Vlaanderen is economisch zelfstandig, maar het mist een politiek-culturele elite die dat verzilvert."

De Vlaamse kiezer wikt, De Franstalige politiek beschikt.

"Verkiezingen kunnen in Vlaanderen verrassingselementen opleveren, maar de staatshervorming wordt hoe dan ook gedomineerd door superieure Franstalige strategie."

Derk Jan Eppink in Knack, 31.01.07

Oud 23 februari 2007, 18:22   #185
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan zijn ...maar wat is uw alternatief ?
Dat Leterme zijn kas veegt aan de belgicistische vleugel binnen de CD&V, het cordon sanitaire aan zijn laarzen lapt en de PS wandelen stuurt?
Oud 23 februari 2007, 18:22   #186
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tegelijk stel ik mij de vraag wat er de facto in de realiteit kan staan tegenover de zee van vlaamse verzuchtingen.
12 tot 15 miljard euro per jaar?
Oud 23 februari 2007, 18:22   #187
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Derk-Jan Eppink stak idd de vinger in de wonde.

[/color]
[/color]
inderdaad ; maar een volk heeft nu eenmaal de politiek en de leiders die het zelf kiest .....en de meerderheid wil België behouden ; je zit in een catch 22 -situatie. En je moet er het beste van maken ...
Oud 23 februari 2007, 18:24   #188
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Maar mogelijk zullen dergelijke dingen zitten in de afzichtelijke deal die zal gesloten worden . Dan zal moeten beslist worden of desondanks de deal gesloten wordt ;
...
want daartegenover staan zaken die zij nog veel minder wensen : splitsing van werkloosheidsuitkering , gezondheidszorg en kinderbijslag ...., splitsing van BHV zonder al te grote prijs .....
"zonder al te grote prijs" Leg eens uit?
Oud 23 februari 2007, 18:26   #189
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal straks een zoeken . In het archief van HLN vond ik het niet De uitspraak dateert van october of november 2006. Soms copieer ik ook interessante teksten ; Straks kijk ik even in mijn archief ....

Bedoel je dit?

Citaat:
We stappen niet in een federale regering als die niet op essentiële terreinen leidt tot een hervorming van de staat. Als dat niet kan, zullen we Vlaanderen wel verder vorm geven vanuit de Vlaamse regering. Dan hoeft het niet voor ons, zelfs al neemt de druk vanuit de partij op mij toe.

Yves Leterme over CD&V in federale regering - Het Laatste Nieuws - 16-10-2006
Oud 23 februari 2007, 18:26   #190
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
inderdaad ; maar een volk heeft nu eenmaal de politiek en de leiders die het zelf kiest .....en de meerderheid wil België behouden ; je zit in een catch 22 -situatie. En je moet er het beste van maken ...
Niet onderhandelen en stoppen met het wankele gebouw op te lappen is momenteel dus de verstandigste optie. De federale staat is blut: laat ze afkomen. Brussel en de Walen zijn nog blutter: laat ze afkomen, en noem je prijs.
Oud 23 februari 2007, 18:28   #191
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
We stappen niet in een federale regering als die niet op essentiële terreinen leidt tot een hervorming van de staat. Als dat niet kan, zullen we Vlaanderen wel verder vorm geven vanuit de Vlaamse regering. Dan hoeft het niet voor ons, zelfs al neemt de druk vanuit de partij op mij toe.

Yves Leterme over CD&V in federale regering - Het Laatste Nieuws - 16-10-2006
Wel een straffe uitspraak, vooral dat over zijn partij...
Oud 23 februari 2007, 18:30   #192
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat Leterme zijn kas veegt aan de belgicistische vleugel binnen de CD&V, het cordon sanitaire aan zijn laarzen lapt en de PS wandelen stuurt?
Dus UW alternatief is iets dat moet gerealiseerd door iemand die dit slechts op genuanceerde wijze wil : hij veegt effectief 'een beetje ' zijn kas aan een voorbijgetreefde vorm van belgicisme ; het cordon kan hij niet aan zijn laarzen lappen , dan torpedeert hij zijn eigen programma: splitsing , maar met mate ...en dat wil VB dan weer niet :het cordon wordt door beide kanten in stand gehouden . Hij heeft de PS al verschillende keren in de media wandelen gestuurd: de mooiste vond ikzelf in een Knack-intervieuw (van december, denk ik ) ;" de bestuurlijke prestaties van de PS in Wallonië , verantwoorden in geen enkele mate hun federale ambities".
Oud 23 februari 2007, 18:30   #193
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu nog eerst ff afwachten wat er met die 'essentiële' terreinen bedoeld wordt door Leterme....en of hij idd niet ....onverwijld in de volgende federale stapt zonder keiharde waarborgen....
Oud 23 februari 2007, 18:34   #194
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Niet onderhandelen en stoppen met het wankele gebouw op te lappen is momenteel dus de verstandigste optie. De federale staat is blut: laat ze afkomen. Brussel en de Walen zijn nog blutter: laat ze afkomen, en noem je prijs.
Die optie is er helemaal niet ....Al heeft Leterme gezegd dat het weigeren een federale regering te vormen een mogelijk breekijzer is ; maar dat kan slechts beslist na de verkiezingen omdat het afhangt van de electorale kaarten .
Oud 23 februari 2007, 18:37   #195
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het cordon kan hij niet aan zijn laarzen lappen , dan torpedeert hij zijn eigen programma
Het zijne, of dat van de belgicistische vleugel binnen zijn eigen partij die druk op hem uitoefent?

Citaat:
Hij heeft de PS al verschillende keren in de media wandelen gestuurd
Dat maakt indruk, zeg!
Niet in het minst op de PS zelf.
Oud 23 februari 2007, 18:37   #196
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook volledige onafhankelijkheid is voor mij aanvaardbaar en zelfs te verkiezen. Maar je hebt , denk ik daarvoor (nog?) geen meerderheid in Vlaanderen zelf .Dus is een stap die in deze richting gaat een goede ....
Het probleem is dat je met zo een staatshervorming de druk van de ketel haalt. De CVP was sterk in het herstellen van de belgsiche staat. 8 jaar paars wanbestuur heeft ontzettend veel separatistisch gedachtengoed gecreëerd. De CD&V zal inderdaad een staatshervorming uitvoeren, en daarmee de belgische contstructie lijmen.

Citaat:
Het was touwens vooral CD&V die aandrong op het herstel van het kartel na de JMDD-episode ; Naar het schijnt heeft CDV bij het opstellen van het programma en de afspraak over verkiesbare plaatsen enige toegevingen gedaan , die ze anders niet had gedaan .
Dat weet ik maar al te goed. Ik had echter veel liever gehad dat de N-VA alleen verder ging. Mét JMDD. Ik was ontzettend blij toen dat kartel opgeblazen werd, en de N-VA heeft me nadien ontzettend teleur gesteld. Eerst door JMDD buiten te gooien, en dan door op die vraag van CD&V opnieuw in te gaan.
Citaat:
Ook de andere partijen hebben zo'n ontwerp ,zelfs het VB , geloof ik .Grondwettelijk heeft Vlaanderen nu geen grondwetgevende bevoegdheid, voorlopig zullen dit proeven of voorstellen blijven .
En wat doen ze er aan om die Vlaanderen die grondwettelijke bevoegdheid te geven?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 18:38   #197
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bedoel je dit?

Neen , het was in terzake geloof ik , op de vraag of het niet gevaarlijk was in kartel met het separatistische NVA naar de onderhandelingen te gaan .
Oud 23 februari 2007, 18:38   #198
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die optie is er helemaal niet ....Al heeft Leterme gezegd dat het weigeren een federale regering te vormen een mogelijk breekijzer is ; maar dat kan slechts beslist na de verkiezingen omdat het afhangt van de electorale kaarten .
Je bedoelt dat wij voor de tsjeven moeten stemmen?
Oud 23 februari 2007, 18:40   #199
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen , het was in terzake geloof ik , op de vraag of het niet gevaarlijk was in kartel met het separatistische NVA naar de onderhandelingen te gaan .
Dus niet in HLN nieuws van eind vorig jaar...

Dat valt dus nogal moeilijk te bewijzen.

Wat jammer nu, zeg!
Oud 23 februari 2007, 18:46   #200
Luc Bekaert
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Het probleem is dat je met zo een staatshervorming de druk van de ketel haalt. De CVP was sterk in het herstellen van de belgsiche staat. 8 jaar paars wanbestuur heeft ontzettend veel separatistisch gedachtengoed gecreëerd. De CD&V zal inderdaad een staatshervorming uitvoeren, en daarmee de belgische contstructie lijmen.?
Wellicht ...maar onder welke vorm ? Het zal zeker in de richting van confederalisme gaan .

Citaat:
Dat weet ik maar al te goed. Ik had echter veel liever gehad dat de N-VA alleen verder ging. Mét JMDD. Ik was ontzettend blij toen dat kartel opgeblazen werd, en de N-VA heeft me nadien ontzettend teleur gesteld. Eerst door JMDD buiten te gooien, en dan door op die vraag van CD&V opnieuw in te gaan.?
NVA heeft mijns inziens gelukkig ingezien dat je dan enkel 2x een VB-situatie krijgt en dat je defacto niet kunt wegen en bijsturen bij de komende onderhandelingen over BHV n bevoegdheidsherschikkingen en, dat vergeten wij meestal bij te vermelden , de mogelijkheid om de fiscale mechanismen in België te herschikken , wat ikzelf heel belangrijk vind .

Citaat:
En wat doen ze er aan om die Vlaanderen die grondwettelijke bevoegdheid te geven?
Wie bedoel je , VB ? niets wellicht De anderen ? moeten we nog zien bij de voorstelling van hun concrete programmas.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be