![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Banneling
|
![]() Toch wel. Lees misschien wat meer wetenschap. Enn niet op Internet, maar in de bibliotheek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Banneling
|
![]() Hier zijn de passages die mij opgevallen zijn in het Evangelie van Lucas:
1:3 na alles van meet aan nauwkeurig te hebben nagegaan (hij geeft het zelf volmondig toe: hij schrijft neer wat anderen hem hebben wijsgemaakt. Alle evangelies die ik tot nu toe gelezen heb zijn overigens allen kopies van dezelfde bron met hier en daar wat toevoegingen) 1:15 wijn en sterke drank zal hij niet drinken (over Johannes de doper) 1:52 Hij heeft machtigen van de troon gestort en eenvoudigen verhoogd, hongerigen heeft Hij met goederen vervuld en rijken heeft Hij ledig weggezonden. (leve het communisme?) 1:68 Geloofd zij de Here, de God van Israël, want Hij heeft omgezien naar zijn volk (uitspraak Zacharias) 2:21 De besnijdenis (is dit geen basis voor de besnijdenis van alle christenen?) 2:23 Al het eerstgeborene van het mannelijke geslacht zal heilig heten voor de Here (seksistisch?) 3:13 Vordert niet meer dan u voorgeschreven is (uitspraak Johannes de doper) (dus: respecteer de wet, zelfs al is die onrechtvaardig?; vordert wat u voorgeschreven is, zelfs al vindt u het een te hoog bedrag?) 3:23-38 Geslachtsregister (wat een grap. Is Jezus dan niet de rechtstreekse zoon van God die ingeplant werd in de maagd Maria en dus geen voorgeslacht in rechte lijn heeft?; En zie, Adam is ook de zoon van God en dus de broer van Jezus) 4:1-13 Jezus verwijst meerdere malen naar hetgeen 'geschreven staat'. Is het dan niet God die hem rechtstreeks zijn boodschap inlepelt? 8:21 Mijn moeder en mijn broeders zijn dezen, die het woord God horen en doen 10:16 en wie Mij verwerpt, verwerpt Hem, die Mij gezonden heeft (men kan enkel tot God komen via Jezus?) 11:46 Wee ook u, wetsgeleerden, want gij legt de mensen ondraaglijke lasten op, en zelf raakt gij die lasten niet met één uwer vingers aan 12:13-21 De rijke dwaas (een belangrijke passage uit de bijbel; het kan niet duidelijker) 12:32 Wees niet bevreesd, gij klein kuddeke 12:33 Verkoopt uw bezittingen om aalmoezen te geven 12:49 Vuur ben Ik komen werpen op de aarde 12:51 Meent gij, dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Neen, Ik zeg het u, veeleer verdeeldheid 12:58 En waarom ook oordeelt gij niet uit uzelf wat recht is? (hierbij zijn verschillende bedenkingen te maken waaronder: is het niet beter goed te handelen vanuit innerlijke overtuiging ipv goed te handelen om beloond te worden in de hemel?) 13:5 als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen 14:11 Want een ieder, die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden (look who's talking) 14:13 wanneer gij een gastmaal aanricht, nodig dan bedelaars, misvormden, lammen en blinden. En gij zult zalig zijn 14:25-35 Alles verlaten om Jezus' wil 17:2 molensteen om zijn hals gedaan was en hij in de zee geworpen 17:10 Zo moet ook gij, nadat gij alles gedaan hebt wat u bevolen is, zeggen: Wij zijn onnutte slaven 17:21 Het Koninkrijk Gods komt niet zo dat het te berekenen is; ook al zal men niet zeggen: zie hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u. 18:17 Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan 18:18-27 De rijke jongeling 18:28-30 Het loon voor het volgen van Jezus 19:3-4 Jezus ... klein van gestalte (uitspraak Zacheüs) 19:44 omdat gij de tijd niet hebt opgemerkt, dat God naar u omzag 20:1-8 De vraag naar Jezus' bevoedgheid (ik vind het nogal kinderachtig: jullie kunnen niet antwoord, dus antwoord ik ook niet, nanana) 20:20-26 Het recht des keizers: Geeft de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is (spreekt te bijbel zich reeds uit voor een scheiding staat-religie?) 20:45-47 Waarschuwing tegen de schriftgeleerden 21:1-4 Het penninkske der weduwe 21:9 En wanneer gij hoort van oorlogen en onlusten, laat u niet beangstigen. Want die dingen moeten eerst geschieden, maar dat is terstond nog niet het einde... (vgl. het steeds terugkerende verhaal van Noah: hoeveel keer moet de mensheid bijna vergaan voorleer de boodschap van God werkelijk komt?) 21:14 Neemt u daarom in uw hart niet voor, niet vooraf te bedenken, hoe gij u zult verdedigen 22:36-38 Hij zeide tot hen: Maar nu, wie een beurs heeft, hij neme die, zo ook een reiszak, en wie er geen heeft, hij verkope zijn mantel en kope een zwaard... Laatst gewijzigd door Dycore : 25 maart 2007 om 14:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Banneling
|
![]() Zulk uitspraak bewijst alleen dat u niet op de hoogte bent van de recente wetenschappelijke kennis op dit punt. Men weet nog steeds niet hoe 'leven' ontstaat. Men probeert het wel te ontrafelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een klein zaadje ontkiemt en wordt een grote boom. Dit enkel door de omzetting van wateratomen en andere atomen (onder de vorm van mineralen) met behulp van zonlicht om te zetten naar andere materie (en dus andere atomen): de plant. Da's toch niet zo moeilijk? De mens weet meestal niet hoe het juist in elkaar zit. Daarvoor is onze hersencapaciteit te klein. Niettemin, kunnen we zo dicht mogelijk bij de waarheid komen, die altijd subjectief en menselijk blijft. Een allesomvattende verklaring, moet je van een mens in elk geval niet verwachten. Laatst gewijzigd door Dycore : 25 maart 2007 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Banneling
|
![]() Terloops: ik heb genoten van het evangelie naar Lucas. Mooi sprookje dat enorm tot de verbeelding spreekt met een prachtige boodschap in essentie. Ik kan perfect begrijpen dat het de wondere verhalen van Hercules vervangen heeft. Beide verhalen zitten op exact dezelfde lijn, maar de boodschap van de bijbel is veel verfijnder. Begrijp me dus niet te snel verkeerd.
Laatst gewijzigd door Dycore : 25 maart 2007 om 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat godsdiensten pretenderen om de aard van de kosmos te becommentariëren - bvb. beweren dat de zon rond de aarde draait, of dat de wereld letterlijk in 7 dagen werd geschapen - is inderdaad los van de pot gerukt. Maar dat soort godsdienst bedrijf ik niet; en dat terrein laten we best aan de wetenschap over. Dat godsdiensten pretenderen om het ontstaan van de kosmos te becommentariëren, en de bron van alles bij God leggen, is niet meer dan een poging om dat gat op te vullen dat door de wetenschappers nooit zal kunnen opgevuld worden. Pogen te verwoorden wat ons begrijp deels of zelfs totaal te boven gaat is een typisch menselijk gedrag dat al bestaat van zolang er mensen op deze aardkloot rondlopen. Het is bijgevolg logischerwijze een menselijke behoefte. En het is niet omdat jij die nood niet voelt (of wil voelen?), dat anderen die ook niet voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat die cel überhaupt ontstaan is, dát is belangrijk. Niet wáár zij ontstond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hij wordt dan ook traditioneel voorgesteld als de Os, een goedmoedige lobbes bij uitstek. Marcus is de Leeuw, kort maar krachtig. Matteüs heeft als alter ego de Engel, symbool van de boodschapper, omdat zijn doelpubliek vooral die joden zelf waren die zich aangesproken voelden door Jezus' boodschap. Johannes tenslotte is als de Adelaar de hoogvlieger van de vier, een erg lastig te vatten tekst met een mystieke inslag. Ik moet je citaten uit Marcus nog eens behandelen, vandaag heb ik geen tijd gehad. Morgen misschien. En dan komt Lucas aan de beurt. Maar ik herhaal: een internetforum leent zich m.i. niet echt tot dit soort onderonsjes. Ik heb er geen idee van hoe je mijn uitleg interpreteert. Ook het non-verbale in deze is belangrijk. En dat mankeert hier volledig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Banneling
|
![]() Misschien kunnen we wel eens samenkomen als we elkaar wat beter kennen. Hoewel ik ook moeite heb om vrije tijd te vinden. Je woont in Limburg?
Laatst gewijzigd door Dycore : 25 maart 2007 om 23:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stomme, ongegronde bewering. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Net zoals wetenschap zich met alle recht en reden mag (moet?) aanmatigen dat zij op haar terrein totnogtoe het beste verkenningsinstrument is dat de mensheid heeft voortgebracht. Citaat:
De aanmatiging van religie om dat gat op te vullen is totnogtoe nog altijd terecht. De mensheid heeft immers nog geen verkenningsinstrument voortgebracht dat dit gat kan opvullen. Ook de wetenschap kan dat niet. Dus zijn we aangewezen op onze intuïtie, ons gevoel, onze archetypen... en dan beland je willens nillens bij religie, onder welke vorm dan ook. Citaat:
Zo is de wetenschap een uitvloeisel van onze nieuwsgierigheid. Maar religie is dat evenzo. Waarom zou dit verkenningsinstrument minder waardevol zijn dan wetenschap? Omdat het minder een beroep doet op onze rede, en meer op onze intuïtie, onze gevoelswereld? De mens is een samengaan van rede, intuïtie, gevoelens, archetypes enz... enz... Daarom manifesteert de menselijke activiteit zich noodgedwongen in al die aspecten. Betogen dat alleen de rede belangrijk is, met veronachtzaming van intuïtie, gevoelens, archetypes enz... doet het verschijnsel "mens" tekort. Citaat:
En eigenlijk ben ik blij, mocht jij je inderdaad daarin niet herkennen. Doe zo voort, dan kom je er nog! |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Onterechte aanmatiging dus. Citaat:
U schertst als u beweert dat godsdienst een antwoord geeft op de vraag naar het ontstaan van de kosmos. Tenzij enkele dogmatische regeltjes voor u een afdoend antwoord vormen. En bent u zo zeker dat de mensheid geen andere (betere) verkenningsinstrumenten heeft? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn bewering was dat godsdiensten pretentieus zijn als ze beweren de wil van god te kennen. U heeft toch niet gedronken dat u zo doorraast? Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Banneling
|
![]() Ik ben van origine Brabander, maar ben grotendeels opgegroeid in Oostende, en ben nu woonachtig en werkende in Brussel. Ook in Brabant, dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Banneling
|
![]() 1:17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien...
2:15 En Hij maakte een zweep van touw en dreef allen uit de tempel 2:20 Breekt deze tempel af en binnen drie dagen zal ik hem doen herrijzen (...) Hij sprak van de tempel zijns lichaams 3:5 Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 3:18 wie niet geloofd, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 4:38 De een zaait, de ander maait. Ik heb u gezonden om datgene te maaien, wat u geen arbeid heeft gekost; anderen hebben gearbeid, en gij hebt de vrucht van hun arbeid geplukt. 5:39 Gij onderzoekt de Schriften, want gji meent daarin het eeuwige leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen, en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben. 7:18 Wie uit zichzelf spreekt, zoekt eigen eer, maar wie de eer zoekt van zijn zender, die is waar en er is geen onrecht in hem. 7:24 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt met een rechtvaardig oordeel. 8:16 Gij oordeelt naar het vlees. Ik oordeel niemand, en indien Ik oordeel, dan is mijn oordeel waarachtig, want Ik ben niet alleen, maar Ik en die Mij gezonden heeft. 8:26 Wat spreek Ik eigenlijk nog met u? Ik heb veel over u te zeggen en te oordelen; maar die Mij gezonden heeft, is waar, en wat Ik van Hem gehoord heb, dat spreek Ik tot de wereld. 8:24 want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven 8:43 Waarom begrijpt gji niet wat Ik zeg? Omdat gij mjin woord niet kunt horen. Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen 8:47 daarom hoort gij Mij niet, omdat gij uit God niet zijt 8:51 indien iemand Mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood in eeuwigheid niet aanschouwen. 9:5 Zolang Ik in de wereld ben, ben Ik het licht der wereld 9:39 Tot een oordeel ben Ik in deze wereld gekomen, opdat wie niet zien, zien mogen, en wie zien, blind worden 10:8 Allen, die vóór Mij gekomen zijn, zijn dieven en rovers, maar de schapen hebben naar hen niet gehoord 10:26 maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot Mijn schapen behoort (...) Ik geef hun eeuwig leven 12:7 beheerder der kas (Judas) 12:25 Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwige leven (ik denk dat dit een verkeerde interpretatie is van mijn onderschrift) 13:27 (Jezus geeft Judas een stuk brood) En na dit stuk brood, toen voer de satan in hem. 13:33 Waar Ik heenga, kunt gij niet komen 14:14 Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen 14:25 Trooster, de Heilige Geest, die Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren... 15:16 omdat Ik alles, wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt 16:12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen 15:22 Indien Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zij zouden geen zonde hebben, maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde. 17:20 En Ik bidt niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U 18:10 Simon Petrus dan, die een zwaard had (apostelen met zwaarden?) 18:14 Het is nuttig dat één mens sterft ten behoeve van het volk (uitspraak Kajafas) (zegt Jezus niet min of meer hetzelfde? Doet Kajafas hem een plezier?) 20:29 Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven 21:1-14 grote visvangst (gaan dieren bv vissen ook naar de hemel?) Nog enkele bedenkingen: Johannes spreekt voortdurend minachtend over de Joden. Waren de apostelen en Jezus dan geen Joden? Doet me er sterk aan twijfelen dat de ware Johannes het evangelie geschreven heeft. Vaak wordt naar God verwezen, door 'Hem' of 'Hij'. God is dus mannelijk. Alsook alle profeten uit de bijbel (heeft God een voorliefde voor het mannelijke geslacht?) Hoe pas je de concepten van vergeving en hel juist samen? Ga je akoord dat het Nieuwe Testament slechts een selectie is van oude documenten die naar Jezus verwijzen? Door de ondervragingen van Jezus in de bijbel, door het ongeloof dik in de verf te zetten, door te dreigen met de hel, wordt de kritiek op dit document voor gelovigen op voorhand in de kiem gesmoord. Laatst gewijzigd door Dycore : 26 maart 2007 om 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat je het hier allemaal alleen zal moeten doen EFL. Je mede-gelovigen laten je in de steek. Of kunnen zij hun geloof niet verantwoorden? Waar zitten Jodokus, Jan van den Berghe, Hosea, Ronny de Coster...?
Laatst gewijzigd door Dycore : 27 maart 2007 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tenslotte is ieder forumlid vrij om op die bijdragen in te gaan die hem specifiek boeien. Zelf antwoord ik ook lang niet op alles. Ook ik ben daarvoor tegenover niemand verantwoording verschuldigd, tenzij tegenover mezelf. Momenteel ben ik een beetje beperkt in tijd. En de forumsoftware liep de afgelopen dagen zo ergerlijk traag dat ik zelfs één posting ben kwijtgespeeld toen ik je lezing van Marcus aan het redacteren was. Nog even geduld dus. Geduld is een schone deugd. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen enkele zinssnede kan uitgelegd worden op zichzelf, maar moet in de eerste plaats gelezen worden in de context waarbinnen het staat. Dergelijke één zinnetjes-verklaringen vind ik dan ook niet echt nuttig en zinvol. Evangelieverklaringen gebeuren het best in pericopenverband.
|
![]() |
![]() |