![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Op de website lees ik immers: 6) de ‘rijken’ hebben elk een bankrekening met 300 Euro (Saving Capital) Een bankrekening is een vordering voor de eigenaar en een schuld voor de bank. En er is geen kapitaalsinjectie, er is een geldinjectie. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Burgemeester
|
![]() Percalion,
Mocht Afrika de komende tien jaar beginnen sparen en investeren en ondernemen, mochten ze daar productiviteitsstijgingen kennen, een stabiel politiek klimaat en een stabiel monetair systeem, dan zou de armoede ginds in een decennium opgelost kunnen worden Volledig akkoord, nu is er dan het geld voor, begrijp je ? Als je niets hebt, waar ga je dan het geld halen. Lenen bij de bank waarschijnlijk die onder de vlag van het kapitalisme vaart.
![]() |
#183 | ||
|
![]() Citaat:
De appelboom zal niet plots tien keer meer vruchten dragen omdat jij de geldhoeveelheid vertienvoudigt. Citaat:
Een 'duurzame' economie heeft vooral géén geknoei met de geldhoeveelheid nodig.
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
Even een denkoefening. Als welvaart alleen maar tot stand kan komen door geld, hoe zijn we dan in het Westen ooit van bittere armoede tot ongelofelijke welvaart gekomen? Door geld van de marsmannetjes? Afrika drukt alleszins geld genoeg, zoals m'n voorbeeld van Zimbabwe wel illustreert, dus daaraan kan het niet liggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus nogmaals: 1. Bron voor dat cijfer. 2. Sinds de ontwikkeling van het kapitalisme in het Westen is de mortaliteit in dalende lijn. Mensen leven langer, vandaar de gigantische bevolkingsexplosie in het Westen ten tijde van de industriële revolutie. De bevolking van België bedroeg ongeveer één miljoen in de negentiende eeuw. Een vertiendubbeling in de afgelopen honderdvijftig, tweehonderd jaar, dus. 3. Kinderen die in niet-kapitalistische landen sterven kan je moeilijk toeschrijven aan het kapitalisme. Kinderen die in niet-kapitalistische landen gered worden van de dood door ontwikkelingshulp uit het Westen moet je ook in rekening brengen. Ik kan je de statistieken tonen: de levensverwachting is, behalve in Afrika, overal al dertig jaar in stijgende lijn. Azië heeft zich dankzij het kapitalisme uit het moeras getrokken; mensen leven langer en gezonder. Als je 25.000 doden per dag wil toeschrijven aan het kapitalisme verwacht ik een uitgebreide berekening - en liefst een échte, en geen rekenkundig voorbeeld met tien broden maar zonder alle elementen die essentieel zijn maar niet in je kader passen.
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
|
![]() Net zoals je economische denkbeelden eerder mythe dan wetenschap zijn, dus.
![]() |
![]() |
#188 |
Minister
|
![]() Ik denk dat je best eens een boek leest. Van Hernando De Soto bijvoorbeeld. 'The Mystery of Capital' bijvoorbeeld. Bij Amazon kan je dat wel voor een prikje op de kop tikken, denk ik. Misschien krijg je het wel aan een met factor tien gereduceerde prijs, wie weet.
![]() |
#189 |
|
![]() Of iets �* la:
![]()
![]() |
![]() |
#190 |
Minister
|
![]() Vlug even opgezocht:
Mystery of Capital ==> $10.68 (5 koopjesex. �* $5) The Theory of Money and Credit ==> $20 (5 koopjesex. �* $12.50)
![]() |
#191 |
Burgemeester
|
![]() Percalion,
M'n kennis van de psychologie is beperkt dus ik heb het even rondgevraagd, en de theorie die jij hier aanhangt is eerder (Oosters getinte) mythologie dan wetenschap Oh, dan pak je gewoon een ander model hé Percalion, er zijn er genoeg maar kunnen ze nu niet allemaal door elkaar gaan gebruiken, komt dan op hetzelfde neer maar met andere namen en vandaar de verwarring in psychologie van tijd. Zohar, Grof, Jung, Maslow, Kohlberg, Piaget, Rogers, Kegan, Taylor, Baldwin, Habermas, Lanski, Houston, Benack, Chinen, Brown, Selman, Howe, Gilligan, Rawls, Buel, Fowler, Underhill, Kramer, Perry, Truner, Powell, Peck, Arnon, Kitchener, King, Neumann, Scheler, Steiner, Aurobindo, Koplowitz, Arlin, Basseches, Tiller, Richards…. Een mens is een mens...
Financiële Relativiteitstheorie www.chaospunt.org Laatst gewijzigd door Werner : 25 april 2007 om 17:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Burgemeester
|
![]() Hey Percalion,
Korte reactie op diverse zinsneden van je. Zelfs de econoom die je citeerde om je eigen stelling te ondersteunen, zegt dat het "geldoverschot" geen kapitaal is, en dat het uit de economie verwijderd moet worden als men wil vermijden dat de prijzen onmiddelijk terug stijgen naar hun vorige niveau Ondersteuning was in de context van de kapitaalsinjectie die hij bevestigde waar we dan over bezig waren. Voor de rest zei hij inderdaad dat we dat geld moeten oppotten en een strijd beginnen om dat geld elders te halen, vinden we een beetje zinloos als hij net dat geld in z’n potje had gestoken. Zien we dus echt het nut niet van. En er is geen kapitaalsinjectie, er is een geldinjectie / Uiteraard is er meer geld. Dat heb ik niet ontkend Er is dus meer geld, dank voor deze bevestiging. Zoals ik eerder zei is nu de vraag wat we met dat geld willen doen. Globaal gezien twee opties 1) verder doen zoals we nu bezig zijn 2) een duurzame economie installeren Als ik onze politiekers hoor en gezien de milieuproblemen zouden we kunnen verwachten dat we optie 2 kiezen maar dan, zoals je zal willen begrijpen, zal er economisch anders moeten gewerkt worden. Om deze ommezwaai te maken zullen we dus een transformatieproces en planning moeten opstellen. Het geld is op dat moment geen probleem maar we zullen denkelijk eens moeten gaan kijken naar de huidige economische spelregels die mogelijks wijzigen. Tenminste, als je akkoord bent om optie 2 als streefdoel te gebruiken. Er is echter nog steeds evenveel kapitaal: de reële productiecapaciteit van de economie gaat niet plots vertienvoudigen omdat de monetaire vraag vertienvoudigt! Waarom zouden we de productie vertienvoudigen, nog niet genoeg GSM’s misschien ? Een duurzame economie produceert naargelang onze behoeften en ditmaal zonder dat de reclame deze behoefte kunstmatig stimuleert. Een bad met champagne had je eerder gezegd, dacht ik. Wel, 6.5 miljard baden met Champagne dan. Het was jouw keuze maar ben er zeker van dat er anderen liever melk zullen hebben of zo. Moet je dan eens bekijken waar we globaal gaan uitkomen inzake behoeften en dan hierop de economie afstemmen. Ik vermoed dat we met z’n allen minder kunnen gaan werken dan en meer aquarel schilderen. Wie mij beschuldigt van racisme maakt alleen maar zichzelf belachelijk Is Bin Laden dan een racist ? Dacht dat hij iets tegen het Rijke Westen had en het marktfundamentalisme, zo ook tegen het religieus fundamentalisme van Bush. Je weet wel, dat blijkt zo een New Born Christian te zijn. Dan heb je er twee en een godsdienstoorlog kan beginnen, toch verwacht, niet dan ? Maar goed, nu wijken we wat af. 1) het geld, kapitaal (of hoe we het ook willen noemen) is er dan 2) willen we vervolgens wel of niet een duurzame economie installeren Denk dat het daar nu over gaat. Of heb je een andere mening ?
![]() |
#193 |
Burgemeester
|
![]() Mystery of Capital
Wel grappig, we zijn dan ook al heel de tijd bezig over The Money Illusion Syndrome, lijkt inderdaad een mysterie...
![]() |
#194 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie niet denkt dat hij fout zit als hij schrijft dat een komma verplaatsen ervoor zorgt dat we in het Walhalla terechtkomen, moet eens naar zijn hoofd laten kijken. Je kent blijkbaar psychologen genoeg, dat zou geen probleem mogen zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
|
![]() Voor jou wel, ja.
![]() |
![]() |
#196 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Burgemeester
|
![]() Beste Percalion,
De econoom bevestigt NERGENS dat er een kapitaalsinjectie plaatsvindt. Hij stelt, terecht, dat het decimeren van prijzen ertoe leidt dat je de geldhoeveelheid ook moet decimeren Ik neem er even de econoom z’n bericht bij want stilaan vrees ik ervoor, nu dat jij de kapitaalsinjectie bevestigd heeft de econoom dat weer niet gedaan. 1) Dat betekent dus dat zoals je zegt, wanneer de prijzen dalen, bij gelijkblijvende rotatiesnelheid, er een geldoverschot zou ontstaan Dat is mits je goedkeuring de bevestiging van de kapitaalsinjectie. Spreken hier dus enkel over dat geldoverschot, niet het vervolg. 2) Dat geldoverschot kan echter enkel opgepot worden! Het moet uit de circulatie genomen worden, want als het opnieuw in circulatie wordt gebracht, zal het opnieuw de prijzen affecteren Dat is het decimeren van de geldhoeveelheid zoals je ook stelt. Ik begrijp z’n angst omdat het de prijzen zou affecteren en dat iedereen op hol zou slaan en als woestelingen gaat consumeren. Hij steekt het geld op dat moment fysiek in een potje. Op dat moment verandert er dus niets en is heel deze operatie natuurlijk zinloos. Volgens het huidge paradigma (kapitalisme) ben ik het daar volledig mee eens. 3) Er is meer dan geld genoeg om alle sociale noden wereldwijd te lenigen Uiteraard is er meer dan genoeg geld, het zit alleen verkeerd verdeeld en wij mogen langer gaan werken, meer dan 1 miljoen mensen in België leven onder armoedegrens, niet zo netjes dus. 4) 30 jaar neoliberaal beleid zorgde voor een omgekeerde herverdeling, waarbij de rijken rijker werden en de armen armer Het kapitalisme is dus een ware zegen, zo blijkt. Maar goed, we blijven positief, inmiddels 20 % van België depressief, sowieso goed voor de economie en als men z’n doctorsrekening kan betalen. 5) D�*t is het echte probleem. Financiële spitstechnologie zal daarbij niet helpen, wel de opbouw van krachtsverhoudingen vanuit de linkerzijde en de arbeidersbeweging om opnieuw een rechtvaardiger herverdelingsmechanisme af te dwingen. Volledig akkoord, herverdeling zou een oplossing kunnen zijn. Die krachtsverhoudingen kan dan evengoed een revolutie worden, geen probleem natuurlijk, beetje animo kan geen kwaad. En zoals je dan zal willen verwachten komt dan mijn vraag omtrent het bovenstaande. a) Waarom steken we nu eerst dat geld in een potje om daarna aan de revolutie te beginnen om de overschot van de rijken af te pakken ? b) Denk je niet dat we op één of andere manier creatief kunnen zijn met dat geldoverschot dat we in dat potje hebben gestoken zonder dat iedereen als een woesteling gaat beginnen consumeren ? Dat mag je me nu eens uitleggen, als je wil. Waar zit nu de logica wanneer we onszelf als mensen willen beschouwen ?
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We leven al lang in een fascistische modelstaat jong.
![]() |
![]() |
#199 |
Burgemeester
|
![]() Percalion,
1) marktfundamentalisme (huidige systeem - kapitalisme) 2) duurzame economie (nieuw systeem - democratie) Beide scenario's gaan ertoe leiden dat de prijzen binnen de kortste keren terug op hun oude niveau staan en er niets veranderd is. Het maakt niet veel uit, dus. Stel je nu enkel dat de prijzen zullen stijgen of dat beide systemen hetzelfde zijn ? Het stijgen van de prijzen is inherent verbonden aan het huidige systeem, niet aan een duurzame economie. Daar heb je nieuwe economische spelregels voor nodig. Wat is voor jou een duurzame economie dan ?
![]() |
#200 |
Burgemeester
|
![]() Hey Lombas,
Dat zal niemand kunnen ontkennen, thanks