![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie? | |||
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 64,41% |
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 32,20% |
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,39% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik sluit het bestaan van een god niet uit. Dat zou dom zijn. Ik weet het zelf niet of hij bestaat of niet. Ik zie wel een (menselijke) tendens bij vele gelovigen om alles wat goed is toe te schrijven aan een god en alles wat slecht is in de schoenen te schuiven van de mens (schuldcomplex aankweken) of aan de boze krachten. Dit is te gemakkelijk. Van de andere kant kan ik wel begrijpen dat men dit doet. Men wil een verrechtvaardiging hebben, een uitleg, een verklaring vinden voor het slechte, het boosaardige, de ziekte, het lijden, kortom, de minder aangename dingen tijdens dit aardse leven. Dus men atropomorfiseert vaak God, men geeft hem menselijke kenmerken. Wat mij telkens weer opvalt is dat men hem geen gebreken geeft. Als God het begin, de oorzaak is van alles, dan is hij ook de oorzaak van het minder goede, van het 'slechte'. Voor vele gelovigen kan dat niet. Maw men bouwt dus een god naar zijn wensen. Cfr het adagium: niet de god schiep de mens, maar de mens schiep zijn god(en). Voor mij geen probleem. Als men zijn leven daardoor zin kan geven:ok. Ik denk gewoon dat, als er zoiets bestaat als een Opperste Wezen, dat men zich zulk wezen niet kan voorstellen. Ja, en dan moet men er over zwijgen totdat... ja totdat hij zich eens duidelijk zal manifesteren op een of andere manier. Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2007 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Ik 'verwerp' god niet... Ik kan nu eenmaal niet verwerpen wat er niet is. De onzinnige antwoorden die uit de kerk komen moet ik niet. Gelovigen zoeken door geloof en god naar waarheid... Terwijl DAT nu eigenlijk de laatste plaats is om ernaar te zoeken. Wat gebeurd er als men sterft, ik weet het niet, en ik moet het niet weten... Ik ZAL het weten als de tijd daar is. Maar ik ga niet op een kar springen voor "peace of mind"... En zo zijn er VELE vragen waar er geen antwoord voor is, maar waar godsdiensten en god 'claimen' de waarheid te hebben... Voorts probeer ik zo 'goed' mogelijk te leven. Uit respect voor mijn medemens, ook daar heb ik god dus niet bij nodig... U zegt "verwerpen", ik zeg "mij niets laten wijsmaken"... In dat opzicht past geloof imho dan ook niet in een school... Laatst gewijzigd door Zyp : 7 juni 2007 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben tegen Godsdienst op lagere school . Ik vind dat Godsdienst gerust in twee laatste jaren in middelbaar mag komen. In dat leeftijd begrijp je al toch iets. Leerling kan deze informatie op een juiste manier begrepen. Volgens me moet de inhoud van dat vak zeker veranderd worden. Studie over verschillende religies, culturen, tradities in de richting van geschiedenis, dat zal wel interessant zijn. En wat nu wordt op school gegeven, is saai.
![]() Laatst gewijzigd door zonderpaperen : 7 juni 2007 om 11:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets met de islam? En dat terwijl je daarvoor nog schreef "... elementen uit vele godsdiensten..." Uit vele, maar dan toch niet de islam?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem de Kerk als norm. Enkel de Kerk leert ons het juiste geloof. Bijgevolg moet u daar uw licht eens opsteken over de Onbevlekte Ontvangenis. Lees dit maar eens aandachtig door: http://www.rkdocumenten.nl/index.php...663&alineas=96 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Banneling
|
![]() Er zijn elementen verwerkt uit alle godsdiensten, zelfs uit humanistische leringen. Wat ik bedoel is dat het nu niets meer te maken heeft met de islam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De maagdelijke conceptie van Jezus staat in de koran. Verwerpt u nu ook delen van de koran zoals u met het evangelie doet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet zo, hoor. Baha'i erkent het profeetschap van Mohammed. Ook de waarde van de koran wordt niet in vraag gesteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Banneling
|
![]() [quote]Ja, maar de islam bevat ook elementen uit het jodendom en het christendom en erkent Jezus ook als een profeet, maar daarom is de islam nog geen christendom. En op dezelfde manier is de Bahai ook geen islam. Bahai is gewoon bahai.
Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2007 om 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dus ik ben god alle hup, niet echt flatterend.
Idd door dat patrimonium weten we nu genoeg om te stellen dat religie zeker niet het antwoord is.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Banneling
|
![]() Maar de poster Eva heeft tenminste de moed om te zeggen dat niet alles juist is in de koran. Die euvele daad moet men nog altijd gaan zoeken bij overtuigde christenen. Precies of het evangelie altijd historisch correct zou zijn en niet gespeend zou zijn van tegenstrijdigheden.
Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2007 om 16:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 juni 2007 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De ware Leugen is er Een die zeer op de Waarheid lijkt. Maar aan zijn vruchten zult ge de boom kennen, een goede boom brengt goede vruchten voort, een slechte slechte. Hoe komt de islam dagelijks in het nieuws? Het meest treffend is i.v.m. de krijgsheren en de Janjaweed in Soedan die zoals de profeet in zijn tijd, met geweld trachten te veroveren. De vrome kant van de islam zoals de snoesige hoofddoekjes doen me denken aan de schapenvacht van de wolf in schapenvacht.
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Die verhalen zijn waarachtig ( er steekt een waarheid achter) maar zijn niet allemaal letterlijk waar. Bvb de genezing van de blinde: zijn we niet allemaal een beetje ziende blind waar we zouden moeten van genezen worden?
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een weldenkend mens moet niks. Uw onderscheid is niet relevant gezien al uw groepen geïndoctrineerden zijn die niet in staat zijn de realiteit te aanschouwen voor wat ze is en aldus ook niet in staat zijn een waardenvol leven te leiden; ze vullen het allemaal met dezelfde onzin.
![]() |