Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2007, 00:17   #181
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik zal nu wel een verschrikkelijke fatsoensrakker lijken maar begrijp me goed, ik heb niets tegen protesten. En een politicus die een speech komt houden en af en toe door een zaaltje wordt getracteerd op tomaten of eieren - of zelfs een taart - vind ik geen halsmisdaad.

Maar ik heb de laatste jaren wat genoeg gekregen van mensen die vinden dat ze hun argumenten kracht moeten bijzetten door middel van fysieke elementen. Juist gisteravond was op NOVA of netwerk een reportage over de zogenaamde 'house-visits' van dierenrechtenactivisten.

Voorbeeldje: Om één uur 's nachts wordt een gezin met twee jonge kinderen opgeschrikt door een groep van vijftien personen, verkleed met bivakmutsen en doodshoofdmaskers, die op ramen en deuren staan te bonzen, ruiten ingooien en brand stichten op het gazon, onder luid geschreeuw met megafoons: 'Moordenaar!' Andere ruiten worden volgesmeerd met nepbloed. De vader van het gezin blijkt voor een financiële instelling te werken die óók investeert in kippenslachterijen.

Ander voorbeeldje: Man wordt 's nachts wakker van gejoel, vindt op zijn gevel het woord "Pedofiel' en 'rot op!'. Bij al zijn buren zijn documenten in de brievenbus gedaan waaruit zou moeten blijken dat de bewuste man een kinderverkrachter is. Zijn enige misdaad: Directeur zijn van een legbatterij.

Ludieke acties? 'Er is geen lichamelijk letsel. Er komen misschien wat rekeningen van de glaszetter en de schoonmaker'.

Nu zal Edina zeggen dat dit niet te vergelijken is.
Natuurlijk, brandstichting is erger dan 'taarten'. Maar ik denk dat zij de impact van dat 'taarten' in de huidige tijd flink onderschat. Het probleem met sommige fanatici, of ze nu van links of rechts zijn, is dat ze zó zijn overtuigd van hun eigen grote gelijk, dat ze bereid zijn bepaalde grenzen te overschrijden.

Mijn grens ligt bij lichamelijke integriteit. Blijf gewoon van iemand af. Dan bén ik maar een fatsoensrakker.
Correct! Het is ook totaal niet te vergelijken. Een taart gooien naar een minister die ergens een toespraak komt houden en die daar dus in zijn functie is, valt op geen enkele manier te vergelijken met fysieke agressie of laster in een persoon zijn privéwoning (waar je dan ook nog eens het gezin van de persoon bij betrekt die er niets mee te maken hebben). Dat jij een link legt tussen zo'n acties en taarten gooien, betekent nog niet dat die er ook is. Er is niets "ludieks" aan het ingooien van ramen, aan brandstichting of aan laster.

Laatst gewijzigd door Edina : 18 juni 2007 om 00:17.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 00:28   #182
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Je mist het punt hier. Edina maakt zich er druk over dat iemand vervolgd kan worden voor het gooien van een taart:

Nu zal die taartgooier echt geen drie maanden krijgen en er waarschijnlijk met een boete vanaf komen. Die eigooier naar Maingain zal waarschijnlijk niet eens vervolgd worden.

Het enige wat ik Edina hier probeer uit te leggen is dat:
- Die zogenaamde 'slapstick' niet zo onschuldig is als het lijkt. Iemand kan zich weldegelijk vernederd en bedreigd voelen;
- Je lichamelijk letsel nooit kunt uitsluiten. Iemand die gooit neemt een risico. Misschien in uw ogen een klein risico maar wél met het lichaam van iemand anders. Elke verantwoordelijkheid voor de gevolgen berust dan ook geheel bij de gooier;
- Mensen weleens heel anders kunnen reageren dan je denkt. Wat nu als Peeters uit schrik of reactie van zich af had geslagen en iemands neus had gebroken? Wat nu als een beveiliger iemand hard op de minister ziet aflopen met iets in zijn hand, waarvan hij niet kan zien wat het is, en hij grijpt drastisch in?;
- Een grens moeilijk te trekken is. Mag een taart? Mag dan een bedorven taart ook? Uitwerpselen? Braaksel? Is een beetje pijn erg?;
- Het contraproductief werkt. Een kop 'Betogers tegen beleid Maingain' is effectiever dan 'Maingain met ei bekogeld'.
- Drie maanden een mogelijke straf is voor het belagen van een persoon. En ik vind dus ook dat dat mogelijk moet zijn. Een en ander sterk afhankelijk van intentie, uitvoering en gevolgen van de daad;
Alweer correct: ik vind het ongehoord dat het gooien van een taart strafrechtelijk vervolgd kan worden. En al helemaal dat daar dan ook nog eens zo'n zware straffen op staan. Als het gooien van die taart tot letsels zou leiden, is het niet onlogisch dat daar gevolgen aan verbonden zijn, maar daarom moet het gooien van taarten an sich nog niet vervolgbaar zijn. Onze rechtbanken zijn al overbelast genoeg, dat ze aan zo'n futiliteiten echt geen tijd zouden mogen besteden. Vergeet ook niet de aanklacht "belediging van een minister". Naar anderen kan je dus ongestoord taarten gooien...

Peeters is trouwens niet de eerste minister die getaart werd, maar het is welk de eerste keer dat ik iets hoor over vervolging... Zou Peeters niet gewoon wat lange tenen hebben?
Oud 18 juni 2007, 00:33   #183
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zegt al heel veel over dit figuur
In jouw enge wereldje blijkbaar wel...
Oud 18 juni 2007, 00:35   #184
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Nu ja , als dit soort "akties" een voorbeeld is van hoe men een punt wil duidelijk maken mogen we al heel blij zijn dat de ordediensten erin geslaagd zijn om rubberbootjes in rostok een duwtje te geven ...
Stel je voor hoe ludiek die aktie had kunnen zijn hé ...
Weer zo'n toestand , lijfwacht die normaal gezien minister moet beschermen dreunt taartmans het hospitaal in , of erger , nog voor hij taart (projectiel) kan gooien... Wat zouden we dan horen ???
Iets dat weggeworpen wordt , om als wapen een doelwit te raken, dat mogen we trouwens ook die naam geven ... PROJECTIEL !!! Klinkt beter als "een taart" hé...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 00:46   #185
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
In jouw enge wereldje blijkbaar wel...
Toch een wereldje waar blinden , kreupelen en mongooltjes niet met projectielen worden bekogelt ...
Toch iets anders dan die ruime wereld van jou ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 18 juni 2007, 06:41   #186
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Ik heb ooit eens iemand een taart zien gooien naar Geert Lambert: die verdween in één geheel en zonder morsen in zijn mond. Ongelooflijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 09:36   #187
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer correct: ik vind het ongehoord dat het gooien van een taart strafrechtelijk vervolgd kan worden. En al helemaal dat daar dan ook nog eens zo'n zware straffen op staan. Als het gooien van die taart tot letsels zou leiden, is het niet onlogisch dat daar gevolgen aan verbonden zijn, maar daarom moet het gooien van taarten an sich nog niet vervolgbaar zijn. Onze rechtbanken zijn al overbelast genoeg, dat ze aan zo'n futiliteiten echt geen tijd zouden mogen besteden. Vergeet ook niet de aanklacht "belediging van een minister". Naar anderen kan je dus ongestoord taarten gooien...

Peeters is trouwens niet de eerste minister die getaart werd, maar het is welk de eerste keer dat ik iets hoor over vervolging... Zou Peeters niet gewoon wat lange tenen hebben?
Een bezoek aan een psychiater zouden sommigen wel kunnen gebruiken...
Natuurlijk moet dit gratis zijn...

Wat als er in die taart een sooirt bom zat?

En dan verschiet men ervan dat links een dreun van formaat gekregen heeft...

Laat ons zeggen... een taart recht in hun smoel...

Laatst gewijzigd door Chipie : 18 juni 2007 om 09:38.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 11:09   #188
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het naar een minister wordt gegooid, ben ik daar niet zo zeker van... De aanklacht is hier immers "belediging van een minister".

Waarmee het ineens ook duidelijk is dat men niet zo zwaar tilt aan de actie zelf, maar wel aan wie het slachtoffer ervan was.
gelukkig is dat blijkbaar (nog) niet strafbaar op een discussie-forum, om ministers te beledigen, anders zouden er al veel mensen hier last hebben met de justitie
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 11:25   #189
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gooien van een taart strafrechterlijk vervolgen is gewoon zuivere repressie. Het toont alleen maar aan dat je machteloos staat ten opzichte van het staatsapparaat. De taart verdiende Peeters dubbel en dik doordat in de hele zaak letterlijk elke regel met de voeten werd getreden. Het hele protest in Borsbeek is vreedzaam verlopen. Het enige geweld kwam er van de politie. En nu probeert men op deze manier één van de actievoerders alsnog "te pakken"... Dat de taart zogezegd bedorven was, is overigens niet meer dan een zielige poging om de rechtzaak enige legimiteit te verschaffen.
Ik vind een taart naar iemand toegooien kinderlijk, belachelijk en vooral zielig.
Dezelfde mening hou ik er trouwens op na voor die bosbezetters.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 11:43   #190
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu ja , als dit soort "akties" een voorbeeld is van hoe men een punt wil duidelijk maken mogen we al heel blij zijn dat de ordediensten erin geslaagd zijn om rubberbootjes in rostok een duwtje te geven ...
Stel je voor hoe ludiek die aktie had kunnen zijn hé ...
Ja zeg, stel je voor dat één van de leiders van de G8 niet alleen een petitie, maar ook nog een slagroomtaart te verwerken had gekregen! The horror! Het is dus maar niet meer dan normaal dat ze het leven van die actievoerders in gevaar hebben gebracht door hun rubberbootjes te rammen, respectievelijk overvaren...

Citaat:
Weer zo'n toestand , lijfwacht die normaal gezien minister moet beschermen dreunt taartmans het hospitaal in , of erger , nog voor hij taart (projectiel) kan gooien... Wat zouden we dan horen ???
Dat die lijfwacht dringend een opleiding moet gaan volgen. Er zijn massa's technieken om iemand in bedwang te houden zonder daarvoor onnodig geweld te moeten gebruiken.

Citaat:
Iets dat weggeworpen wordt , om als wapen een doelwit te raken, dat mogen we trouwens ook die naam geven ... PROJECTIEL !!! Klinkt beter als "een taart" hé...
Een taart is geen wapen, aangezien een wapen de bedoeling heeft om letsel aan te brengen.
Oud 18 juni 2007, 11:44   #191
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch een wereldje waar blinden , kreupelen en mongooltjes niet met projectielen worden bekogelt ...
Toch iets anders dan die ruime wereld van jou ...
Peeters is bij mijn weten noch blind, noch kreupel, noch mongool.
Dus je punt is?
Oud 18 juni 2007, 11:48   #192
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik vind een taart naar iemand toegooien kinderlijk, belachelijk en vooral zielig.
Het gaat er dan ook niet over wat ik of jij van die actie vinden, maar wel of het strafrechtelijk vervolgbaar moet zijn.

Citaat:
Dezelfde mening hou ik er trouwens op na voor die bosbezetters.
Dat is je goed recht. Ik vind het kappen van een biologisch erg waardevol bos in habitatrichtlijngebied om drogredenen dan weer misdadig. Zeker als daarbij alle regels worden overtreden en de bevoegde minister er niet voor terug deinst om zijn macht te misbruiken.
Oud 18 juni 2007, 11:56   #193
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Peeters is bij mijn weten noch blind, noch kreupel, noch mongool.
Dus je punt is?
Al honderd keer gevraagd .... is het ook humor als men een taart smijt naar zo'n mensen ???? Dat is dan volgens u ook "slapstick" hé ....
Oud 18 juni 2007, 12:09   #194
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat die lijfwacht dringend een opleiding moet gaan volgen. Er zijn massa's technieken om iemand in bedwang te houden zonder daarvoor onnodig geweld te moeten gebruiken.

Ah , een schriftelijke aanmanig opsturen of zo ???
Iemand die met alle geweld een voorwerp naar iemand wil gooien moet wel even fysiek aangepakt worden op zo'n moment ....

Citaat:
Een taart is geen wapen, aangezien een wapen de bedoeling heeft om letsel aan te brengen
Zogauw die taart dien om mee te smijten is dat een projectiel ...
En een projectiel heeft een reden , meestal om iets te raken .... In dit geval een levend wezen ... Minister , blinde etc . allemaal gelijk zeker ... Als het maar is om een mening uit te drukken ....
Voor mijn part krijgt die dader van dit misdrijf er nog 6 maanden bovenop , en mischien een verplicht psychiatrisch verblijf ... Zeg nu zelf , iemand die zoiets doet mankeert wel iets ...
Oud 18 juni 2007, 12:33   #195
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

deze thread maakt duidelijk dat Taartengooien een kunstvorm geworden is. Onbegrijpelijk voor velen en zeer waardevol voor de kunstenaars.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 14:52   #196
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al honderd keer gevraagd .... is het ook humor als men een taart smijt naar zo'n mensen ???? Dat is dan volgens u ook "slapstick" hé ....
De vraag is hier niet of het humor is, maar of het strafrechtelijk vervolgd moet worden. En het idee achter het taarten gooien ontgaat je blijkbaar totaal. Anders zou je niet over taarten naar mongolen smijten beginnen.
Oud 18 juni 2007, 14:59   #197
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah , een schriftelijke aanmanig opsturen of zo ???
Iemand die met alle geweld een voorwerp naar iemand wil gooien moet wel even fysiek aangepakt worden op zo'n moment ....
Daar is helemaal geen onnodig geweld voor nodig. Een taart uit iemand zijn handen slaan, is echt niet moeilijk hoor. Net zomin als iemand in bedwang houden.

Citaat:
Zogauw die taart dien om mee te smijten is dat een projectiel ...
En een projectiel heeft een reden , meestal om iets te raken .... In dit geval een levend wezen ...
Dat maakt er nog geen wapen van.

Citaat:
Voor mijn part krijgt die dader van dit misdrijf er nog 6 maanden bovenop , en mischien een verplicht psychiatrisch verblijf ... Zeg nu zelf , iemand die zoiets doet mankeert wel iets ...
gelukkig heeft zelfs de rechtbank een gezondere kijk op zo'n zaken...
Oud 18 juni 2007, 17:40   #198
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
als ik elf of twaalf jaar was, ben ik eens gaan brossen om naar een studenten-optocht te gaan zien met een paar klaskameraden.Alle studenten liepen door de Stad Brussel met bierglazen aan een touwtje rond hun hals en gingen de café's binnen om te bedelen achter bier.Ook passanten hielden ze aan, en vroegen achter geld "om te zuipen".Plots zagen we er een stuk of 5-6, die met z'n allen in een emmer aan het zeiken waren.Eén van hen, droeg de emmer vervolgens met zich mee, en sprak een koppel voorbijgangers van een stuk in de vijftig aan, meneer in kostuum, en madam in pelsen frak gehuld, "ofdat ze geen geld hadden".Het koppel wimpelde hem nogal uit de hoogte doend af, en werd daarvoor beloond met een emmer zeik over hun kop!Die mensen waren totaal uit hun lood geslagen, hun wereldje stortte inéén, en wij waren ziek van het lachen...
Hoe zou een publiek figuur , dat gefilmd word door TV-journalisten, reageren op zo een behandeling?
Zeiknat en met zene mond vol tanden
Oud 18 juni 2007, 18:16   #199
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
deze thread maakt duidelijk dat Taartengooien een kunstvorm geworden is. Onbegrijpelijk voor velen en zeer waardevol voor de kunstenaars.
en voor sommigen zelfs te verbieden

Laatst gewijzigd door Andy : 18 juni 2007 om 18:17.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2007, 20:16   #200
duncan
Banneling

Standaard

pfff ik HOOP dat de volgende keer men een katapult neemt met een dunne draad & kaarsje eronder dan kunnen ze al niet zeggen dat die persoon dat gooide - WETTENLIJK & wie weet legt daar nen gelovige zen kaarsje ...per ongeluk of wie weet ziet en vindt men niemand .

pfff ik lust just graag taart
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be