Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 14:04   #181
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nee, die steekt da allemaal weg in een klein valiesje
Het ging erom wat wij bedoelen met de term "garderobe". Kleerkasten en valiesjes hebben daar niks mee vandoen, hoe grappig je het ook mag vinden.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 14:05   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ik wil gewoon bedoelen dat het interessanter is om een taal te spreken dat door meer dan 70 miljoen mensen gesproken word in plaats van het Luxemburgs (los van het feit dat Portugezen makkelijker Frans aanleren). Ik probeer het algemeen te bekijken en niet alleen op bijvoorbeeld Luxemburg toe te spitsen. Hoe kleiner de taal hoe minder aantrekkelijk het is om het te leren.
Indien slechts één taal domineert, dan zal de immigrant de taal toch aanleren onafgezien of er veel of weinig sprekers zijn. Alleen is er taaldiversiteit in Luxemburg.

Ik begrijp wel je stelling en in een aantal gevallen is dat ook zo. Als je je in het oosten van Duitsland vestigt temidden van de Sorben, zal je ook eerder geneigd zijn Duits goed te leren dan Sorbisch. Komt dan nog eens bij dat alle Sorben tweetalig zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 14:08   #183
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, de Portugezen schakelen hoofdzakelijk op het Frans om. En dat geeft problemen. De dominerende taal in Luxemburg is, zeker in de gewone omgang en in gesproken vorm, het Luxemburgs. Meestal spreken Luxemburgstaligen ook nog Duits en Frans, terwijl de Portugezen zich bijna steeds van het Frans bedienen. Hierdoor staan ze buiten de kring van de Luxemburgstaligen die dan ook eens de eenzijdigheid van de Portugezen als een gemis aan integratie beschouwen.

In Luxemburgstad hoor je inderdaad veel Frans. Ga je echter naar de dorpen en middelgrote steden, dan domineert het Luxemburgs (enkele dorpen uitgezonderd die van oudsher Romaanstalig zijn).
Eigenlijk een schande dat ik daar zo weinig aandacht aan besteed heb de vorige keer, wij spraken meestal Frans met hotelbaas en zo, maar het zou eigenlijk kunnen dat die zijn moedertaal Luxemburgs was.
Is er eigenlijk in het verleden een moment geweest dat in het huidige Luxemburg( dus niet die provincie) bijna iedereen Luxemburgs sprak of op zijn minst begreep.

Ik begrijp dat Luxemburg verfranst, is dat op dezelfde manier als bij ons, namelijk dat een eentalig Franstalige niet het nut ervan inziet om nog iets anders te kunnen?
Oud 18 augustus 2007, 14:10   #184
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Het ging erom wat wij bedoelen met de term "garderobe". Kleerkasten en valiesjes hebben daar niks mee vandoen, hoe grappig je het ook mag vinden.
Het eigenlijke grappige eraan is, dat jouw betekenis zoals je die NU weergeeft, het resultaat is van een evolutie in't klein. Misverstanden en onbegrip (niet JOUW onbegrip) zorgen dat zulke dingen gebeuren.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 14:12   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eigenlijk een schande dat ik daar zo weinig aandacht aan besteed heb de vorige keer, wij spraken meestal Frans met hotelbaas en zo, maar het zou eigenlijk kunnen dat die zijn moedertaal Luxemburgs was.
Is er eigenlijk in het verleden een moment geweest dat in het huidige Luxemburg( dus niet die provincie) bijna iedereen Luxemburgs sprak of op zijn minst begreep.

Ik begrijp dat Luxemburg verfranst, is dat op dezelfde manier als bij ons, namelijk dat een eentalig Franstalige niet het nut ervan inziet om nog iets anders te kunnen?
In Luxemburg spreek ik steeds Duits, maar steeds vermeld ik er bij dat ik uit België kom. Anders kan het wel eens gebeuren dat je een wat afwijzende reactie krijgt, omdat ze anders wel eens denken dat je uit Duitsland komt. En Duitsers en Luxemburgers, tja, het blijft bij sommige mensen nogal heel gevoelig liggen.

Als je in overweging neemt dat de meeste wijken van Luxemburgstad Germaanse namen hebben en de Luxemburgers over "d'stad" spreken als ze het over Luxemburgstad hebben, veronderstel ik toch dat de stad ooit volledig Duits/Luxemburgstalig moet zijn geweest.
Oud 18 augustus 2007, 14:15   #186
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik spreek in L steeds Duits. Nog nooit problemen mee gehad.
Met de ingeweken Portugezen is het makkelijker FR te spreken dan D, alhoewel dat ze D en/of L verstaan, maar niet snel correct zullen kunnen spreken.
Oud 18 augustus 2007, 14:15   #187
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ah, daar zie je de verschillende taalachtergrond van de Vlaming en de Nederlander: ik ben heel lang geleden ook een keer in Luxemburg op vakantie geweest en daar spraken wij Duits. De verhuurder van de bungalow, tevens hoteleigenaar, sprak zelfs Nederlands (met Vlaams accent ), dus dat was helemaal mooi.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 14:15   #188
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Luxemburg spreek ik steeds Duits, maar steeds vermeld ik er bij dat ik uit België kom. Anders kan het wel eens gebeuren dat je een wat afwijzende reactie krijgt, omdat ze anders wel eens denken dat je uit Duitsland komt. En Duitsers en Luxemburgers, tja, het blijft bij sommige mensen nogal heel gevoelig liggen.

Als je in overweging neemt dat de meeste wijken van Luxemburgstad Germaanse namen hebben en de Luxemburgers over "d'stad" spreken als ze het over Luxemburgstad hebben, veronderstel ik toch dat de stad ooit volledig Duits/Luxemburgstalig moet zijn geweest.
Echt waar? In Luxemburg spreek ik altijd Nederlands. Ze spreken het misschien zelf niet, maar ze kunnen het bij mij altijd perfect verstaan. Dat komt door de Nederlandse doorvoerhandel en de historische banden met Nederland (volgens mij heeft Luxemburg daar altijd veel mee gehad, meer nog dan België). De Koninklijke banden tussen Nederland en Luxemburg waren altijd zeer goed.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 14:18   #189
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zijn er dan geen Franstaligen die alleen Frans begrijpen?
Oud 18 augustus 2007, 14:29   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn er dan geen Franstaligen die alleen Frans begrijpen?
Ongetwijfeld, maar die heb ik toch nog niet tegen het lijf gelopen. Duits en Luxemburgs zijn nu eenmaal de dominerende talen (tenzij in de rechtspraak en de wetgeving).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be