Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 10:38   #181
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Nederland ziet men eigenlijk niet zoveel bezwaren. In Vlaanderen wel. Vlaanderen is gewend aan zelfbestuur, waar het zo lang voor heeft moeten vechten.
Waarom ze dan direct in een staatsverband met Nederland gooien?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:39   #182
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het gaat dan ook niet over één persoon... Maar soit, ik heb al vaker gezegd dat ik een onderscheid maak tussen de anonieme driftkikkers op dit forum en de mensen daarbuiten.

Jij hoeft helemaal niets te tolereren. Als die mensen je niet aanstaan, kan je ze altijd op negeerlijst zetten. En als je je hier compleet geviseerd voelt, kan nog altijd een ander forum opzoeken
Och, ik betrek niets wat op dit forum gezegd wordt op mezelf, want niemand kent mij persoonlijk. Alleen soms word ik wel boos om het feit dat sommige mensen zó dom zijn. (niet jij hoor)
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:40   #183
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom ze dan direct in een staatsverband met Nederland gooien?
Zeker niet direct. Dat moet gebeuren wanneer aan beide kanten de tijd rijp is.
Oud 22 augustus 2007, 10:41   #184
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een bioloog zal je ongelijk geven.
Ja, alle mensen zijn genetisch gezien lid van hetzelfde dierenras. Doch volk wordt ook door andere zaken bepaald dat het pure homo sapiens zijn.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:42   #185
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ja, alle mensen zijn genetisch gezien lid van hetzelfde dierenras. Doch volk wordt ook door andere zaken bepaald dat het pure homo sapiens zijn.
Zelfde taal, dus zelfde manier van communicatie, dus omgangsregels, dus grote verbondenheid. Helaas is er integraal weinig contact, en dat komt omdat de Nederlandse media niet toegestaan zijn in Vlaanderen, en vice versa.
Oud 22 augustus 2007, 10:43   #186
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Juist. En waarom direct dat zelfbestuur verkwanselen door in een orangistische constructie te stappen?
Hebben de Nederlandse Antillen geen zelfbestuur dan?

Niet dat Vlaanderen daarmee te vergelijken is, want VL heeft geen geld nodig en is niet alleen op papier, maar ook in de praktijk gelijkwaardig aan NL.

Maar beweren dat samenwerking automatisch het opslokken van Vlaanderen door Nederland inhoudt, slaat nergens op.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:43   #187
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Zelfde taal, dus zelfde manier van communicatie, dus omgangsregels, dus grote verbondenheid. Helaas is er integraal weinig contact, en dat komt omdat de Nederlandse media niet toegestaan zijn in Vlaanderen, en vice versa.
Op die manier ben je wel met meerdere mensen verbonden. Als ik jouw redenering volg, zijn Duitsers en Vlamingen ook eenzelfde volk.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:44   #188
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op die manier ben je wel met meerdere mensen verbonden. Als ik jouw redenering volg, zijn Duitsers en Vlamingen ook eenzelfde volk.
Dat was ook zo, enkel om politieke redenen zijn we afgesplitst. (Bourgondische tijd)
Oud 22 augustus 2007, 10:45   #189
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spreken zij dezelfde taal? Ik zou het trouwens niet erg vinden als Nederland een bondsstaat van Duitsland was... maar daar sta ik vrijwel alleen in denk ik.
Oud 22 augustus 2007, 10:46   #190
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Niet exact zelfde taal. Ik voel mij dan ook altijd diep beledigd als ik in de Van Daele tussen haakjes "Zuidnederlands" zie staan. En waarom worden dan de TV-programma's wederzijds ondertiteld? Een gemeenschappelijke taal betekent ook niet dat men een gemeenschappelijk volk is. Oostenrijkers en Duitsers spreken allebei Duits doch - behoudens een anshluss periode - zijn ze geen "volk" geweest. Engels wordt door vele volkeren gesproken doch dat betekent ook niet dat ze één volk zijn.
Oud 22 augustus 2007, 10:47   #191
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Dat was ook zo, enkel om politieke redenen zijn we afgesplitst. (Bourgondische tijd)
Niet exact... Vlamingen waren deel van Frankrijk en niet van het Heilige Roomse Rijk
Oud 22 augustus 2007, 10:48   #192
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet exact zelfde taal. Ik voel mij dan ook altijd diep beledigd als ik in de Van Daele tussen haakjes "Zuidnederlands" zie staan. En waarom worden dan de TV-programma's wederzijds ondertiteld? Een gemeenschappelijke taal betekent ook niet dat men een gemeenschappelijk volk is. Oostenrijkers en Duitsers spreken allebei Duits doch - behoudens een anshluss periode - zijn ze geen "volk" geweest. Engels wordt door vele volkeren gesproken doch dat betekent ook niet dat ze één volk zijn.
Oostenrijkers willen nog steeds graag bij Duitsland horen (hoewel ik dat op het moment betwijfel omdat het economisch niet goed gaat met Duitsland), alleen dat mag niet van de internationale gemeenschap om redenen die jij best wel kent.

Overigens kan ik Vlaams goed verstaan zonder ondertitels. Dat is met Achterhoeks (een Gelderse streektaal) wel anders.
Oud 22 augustus 2007, 10:49   #193
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Een vraag aan de oudere generatie: Werd er bij de voorgaande staatshervormingen ook zo veel gesproken over een mogelijk opdoeken van België?
Oud 22 augustus 2007, 10:50   #194
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Oostenrijkers die ik ken zijn trots op Oostenrijkse eigenheid en willen geen "Duits" worden.

Misschien mede door een bepaald onwelriekend verleden geef ik toe. doch historisch gezien is er nu juist een beweging geweest om de Oostenrijkers uit Duitsland te jagen. Daar is men zeer goed in gelukt zodat de Oostenrijkers hun eigen eigenheid zijn gaan koesteren.
Oud 22 augustus 2007, 10:53   #195
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oostenrijkers die ik ken zijn trots op Oostenrijkse eigenheid en willen geen "Duits" worden.

Misschien mede door een bepaald onwelriekend verleden geef ik toe. doch historisch gezien is er nu juist een beweging geweest om de Oostenrijkers uit Duitsland te jagen. Daar is men zeer goed in gelukt zodat de Oostenrijkers hun eigen eigenheid zijn gaan koesteren.
Vroeger heeft Oostenrijk wel altijd tot de culturele eenheid Duitsland gehoord. En nu nog werkt het land meer samen met Duitsland dan Nederland en Vlaanderen dat doen. Spijtig, want die samenwerking is wel essentieel. Het hoeft niet eens noodzakelijk in staatsverband.
Oud 22 augustus 2007, 10:53   #196
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreken zij dezelfde taal? Ik zou het trouwens niet erg vinden als Nederland een bondsstaat van Duitsland was... maar daar sta ik vrijwel alleen in denk ik.
Standaardvlaams verstaan is makkelijk, maar ook het achterhoeks (van jonge lui en oude grond?) gaat nog prima. Ook sommige Limburgers zijn best verstaanbaar. Het word lastig als mensen echt plat gaan praten, dan versta je er al gauw geen zak meer van.
Oud 22 augustus 2007, 10:53   #197
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oostenrijkers en Duitsers spreken allebei Duits doch - behoudens een anshluss periode - zijn ze geen "volk" geweest.
OK. Maar het idee dat die twee één volk waren leefde toch ook, totdat Hitler zich daarmee bemoeide. Die gedachte is nu taboe, omwille van WO II, maar stel dat de nazi's nooit aan de macht waren geweest? Het is niet ondenkbaar dat Oostenrijk op een bepaald moment aansluiting zou hebben gezocht/gevraagd bij Duitsland.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:54   #198
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Dat Vlaanderen niks ziet in een fusie met Nederland is nog tot daar aan toe, maar de manier waarop is gewoon absurd.
Op een dag dat een poll voor het eerst net het omgekeerde aantoont, met zo'n onzin durven aankomen, pffff.... je moet het maar kunnen...

Citaat:
Ziet u een fusie van Vlaanderen met Nederland zitten?
Zeker
43,9% (3082)
Misschien later
13% (916)
Nooit
41,4% (2908)
Geen mening
1,7% (117)
Totaal aantal stemmen: 7023
Volgens mij ben jij even anti-Vlaams als de Belgicisten anti-Ollands zijn.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:56   #199
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Op een dag dat een poll voor het eerst net het omgekeerde aantoont, met zo'n onzin durven aankomen, pffff.... je moet het maar kunnen...

Volgens mij ben jij even anti-Vlaams als de Belgicisten anti-Ollands zijn.
Keats is niet anti-Vlaams. Hij is teleurgesteld in de reacties. En dat begrijp ik wel, dat ben ik ook wel namelijk. Maar idem dito voor de waardeloze Nederlandse reacties!
Oud 22 augustus 2007, 10:56   #200
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Die pangermaanse gedachte is iets dat vooral in het eerste deel van de twintigste eeuw opgang maakte en dit vooral na het uiteenvallen van het Oosterijkse keizerrijk. Of dit daadwerkelijk tot een natuurlijke unie zou geleid hebben indien het nazisme niet in Duistland aan de macht zou zijn gekomen is historisch koffiedik kijken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be