Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet België aansluiten bij Frankrijk?
Ja, zondermeer 27 22,31%
Ja, maar in beperkte vorm, een sterk samenwerkingsverband 3 2,48%
Misschien 4 3,31%
Nee, ik hou het liever klein 87 71,90%
Aantal stemmers: 121. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 20:23   #181
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik heb ook in beiden landen gewoond en ik zie duidelijk WEL het verschil. Ja er zijn Vlamingen die een bedrijfscarrière in Nederland kiezen maar degene die ik ken hebben het wel moeilijk met de Calvinistische manier van denken en dat komt ook in overwegend Rooms-Katholieke provincies voor.
Jaja, katholieken met een calvinistische manier van denken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 20:26   #182
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik heb ook niet beweerd dat ze er niet zijn. Wel zijn ze ook binnen Nederland. Mogelijk heb je door je SGP-achtergrond deze verschillen veel acuter ervaren. Maar hoeveel Nederlanders stemmen SGP ook weer?
Sinistra is geen echte SGP'er hoor, dat moge nu wel duidelijk zijn. Wat voor dag is het vandaag?
Oud 26 augustus 2007, 20:29   #183
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Sinistra is geen echte SGP'er hoor, dat moge nu wel duidelijk zijn.
Dat verwachtte ik ook niet, ik was hem een beetje aan het jennen. Hie viel voor me door de mand toen hij het over de keuken en de horecasluitingstijden begon.

Citaat:
Wat voor dag is het vandaag?
Daar heb ik niet eens bij stilgestaan. Nu je het zegt...

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 26 augustus 2007 om 20:30.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 20:48   #184
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ooit al eens een grote broodjeszaak in Nederland tegengekomen waar men lekkernijen als préparé en Kip Curry op een Frans Stokbrood smeert?? Ok, men kan in Nederland ook wijn en stokbrood kopen maar dat wordt meestal enkel door de welstellende klasse in Nederland geconsumeerd, de modale Nederlander beperkt zijn eetkeuken tot Stamppot met Boerenworst een glas karnemelk of een goed Frietje oorlog met een Frikandel.
Weleens van C'est du Pain gehoord? Ook bij elke Albert Heijn ligt trouwens stokbrood, zowel vers als voorgebakken. Alleen voor de welstellende klasse? Dacht het niet.

'Préparé' heet in Nederland 'filet américain' en wordt ook veel gegeten. Zelfs in de mensa hadden ze dat.

Citaat:
Ok er zijn procentueel meer Rooms Katholieken in Nederland dan Protestanten maar de politieke macht bij de religieuze partijen in Nederland is toch eerder Protestants gekleurd. Bij het CDA is Balkenende protestants en ook Rouvoets CU is de overgrote meerderheid van Hervormd of Gereformeerde afkomst. Rooms Katholieken hebben in beide partijen weinig te zeggen buiten mss een Limburger als Gerd Leers of Tilburgs CDA justitieminister Hirsh Ballin.
De helft van alle CDA-bewindslieden is katholiek (Verhagen, Hirsch Ballin, Eurlings, Van der Hoeven, Bijleveld, Van der Knaap), de fractievoorzitter in de Tweede Kamer is katholiek, de fractievoorzitter in de Eerste Kamer is katholiek, de delegatieleider in het Europees Parlement is katholiek, de voorzitter van de Eerste Kamer (een CDA'er) is katholiek: nee, de katholieken in het CDA hebben niets te vertellen.

Overigens wonen er in absolute aantallen evenveel katholieken in Nederland als in Vlaanderen.

Citaat:
Mss vat C2C het allemaal een beetje karikaturaal op maar er zit een grote waarheid in zijn vaststellingen.
Je vat het zelf net zo karikaturaal op.
Oud 26 augustus 2007, 20:48   #185
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
SEg onnozel manneke, gij wilt uzelve weer zeer interessant maken vandaag zeker?
DeBESTE oplossing staat er WEERAL niet bij... Beetje gekleurde bevragingen die jij doet he... Alleen de dingen waaraan JIJ denkt, maar nooit waar de MEESTEN OP DIT FORUM aan denken, staan er als antwoord:

Het mijne : slechts één oplossing : Vlaanderen ONafhankelijk.

Dixit
1° Wie zegt dat de meesten op dit Forim daaraan denken?
2° Wat betekent dit Forum? -> 0,01% van de bevolking?
3° Een onafhankelijk Vlaanderen is een slogan, maar totaal onrealistisch, dat is NIET leefbaar;
-> er bestaan nog mini-staatjes (San Marino, Andorra, Monaco, Liechtenstein), maar die leven veilig onder de vleugels van veel grotere naties.
En Vlaanderen? Dat kan zichzelf niet eens beredderen. Alle grote firma's zijn buitenlands, alle ernstige managers komen uit het buitenland - oh ja, we weten wel hoeveel pinten wijlen bompa Pfaff per week dronk, of welke bikini Joyce draagt en met wie Wendy getrouwd is: ma&r DAT Vlaanderen kan zich onmogelijk in de wereld handhaven, tenzij we ons totaal uitverkopen aan het buitenland. Nu hebben we nog iets te zeggen en hoeven we enkel met de Walen rekening te houden - als we volledig in Amerikaanse-Nederlandse-Franse handen zullen zitten (wat nu reeds het geval is met onze energie, Hét belangrijkste in de economie), van wie gaan we dan afscheiden?
P.S. En dan liever onder de vleugels van Frankrijk dan van het Calvinistische Nederland...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 20:54   #186
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
1° Wie zegt dat de meesten op dit Forim daaraan denken?
2° Wat betekent dit Forum? -> 0,01% van de bevolking?
3° Een onafhankelijk Vlaanderen is een slogan, maar totaal onrealistisch, dat is NIET leefbaar;
-> er bestaan nog mini-staatjes (San Marino, Andorra, Monaco, Liechtenstein), maar die leven veilig onder de vleugels van veel grotere naties.
En Vlaanderen? Dat kan zichzelf niet eens beredderen. Alle grote firma's zijn buitenlands, alle ernstige managers komen uit het buitenland - oh ja, we weten wel hoeveel pinten wijlen bompa Pfaff per week dronk, of welke bikini Joyce draagt en met wie Wendy getrouwd is: ma&r DAT Vlaanderen kan zich onmogelijk in de wereld handhaven, tenzij we ons totaal uitverkopen aan het buitenland. Nu hebben we nog iets te zeggen en hoeven we enkel met de Walen rekening te houden - als we volledig in Amerikaanse-Nederlandse-Franse handen zullen zitten (wat nu reeds het geval is met onze energie, Hét belangrijkste in de economie), van wie gaan we dan afscheiden?
P.S. En dan liever onder de vleugels van Frankrijk dan van het Calvinistische Nederland...
Inderdaad, want er is geen enkel welvarend land in Europa dat minder 6 miljoen inwoners heeft .
Oud 26 augustus 2007, 20:54   #187
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinistra is geen echte SGP'er hoor, dat moge nu wel duidelijk zijn. Wat voor dag is het vandaag?
http://www.sgp.nl/
Je meent het...

Wat mag er dan WEL op zondag?
Wat zouden die mensen doen indien de verkiezingen in Nederland zoals bij ons ook op zondag vielen?
Oud 26 augustus 2007, 21:04   #188
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja? Welke culturele banden binden ons met Frankrijk? Spreken we als Vlaming soms Frans? Luisteren wij naar Franse liedjes? Is de wijncultuur een wezenlijk bestanddeel van onze Vlaamse keuken? Eten ook wij dagelijks stokbrood?
- Neen, we spreken geen Frans, maar ons Vlaams is doorspekt met (verbasterd) Frans;
- Ja, we luisteren naar Franse liedjes, naar Jacques Brel, Edith Piaff, Ch. Aznavour, Gilbert Bécaud,
- Ja we keken allemaal naar Franse films - iedereen kent Jean Gabin, Lino Ventura, Pierre Richard, Dupardieu, Yves Montand, Simonne Signoret (zoniet kom je van een andere planeet...);
- Ja, iederren las Franse boeken. Sartre, Prévert, André Gide, A. Daudet... waren VERPLICHTE lectuur in het secundair onderwijs (jawel , in Vlaanderen - G. Gezelle gelukkig niet, wel Claus en L.P. Boon);
- Ja, we eten veel stokbrood: in mijn Delhaize is het altijd uitverkocht als ik er moet hebben (en ze bakken er veel);
- Niemand drinkt zoveel wijn als de Vlaming, niemand kent beter de Franse wijnen dan de Vlaming...
Enige nuance én realiteitsbesef zou u sieren!
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:06   #189
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat mag er dan WEL op zondag?
De SGP staat voor een strikte zondagsrust.

Citaat:
Wat zouden die mensen doen indien de verkiezingen in Nederland zoals bij ons ook op zondag vielen?
Dan zouden ze in gewetensnood komen, net als de orthodoxe joden in Antwerpen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. En waarschijnlijk niet stemmen. Vandaar dat verkiezingen niet op zondag worden gehouden: om te voorkomen dat zulke onnodige problemen ontstaan, die ook nog eens de opkomst drukken. Voor anderen maakt het niets uit, dus waarom zou je dan geen rekening houden met de mensen die het wel wat uitmaakt?
Oud 26 augustus 2007, 21:13   #190
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik heb ook niet beweerd dat ze er niet zijn. Wel zijn ze er ook binnen Nederland. Mogelijk heb je door je SGP-achtergrond deze verschillen veel acuter ervaren. Maar hoeveel Nederlanders stemmen SGP ook weer?
Punt 1: Ik heb geen SGP achtergrond. Ik heb wel sympathie voor die partij omdat ze rechtlijnig en zonder compromissen en rechtlijnige Christelijke politiek voert.

Punt2: Klein Rechts is buiten de CU idd een kleine factor van betekenis maar laten we niet vergeten dat de meeste protestantsen binnen het CDA, de CU en ook de VVD zitten.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:19   #191
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, katholieken met een calvinistische manier van denken.
Een gewoon Nederlands gezin in Limburg of Noord Brabant heeft toch verre van een bourgondische manier van eten. Mss dat jij nog nooit in Noord Brabant of Limburg bent geweest maar ik heb nog in Tilburg gewoont en ik ken daar intussen wat de mentaliteit van de Brabanders. Katholiek ja maar zeker en vast NIET bourgondisch zoals je dat in Vlaanderen tegenkomt. Bovendien wordt de politiek en het dagelijkse samenleven bepaald vanuit Den Haag.
Oud 26 augustus 2007, 21:22   #192
Sinistra
Banneling

Standaard

[quote=Boontjes;2882340- Niemand drinkt zoveel wijn als de Vlaming, niemand kent beter de Franse wijnen dan de Vlaming...
Enige nuance én realiteitsbesef zou u sieren![/quote]

Precies en vraag maar eens aan een Brabander of een Nederlandse Limburger hoeveel wijn hij drinkt en welke soort wijnen hij drinkt. Geloof het of niet maar daar zweren ze liever trouw aan spuugvieze Bavaria en Alfapils.
Oud 26 augustus 2007, 21:24   #193
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan zouden ze in gewetensnood komen, net als de orthodoxe joden in Antwerpen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. En waarschijnlijk niet stemmen. Vandaar dat verkiezingen niet op zondag worden gehouden: om te voorkomen dat zulke onnodige problemen ontstaan, die ook nog eens de opkomst drukken. Voor anderen maakt het niets uit, dus waarom zou je dan geen rekening houden met de mensen die het wel wat uitmaakt?
Dat ligt natuurlijk anders bij ons door de stemplicht.
Oud 26 augustus 2007, 21:33   #194
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een gewoon Nederlands gezin in Limburg of Noord Brabant heeft toch verre van een bourgondische manier van eten. Mss dat jij nog nooit in Noord Brabant of Limburg bent geweest maar ik heb nog in Tilburg gewoont en ik ken daar intussen wat de mentaliteit van de Brabanders. Katholiek ja maar zeker en vast NIET bourgondisch zoals je dat in Vlaanderen tegenkomt. Bovendien wordt de politiek en het dagelijkse samenleven bepaald vanuit Den Haag.
Een groot deel van mijn familie woont in Noord-Brabant en zelfs in het westelijk deel waar zij wonen, dat sterk onder invloed staat van immigratie uit de Randstad, zie je nog vrij grote verschillen met wat 'boven de rivieren' gebruikelijk is. Hoe verder je naar het oosten gaat, des te groter die verschillen worden, want des te meer heeft men daar zijn eigenheid weten te bewaren. Nederlands Limburg is gewoon een andere wereld.

Als Noord-Brabant en Limburg niet bij Nederland zouden horen, als de staatsgrens daadwerkelijk bij de grote rivieren zou liggen, dan had je inderdaad een argument gehad om te zeggen: dit is niet verenigbaar. Maar juist het samenleven binnen NL bewijst dat die verschillen, hoe groot ze misschien ook zijn (of waren, want godsdienst en wat daar mee samenhangt speelt nu eenmaal een minder grote rol tegenwoordig), geen belemmering vormen.
Oud 26 augustus 2007, 21:36   #195
Dimitri

Standaard

Citaat:
Precies en vraag maar eens aan een Brabander of een Nederlandse Limburger hoeveel wijn hij drinkt en welke soort wijnen hij drinkt. Geloof het of niet maar daar zweren ze liever trouw aan spuugvieze Bavaria en Alfapils.
Daar gáán we weer met het biernationalisme.
Oud 27 augustus 2007, 07:30   #196
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Behalve Frans Vlaanderen moeten we ook een stuk van de provence van Frankrijk opeisen.
Dat gebied moet ons testgebied worden voor de ontwikkeling van Nederlandse kernwapens....
Oud 27 augustus 2007, 10:36   #197
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.lefigaro.fr/debats/200708...e_divorce.html

Uitstekend artikel van Alexandre Adler die de Franstaligen van België al als Fransen beschouwt. Lees vooral de voorlaatste alinea : Adler droomt blijkbaar al van de aansluiting van Brussel en Wallonië met Frankrijk. Als België echt moest splitsen, zouden we dan volgens mijn in die richting zouden gaan; de andere mogelijkheid is natuurlijk naar Frankrijk (ik bedoel de Frankrijk van nu) verhuizen en dit voordat België zou splitsen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 10:42   #198
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Brussel kan niet ''bij frankrijk'' want het ligt volledig binnen het Vlaams gewest, langs alle kanten 360 graden omsingeld.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 11:04   #199
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
- Neen, we spreken geen Frans, maar ons Vlaams is doorspekt met (verbasterd) Frans;
Dan spreek jij een ander Nederlands dan in, want mijn Nederlands is niet 'doorspekt' met Frans !
Citaat:
- Ja, we luisteren naar Franse liedjes, naar Jacques Brel, Edith Piaff, Ch. Aznavour, Gilbert Bécaud,
Toch niet. Wij luisteren naar Engelstaige liedjes (zie de hedendaagse Top maar eens. Of de Afrekening. De zangers die jij hier opnoemt zijn of dood of bijna dood. Jij leeft in het verleden. Ik in het heden.
Citaat:
- Ja we keken allemaal naar Franse films - iedereen kent Jean Gabin, Lino Ventura, Pierre Richard, Dupardieu, Yves Montand, Simonne Signoret (zoniet kom je van een andere planeet...);
Zoals je zegt : we KEKEN. Verleden Tijd. Niemand van de hedendaagse jeugd herkent zelfs deze namen. Indien ze die wel zouden (her)kennen, zouden ze pas van een andere planeet komen. Tegenwoordig kijken we met zijn allen naar Amerikaanse films. Trouwens, bestat er nog zoiets als 'Franse films' ? Wellicht met flauwe franse humor, en veel blote Lolita-toestanden
Citaat:
- Ja, iederren las Franse boeken. Sartre, Prévert, André Gide, A. Daudet... waren VERPLICHTE lectuur in het secundair onderwijs (jawel , in Vlaanderen - G. Gezelle gelukkig niet, wel Claus en L.P. Boon);
LAS. Inderdaad. Maar het verleden komt niet meer terug. Frans heeft afgedaan. Engels is de wereldtaal. We lezen Engelse en Amerikaanse auteurs...
Citaat:
- Ja, we eten veel stokbrood: in mijn Delhaize is het altijd uitverkocht als ik er moet hebben (en ze bakken er veel);
En we eten veel pasta, en veel kebab, en veel Mexicaans, en veel.. Wat is je punt ? Bij de meesten komt, naast een besmeerde club uit de snackbar, stokbrood op tafel bij een BBQ.
Citaat:
- Niemand drinkt zoveel wijn als de Vlaming, niemand kent beter de Franse wijnen dan de Vlaming...
Ik drink graag wijn. Maar dat hoeft geen franse te zijn. Mijn wijnkelder bestaat voor het grootste deel uit niet-Franse wijnen. Wijnen die niet vastgeroest zijn aan hun idiote wijn-wetgeving.
Citaat:
Enige nuance én realiteitsbesef zou u sieren!
Enige nuance én realiteitsbesef zou je sieren. Wij leven ondertussen wel in 2007, niet in 1957 !!!
Oud 27 augustus 2007, 16:46   #200
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dan spreek jij een ander Nederlands dan in, want mijn Nederlands is niet 'doorspekt' met Frans !

Toch niet. Wij luisteren naar Engelstaige liedjes (zie de hedendaagse Top maar eens. Of de Afrekening. De zangers die jij hier opnoemt zijn of dood of bijna dood. Jij leeft in het verleden. Ik in het heden.

Zoals je zegt : we KEKEN. Verleden Tijd. Niemand van de hedendaagse jeugd herkent zelfs deze namen. Indien ze die wel zouden (her)kennen, zouden ze pas van een andere planeet komen. Tegenwoordig kijken we met zijn allen naar Amerikaanse films. Trouwens, bestat er nog zoiets als 'Franse films' ? Wellicht met flauwe franse humor, en veel blote Lolita-toestanden

LAS. Inderdaad. Maar het verleden komt niet meer terug. Frans heeft afgedaan. Engels is de wereldtaal. We lezen Engelse en Amerikaanse auteurs...

En we eten veel pasta, en veel kebab, en veel Mexicaans, en veel.. Wat is je punt ? Bij de meesten komt, naast een besmeerde club uit de snackbar, stokbrood op tafel bij een BBQ.

Ik drink graag wijn. Maar dat hoeft geen franse te zijn. Mijn wijnkelder bestaat voor het grootste deel uit niet-Franse wijnen. Wijnen die niet vastgeroest zijn aan hun idiote wijn-wetgeving.

Enige nuance én realiteitsbesef zou je sieren. Wij leven ondertussen wel in 2007, niet in 1957 !!!
Daar geef ik je gelijk. De hedendaagse Vlaamse generatie kent de Franse cultuur helemaal niet. Ik kan daarentegen zeggen dat ik er elke dag in baad. Ik heb ook interesse voor anderstalige culturen maar mijn cultuur aan de basis is en blijft een Franse cultuur.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be