Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2007, 14:30   #181
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
PS: Merk dus op: Jezus spreekt DUIDELIJK in trinitaire vorm! Dit is geen uitvindsel van de vroege middeleeuwen, maar van de eerste eeuw (Matteüs!)
Een uitvindsel van de eerste eeuw zou ik dit nu niet noemen, maar het is inderdaad zo dat deze woorden waarschijnlijk niet afkomstig zijn van Jezus zelf.

Waarschijnlijk gebeurde het dopen bij de eerste christenen slechts in naam van Jezus, dat beschreven staat in het oudere Handelingen (2:38, 8:15, 19:5-6). Mattheus 28:19 dient in dat geval eerder gezien te worden als een verslag van hoe men in de gemeenschap van Mattheus juist doopte, en niet als een letterlijke instructie van Jezus. Die stelling wordt ondermeer ondersteund door het feit dat deze uitspraak enkel in Mattheus voorkomt.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2007, 16:05   #182
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Een uitvindsel van de eerste eeuw zou ik dit nu niet noemen, maar het is inderdaad zo dat deze woorden waarschijnlijk niet afkomstig zijn van Jezus zelf.

Waarschijnlijk gebeurde het dopen bij de eerste christenen slechts in naam van Jezus, dat beschreven staat in het oudere Handelingen (2:38, 8:15, 19:5-6). Mattheus 28:19 dient in dat geval eerder gezien te worden als een verslag van hoe men in de gemeenschap van Mattheus juist doopte, en niet als een letterlijke instructie van Jezus. Die stelling wordt ondermeer ondersteund door het feit dat deze uitspraak enkel in Mattheus voorkomt.
Het geloof in de triniteit is meer dan 'doopinstructies'. Het is een theologisch model die het best de goddelijke werkelijkheid samenvat. De ultieme kennis van het zijn van het goddelijkheid is natuurlijk nooit te achterhalen.

De trinitaire gedachte krijgt weldegelijk een plaats, zij het vaak in cryptovorm. - Wie Mij ziet, ziet de Vader-. Toch is het een gerijpt inzicht in wie God is, en hoe de Vader Heer is, Christus Heer is en de H.Geest Heer is.

We zullen echter nooit volledig het mysterie van God begrijpen, zoals ook de bekeerling Augustinus heeft moeten inzien toen hij zijn hoofd brak over de drieëenheid. Hij zit aan het strand en tuurt naar de einder van de zee. Een kind speelt bij het water, en probeert de gehele zee in een klein kuiltje te scheppen. Augustinus stapt op het kind af. "Dat zul je nooit lukken", zegt hij. Waarop het kind antwoordt: "Evenmin u het geheim van de triniteit in uw menselijk brein kan vatten."

Beweren dat dit inzicht echter niet bij de Vroege Kerk bestond, wordt wel ontkracht met het voorbeeld uit het evangelie dat men in de Vroege Kerk doopte in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Oud 13 november 2007, 17:03   #183
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Voor Jezus' verrijzenis is er nog geen echte sprake van aanbidding. Pas ná het Paasgebeuren heeft men Jezus erkend als de Zoon van God.

Tijdens Christus leven beveelt God de Vader de mensheid te luisteren naar Jezus: omdat Jezus Zijn Woord is. Jezus eren is Gods Woord eren.
Dit is waar ook, maar waarom is de leer van jezus toen hij nog geleefd heeft plots onbelangerijk tov de triniteit die pas na zijn "dood" onstond heeft ?

Ga je het hele woord van god oppofferen voor de triniteit die pas na de dood van jezus onstaan is ? Dit noem ik puur opportunisme, dat jezus na zijn dood de apostelen toesprak is opzich een twijfel, het gebeurd soms dat als iemand sterft die zeer geliefd dat men verbeeldingen krijgt alsof hij echt na zijn dood bestaat ! met presley bijvoorbeeld is dat ook gebeurd, men houdt vol dat presley niet dood was wat eigenlijk de feiten tegen spreekt, éénmaal dood is het gedaan !!!

Citaat:
Mt.17
[1] Zes dagen later nam Jezus Petrus*, Jakobus en diens broer Johannes met zich mee een hoge berg* op, waar Hij met hen alleen was. [2] Voor hun ogen veranderde Hij van gedaante. Zijn gezicht ging stralen als de zon en zijn kleren werden wit als licht. [3] Opeens verschenen hun Mozes en Elia, in gesprek met Hem. [4] Petrus zei daarop tegen Jezus: ‘Heer, het is maar goed dat wij hier zijn. Als U wilt, zal ik hier drie hutten* maken, voor U een en voor Mozes een en voor Elia een.’ [5] Hij was nog niet uitgesproken of daar kwam een lichtende wolk die hen overdekte, en opeens klonk er een stem uit die wolk: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind. Luister naar Hem.’ [6] Toen de leerlingen dat hoorden, wierpen ze zich op de grond en werden ze vreselijk bang.

Hier is er al sprake van openbaring en verering (nog geen aanbidding).
Maar na de verrijzenis van de Heer werd Jezus Goddelijkheid definitief tastbaar. Vanaf dat ogenblik begon men Christus ook te aanbidden.

Mt.28
[16] De elf leerlingen trokken naar Galilea, naar de berg* die Jezus hun had aangewezen. [17]Toen ze Hem zagen, vielen ze op de knieën, sommigen twijfelden. [18] Jezus kwam op hen toe en zei: Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. [19] Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, [20] en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb. Weet wel, Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld.’

PS: Merk dus op: Jezus spreekt DUIDELIJK in trinitaire vorm! Dit is geen uitvindsel van de vroege middeleeuwen, maar van de eerste eeuw (Matteüs!)
De auteur van dit stuk is niet afkomstig van jezus, zie maar naar de verschillen in de overlevingen tussen de apostelen,. De ééne spreekt de andere tegen, de andere zit weer in twijfel of hij nu echt opgestaan heeft of niet,. Allah heeft gelijk wanneer hij zegt dat de christen in twist zijn gevallen !

Ik raad u aan om eerst de opportuun aan de leer te geven die voor de dood van jezus geopenbaard is en niet erna zijn dood ! en daarmee sluit ik hier mijn discussie af.

Mvg.
Oud 13 november 2007, 17:14   #184
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dingo Bekijk bericht
Hallo Lincoln,

Je laatste alinea spreekt boekdelen. Denk jij de kennis in pacht te hebben soms.

Laten we eens kijken waarom ik de posting plaatste, oorspronkelijk schreef je:

Het woord is vlees geworden==> maw het heeft onder ons zijn tenten "opgeslagen" , een mens uit vlees een bloed kun je niet opslagen maar wel het godswoord in geschrift die door mensen uit vlees kunnen uitspreken, maw godswoord is in geschrift die in talen kan uitgesproken !

Deze bewering klopt niet. Jezus kwam in het vlees, juist om het Woord door Zijn Dienstwerk te bewijzen a.h.w. Hij kwam om het volk en de wereld te laten zien dat Gods wet wel degelijk onderhouden kan worden. Alleen daarbij zijn we afhankelijk van Gods Heilige Geest. "Vlees" staat voor de situatie voor de mens, een zondige omgeving, een ongeestelijke omgeving. De mens leeft op voorhand niet in de Geestelijke omgeving van Gods Rijk. Het Rijk van Jezus en God is immers niet van deze aarde. De verbondehei tussen God en de mens, waar Jezus centraal in staat meot een geestelijke zijn die de wet van God hanteert in zijn dagelijkse keuzes. Dat dat niet altijd zo is, bewijst dat de Genade (-tijd) nog niet ten einde is, en dat God de Vader nog steeds, door de Heilige Geest aan de harten van mensen wil werken (ook Christenen maar niet alleen hen)
Deze interpretatie dient niet als letterlijk genomen worden, en de fout die men meestal doet is deze interpretatie "letterlijk" nemen,.

Citaat:
Bovendien haal je aan dat ik ergens zou beweren dat Jezus -ook- God de Vader zou zijn. Immers wie Jezus heeft gezien, heeft de Vader gezien.

Maar daar gaat mijn posting helemaal niet over. Ik wil met mijn posting slechts aantonen dat je weergave, zoals ik hierboven aangaf, niet klopte.

Nog iets, Gods Woord is Levend door de Heilige Geest. Jezus kwam naar de aarde om te tonen dat de Bijbel -het Schriftwoord beter gezegd, Levend wordt door Gods wet toe te passen en daardoor ook het evangelie, in geestelijk opzicht een middel wordt om te groeien in de Gerechtigheid van Christus.
Nu ja, wat je hier zegt kan ik mij helemaal in vinden, maar men moet wel oppassen want "mystiek" zonder wetenschap kan tot waanzin leiden !

Citaat:
De heilige Geest kan ons de waarheid openbarezn over onze zondige natuur. Wat de Heilige Geest niet kan, is ons dwingen berouw te tonen.
Zowel God de Vader als Christus, zullen ons nooit toe dwingen om Hen na te volgen. Het gaat hier nog steeds om de vrije wil en keuze.
God is natuurlijk geen vader, maar in het aramees wordt god omschreven als de leeraar , beeldspraak is hier van sprake, nogmaals "letterlijk" nemen van de bijbel kan tot waanzin leiden !!!

Citaat:
Tot slot gaat het er om dat wij niet Jezus aanbidden, maar dat we God de Vader alle eer geven zoals Hij aan ons voorhoudt. Dat we Jezus als God zien, komt door een onjuiste interepetatie van de Drie éénheid, die we overigens nergens in de Bijbel tegen komen.
Ik dacht dat je daarvoor wat anders heeft gezegd !
Oud 14 november 2007, 18:30   #185
Dingo
Vreemdeling

Standaard

Hallo Lincoln,

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Je reageerde op het feit dat Jezus in het vlees gekomen was, als volgt:

Deze interpretatie dient niet als letterlijk genomen worden, en de fout die men meestal doet is deze interpretatie "letterlijk" nemen,.

Wees voorzichtig met wat je hier verklaart. Jezus is wel degelijk in het vlees gekomen, Hij is immers door een mens ( zijn moeder Maria) in deze wereld gekomen. Hij is dus in het vlees gekomen. Jezus had een vrije wil en had er voor kunnen kiezen om het dienstwerk dat Hij van Zijn Vader én God had ontvangen, naast zich neer te leggen. Door "in het vlees te komen" legde Hij zijn Goddelijkheid af. Immers Hij zou geen voorbeeld voor ons kunnen zijn, indien Hij het Hemelse aspect van dat Rijk, hier had voorgezet.
Hij had dan niet de lijdensweg kunnen gaan, omdat Hij ontastbaar zou zin geweest en, derhalve had Satan onze Verlosser ook niet hoeven te verleiden om Hem te beproeven.

De Bijbel leert hierover:

Filippenzen 2:6-9 "Hij had de gestalte van God, maar heeft zich niet willen vastklampen aan zijn gelijkheid met God
(de wet onderhoudende als Rijksburger van het Rijk dat niet van deze aarde is : het Hemels Koninkrijk)Hij heeft zijn grootheid opgegeven door de gestalte van een slaaf te aanvaarden en aan mensen gelijk te worden. Hij leefde als een mens en hij vernedede zich door gehoorzaam te worden tot in de dood, de dood aan het kruis. Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de allerhoogste titel geschinken, zodat iedereen, op de aarde en onder de aarde, de knieën zou buigen voor hem die Jezus heet en allen openlijk zouden uitroepen, tot eer van God, de Vader; Jezus Christus is de Heer

Jezus groeide dus, van kinds af in het geloof, door gehoorzaamheid aan Gods wet door de Heilige Geest.

God is natuurlijk geen vader, maar in het aramees wordt god omschreven als de leeraar , beeldspraak is hier van sprake, nogmaals "letterlijk" nemen van de bijbel kan tot waanzin leiden !!!

Het is natuurlijk vreemd dat je hier iets beweerd wat pertinent onjuist is. Als God de hemelse Vader slechts een "Leraar" zou zijn geweest, dan had Hij ook geen Zoon kunnen hebben. Jezus wijst er immers op dat Zijn God én Vader ook onze Vader en God is. Voor de Joden van het OT als ook natuurlijk zijn directe disciepeln was Hij een leraar (Rabbi) feitelijk is Hij dat voor ons als (geestelijke christenen) ook. God de Vader leren kennen is als eerste Jezus aanvaarden ans de Zoon en als Leraar in het voorbeeld voor osn. hem na leren leven in Zijn gerechtigheid (wet)

Het kan heel goed zijn dat in het Aramees de interepetatie "Leraar" is, maar dat houdt geen steek.

Mij zijn bijvoorbeeld een aantal gevallen bekend, waarbij mensen, die nooit een -aardse- Vader gekend hebben, door oorlog of anderszins, tijdens de Bijbelstudies die ik gaf, in tranen uitbarsten om te ontdekken dat zij wel degelijk een Vader hebben, een hemelse!

Laat ik enkele passages aanhalen waarbij Jezus wel degelijk er op wijst dat Zijn God én Vader ook ònze God en Vader zijn.

Interepetatie vanuit Christelijk oogpunt (niet verbonden aan de "Heilige Vader" in Rome, dat is geen heilige Vader en kan het ook niet zijn):

God de eeuwige Vader is de Schepper, de Bron, de Onderhouder en de Heerser over al het geschapenen -dus ook Jezus-.
Hij is rechtvaardig en Heilig, genadig en barmhartig, traag tot toorn en rijk aan niet aflatende liefde en trouw.

Wat wij aan hoedanigheden en krachten in de Zoon en in de Heilige Geest ontdekken, zijn eveneens Openbaringen van de Vader

Hebreeën 1:2,3 / Johannes 14:9 Het karakter van de Vader wordt geopenbaard in Christus.

Efeziërs 4:3-6 Er is één lichaam en één Geest, zoals u ook één hoop hebt op grond van uw roeping. Er is één Heer, één geloof en één doop. Er is één God die de Vader is van alle mensen, en die boven allen staat, door allen werkt en in allen aanwezig is.

Tot slot de relatie tussen God, Jezus en de mens:

1 Petrus 1-2

U bent door God, de Vader voorbestemd om geheiligd door de Geest, te gehoorzamen aan Jezus Christus en u schoon te laten wassen door Zijn bloed. Ik wens u genade en vrede in overvloed. Dank aan God, de Vader van onze Heer Jezus Christus........

Groet
Dingo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be