![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het wordt hoogtijd dat Marokko eens wat sociale woningen gaat bouwen in het Rif gebergte. Kunnen we daar naartoe als het hier overstroomt.
Ieder op zijn beurt is niks teveel.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
Is het te moeilijk circe om uw obsessie onder controle te houden? Ik kan dat wel begrijpen zenne, maar der zijn al genoeg draden op politics waarin ge die obsessie continu kunt ten toon stellen. Zelfs zonder dat het daar opvalt. Maar hier, in deze draad, waar het woord Marokko nog niet gevallen is , hoort ze niet thuis. Gelieve deze darmoprispingen dan ook maar elders te placeren. Dank.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#186 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik blijf met Willems vraag zitten. Ik ben geen klimaatwetenschapper. Ik probeer alleen vragen te stellen die in de discussie van belang zijn. Als je niets over het middeleeuwse warmte optimum kunt zeggen, kan je moeilijk de huidige klimaatsverandering in perspectief plaatsen. Uit overleveringen blijkt zonneklaar dat het in de middeleeuwen warmer was (misschien alleen lokaal?). Daarom zoek ik toch naar een antwoord over de toenmalige temperatuur met enige waarschijnlijke onderbouwing. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
http://environment.newscientist.com/...change/dn11644
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 januari 2008 om 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||
|
![]() Citaat:
Pseudowetenschap. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens had Vlaanderen volgens mij ook te maken met het middeleeuws klimaatoptimum. Citaat:
Waarom verzandde Brugge? Het lag niet aan een rivier die sedimenten meevoerde. De grote bloei van Brugge vond plaats tijdens het middeleeuws klimaatoptimum. Dan zou het zeewaterpeil wat hoger kunnen hebben gestaan dan tegenwoordig. Na afloop van het klimaatoptimum daalde het waterpeil, met als gevolg een verzanding van het Zwin. Oké, dit is eveneens speculatief. Het is onmogelijk zeestromingen van vroeger te reconstrueren. Maar toevallig past het wel in het plaatje van het middeleeuws klimaatoptimum. Ik denk dat verhalen over het middeleeuws klimaatoptimum heel serieus te nemen zijn. Er was geen reden voor de mensen toentertijd om die verhalen te verzinnen. En als er een klimaatoptimum was, dan kan de huidige opwarming in een ander perspectief komen te staan. En valt een nieuw klimaatoptimum toevallig samen met een hoge broeikasgassenuitstoot. Dan kan die broeikasgassenuitstoot nog wel voor een marginale extra opwarming zorgen, maar is het niet de voornaamste factor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
|
![]() hoe moeilijk is het om bronnen te geven?
Edit: dat was dus als antwoord op de c/p van groentje
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 9 januari 2008 om 22:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() El Nino verandert altijd om de zoveel jaar in La Nina. Dit heeft niks met de huidige toestand te maken.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 10 januari 2008 om 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
|
![]() Het warmste jaar ooit was oa het gevolg van een zeer straffe El Nino. In de loop van vorig jaar zijn we naar een La Nina overgegaan, en dat liet zich onmiddellijk voelen (het zuidelijk halfrond kende nogal een straffe winter). De sterkte/grootte-orde van deze verschijnselen hebben een groot effect op het klimaat. Ze afdoen als zijnde niet belangrijk doet hen onrecht aan.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 10 januari 2008 om 10:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
El Nino en La Nina zijn steeds terugkerende zaken en veroorzaken wel een verandering van temperatuur op het Zuidelijk halfrond, maar hebben minder invloed op het Noordelijk halfrond en de meeste problemen bevinden zich nu net op het Noordelijk halfrond |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
|
![]() O; hoeveel km moet ik met mijn bromdieselvoertuig rijden om 2,6 miljard ton CO2 te produceren? Verbruik ongeveer 1:25 ......
Dat schakelen jongetje/meisje Niño/Niña lokt toch zo te zien wel wat dingen uit, die weliswaar door mensen worden behartigd maar daarom niet minder ingrijpend zijn. Hoeveel promillen in de wereld-atmosfeer scheelt 2,6 miljard ton CO2? http://nl.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o
![]() |
#198 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In het artikel stelt Jos Verhulst dat een wetenschappelijke consensus niet betekent dat die een waarheidsargument inhoudt. Wetenschappelijke twijfels kunnen echter niet tot in het oneindige doorgaan. In het algemeen kunnen ze stoppen bij ‘rijpheid’ van een wetenschappelijke bevinding. Wat het criterium voor ‘rijpheid’ behelst, wordt natuurlijk niet uit de doeken gedaan. Ik hoop dat iedere student tegenwoordig nog iets over Karl Popper leert. Een theorie is pas een zinvolle theorie als die gefalsificeerd kan worden. En een theorie wordt des te sterker wanneer zij opeenvolgende pogingen tot falsificatie weerstaat. Nou ja, het zit wel wat complexer in elkaar, maar dat is de kern. De aard en aantal van succesvolle weerleggingen zou je als maat van rijpheid kunnen nemen, niet of een theorie uit de astronomie of uit de klimaatwetenschap afkomstig is. Maar bij de klimaatverandering speelt een ander aspect mee dan alleen de wetenschappelijke waarheidsvinding. Stel dat ik op een zebrapad oversteek en er komt een auto op mij afgestormd. Omstanders roepen dat ik zo snel mogelijk opzij moet springen. Moet ik mij laten overtuigen door die consensus? Ik verwacht dat de auto zal stoppen, want ik bevind mij in een voorrangssituatie. Het zal duidelijk zijn dat als we mogelijk op een ramp afstevenen door niets te doen, de beste optie is de consensus te volgen. Die consensus hoeft het niet bij het rechte eind te hebben, niet uitgerijpt te zijn, maar het is wel de verstandigste keuze. De volgende stap is de gevolgen van de ramp onder ogen te zien. In het geval van een botsing met een auto zal vrij duidelijk zijn wie slachtoffer wordt. Maar stel dat er geen auto op mij afgestormd kwam, maar een fietser. Dan zou ik nog het idee kunnen hebben dat hij mij op het laatste moment zou ontwijken als ik stil bleef staan. Dus niets doen wordt dan een zeer valabele optie. Ik kom regelmatig terug op de vraag ‘what’s the big deal?’ Ik volg de consensus over klimaatopwarming. Maar die consensus spreekt zich niet (of ongefundeerd apocalyptisch) uit over de ernst van de gevolgen van de klimaatopwarming. Ik denk dat de gevolgen opzettend mee zullen vallen. Misschien overstroomt Holland. So what? Daartegenover staat dat er veel meer menselijk verkeer mogelijk is in de Noordelijke IJszee. De kosten en de baten moeten tegen elkaar worden afgewogen. Alleen dat laatste doet de wetenschappelijke gemeenschap niet in haar consensus. Zij vertelt niet of er een auto of een fiets aankomt, slechts dat er iets aankomt. En er speelt nog een ander aspect mee: een stabiel klimaat is een illusie. Het is vele malen waarschijnlijker dat veranderingen een 'natuurlijke' oorzaak hebben, naast een mogelijk zeer beperkt antropogeen effect. Laatst gewijzigd door Sjaax : 26 januari 2008 om 00:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Sjaax : 9 februari 2008 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |