Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 9 november 2007, 12:25   #181
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Iemand trouwens al gezien wie die twee parlementsvoorzitters zijn die de staatshervorming zouden moeten uitwerken?

Kamer: Herman Van Rompuy (CVP), dezelfde van de beruchte nota, en dezelfde waar de Franstaligen nu al twee weken zo nostalgisch over doen.

Senaat: Armand De Decker (MR), de Brusselse bourheois wiens voornaamste handelsmerk bestaat hardcore Belgicisme van de meest antieke stempel.
On-me-te-lijk lachwekkend.

Gáán.
Oud 9 november 2007, 12:26   #182
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan imho niet.

Door alle rook en geschreeuw heen komt één ding naar voor: de CVP heeft de bocht gemaakt.

Ik verwacht dat het kartel op die gezamenlijke persconferentie nog wat extra rook zal spuien om dat feit te verdoezelen en om de NVA toe te laten het gezichtsverlies te beperken (en ze zo aan boord te kunnen houden).

Die rook zal er waarschijnlijk uit bestaan dat ze "garanties eisen dat de parlementsvoorzitters de staatshervorming wel degelijk aanpakken" of iets dergelijks.

Daarna is het afgelopen.

Als ik me vergis zal ik hier, met alle plezier, mijn ongelijk komen toegeven en de karteltop feliciteren.
Serieus: Ik denk de aankondiging van de gezamenlijke persconferentie erop wijst dat de N-VA uit het kartel stapt. Als alle berichten kloppen, waar we nu maar even van uitgaan, kán de N-VA niets anders doen dan eruit stappen, als ze tenminste in 2009 nog wil bestaan.

Het kan ook zijn, maar die kans is kleiner, dat CD&V er ook mee stopt. De druk op Leterme is wel erg groot en hij hééft nu eenmaal opdracht gekregen van de Koning. Als hij verstandig is geeft hij zijn opdracht terug maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 9 november 2007, 12:26   #183
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is dan ook de reden waarom jouw positie nooit de macht zal kunnen grijpen totdat iedereen het grappig vindt.

Wat nog nooit in de loop van de geschiedenis is voorgevallen.

Dura vita sed vita.
Voor alles is ne eerste keer
Oud 9 november 2007, 12:27   #184
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
"Hierbij maken wij bekend dat wij ons terugtrekken uit de regeringsvorming. Leterme zal de opdracht teruggeven aan de Koning"

Dat kán ook nog....
Ik hoop het van harte.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline  
Oud 9 november 2007, 12:28   #185
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Voor alles is ne eerste keer
Hey, ik sta achter je.

Maar ik begrijp het systeem.

Dus ik kan er beter ook maar mee lachen.
Oud 9 november 2007, 12:29   #186
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hey, ik sta achter je.

Maar ik begrijp het systeem.

Dus ik kan er beter ook maar mee lachen.
Mijn rechtvaardigheidsgevoel laat dat niet toe
Oud 9 november 2007, 12:29   #187
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jou zal het idd niet overtuigen, maar zorroaster en co wel, hoor. En die zullen aanwezig zijn waar jij niet zult zijn.
Ik zal er niets voor kopen maar ik behoud tenminste mijn eer. Ik kan een regering zoals die nu zou gevormd worden en waarin CD&V met NV-A samen met Mangain zetelen alleen maar met minachting bekijken: ze steunt op verraad aan de kiezer. Hoe kan men in godsnaam nog vertrouwen stellen in dergelijke sujetten ?
Oud 9 november 2007, 12:29   #188
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kan ook zijn, maar die kans is kleiner, dat CD&V er ook mee stopt. De druk op Leterme is wel erg groot en hij hééft nu eenmaal opdracht gekregen van de Koning. Als hij verstandig is geeft hij zijn opdracht terug maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.
De koning geniet in Vlaanderen al lang geen respect en autoriteit meer. Leterme kan het zich tegenover zijn kiezers heel gemakkelijk permitteren om de koning af te schepen.

Overigens niet vergeten: de koning schrijft zijn nota's niet zelf, normaal doet de premier dat en dit geval was het de formateur zelf. Dus die opdracht aan Leterme komt van ... Leterme zelf.
Kortaf is offline  
Oud 9 november 2007, 12:30   #189
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Wat wil jij dan dat de N-VA doet?

Ik zou het liefst hebben dat ze opstapt. Maar blijkbaar is dat volgens jou net wat de Franstaligen willen...
Is dat dan niet zo?

En het zal als argument gebruikt worden om het kartel intact te houden. Of er daarvoor een meerderheid zal gevonden is nog niet zeker.
Wat intussen wél zeker is dat er VOOR de partijraad morgen al 'overleg' zal gepleegd zijn tussen de kopstukken van beide kartelpartijen. Waarom denk je dat de CD&V er zo vlug bij is behalve om de N-VA ondanks alles aan boord te kunnen houden?

Geloof jij nog dat de suiker die de N-VA rond de mond zal gesmeerd worden deze keer niet dankbaar zal afgelikt worden?

En wat denk je dat de partijraad morgen zal doen als Bart De Wever de nieuwste kartelbeloften, mooi verpakt in zwart/gele verpakking en met oranje strik, aan de 'raad' presenteerd?
Oud 9 november 2007, 12:32   #190
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
De koning geniet in Vlaanderen al lang geen respect en autoriteit meer. Leterme kan het zich tegenover zijn kiezers heel gemakkelijk permitteren om de koning af te schepen.

Overigens niet vergeten: de koning schrijft zijn nota's niet zelf, normaal doet de premier dat en dit geval was het de formateur zelf. Dus die opdracht aan Leterme komt van ... Leterme zelf.
Eerste programmapunt vlaamse toekomst: referendum over de monarchie
Oud 9 november 2007, 12:32   #191
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Hierbij maken wij bekend dat wij ons terugtrekken uit de regeringsvorming. Leterme zal de opdracht teruggeven aan de Koning"

Dat kán ook nog....
En dat is voor mij de enige eerbiedwaardige stap die ze kunnen zetten. Maar ja, 't te mooi om waar te zijn waarschijnlijk
Johan217 is offline  
Oud 9 november 2007, 12:33   #192
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard Nog een stadslegende voor Schoofzak en Zorroaster

Uit De Morgen online

Citaat:

Koning zet N-VA voor het blok

De mededeling van het paleis dat er snel een regering moet komen, luidde de bocht van CD&V en formateur Leterme in. Een oranje-blauw scenario zonder diepgaande staatshervorming brengt kartelpartner N-VA in een bijzonder moeilijk parket.

Het verschil kon niet groter zijn. Nadat het paleis de mededeling had verspreid dat formateur Leterme vlug een federale regering moet vormen en dat de staatshervorming wordt toevertrouwd aan een raad van wijzen, drukte CD&V daarover prompt zijn tevredenheid uit. Bij N-VA doofden meteen alle telefoonlijnen uit.

De toekomstige premier, Yves Leterme, schuift met zijn manoeuvre het heikele dossier van de staatshervorming immers door naar Kamervoorzitter Herman Van Rompuy (CD&V) en Senaatsvoorzitter Armand De Decker (MR). Met het handige gebruik van de koning, die daarvoor niet gedekt werd door premier Guy Verhofstadt, plaatst Leterme zijn kartelpartner voor een verscheurende keuze. Ofwel stapt de N-VA tegen de zin van de achterban mee in het scenario dat Leterme uittekende met de oranje-blauwe partners, ofwel kiest de partij voor ideologische zuiverheid.

Die is enkel buiten de regering te vinden, maar Vlaams Parlementslid Jan Loones (N-VA) opperde ook een tussenoplossing. Zijn partij zou een integraal onderdeel van het Vlaams kartel blijven, maar niet toetreden tot de regering. Ook in andere hoeken van de Wetstraat begon dat scenario gisteren nadrukkelijk te gonzen.

De bocht werd woensdagavond definitief gearrangeerd onder de oranje-blauwe delegatieleiders, meteen na de stemming over B-H-V. Er werd een afkoelingsperiode afgesproken, maar onmiddellijk werd ook beslist dat oranje-blauw verder gaat. Met dat doel voor ogen zal de staatshervorming zich beperken tot onderdelen van de nota-Milquet. Er komt nog wat discussie over de 'borrelhapjes' die bij gewone meerderheid geregeld kunnen worden. De rest verhuist naar de wijzen, die al volgende week hun werk beginnen.

Open Vld kijkt het allemaal aan, en wacht af. De liberalen blijven voorstander van een staatshervorming, maar willen ook dat er nu snel een regering komt. Inmiddels lieten de Franstalige partners onder druk van hun publieke opinie en de PS de verontwaardiging over de stemming over Brussel-Halle-Vilvoorde nog even doorwerken. Zowel Joëlle Milquet als Didier Reynders zegt een duidelijke geste van de Vlamingen te willen. Dat wordt dus de raad van wijzen.

Volgens Reynders zijn de onderhandelingen inmiddels opgeschort. Hij verklaarde dat het niet zeker is of oranje-blauw verder gaat. De werkelijkheid is dat de onderhandelingen dinsdag of woensdag worden hervat. (Fabian Lefevere, Ruud Goossens en Liesbeth Van Impe)

09/11/07 07u03

Laatst gewijzigd door Kortaf : 9 november 2007 om 12:34.
Kortaf is offline  
Oud 9 november 2007, 12:35   #193
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De koning geniet in Vlaanderen al lang geen respect en autoriteit meer.
Bij de bevolking. Ook bij de politici?
Citaat:
Leterme kan het zich tegenover zijn kiezers heel gemakkelijk permitteren om de koning af te schepen.
Hmm.

Citaat:
Officieel: Ja. Maar ik geloof er geen barst van. Deze stap wordt een degradatie van Leterme genoemd. Welke zichzelf respecterende politicus laat zichzelf nu vrijwillig degraderen? Ik ben bang dat hij door de krokodillen uit zijn partij voor het blok is gezet.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 9 november 2007, 12:37   #194
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Iedereen die het weten WIL, kan dus weten hoe de zaken staan.

Ik heb immers nog geen teken gezien dat Leterme het premierschap opgeeft.

Wat ik wél gezien heb een goed jaar geleden is dit:

Citaat:
vrijdag 27 oktober 2006 | Bron: belga

Herziening rol van koning is geen prioriteit voor Leterme

BRUSSEL - De hervorming van de rol van de koning is geen prioriteit voor Vlaams minister-president Yves Leterme, zo heeft hij vrijdagavond in de uitzending ,,Le Grand Défi'' op RTL-TVi gezegd.

Begin dit jaar leek de relatie tussen het boegbeeld van CD&V en het Paleis gespannen en koning Albert II waarschuwde in een toespraak overigens voor separatisme. In het zog van de toespraak doken geruchten op dat er een consensus tussen de partijen van de meerderheid was om de rol van de monarchie na de verkiezingen van 2007 te hervormen.

,,Ik heb het niet op de koning gemunt. In een koninkrijk als België met twee taalgemeenschappen zou het moeilijk zijn iemand boven alle verdenking te vinden'', aldus Leterme. ,,De koning heeft een rol te spelen. Hij moet binnen die rol blijven. Sommige partijen hebben gevraagd deze rol te herzien, maar voor mij is dit geen prioriteit.''
Leterme betreurde evenwel dat sommige leden van de koninklijke familie moeilijk Nederlands spreken. ,,Dit kan niet ontkend worden.''

Zelfs als CD&V bij de komende verkiezingen in kartel met N-VA opkomt, is Leterme niet van plan de onafhankelijkheid van Vlaanderen in een regeerakkooord op te nemen. ,,Ik zie me niet in een regering zetelen die de splitsing van het land in haar programma heeft ingeschreven'', zei hij.

Brussel is voor Leterme een volwaardig gewest, maar verschillend van de twee andere gewesten. Hij vindt dat het Brusselse gewest onvoldoende middelen krijgt in verhouding tot zijn bijdrage tot de nationale rijkdom. De financiering ervan kan dus herzien worden, op voorwaarde dat ook de manier waarop dit gewest bestuurd wordt, herbekeken wordt. De minister-president betreurt het te grote aantal instanties dat het gewest telt: 19 gemeenten, gewestinstellingen, gemeenschapscommissies, de federale Staat, enz.
Oud 9 november 2007, 12:37   #195
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik verwacht dat het kartel op die gezamenlijke persconferentie nog wat extra rook zal spuien om dat feit te verdoezelen en om de NVA toe te laten het gezichtsverlies te beperken (en ze zo aan boord te kunnen houden).

Die rook zal er waarschijnlijk uit bestaan dat ze "garanties eisen dat de parlementsvoorzitters de staatshervorming wel degelijk aanpakken" of iets dergelijks.
Voila, het is gebeurd. Zo net op Radio 1: het kartel "eist garanties".

Citaat:
Als ik me vergis zal ik hier, met alle plezier, mijn ongelijk komen toegeven en de karteltop feliciteren. En ik zal de CVP dan opnieuw CD&V noemen, maar dat terzijde.
Dat zal dus niet nodig zijn, zo ziet het er naar uit.
Kortaf is offline  
Oud 9 november 2007, 12:39   #196
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik begreep net dat NVA in het kartel blijft!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 9 november 2007, 12:39   #197
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Deze stap wordt een degradatie van Leterme genoemd. Welke zichzelf respecterende politicus laat zichzelf nu vrijwillig degraderen?
Dat is een oude traditie bij de CVP.

Het zag er even naar uit dat Leterme daarmee zou breken...
Kortaf is offline  
Oud 9 november 2007, 12:41   #198
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die is enkel buiten de regering te vinden, maar Vlaams Parlementslid Jan Loones (N-VA) opperde ook een tussenoplossing. Zijn partij zou een integraal onderdeel van het Vlaams kartel blijven, maar niet toetreden tot de regering.
Wel wel wel....

Dezelfde Loones die....

Juist....
Oud 9 november 2007, 12:42   #199
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

We weten allemaal wat garanties van de Franstaligen inhouden...

De Standaard waagde er zich vandaag aan om maar één lezersbrief pro 'koningsplan' te publiceren, al de anderen waren Vlaamser van toonaard. Ook de commentaren op knack.be zijn niet bepaald vleiend voor de Sachsen-Coburgers. En toch plooit CD&V naar een clan die geen hoge ogen gooit.
Burry is offline  
Oud 9 november 2007, 12:42   #200
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een oude traditie bij de CVP.

Het zag er even naar uit dat Leterme daarmee zou breken...
Niet dus.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be