Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2008, 14:10   #181
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF Bekijk bericht
écoute, *knip*, je vais t'expliquer quelque chose. Si les francophones ne veulent pas apprendre le flamand c'est pour une raison bien simple : le flamand n'est pas une langue, mais un dialecte extrêmement laid, pauvre, difficile, et pour ainsi dire qui n'apporte rien. Alors je sais bien que ça vous fait mal, et j'en suis désolé, mais nous, les Francophone civilisés, ne nous abaisserons jamais �* pratiquer votre dialecte de paysans incultes. J'espère avoir été claire.

Niet persoonlijk worden en uw eclairs zelf betalen aub.
Eh, Nederlands is een taal net als Frans, Engels, Duits, enz.............ook talen zijn. Dat brengt niets? De kennis van een andere taal is zowiezo een rijkdom. Saaie of lelijke talen bestaan niet, een taal blijft een taal. Akkoord, mensen zullen altijd liever enkele talen dan anderen hebben, dat is logisch. Akkoord, ik vind Italiaans of Spaans meer "zingende" talen dan het Nederlands bijvoorbeeld maar ben ik daarvoor tegen het Nederlands? Helemaal niet.

U bent een schaamte voor het Franstalig volk met uw gezever en het is een Franstalig die u het zegt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 14:13   #182
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF Bekijk bericht
La plupart des gens qui apprennent le français c'est pas gout ! A travers le monde le Français est enseigné absolument partout ! Dans toute l'europe biensur mais aussi en Amérique, en Asie, en Afrique ... le français c'est une langue internationale riche de sa diversité.
En dan? Deens, Roemeens, Zweeds (om maar die voorbeelden te nemen) zouden dus ook "saaie en lelijke" talen voor u zijn omdat ze niet genoeg internationaal zijn? Belachelijk, 100% belachelijk.
Oud 11 februari 2008, 14:18   #183
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
-Er is alleen maar Nederlands, niet Vlaams. Vlaams is een subcategorie van het Nederlands

-Dialecten kunnen niet pover zijn

-Vlamingen zijn beschaafder dan Franstaligen, omdat ze meer verdienen per hoofd, en gemiddeld hoger opgeleid zijn, niet te vergeten; beter in staat zijn andere talen zoals Engels en Frans, te leren

-Wat doe je hier?
Allez, nog die stereotypes. Ik ben Franstalig en spreek zowel, naast het Frans natuurlijk, zowel Nederlands als het Engels. En ik kan mijn plan trekken in het Duits, met veel fouten - dat geeft ik toe - maar ik kan me laten verstaan.
Oud 11 februari 2008, 14:18   #184
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
-Er is alleen maar Nederlands, niet Vlaams. Vlaams is een subcategorie van het Nederlands

-Dialecten kunnen niet pover zijn

-Vlamingen zijn beschaafder dan Franstaligen, omdat ze meer verdienen per hoofd, en gemiddeld hoger opgeleid zijn, niet te vergeten; beter in staat zijn andere talen zoals Engels en Frans, te leren

-Wat doe je hier?
Allez, nog die stereotypes. Ik ben Franstalig en spreek zowel, naast het Frans natuurlijk, zowel Nederlands als het Engels. En ik kan mijn plan trekken in het Duits, met veel fouten - dat geeft ik toe - maar ik kan me laten verstaan.
Oud 11 februari 2008, 14:20   #185
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Frans is een mooie taal, maar niet mooier dan het Nederlands of het Duits. Maar dat verschilt ook weer per streek e.d.
Je zegt dat omdat je moedertaal het Nederlands is, wat logisch is. Net als het logisch is als ik zeg dat ik liever het Frans heb dan het Nederlands. Het Frans blijft mijn moedertaal en de taal waarmee ik opgevoed ben en gegroeid heb.
Oud 11 februari 2008, 15:04   #186
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schoffie Bekijk bericht
Lieve FDF,

Wat bekrompen francofonen als jij maar niet plachten te vatten is dat Nederlands een TAAL is met alle eigenschappen van een taal: met varianten, met een constante dynamiek, met woorden die erbij komen, met woorden die verdwijnen, met grammaticale drift, enzoverder, enzoverder.

Dit zijn zaken die ALLE talen gemeen hebben, zelfs het Frans. Er is echter maar één groep mensen in Europa die zulke taalkundige verschijnselen systematisch ontkennen en actief willen tegenwerken en dat zijn Franstaligen. Jullie denken/hopen dat een taal een stalen paleis is dat in 1 keer wordt gebouwd en dat vanaf dan gekoesterd, bewaard en proper gehouden moet worden. Dit wordt er bij jullie van kindsbeen af ingedramd en wordt in heel jullie volwassen leventje gevoed door marmeren (en dus na een tijdje hopeloos achterlijke) instituten als la francité en de academie française. Het resultaat is dan ook dat Frans haast geen levende taal meer is maar een religie die even versteend dreigt te raken dan andere religies. (Het Frans heeft dan ook de 2 meest bepalende eigenschappen van een religie: jullie denken dat jullie de enigen zijn die de waarheid in pacht hebben, en jullie vinden dat je die waarheid aan zoveel mogelijk zieltjes moeten opdringen.)

Ik kan begrijpen dat je als franstalige inwoner van België danig gefrustreerd moet zijn indien jouw economische en taalkundige vijand nummer 1 (want met het Engels hebben jullie nog een 2de vijand, wat jullie ook mogen beweren) zijn communicatiemedium een heuse levende (en dus soms licht ongrijpbare) taal is, en niet een mathematisch stalen onbeweeglijke linguistieke gevangenis die elke vorm van hedendaagse cultuur fnuikt. Franse literatuur is oubollig, Frans theater is ... nou ja... theatraal, Franse muziek is saai (l'amour toujour op de vloer) en Franse TV staat 15 jaar achter op de rest van Europa. Oh ja... het internet... zelfs met jullie miljoenen moedertaalsprekers doen jullie het nauwelijks beter dan nederlandstaligen en Zweden: minder dan 3 percent van de sites is wereldwijd in het frans. Over Franse humor zullen we het al helemaal niet hebben: het is niet voor niks dat Benny Hill — het stomste wat het UK ooit heeft geproduceerd op humoristisch vlak — zo populair is bij jullie.
Dus lieve FDF... doe jezelf en plezier en leer eens goed Nederlands, Duits of ja... waarom niet... Engels. Het werkt bevrijdend, zo'n dynamische taal leren. Echt waar! Doen!
Over humor gesproken zijn er genoeg voorbeelden van uitstekende Franse humoristen (Canteloup, Gerra, Foresti, Roumanoff, Bedos, Smaïn, Semoun, Chevallier et Laspalès, enz.............). Natuurlijk zullen we maar zwijgen over de humoristen van België : ik lach niet met Les Frères Taloche, Pirette, Herman en al de rest. Van Vlaanderen ken ik maar Hoste en, tja, het blijft toch pover met wat ik al op TV zag.
Franse TV? Iets anders dan onze saaie Vlaamse en Franstalige TV-zenders. Een Delahousse of een Pujadas op het nieuws van France 2 zijn duizend keer meer dynamisch dan onze saaie journalisten in België (Franstalige en Vlaamse TV-zenders). Equivalenten van Ruquier of Ardisson (om maar die voorbeelden te nemen) zal je nooit in België vinden. Franse muziek? Je hebt er goeie en je hebt er slechte zoals overal, dat blijft subjectief. Hou je van alle Engelstalige, Vlaamse of Amerikaanse muziek? Helemaal niet natuurlijk.

België heeft geen lessen te geven aan landen zoals Nederland of Frankrijk, die zowiezo beter dan ons land zijn. Ik heb België verworpen en als Franstalig beschouw ik mezelf als Fransman. Zet me een voetbalmatch België-Frankrijk en ik zal voor Frankrijk zijn, zeker weten. Ik ben GEEN rattachist. Wallonië heeft niets te maken met Frankrijk net als Vlaanderen trouwens niets te maken heeft met Nederland. Laat die twee landen in vrede, alstublieft. Wat wil ik dan? Om lange termijn België definitief verlaten en naar Frankrijk gaan wonen. Ik voel me al dichtbijer Frankrijk dan België. Was ik Vlaming, zou ik naar Nederland verhuizen, in plaats van Frankrijk.

Laatst gewijzigd door Everytime : 11 februari 2008 om 15:08.
Oud 11 februari 2008, 17:02   #187
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar als we naar de kennis kijken van een tweede, of zelfs meerdere talen, moet je wel concluderen dat de Franstaligen niet hoog scoren. Jij bent dan hoogopgeleid...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 17:04   #188
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zegt dat omdat je moedertaal het Nederlands is, wat logisch is. Net als het logisch is als ik zeg dat ik liever het Frans heb dan het Nederlands. Het Frans blijft mijn moedertaal en de taal waarmee ik opgevoed ben en gegroeid heb.
Maar vind je het Frans dan mooier dan het Nederlands? Want kijk, ik vind bijvoorbeeld Limburgs of Vlaams mooier klinken dan Waals, maar dat wil niet zeggen dat ik het mooier vind dan Québecaans (bv. dan hé?). Overigens zijn er wel talen die ik mooier vind dan het Nederlands. Italiaans bijvoorbeeld.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 17:25   #189
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar vind je het Frans dan mooier dan het Nederlands? Want kijk, ik vind bijvoorbeeld Limburgs of Vlaams mooier klinken dan Waals, maar dat wil niet zeggen dat ik het mooier vind dan Québecaans (bv. dan hé?). Overigens zijn er wel talen die ik mooier vind dan het Nederlands. Italiaans bijvoorbeeld.
Persoonlijk wel maar dat wil niet zeggen dat ik het Nederlands slecht vind. Wat die Olivier FDF heeft gezegd, is totaal belachelijk.
Oud 12 februari 2008, 22:05   #190
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk wel maar dat wil niet zeggen dat ik het Nederlands slecht vind. Wat die Olivier FDF heeft gezegd, is totaal belachelijk.
Voila, men kan de ene taal subjectief mooier vinden dan de andere (omdat je er in opgevoed bent, of omdat het zo melodierus klinkt) maar dat wil niet zeggen dat die "minder mooie" taal ook minderwaardig is. En dat is wat er scheelt met het FDF van Olivier Maingain en al die Franssprekenden die wel in Vlaanderen willen wonen maar weigeren onze taal te spreken, dat zijn gewoon racisten die de Nederlandse taal en de Nederlandssprekenden als minderwaardig beschouwen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2008, 22:22   #191
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Als zelfs Everytime, die nochtans zelf met het FDF betoogd heeft in Vlaamse gemeenten, je al tot de orde roept, dan mag je het wel vergeten.
Oud 17 maart 2008, 21:33   #192
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Interressante topic eigenlijk. Alsof Vlaanderen een prijsje is wat weggegeven gaat worden. Het zou eigenlijk ook omgedraaid kunnen worden: Vlaanderen verdient Nederland niet...of staat, wat ik nu zeg vrijwel gelijk aan Godslastering?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 08:29   #193
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Interressante topic eigenlijk. Alsof Vlaanderen een prijsje is wat weggegeven gaat worden. Het zou eigenlijk ook omgedraaid kunnen worden: Vlaanderen verdient Nederland niet...of staat, wat ik nu zeg vrijwel gelijk aan Godslastering?

U Heeft gelijk.
Sinds 1830 heeft de meerderheid van de Vlamingen collaboreeerd met de Fransen en Hollanderhaat gepreekt.
Ze verdienen eigenlijk aansluiting bij Frankrijk.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 11:43   #194
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
U Heeft gelijk.
Sinds 1830 heeft de meerderheid van de Vlamingen collaboreeerd met de Fransen en Hollanderhaat gepreekt.
Ze verdienen eigenlijk aansluiting bij Frankrijk.
U moest maar eens aansluiting gaan zoeken bij de US of A. Daar collaboreert u de laatste jaren nogal vlot mee. En vooral zonder kritiek.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 12:43   #195
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was ik Vlaming, zou ik naar Nederland verhuizen, in plaats van Frankrijk.
Nu moet ik me inhouden...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 13:50   #196
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moest maar eens aansluiting gaan zoeken bij de US of A. Daar collaboreert u de laatste jaren nogal vlot mee. En vooral zonder kritiek.
In Nederland hebben we nog steeds geen Amerikaanse deelstaat.
In Belgie is de Franse deelstaat die de dienst uitmaakt.
Hoe verklaart u dat?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 18 maart 2008 om 13:50.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 15:02   #197
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe verklaart u dat?
Dat kan enkel omdat er (nog) een aantal 'Vlaamse' (Limburgse) collaborateurs zijn die met de Frans-Belgische machthebbers meeheulen.
Oud 18 maart 2008, 16:31   #198
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe verklaart u dat?
En het is ontegensprekelijk om die reden dat de misvormde en ongeneeslijke zieke française, Chantale Cibire, in de Franse deelstaat België euthanasie komen zoeken omdat het niet mag in Frankrijk.

U zou beter wat meer substantiële argumenten verzinnen in plaats van deze pueriele uitingen van onmacht.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 16:40.
Oud 18 maart 2008, 16:38   #199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat kan enkel omdat er (nog) een aantal 'Vlaamse' (Limburgse) collaborateurs zijn die met de Frans-Belgische machthebbers meeheulen.
En anderen maar verwijten dat zij steeds de mond vol hebben over de collaboratie.

Moraal van het verhaal: verbeter de wereld, begin met uzelf!
Oud 18 maart 2008, 16:46   #200
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Ik dacht dat Limburg een van de Vlaamsgezinde provincies was Knuppel ?

Of toch niet ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be