Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2007, 23:26   #181
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik zie niet wat daar het probleem mee is?
Iedereen die zijn schuld afbetaalt, is toch een 'slaaf'?
jonges, .... die liberalen, rare gasten.

lang leve de slavernij ? welke kleur lijkt je het meest geschikt ? ( van mensen wel te verstaan )

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 27 november 2007 om 23:28.
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 23:28   #182
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Niet, natuurlijk. Enfin, zijn lichaam wordt natuurlijk wel van de schuldeiser, die daar eventueel nog wat mee kan doen.
ik zie nt wat je met een lijk kan doen, mr enfin.
het is te zeggen, toch niets waarmee je iets bent.

Oud 27 november 2007, 23:30   #183
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
jonges, .... die liberalen, rare gasten.

lang leve de slavernij ? welke kleur lijkt je het meest geschikt ? ( van mensen wel te verstaan )
De kleur is irrelevant.
Iemand die schulden maakt en die moet afbetalen, wat is daar mis mee?
Dat is nu toch ook? Iemand die schulden maakt, moet die afbetalen.

Ik zie niet wat daar zo raar aan is? Alleen heeft iemand dat nu 'slavernij' genoemd. Wel, als dát slavernij is, het zij dan zo. Maar dan is die slavernij er nu ook al. En IEDEREEN (90%) hier gaat daar mee akkoord. Dus ik snap het probleem niet?

Citaat:
k zie nt wat je met een lijk kan doen, mr enfin.
het is te zeggen, toch niets waarmee je iets bent.
Medische wetenschap?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 23:39   #184
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kleur is irrelevant.
Iemand die schulden maakt en die moet afbetalen, wat is daar mis mee?
Dat is nu toch ook? Iemand die schulden maakt, moet die afbetalen.

Ik zie niet wat daar zo raar aan is? Alleen heeft iemand dat nu 'slavernij' genoemd. Wel, als dát slavernij is, het zij dan zo. Maar dan is die slavernij er nu ook al. En IEDEREEN (90%) hier gaat daar mee akkoord. Dus ik snap het probleem niet?
Nu snij je precies aan waarom ik tegen consumptief krediet ben. Stel, je hebt erg veel schulden en je overlijdt. Jij vindt dat de schuldeiser dan beroep mag doen op het lichaam van de schuldenaar. Ik vind dat belachelijk, want jijzelf kan nooit als onderpand dienen van je lening of je schulden.

Het punt bij consumptief krediet is dat het geen investering is. Duidelijker gezegd: Er is geen onderpand. Dat komt omdat het aangeschafte product (of de dienst) geconsumeerd wordt, en dus niet duurzaam is, of later in opbrengsten kan resulteren. Het kan dus niet dienen als onderpand.

Als het ware ontstaat er een situatie waarin schuldenaren en geldverleners geld scheppen dat niet bestaat, omdat het geld is dat in de toekomst nog verdiend moet worden. Maar ik vind dat dat niet moet kunnen, simpelweg omdat niemand een glazen bol heeft en dus niemand kan inschatten of dat geld er dáádwerkelijk gaat kómen.

Of het nu liberaal is of niet, dat doet voor mij niet terzake. Wat voor mij wel terzake doet is dat wij niet twee keer onze kop voor dezelfde steen stoten, want dat zou er best wel eens kunnen gebeuren: De beurskrach aan het eind van de jaren 20 verliep immers precies zo.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 27 november 2007 om 23:43.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 23:53   #185
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet wat daar het probleem mee is?
Iedereen die zijn schuld afbetaalt, is toch een 'slaaf'?
Dat is al net hetzelfde onze huidige staat een dictatuur noemen ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 23:58   #186
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het punt bij consumptief krediet is dat het geen investering is. Duidelijker gezegd: Er is geen onderpand. Dat komt omdat het aangeschafte product (of de dienst) geconsumeerd wordt, en dus niet duurzaam is, of later in opbrengsten kan resulteren. Het kan dus niet dienen als onderpand.
En waarom zou dat later niet in opbrengsten kunnen resulteren? Jij gaat er precies vanuit dat het gaat dienen voor de aanschaf van een stuk voeding wat wordt opgegeten en daarna niet meer bestaat. Persoonlijke leningen vallen bijvoorbeeld ook onder het consumptief krediet.

Citaat:
Of het nu liberaal is of niet, dat doet voor mij niet terzake. Wat voor mij wel terzake doet is dat wij niet twee keer onze kop voor dezelfde steen stoten, want dat zou er best wel eens kunnen gebeuren: De beurskrach aan het eind van de jaren 20 verliep immers precies zo.
Oud 28 november 2007, 00:39   #187
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
België wordt vaak (en niet geheel ten onrechte) een gouvernementele dictatuur genoemd.
Oud 28 november 2007, 00:41   #188
the outlaw torn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
België wordt vaak (en niet geheel ten onrechte) een gouvernementele dictatuur genoemd.
jepz, idd nt ten onrechte .... integendeel zelfs, geheel terecht.

Oud 28 november 2007, 00:54   #189
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nu snij je precies aan waarom ik tegen consumptief krediet ben. Stel, je hebt erg veel schulden en je overlijdt. Jij vindt dat de schuldeiser dan beroep mag doen op het lichaam van de schuldenaar. Ik vind dat belachelijk, want jijzelf kan nooit als onderpand dienen van je lening of je schulden.
Tuurlijk wel.
Als je overlijdt, dan heb je geluk, hé. (Enfin, al je eigendom gaat wel naar de schuldeiser.)

Citaat:

Als het ware ontstaat er een situatie waarin schuldenaren en geldverleners geld scheppen dat niet bestaat, omdat het geld is dat in de toekomst nog verdiend moet worden. Maar ik vind dat dat niet moet kunnen, simpelweg omdat niemand een glazen bol heeft en dus niemand kan inschatten of dat geld er dáádwerkelijk gaat kómen.

De beurscrash in de jaren '20 verliep door geldcreatie, schat. Dat had te maken, maar niet alleen, met dit.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 28 november 2007, 00:55   #190
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt ook.
Enfin, ik vermoed dat jij ook voorstander bent van de 'slavernij' die tot stand komt bij het afbetalen van een kredietlening, die je zélf bent aangegaan.

Ik vind niet dat het slavernij is. Anderen hebben echter begonnen met dat woord zo te noemen.
Oud 28 november 2007, 01:02   #191
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt ook.
Enfin, ik vermoed dat jij ook voorstander bent van de 'slavernij' die tot stand komt bij het afbetalen van een kredietlening, die je zélf bent aangegaan.

Ik vind niet dat het slavernij is. Anderen hebben echter begonnen met dat woord zo te noemen.
Ik weet niet wie hier precies begonnen is met die term 'slavernij', maar een krediet bij iemand aangaan betekent voor mij louter een vorm van betalingsverplichting. Dat is iets anders dan slavernij.
Oud 28 november 2007, 01:17   #192
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wie hier precies begonnen is met die term 'slavernij', maar een krediet bij iemand aangaan betekent voor mij louter een vorm van betalingsverplichting. Dat is iets anders dan slavernij.
Voila.

(Enfin, ik heb het slavernij genoemd. Maar dan eerder voor de grap. Blijkbaar sprongen mensen daar nogal snel op, zonder echt te zien wát er mee bedoeld werd.)
Oud 28 november 2007, 03:23   #193
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ge moet de kern van de zaak aanpakken: het gepeupel opvoeden, zodat ze niet blijven steken in deze verschrikkelijke materialistische, consumptie-manie, waarvan de kapitalist zo kwijlt en misbruik maakt.

Wij zijn hier de gewoontes van het grootste rampenland ter wereld, Amerika, aan't overnemen. Met massale armoede als gevolg. Dat is niet goed. En iedereen weet dat.
Inderdaad en daarin punt-1: je kinderen juist opvoeden. Niet-noodzakelijke luxe artikelen uitsluitend kopen van gereedliggend spaargeld.
Oud 28 november 2007, 09:13   #194
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou dat later niet in opbrengsten kunnen resulteren? Jij gaat er precies vanuit dat het gaat dienen voor de aanschaf van een stuk voeding wat wordt opgegeten en daarna niet meer bestaat. Persoonlijke leningen vallen bijvoorbeeld ook onder het consumptief krediet.

Niet duurzame goederen kunnen later niet voor meer opbrengsten zorgen, hoor. Althans niet in deze context.
Oud 28 november 2007, 09:14   #195
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De beurscrash in de jaren '20 verliep door geldcreatie, schat.
Exact waar ik het over heb dus.
Citaat:
Dat had te maken, maar niet alleen, met dit.
Vóóral dit.
Oud 28 november 2007, 10:18   #196
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die moet niet tegen zichzelf beschermd worden; die maakt zelf die keuze, dus is het logisch dat hij/zij zelf de gevolgen van die beslissing draagt. Zonder leren ze het nooit.
Helaas, met ook niet.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 10:23   #197
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Niemand moet mee.

Zelfs het kleinste kind weet dat je, met nog een extra lening ook al zit je in de schulden, nog meer schulden bijkrijgt.
Daarom dat het ocmw overstelpt wordt met personen die hun leningen niet meer kunnen afbetalen.
Oud 28 november 2007, 10:30   #198
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja natuurlijk, maar het eerste bedrag is daadwerkelijk. M.a.w. de overheid kan verhuurders hierop belasten omdat het een daadwerkelijk inkomen is. Het KI is evenwel denkbeelding: men wordt belast op iets wat volkomen ireëel is. Iedereen die een huis bezit, weet dat wel: een huis kost geld in plaats dat het opbrengt (tenzij je het natuurlijk weer kunt verkopen aan een meerwaarde... maar daar word je dan ook op belast). De onroerende voorheffing vind ik daarom een onrechtvaardige belasting.
Men zou, onder een bepaald KI, de onroerende voorheffing kunnen kwijtschelden, indien de belastingsplichtige de woning zelf bewoond.
Maar de overheid weet nu al niet, van welk hout, pijlen maken.
Oud 28 november 2007, 13:08   #199
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Percalion,

even een kort vraagje: ik wil gebruik maken van jou inzicht.

Wat gebeurt er met de vastgoedprijzen als de rente sterk stijgt ? Gaan de woningprijzen dan niet automatisch omlaag ?
Niet noodzakelijk, al zou je dat op 't eerste zicht wel verwachten.

In principe is het inderdaad zo dat, als de rente stijgt, mensen minder gaan lenen en wat langer wachten met huizen kopen waardoor de prijzen zakken.

Maar dat is geen ijzeren wet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de prijs van een huis in 1900 en de prijs van een huis in 2007 zie je onmiddellijk dat huizen nu stùkken meer kosten. Over de afgelopen honderd jaar zijn die prijzen min of meer in stijgende lijn gegaan, met hier en daar wat fluctuaties natuurlijk (die inderdaad verband kunnen houden met rente-wijzigingen).

Op lange termijn is het uiteindelijk de geldhoeveelheid die de hoogte van de prijs verklaart.

In de V.S. zijn de prijzen voor vastgoed nu bv. aan het dalen, terwijl de rente verlaagd is.
Oud 28 november 2007, 13:09   #200
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Daarom dat het ocmw overstelpt wordt met personen die hun leningen niet meer kunnen afbetalen.
Leningen komen niet zomaar uit de lucht gevallen. Het is niet zo dat iemand op zekere dag wakker wordt en tussen zijn boterhammen aan de ontbijttafel honderdduizend euro schulden aantreft, hé.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be