![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
47 | 69,12% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 30,88% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1981 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan zien we hoe alles goed is tot de mens begint na te denken en bewust wordt van zijn naaktheid/sterfelijkheid/schaamtes/... Op al die diepgangen zijn gerechtsinstituten ontstaan en zelfs normen en waarden. In die film komen ook universele normen en waarden naar boven, en ze kwamen ook uit mensen die hogere betekenis zochten. De hele architectuur is gekomen door mensen die in relatie tot de hemel bouwden en zoveel meer. We zijn hier niet gekomen door God los te laten, maar net door God te zoeken. En dan maakt het niet uit wie Hem uitgevonden heeft of andersom. Wat uitmaakt is hoe de regels van het spel duidelijk worden en welke gevolgen daaraan gepaard kunnen gaan. Kijk de film en ik hoop dat het je duidelijk wordt welke meerwaarde God aan het leven bijgedragen heeft.
![]() |
![]() |
#1982 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1983 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1984 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens wordt bewuster (verwoord door de vrucht) en moet met al deze kennissen leren omgaan en begint de chaos tot orde te vormen (zie aub die film erover). Bedenk ook dat mensen heel gelovig waren in het verleden en het gerechtssysteem over morele kwesties als moord, diefstal, landgoed, erfrecht daar rond gevormd staan en er nu gewoon ingebakken zitten als "normaal". De christelijke beschavingen zijn vandaag echter de meest geavanceerde beschavingen kunnen worden. Israël is op korte tijd tot een hele samenleving kunnen opbouwen door de hoop en motivatie die de vervulde profetie hen gaf. Vandaag wel meer seculier dan toen, maar heeft de hel doorstaan en zich tot beschaving geworsteld op zeer korte tijd. Ze hielden vast aan de essentie van hun identiteit beschreven in de Thora. Is het werkelijk zo zwart wit als men het schetst? Ik vind dat die filmlijst die Diego Raga er een veel dieper concept uit kan ontleden dan jullie hier doen. Ik durf zelfs te geloven dat Jordan Peterson enorm veel worstelde met God (uit de Bijbel) en daar niet slechter van geworden is ![]() Kijken, ik ben zelden zo enthousiast over een film; maar die gast weet de klepel hangen. Je kan na zo'n betoog van hem moeilijk ontkennen dat religie geen meerwaarde heeft. De archetypes erachter brenger veel meer diepgang in een samenleving dan we vandaag in ruil kregen. Wat jij opneemt bovenaan heeft hier geen enkele autoriteit in onze politieke infrastructuur. Kijk ruimer dan wat mensen er van maken. Maak er het uw eigen van en verwerp niet alles zou ik zeggen. Beproef alles en behoudt het goede.
![]() |
![]() |
#1985 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Door de hemel te observeren werd een mechanisme duidelijk en is de hele psychologie rond God begonnen die ons geestelijk inkaderde en wij dat uiterlijk begonnen uitkaderen. Dat mechanisme is aanwezig op de horloge rond onze pols. Er is niet gedobbeld. De vraag is dan (jaqing off): hebben wij de chaos geordend of heeft de orde ons uit de chaos gebracht? Mijn vermogen vat toch een logisch patroon samen in de aarde, maan en zon; wat zeer uniek in onze waarneming is. De zoneclips, de afstand tussen maan en aarde om evengroot als de zon te zijn. Het lijkt toch echt wel afgestemd te zijn en dat is ook wat Genesis 1 ons leert. Er wordt orde geschapen. Het was perfect zoals het was, zoals God het bedoeld had. Er is geen willekeur gaande maar precisie boven het menselijke vermogen. Ik zeg niet dat dit overal in het heelal gaande is. Maar wel hier op aarde. Hier is orde geschapen en is de chaos begonnen toen de mens uit zijn natuur trad.
![]() |
![]() |
#1986 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 14 december 2020 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1987 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zoektocht naar God zou een betere formulering zijn. Hoe ga je dan om met oorlogen in deze tijd die door de democratie veroorzaakt zijn? Neem je daar evenveel verantwoordelijkheid voor op jezelf dan je dat bij godsdienst legt? Wat een instituut doet is niet altijd evenredig met wat godsdienst over God uit de Bijbel de mensheid leert.
![]() |
![]() |
#1988 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie je de dubbelzinnigheid en de hypocrisie ??
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() Laatst gewijzigd door Zipper : 14 december 2020 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1989 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zag al veel eerder hypocrisie en tunnelvisie. God is niet wat jij er van maakt, God is wat ons maakt. Van een principe uitgaan dat andersom is schept al die ellende zoals oorlog. Ik laat het daarbij omdat die youtube van Jordan Peterson dat beter kan verwoorden van mij.
The narrative changes over time. Laatst gewijzigd door CUFI : 14 december 2020 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1990 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1991 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is veel meer gaande en mensen doen dat te kort door een paar posterboys als Dawkins na te roepen, zonder eens echt te ontleden wat er achter het scherm van deze realiteit gaande is. Of te erkennen waar het ons bracht door te luisteren naar die dat wel deden. Doe het eens zonder te verketteren beste medemensen. Het is makkelijk voor anderen in een enkele zin anderen tot idioten te verwijten; maar waar staan ze voor? We horen wel waar mensen tegen zijn, maar waar staan ze dan wel voor? Wat maakt hen zo alwetend dat het hun te groot maakt zich her en der te nederigen? Wat is er beter aan de democratie die geen enkele verkozene van mij vertegenwoordigt? Wat is er zoveel beter aan iets dat niet absoluut is?
The narrative changes over time. Laatst gewijzigd door CUFI : 14 december 2020 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1992 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ja, die Peterson moet zowat de enige denker ter wereld zijn, die de bijbelverhalen vanuit een psychologische hoek benadert, om de ontwikkeling van bepaalde archetypen te verklaren. Ook de taalontwikkeling bracht ons verzamelde kennis over de dingen, die door benoeming en verdere grammatica op anderen konden overgedragen worden, zodat niet telkens opnieuw het warm water moest uitgevonden worden. Het klopt verder ook dat de vroegste beschavingen religieus geïnspireerd waren, waar vanuit die presumptie de logos zich verder ontwikkelde, met wiskunde, architectuur en kunst als praktische uitingen ervan (orde uit chaos). Ook in flora & fauna en zelfs in geluid werden aanwijzingen gevonden die onderling harmonisch-wiskundige verhoudingen hebben (orde uit chaos). Door al deze intellectuele ontwikkelingen werd ook de basis gelegd van rechtspraak en maatschappelijke waarden/normen konden zich hierdoor verder ontwikkelen (orde uit chaos). Ja, onze voorouders – de slimsten onder hen toch – hadden heel wat meer potentie en kennis van de wereld onder hun schedelpan zitten, dan wat sommige 21-ste eeuwers daarover menen te denken.
![]() |
![]() |
#1993 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hij heeft het in z'n lezingen niet over het wel of niet-bestaan van 'god', maar eerder over de psychologische mechanismen die die mogelijkheid erkennen/ondersteunen. Dat de man niet over één nacht ijs is gegaan moge duidelijk zijn. Give it a try. ![]()
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert. Laatst gewijzigd door Diego Raga : 14 december 2020 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1994 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=w5o6UO0yxRg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1995 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gij behoeft niet verder te zoeken, want ik ben er.
![]() |
#1996 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1997 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij een stop opleggen maakt dat niet onzichtbaar. U bent bij godsdienst en levensovertuigingen. Niet bij alice in wonderland.
![]() |
![]() |
#1998 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De hamvraag is dan: was er altijd orde of heeft de mens dat door onbegrip als chaos gezien? En in dat proces onbegrip tot orde gedacht door het naar het absolute te herleiden? Het was allemaal "goed" toen het geschapen werd, tot de mens erover begint na te denken na de vrucht/kennis. Dan is er plots chaos. Ons zonnestelsel is gevonden in een orde zonder chaos. Dit is de orde die nodig is om het leven op aarde te behouden. En dat op een 7 dagen week vanuit onze ervaring. (cyclus rond zon) Dus ik denk dat de orde er altijd was, maar onze kennis chaotisch gevallen is. We weten niets meer van die kennis die oude Babyloniërs, Egyptenaren en Sumeriërs toepasten, tenzij we enkele beschrijvingen in de Bijbel voor accuraat nemen. Gisteren aan de ark van Noach begonnen door Jordan Peterson, maar ik ben in slaap gevallen dus kijk het tweede deel straks. Maar ik wil toch nog over die vorige film kwijt;. Jordan Peterson praat over de flexibiliteit van het brein. Hoe we ons spiegelen aan andere mensen om er van te leren of te worden wie we willen zijn. Jordan Peterson benadert hoe Jezus de verpersoonlijking van de absolute normen en waarden was; hoe mensen tot een goed wereldbeeld en leven. Veelal beter dan de mensen die "the narrative" volgen en bij depressie en erger aankomen, zeg ik. Dat was ook wat ik wou duidelijk maken maar als "het kind met badwater weg gegooid". En de vraagt blijft open staan: wat kregen we in ruil? Wat bracht deze goddeloze generatie verder? Wat is hun bijdrage aan het menselijke leven behalve dan iedereen tegen elkaar opzetten? Als ik even zeuren mag ... ![]()
The narrative changes over time. Laatst gewijzigd door CUFI : 15 december 2020 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1999 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#2000 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Religieuze mensen zijn idioten, omdat God door de mens werd bedacht. Waarom? Omdat de mens omringt door onzekerheid, controle wil over het lot. Maar dat betekent niet dat iedere religieuze persoon zich idioot gedraagt. De meesten niet, omdat ze niet fanatiek of obsessief bezig zijn met " hun zoektocht naar de Heer". Laatst gewijzigd door alice : 15 december 2020 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |