Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2012, 13:37   #20161
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het "Ollander"-syndroom zit bij een aantal Vlamingen diep ingebakken. Ik heb eigenlijk nooit helemaal begrepen hoe dat te verklaren is. Volgens mij is het verschijnsel het resultaat van een aantal factoren:

1. Vlamingen voelen zich onwennig wanneer ze geconfronteerd worden met de doorgaans veel praatvaardiger (en praatgrage) Nederlanders.
2. Een bepaalde graad van afgunst omdat Nederland op nogal wat van vlakken beter en efficiënter georganiseerd is dan la Belgique. Ook afgunst omdat Nederland inzake internationale commerciële activiteit nog steeds merkelijk assertiever is dan Vlaanderen. De Vlamingen moeten dan dikwijls vaststellen dat, waar ze ook komen, Nederlanders hen reeds voor zijn. Ook dat wekt wrevel en jaloersheid op.
3. De officiële Belgische geschiedschrijving die (ook nu nog!) het steeds maar opnieuw heeft over de Hollandse "bezetting" wanneer het over de periode 1815-1830 gaat.
4. Ondanks de zeer sterk afgebrokkelde invloed van de Roomse Kerk in Vlaanderen heeft het katholieke wantrouwen tegenover het protestantisme nog steeds een nawerking.
5. Bepaalde rivaliteiten die ofwel een eerder lokaal gebonden antagonisme veroorzaken (Antwerpen versus Rotterdam), ofwel onvoldoende sportief worden opgevat bv. de Vlaamse (dikwijls door bier veroorzaakte) balorigheid tijdens de kampioenschappen veldrijden.
6. Fungeert als politiek corecte xenofobie uitlaatklep. Je ziet dat ook dat een deel van onze linkse vrienden in Vlaanderen vrolijk meeblaast op de maat met 'hollanderhaat'.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat veel van die negatieve sentimenten zouden verdwijnen mochten de samenwerking en de contacten tussen Vlamingen en Nederlanders veel intenser worden in het kader van een goed gestructureerde samenwerking.
Kijk gewoon naar de Franstaligen die zich één voelen met de Fransen. Dat komt vnl doordat ze al 50 jaar naar dezelfde tv kijken elke dag.
Ze kennen de politici, muzikanten, tv acteurs en andere steren.
M.a.w er is een gemeenschappelijke identiteit gecreeerd, een gemeenschappelijke beleving.

Vlaanderen heeft in '89 gekozen voor een gescheiden tv landschap. De meeste Nederlandse sterren zijn dan ook volstrekt onbekend. En vice versa.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 14:37   #20162
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het "Ollander"-syndroom zit bij een aantal Vlamingen diep ingebakken. Ik heb eigenlijk nooit helemaal begrepen hoe dat te verklaren is. Volgens mij is het verschijnsel het resultaat van een aantal factoren:

1. Vlamingen voelen zich onwennig wanneer ze geconfronteerd worden met de doorgaans veel praatvaardiger (en praatgrage) Nederlanders.
2. Een bepaalde graad van afgunst omdat Nederland op nogal wat van vlakken beter en efficiënter georganiseerd is dan la Belgique. Ook afgunst omdat Nederland inzake internationale commerciële activiteit nog steeds merkelijk assertiever is dan Vlaanderen. De Vlamingen moeten dan dikwijls vaststellen dat, waar ze ook komen, Nederlanders hen reeds voor zijn. Ook dat wekt wrevel en jaloersheid op.
3. De officiële Belgische geschiedschrijving die (ook nu nog!) het steeds maar opnieuw heeft over de Hollandse "bezetting" wanneer het over de periode 1815-1830 gaat.
4. Ondanks de zeer sterk afgebrokkelde invloed van de Roomse Kerk in Vlaanderen heeft het katholieke wantrouwen tegenover het protestantisme nog steeds een nawerking.
5. Bepaalde rivaliteiten die ofwel een eerder lokaal gebonden antagonisme veroorzaken (Antwerpen versus Rotterdam), ofwel onvoldoende sportief worden opgevat bv. de Vlaamse (dikwijls door bier veroorzaakte) balorigheid tijdens de kampioenschappen veldrijden.

Ongetwijfeld kunnen er nog andere verklaringen voor aangevoerd worden.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat veel van die negatieve sentimenten zouden verdwijnen mochten de samenwerking en de contacten tussen Vlamingen en Nederlanders veel intenser worden in het kader van een goed gestructureerde samenwerking.
Als u zich genoodzaakt voelt te spreken in naam van de Vlamingen, zal ik dat ook maar doen.

1)Vlamingen krijgen het op hun heupen van de betweterigheid van Hollanders.
2)Vlaanderen krijgen het op hun heupen wanneer ze de overorganisatie zien in Nederland en de bedilzuch en de saaie behuizing.
3)De officiële geschiedschrijving heeft nog maar weinig te vertellen de dag van vandaag. Feit blijft dat het VKN onstond door bedrog van Hollandse Rekenkunde. Het was een opgelegde unie. Niemand hier in het katholieke zuiden had erom gevraagd geregeerd te worden door een protestantse vorst vanuit het verre Den Haag en dan nog een Calvinistische Oranje waarmee er hier geen enkele affiniteit bestond.
4)De katholieke kerk heeft bij dit allemaal geen iota meer te zien. Zeker nu niet.
5)Als er balorigheid is, komt het vaak door wangedrag van Nederlanders in het buitenland. Bovendien moeten Nederlanders eens gaan leren om afgesloten overeenkomsten te respecteren en integraal uit te voeren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 14:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 14:55   #20163
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u zich genoodzaakt voelt te spreken in naam van de Vlamingen, zal ik dat ook maar doen.

1)Vlamingen krijgen het op hun heupen van de betweterigheid van Hollanders.
2)Vlaanderen krijgen het op hun heupen wanneer ze de overorganisatie zien in Nederland en de bedilzuch en de saaie behuizing.
3)De officiële geschiedschrijving heeft nog maar weinig te vertellen de dag van vandaag. Feit blijft dat het VKN onstond door bedrog van Hollandse Rekenkunde. Het was een opgelegde unie. Niemand hier in het katholieke zuiden had erom gevraagd geregeerd te worden door een protestantse vorst vanuit het verre Den Haag en dan nog een Calvinistische Oranje waarmee er hier geen enkele affiniteit bestond.
4)De katholieke kerk heeft bij dit allemaal geen iota meer te zien. Zeker nu niet.
5)Als er balorigheid is, komt het vaak door wangedrag van Nederlanders in het buitenland. Bovendien moeten Nederlanders eens gaan leren om afgesloten overeenkomsten te respecteren en integraal uit te voeren.
U had mijn boodschap aandachtiger moeten lezen. De derde zin die mijn opsomming inleidt zegt klaar en duidelijk (maar voor u blijkbaar nog steeds niet duidelijk genoeg): "Volgens mij"

Verder heb ik er geen behoefte aan te discuteren over uw lijstje met vooroordelen. Je doet maar ...
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 15:43   #20164
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U had mijn boodschap aandachtiger moeten lezen. De derde zin die mijn opsomming inleidt zegt klaar en duidelijk (maar voor u blijkbaar nog steeds niet duidelijk genoeg): "Volgens mij"

Verder heb ik er geen behoefte aan te discuteren over uw lijstje met vooroordelen. Je doet maar ...
Mijn lijstje bevat maar evenveel of even weinig vooroordelen als het uwe. Behalve dan dat wiskunde vrij zakelijk en nuchter is. En Hollandse Rekenkunde ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 15:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 16:22   #20165
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
6. Fungeert als politiek corecte xenofobie uitlaatklep. Je ziet dat ook dat een deel van onze linkse vrienden in Vlaanderen vrolijk meeblaast op de maat met 'hollanderhaat'.
7. Helpt de Vlaming om zijn knechtenrol binnen België ermee te verdringen. Zie bijvoorbeeld hoe 'gratuit, c'est pour les flamands' in Vlaanderen 'gratis is voor Hollanders' werd. En niet 'gratis is voor Walen'.

http://www.zdnet.nl/itprofessional/1...ame-aanpassen/

Laatst gewijzigd door SDG : 30 maart 2012 om 16:24.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 16:37   #20166
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
7. Helpt de Vlaming om zijn knechtenrol binnen België ermee te verdringen. Zie bijvoorbeeld hoe 'gratuit, c'est pour les flamands' in Vlaanderen 'gratis is voor Hollanders' werd. En niet 'gratis is voor Walen'.

http://www.zdnet.nl/itprofessional/1...ame-aanpassen/
Knechtenrol? Maar mens toch.

De Vlaming is één der rijkste bevolkingsgroep van heel Europa. Zelfs van heel de wereld. Veel rijker en welvarender dan de Walen of de Franstalige Brusselaars voor wie ze -volgens u weliswaar- de knechten zouden moeten spelen. En de Vlamingen zijn rijk geworden en welvarend binnen de Belgische staatsstructuur!

Niks te knechtenrol dus.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 20:15   #20167
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het "Ollander"-syndroom zit bij een aantal Vlamingen diep ingebakken. Ik heb eigenlijk nooit helemaal begrepen hoe dat te verklaren is. Volgens mij is het verschijnsel het resultaat van een aantal factoren:

1. Vlamingen voelen zich onwennig wanneer ze geconfronteerd worden met de doorgaans veel praatvaardiger (en praatgrage) Nederlanders.
2. Een bepaalde graad van afgunst omdat Nederland op nogal wat van vlakken beter en efficiënter georganiseerd is dan la Belgique. Ook afgunst omdat Nederland inzake internationale commerciële activiteit nog steeds merkelijk assertiever is dan Vlaanderen. De Vlamingen moeten dan dikwijls vaststellen dat, waar ze ook komen, Nederlanders hen reeds voor zijn. Ook dat wekt wrevel en jaloersheid op.
3. De officiële Belgische geschiedschrijving die (ook nu nog!) het steeds maar opnieuw heeft over de Hollandse "bezetting" wanneer het over de periode 1815-1830 gaat.
4. Ondanks de zeer sterk afgebrokkelde invloed van de Roomse Kerk in Vlaanderen heeft het katholieke wantrouwen tegenover het protestantisme nog steeds een nawerking.
5. Bepaalde rivaliteiten die ofwel een eerder lokaal gebonden antagonisme veroorzaken (Antwerpen versus Rotterdam), ofwel onvoldoende sportief worden opgevat bv. de Vlaamse (dikwijls door bier veroorzaakte) balorigheid tijdens de kampioenschappen veldrijden.

Ongetwijfeld kunnen er nog andere verklaringen voor aangevoerd worden.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat veel van die negatieve sentimenten zouden verdwijnen mochten de samenwerking en de contacten tussen Vlamingen en Nederlanders veel intenser worden in het kader van een goed gestructureerde samenwerking.
Probeer het maar goed te praten.
Punt is dat de vlaming liever geen Hollanders in zijn keuken wenst.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:24   #20168
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Probeer het maar goed te praten.
Punt is dat de vlaming liever geen Hollanders in zijn keuken wenst.
Zeg Henri, zouden we nu niet een Paasbestand inlassen voor een paar dagen?

Gedurende die dagen: verbod Hollanders te bashen.

Het is maar een suggestie natuurlijk en duur van het bestand :2 dagen.

En waarom?

Wel, uit respect voor onze calvinistische broeders en zusters op hun hoogdag:
http://www.youtube.com/watch?v=as1rs...eature=related

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 21:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:34   #20169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Inderdaad: van belgische afhankelijkheid naar Vlaamse onafhankelijkheid.
U daarentegen verkiest te gaan van belgische afhankelijkheid naar Nederlandse afhankelijkheid, en de bevolking hier op te zadelen met een mooie kater.
U heeft mijn berichten dus niet aandachtig gelezen. Wel uw eigen vooroordelen erin gelegd. Jammer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:41   #20170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
1)Vlamingen krijgen het op hun heupen van de betweterigheid van Hollanders.
Waarom van de "Hollanders"? En niet de betweterigheid van de Fransen, want ook die is spreekwoordelijk (en ik weet dat uit eigen ondervinding, gestudeerd als ik heb in Frankrijk - de Fransen kijken immers heel neerbuigend neer op die "petits Belges" wie ze maar al te graag hun superioriteit willen tonen)?

Als Vlamingen dat gevoel hebben, dan komt dit voor uit het eigen minderwaardigheidscomplex. Ik merk heel grote gelijkenissen met de Alemannische Zwitsers en hoe die aankijken tegenover de grote broer, Duitsland. Ook zij kunnen het maar moeilijk verdragen dat "de" Duitser volgens hen uit de hoogte doet. Op veel vlakken staan Zwitsers en Duitsers in een gelijkaardige positie als Vlamingen en Nederlanders. Ze hebben met elkaar zodanig veel gemeen dat dat ene andere kenmerk van de andere onmiddellijk opvalt en er hierdoor een irrationele ergernis ontstaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:45   #20171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
2)Vlaanderen krijgen het op hun heupen wanneer ze de overorganisatie zien in Nederland en de bedilzuch en de saaie behuizing.
Voor u eindigt dus de geschiedenis van de Nederlandse stedebouw ergens met de Vinexwijken. Ondertussen zijn we al flink wat jaren verder en ook de mentaliteit is in Nederland gewijzigd. Enige tijd geleden was ik zo in Dronten, in een nieuwbouwwijk. Fraaie, ruime huizen in een mooie, frisse stijl.

De zogenaamde bedilzucht en overorganisatie heeft er in Nederland wel voor gezorgd dat je nog steeds mooie dorpskernen hebt, dat dorpen en steden niet met elkaar zijn vergroeid door die afschuwelijke lintbebouwing. Dit heeft er ook voor gezorgd dat er in Nederland een goed uitgebouwd fietsnetwerk bestaat, daar waar die realisatie in Vlaanderen een heuse oefening op een slappe koord is door de vele onregelmatigheden in de stedebouw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:50   #20172
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom van de "Hollanders"? En niet de betweterigheid van de Fransen, want ook die is spreekwoordelijk (en ik weet dat uit eigen ondervinding, gestudeerd als ik heb in Frankrijk - de Fransen kijken immers heel neerbuigend neer op die "petits Belges" wie ze maar al te graag hun superioriteit willen tonen)?

Als Vlamingen dat gevoel hebben, dan komt dit voor uit het eigen minderwaardigheidscomplex. Ik merk heel grote gelijkenissen met de Alemannische Zwitsers en hoe die aankijken tegenover de grote broer, Duitsland. Ook zij kunnen het maar moeilijk verdragen dat "de" Duitser volgens hen uit de hoogte doet. Op veel vlakken staan Zwitsers en Duitsers in een gelijkaardige positie als Vlamingen en Nederlanders. Ze hebben met elkaar zodanig veel gemeen dat dat ene andere kenmerk van de andere onmiddellijk opvalt en er hierdoor een irrationele ergernis ontstaat.
Als u dat gelukkig maakt: óók van de Fransen dan. Want u hebt hier wel een punt. Alhoewel de uitdrukking 'les petits Belges' (stamt voornamelijk uit WO I) ook anders kan worden uitgelegd. Maar goed.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 21:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:50   #20173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
3)De officiële geschiedschrijving heeft nog maar weinig te vertellen de dag van vandaag. Feit blijft dat het VKN onstond door bedrog van Hollandse Rekenkunde. Het was een opgelegde unie. Niemand hier in het katholieke zuiden had erom gevraagd geregeerd te worden door een protestantse vorst vanuit het verre Den Haag en dan nog een Calvinistische Oranje waarmee er hier geen enkele affiniteit bestond.
Bij mijn weten was de vorming van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden een beslissing van het Congres van Wenen.

Als u de geschiedenis goed bekijkt, zult u zien dat er aan de vooravond van het Congres van Wenen in de zuidelijke Nederlanden onder de voormalige elite grote verdeeldheid bestond hoe het eigenlijk nu verder moest. Er waren allerlei strekkingen. Niemand wist goed wat nu eigenlijk het beste was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:52   #20174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als u dat gelukkig maakt: óók van de Fransen dan. Want u hebt hier wel een punt. Alhoerwel de uitdrukking 'les petits Belges' (stamt voornamelijk uit WO I) ook anders kan worden uitgelegd. Maar goed.
M.i. is er toch een merkwaardig verschil. De meeste Vlamingen hebben hoegenaamd geen besef van de hooghartige houding waarmee de Fransen neerkijken op België, Belgen (die voor hen gelijk staan met, in de meeste gevallen, de Franstalige Brusselaar met een zwaar Vlaamse tongval). De nabijheid wordt niet aangevoeld, daar waar dat bij de Nederlander wel het geval is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:55   #20175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Knechtenrol? Maar mens toch.

De Vlaming is één der rijkste bevolkingsgroep van heel Europa. Zelfs van heel de wereld. Veel rijker en welvarender dan de Walen of de Franstalige Brusselaars voor wie ze -volgens u weliswaar- de knechten zouden moeten spelen. En de Vlamingen zijn rijk geworden en welvarend binnen de Belgische staatsstructuur!

Niks te knechtenrol dus.
Ondanks de Belgische staatsstructuur. Met een andere staatsstructuur waren we nog veel rijker, want dan hadden we al veel langer bepaalde hefbomen in handen en waren we in staat geweest strategische keuzes te maken die ons nu ontzegd werden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 21:56   #20176
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten was de vorming van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden een beslissing van het Congres van Wenen.Als u de geschiedenis goed bekijkt, zult u zien dat er aan de vooravond van het Congres van Wenen in de zuidelijke Nederlanden onder de voormalige elite grote verdeeldheid bestond hoe het eigenlijk nu verder moest. Er waren allerlei strekkingen. Niemand wist goed wat nu eigenlijk het beste was.
En dus opgelegd. Wij in het zuiden waren geen vragende partij. En zeker niet in het Nederlandssprekende gedeelte. Ik moet hier weer verwijzen, helaas , naar het snode maar bedriegelijk opzet van Willem I met zijn 'Arithmétique Hollandaise'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 22:06   #20177
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
M.i. is er toch een merkwaardig verschil. De meeste Vlamingen hebben hoegenaamd geen besef van de hooghartige houding waarmee de Fransen neerkijken op België, Belgen (die voor hen gelijk staan met, in de meeste gevallen, de Franstalige Brusselaar met een zwaar Vlaamse tongval). De nabijheid wordt niet aangevoeld, daar waar dat bij de Nederlander wel het geval is.
Ik voel de Nederlanders aan als vaak zeer pretentieus en arrogant (hun steevaste verwijzing dat hun land een 'gidsland' zou zijn...). Dus hooghartig.Ze bakken er niet veel meer van dan wij. Integendeel zelfs. En hun besparingsrondes op het Catshuis lijken verdacht veel op Belgische toestanden waarover zij vaak zo smalend doen. Dat de Fransen hooghartig zijn, hoeft geen betoog.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 22:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 22:11   #20178
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondanks de Belgische staatsstructuur. Met een andere staatsstructuur waren we nog veel rijker, want dan hadden we al veel langer bepaalde hefbomen in handen en waren we in staat geweest strategische keuzes te maken die ons nu ontzegd werden.
Dat zijn allemaal bespiegelingen. Ik ben er absoluut niet zeker van, moesten we bij Nederland gebleven zijn dat we het dan nu beter zouden hebben. Ik denk eerder het tegendeel! Het z!jn de Nederlanders die nu naar Vlaanderen komen om er te wonen, om onderwijs te volgen, om van geneeskundige te kunnen genieten, om er lekker te kunne eten en drinken, enz ,en niet omgekeerd! Het Vlaanderen dus als deelstaat van België.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 22:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 22:12   #20179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dus opgelegd. Wij in het zuiden waren geen vragende partij. En zeker niet in het Nederlandssprekende gedeelte. Ik moet hier weer verwijzen, helaas , naar het snode maar bedriegelijk opzet van Willem I met zijn 'Arithmétique Hollandaise'.
Het Zuiden was in niets vragende partij. Er was geen enkele consensus in het Zuiden over de toekomst. Sommigen waren voor een onafhankelijke staat, anderen voor de terugkeer van de Oostenrijkers, weer anderen waren het idee van een unie met het Noorden genegen.

De beslissing kwam uiteindelijk van het Congres van Wenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 22:15   #20180
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Zuiden was in niets vragende partij. Er was geen enkele consensus in het Zuiden over de toekomst. Sommigen waren voor een onafhankelijke staat, anderen voor de terugkeer van de Oostenrijkers, weer anderen waren het idee van een unie met het Noorden genegen.

De beslissing kwam uiteindelijk van het Congres van Wenen.


Maar het werd afgewezen in een referendum!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2012 om 22:15.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be