Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2015, 09:01   #2021
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dat is inderdaad hun grote mantra; onze taal is een wereldtaal en niemand kan ons verplichten om het ondermaatse Nederlands te leren... Meestal voegen ze er nog bij dat zelfs de Vlamingen onder elkaar de Nederlandse taal niet respecteren, en eigenlijk dat het Vlaams geen taal is, maar slechts het statuut van een veredeld misschien, maar toch uitsluitend dialect heeft...

Laat ze in hun hoogheidswaan, zo lang ze in Wallonië blijven...

Wat met Bruxelles waarvan geen enkele volbloed francofoon weet en nog minder heeft geweten dat daar een tweetalig statuut met het frans en het Nederlands evenwaardig naast elkaar heeft bestaan; nu weet geen enkele Vlaming dat ook niet meer... of hij houdt zich luchtkastelen voor...

In het beste geval wisten een paar franstaligen dat daar wat faciliteiten gegeven werden aan de Vlamingen; maar hun mantra dat niemand aan hen mocht vragen dat ze Nederlands zouden leren heeft natuurlijk de rest gedaan...en het feit dat indien ze in Bruxelles een officiële job uitvoerde dat ze dan verondersteld werden ook een woordje Nederlands te kennen heeft in hun gevoelens de haat tegen Vlaanderen alleen maar vergroot. Hoe zou je nadat men je steeds gezegd heeft dat het frans het het van het is en was.
Bruxelles is nu een franstaligen stad, punt...

Sociaal gezien hebben ze in hun contacten met de Vlamingen wel gevoeld dat hun grote francofonie op sociaal gebied niet houdbaar is en was, wat hen enorm frustreerde vooral daar waar ze zichzelf, ook sociaal, als de meerdere zagen en dus hebben ze die frustraties afgewerkt door een gekweekt minachtingsgevoel tegenover Vlaanderen en de Vlamingen in het algemeen...

En wat in Vlaanderen zelf... Daar kan men enkel van kolonisatie spreken door de grote francofonie van het achtergebleven Vlaanderen
Ik zie weinig van de grote francofonie hier in de Zuiderkempen...
Ze willen ons blijkbaar niet koloniseren.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 oktober 2015 om 09:01.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:02   #2022
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
ik ga niet terugzoeken op welke, zogezegde hoogstaande en juridisch onderbouwde bijdrage van U ik dat gezegd heb, maar af en toe is het misschien wijs om alle consekwensties van wat u vertelt na te trekken..., niet alleen die consekwenties die zogezegd zo vanzelf sprekend zijn, welke later het ineens niet meer blijken te zijn als dat in het eigen plaatje niet meer past...
Niemand heeft ooit beweerd dat mijn bijdragen hoogstaand waren, hoor...
Maar toch bedankt voor het compliment.

Citaat:
Indien de franstaligen nu hun grote gelijk zouden hebben, hewel dan is het omdat ze vroeger met dubbele tong zouden gesproken hebben en inderdaad is het dan beter om het samenleven met zo mensen af te breken...
De grootvader van mijn vriendin heeft vijftig jaar geleden tegen mijn grootvader met een dubbele tong gesproken. Ik heb haar gisteren dus aan de deur gezet.

Citaat:
Het is meer dan duidelijk dat u dat zo niet ziet en dat u liever heeft dat de Vlamingen, zoals hen altijd geleerd is, braaf blijven knikken en jazeggen op alles wat de grote francofonie hen voorlegt... Maar zelfs aan de mooiste liedjes komt een einde.
ik weet niet er toen gebeurd is. Jij wel? Zoooo oud ben je toch niet?
Trouwens, iemand als Xenophon, niet bepaald gekend om zijn Belgicistische sympathieën, meent dat de manier waarop de faciliteiten in de wet werden ingeschreven, heel bewust was, en dat de Vlamingen toen heel goed wisten wat er gebeurde, en het spel mee hebben gespeeld.
Geen sprake van Vlamingen in de maling genomen, of van gespleten tong.

Wat is het dan? Jouw theorie, of die van Xenophon? Of geen van beide? Of weten we het gewoon niet?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 8 oktober 2015 om 09:02.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:02   #2023
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
LEZEN vlijmscherp: Want ik schrijf Vlamingen onder elkaar spreken nog steeds Nederlands, ook al is deze taal minderwaardig aan andere wereldtalen.
ik snap nog altijd niet waarom de ene taal minderwaardig moet zijn aan een andere. Aan je moedertaal kan je niets doen, net zoals je aan je huidskleur niets kunt doen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:03   #2024
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik snap nog altijd niet waarom de ene taal minderwaardig moet zijn aan een andere. Aan je moedertaal kan je niets doen, net zoals je aan je huidskleur niets kunt doen.
Moet dat dan?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:03   #2025
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Natuurlijk wel. Als de geldkraan dicht zou gedraaid worden, ijvert Wallonie meteen voor de onafhankelijkheid. Toen vlaanderen arm was en Wallonie rijk stroomde het geld al van noord naar zuid. Nu is dat nog steeds het geval.
Helemaal niet aangezien er niet die haat tegenover de andere gemeenschap in Franstalig België bestaat. Tenminste niet als in Vlaanderen. Natuurlijk zal u er wel onnozelaars vinden zoals overal maar de meesten hebben geen probleem met Vlaanderen. De talloze Franstaligen die in Vlaanderen leven en/of werken, weten zeer goed wat ze doen en waar ze gaan, geloof mij. Ze weten zeer goed dat er Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen is, dat groeperingen zoals TAK en compagnie bestaan maar ze beschouwen meer dan terecht dat dit niet hun probleem is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:04   #2026
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U zevert nog eens! De meeste Franstaligen denken helemaal niet in termen van "kolonie" of "wingewest" wat Vlaanderen betreft maar beschouwen Vlaanderen als een Belgisch gewest net als Brussel en Wallonië Belgische gewesten zijn.
Als een Belgisch gewest met over het hele Vlaamse gebied faciliteiten voor de franse taal; lees de franstaligen moeten daar altijd en overal, zoals in heel la Belgique in het frans en alleen in het frans terecht kunnen...
Tot daar hun respect voor de Vlamingen en de dag dat ze met genoeg zijn vragen ze dat die faciliteiten officieel in hun deelgebied worden ingeschreven en de dag dat ze de meerderheid hebben vragen ze aan de Vlamingen om ten minste het respect op te brengen om zich aan hun franstalige grootheid aan te passen...

tot daar het nepotisme van de franse taal.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:04   #2027
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Moet dat dan?
dat ik het snap?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:05   #2028
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Merci, vieux!
De rien!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:05   #2029
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat ik het snap?
Neen, dat sommige talen minderwaardig zouden moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 oktober 2015 om 09:05.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:07   #2030
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Helemaal niet aangezien er niet die haat tegenover de andere gemeenschap in Franstalig België bestaat. Tenminste niet als in Vlaanderen. Natuurlijk zal u er wel onnozelaars vinden zoals overal maar de meesten hebben geen probleem met Vlaanderen. De talloze Franstaligen die in Vlaanderen leven en/of werken, weten zeer goed wat ze doen en waar ze gaan, geloof mij. Ze weten zeer goed dat er Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen is, dat groeperingen zoals TAK en compagnie bestaan maar ze beschouwen meer dan terecht dat dit niet hun probleem is.
Wie heeft het over haat? Natuurlijk haten jullie de melkkoe niet. Tot ze geen melk meer geeft natuurlijk. Dan wordt zo een koe nogal rap geslacht. Jullie voelen uiteraard geen haat, gewoon pure onverschilligheid.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:07   #2031
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ah ok, het artikel is "verkeerd". Goed dat we dat ook weer weten. Verdere uitleg is niet nodig. Bedankt. Het is "verkeerd".
Volgens dat artikel kan er in Belgie geen regio bestaan waar Nederlandstaligen heel zwaar in de minderheid zijn, en waar er pariteit bestaat, grendels, dubbele meerderheden, of zelfs gegarandeerde politieke oververtegenwoordiging.

Indien dit klopt en zo'n regio niet bestaat, zal ik mijn woorden intrekken.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:08   #2032
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik snap nog altijd niet waarom de ene taal minderwaardig moet zijn aan een andere. Aan je moedertaal kan je niets doen, net zoals je aan je huidskleur niets kunt doen.
Inderdaad.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:09   #2033
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Pech voor hen.
Oké, steeds meer Vlamingen zijn de franstalige arrogantie beu; Everytime die hier de hele tijd beweert dat zijn franstalige broeders vredelievend wensen samen te leven (of moet ik zeggen appart leven in) met de Vlamingen heeft als enig antwoord, pech voor hen...

Eigenlijk heeft hij gelijk, pech voor de Vlamingen dat ze met de grote francofonie zouden moeten overeenkomen, want daar is niet mee overeen te komen... en inderdaad, de grote francofonie heeft daar geen enkel probleem mee, want die veroveringsdrang is toch juist haar reden van bestaan...
De problemen beginnen als ze het gebied veroverd hebben, want dan zien we meestal alleen nog maar miserie... en achteruitgang...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 8 oktober 2015 om 09:09.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:11   #2034
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, dat sommige talen minderwaardig zouden moeten zijn.
ik vind dat dit niet hoeft, elke taal staat voor mij op dezelfde hoogte. Dat een taal meer wordt gesproken dan een andere taal of meer wordt gebruikt dan een andere taal, zegt niets over rangorde in talen.

Dat is absurd, volgens mij.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:11   #2035
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oké, steeds meer Vlamingen zijn de franstalige arrogantie beu; Everytime die hier de hele tijd beweert dat zijn franstalige broeders vredelievend wensen samen te leven (of moet ik zeggen appart leven in) met de Vlamingen heeft als enig antwoord, pech voor hen...

Eigenlijk heeft hij gelijk, pech voor de Vlamingen dat ze met de grote francofonie zouden moeten overeenkomen, want daar is niet mee overeen te komen... en inderdaad, de grote francofonie heeft daar geen enkel probleem mee, want die veroveringsdrang is toch juist haar reden van bestaan...
De problemen beginnen als ze het gebied veroverd hebben, want dan zien we meestal alleen nog maar miserie... en achteruitgang...
Dat zegt Everytime helemaal niet, hij geeft toe dat er evengoed franstalige onnozelaars zijn.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:11   #2036
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik vind dat dit niet hoeft, elke taal staat voor mij op dezelfde hoogte. Dat een taal meer wordt gesproken dan een andere taal of meer wordt gebruikt dan een andere taal, zegt niets over rangorde in talen.

Dat is absurd, volgens mij.
Je hebt volledig gelijk.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:12   #2037
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Je hebt volledig gelijk.
ik geef toe dat ik niet verwachtte dat jij iets anders ging zeggen en ik had ook niet verwacht dat er direct iemand mijn punt ging maken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:18   #2038
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik geef toe dat ik niet verwachtte dat jij iets anders ging zeggen en ik had ook niet verwacht dat er direct iemand mijn punt ging maken.
Ik weet wel, het cliché wil nu éénmaal dat een Belgicist het Nederlands minderwaardig vindt...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:24   #2039
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Als je naar de wereld en naar het bedrijfsleven kijkt, dan kan je niet anders dan vaststellen dat dit ook zo is. Enkel wat Vlaams nationalistische politici plassen in hun broek bij het horen van Laura Lynn (wat een mooie Engelse naam) op radio en TV, en willen dit zelfs in wetteksten gieten.
Waar zijn die mensen in godsnaam mee bezig.
Ok, een groter voorbeeld van onnozel argument had ik niet kunnen vinden... Een hele samenleving, vriendschappen onder elkaar, ouders-kinderen samenleving, scholengemeenschappen, geschiedenis, kunst, zelfs oorlogen.... en zoveel meer beknotten tot het luisteren naar de ene of andere Vlaamse zangeres...

Weet je wat een duidelijker voorbeeld is van taalarmoede en grootheidswaanzin???

Toen een paar jaar geleden Ruanda in handen van de Tutsi's viel die de Engelse taal en niet de Franse taal opdrongen... de reacties van franstaligen hier... Oh, dat is erg, nu gaat ineens zestig jaar beschaving voor die mensen verlorende verloren of anders gezegd die mensen worden zestig jaar terug naar de onderontwikkeling gevoerd...
Alsof de beschaving enkel afhangt van de taal die men spreekt en alsof men ineens terug een onderontwikkelde inboorling zou worden omdat men van taal verandert en dan nog van de ene veroveringstaal in de andere...

Nog een vriendin van mij die regelmatig in Ruanda op bezoek gaat en tegen mij (Vlaming) kwam opspelen hoe erg het toch is in Ruanda waar de ouderen niet meer met hun jongeren kunnen praten omdat ze dezelfde taal niet meer gebruiken, en dat nadat la Belgique dat spel hier in Vlaanderen jarenlang zelf gespeeld heeft.

Ik ken nog grootouders (Nederlandstaligen) die het heel erg vinden dat ze geen fatsoenlijk gesprek met hun kleinkinderen (ééntalig franstaligen) kunnen voeren, maar over zulke sociale collaterale problemen horen we nooit praten in la Belgique... Want dat gaat buiten de grenzen van de verdraagzaamheid van de francofonie, die daarenboven zichzelf als de verdraagzame tegenover de zogezegde dictatormentaliteit van de Vlamingen wil opwerpen...

Voorbeelden van hoe oudbollig en leeg die hele discussie over de zogenaamde franstalige grootheid wel is...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2015, 09:26   #2040
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik weet wel, het cliché wil nu éénmaal dat een Belgicist het Nederlands minderwaardig vindt...
maar blijkbaar is dat cliché ook niet volledig op leugens gebaseerd....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be