![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#20421 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en die kindermoorden. Jesus, je zou voor minder ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20422 |
Banneling
|
![]() Ga er trouwens ook maar van uit dat het gros van de religieuze feesten die u viert eigenlijk romeinse of heidense oorsprong hebben.
Kerstmis is daar een voorbeeld van. 25 december is de Dies Natalis Solis Invicti. De saturnalien zijn de week daarvoor, gevuld met feesten en banketten. Het mag ook duidelijk zijn dat de datum ook rond of op de zonnewende zit. Pasen, Eostre (Easter in het Engels) is het feest van Eostre, de germaanse godin van de lente. Het werd gevierd met eieren en konijnen, als symbolen van wedergeboorte. De lijst is vrij lang.... Kortom, men kan wel spreken van dat we in een christelijke maatschappij leven, maar in feite zijn heel veel heidense en romeinse gebruiken gewoon tot op vandaag dominerend in onze cultuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20423 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik de handboeken van mijn dochter doorblader dan blijkt Romeins recht nog steeds van belang te zijn in de opleiding jurist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20424 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat maakte toen al deel uit van hun groepscharme.
![]() |
#20425 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20426 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() btw. Destijds hadden we een vak "Realia" op school. Dat handelde over Romeinse cultuur. Het interesseerde mij geen bal. De bulla en zo.
Heeft nog iemand daar ervaring mee ? Met het vak bedoel ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20427 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Galliërs en Germanen ook niet.
![]() |
#20428 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Maar Realia heb ik dus niet gehad.
![]() |
![]() |
#20429 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Soms wel , soms niet , ik ben meer een avondmens geworden
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20430 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben een nieuwe Romein !!
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20431 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel de humaniora vond ik nlks aan de geschiedenisles. Het interesseerde mij weinig of niets, en toen ik afstudeerde wist ik wel dat we een Spaanse en Oostenrijkse periode gehad hadden, maar geen flauw idee hoe we daartoe gekomen waren. Pas na de middelbare ben ik boeken gaan lezen over geschiedenis en bloeide een fascinerende en boeiende wereld open, en werd het zelfs een soort van hobby. Of hoe de school anti-educatief kan zijn.
![]() |
![]() |
#20432 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Waarom is de Vlaming zo verliefd op de fermette bouwstijl ? Bespreek" En dan 1 pagina volpennen. Heerlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20433 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Als 13-jarige hadden we in het St-janscollege te Meldert-Honsem op zaterdagvoormiddag die 2 uur Realia. 9 uur latijn + 2 uur Romeinse cultuur = 11 uur per week. Ik heb vriendelijk bedankt voor al dat Romeins gedoe ![]() Geschiedenis en cultuur is mij pas jaren nadien beginnen interesseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20434 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie zou nu de titel van Romeinse keizer kunnen claimen ?
https://www.youtube.com/watch?v=vhu66Q8rfhI
![]() |
#20435 |
Banneling
|
![]() https://journals.plos.org/plosbiolog...l.pbio.1001555
De huidige europeanen stammen af van iedereen die 1000 jaar geleden leefde, op voorwaarde dat die personen kinderen kregen. Dus ja, we zijn allen afstammelingen van bvb Charlemagne. Ik wil mijn troon ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20436 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen keizer !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20437 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20438 |
Banneling
|
![]() Denk ook interessant voor pajoske, die heeft een uitgebreide stamboom. Op geni.com kan die dan nagaan van welke royals hij afkomstig is
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20439 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Romeinse heerwegen zijn niet meer dik gezaaid.
Rond Sint-Truiden heb je er nog een. Leuke fietsroute trouwens. De naam van het dorp in die fruitstreek ontsnap mij. Leuk terrasje, kerkje, de heerweg en ijsjes van de boerderij. In mijn ouderdorp Ichtegem heb je nog een stuk van de Romeinse Brugse heerweg. Of is het heerbaan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20440 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En nu ga ik slapen als een galeislaaf.
slaapwel ![]() |
![]() |
![]() |