![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#20801 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20802 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#20803 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20804 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20805 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20806 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20807 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel respect kan je hebben voor iemand die 17 kinderen op de wereld zet? Zelfs mijn broedmachine kan zoveel eieren niet aan.
![]() |
#20808 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20809 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20810 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een tijd waar de vrouw sowieso scheef werd bekeken als er geen kinderen kwamen, want het kon onmogelijk de man zijn die onvruchtbaar was, laat staan impotent. Gezinnen van meer dan 10 kinderen waren geen uitzondering, zeker niet in landelijke regio's. Een miskraam was een fait divers waar niet over werd gepraat wegens toch voldoende overlevenden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20811 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je gaat me niet wijsmaken dat ze twee generaties geleden niet wisten dat er van vogelen kinderen kwamen hé Rudy. Er waren ook dan al voldoende gezinnen die het bij een stuk of drie vier voor gezien hielden. Zeventien, dat is het ene der uit en het volgende er in.
![]() |
#20812 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20813 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#20814 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vroeger waren bijna alle gezinnen kroostrijke gezinnen. De pil bestond niet. Ik weet niet of spiraaltjes bestonden maar geen dokter zou het aan een vrouw hebben voorgeschreven. Mannen durfden en wilden geen condooms kopen. Mannen kwamen thuis na een dag hard werken. In vele huisgezinnen was het enige pleziertje dat ze kenden in hun moeizame leven seks. Dat hun vrouw ook een zware dag achter de rug had en dat seks voor die vrouw nog meer werk als gevolg hadden - in de vorm van weer een baby - daar stonden ze niet bij stil. In deze jaren, laat ons zeggen sinds 1975 toen de pil goed op punt stond, kan men zijn wenkbrauwen fronsen bij zo'n grote gezinnen en er vragen bij stellen maar vroeger was dat nu eenmaal zo!
![]() |
![]() |
#20815 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spijtig dat u niet als vrouw geboren bent voor 1960!
![]() |
#20816 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20817 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk waren er ook kleinere gezinnen, gewoonlijk had dat een medische oorzaak. Mijn oudste tante kreeg zonder problemen 10 kinderen na elkaar. Haar één jaar jongere zus zou hetzelfde lot beschoren geweest zijn, ware het niet dat de bevalling van haar eerste thuis gebeurde - weinigen gingen toen naar het ziekenhuis - en er van alles misliep. Mijn moeder (die veel jonger was en dus nog thuis woonde) vertelde me dat dit één van de weinige keren was dat ze mijn grootmoeder zag wenen als een kind toen ze thuiskwam en het verhaal aan mijn grootvader vertelde. Ze zei letterlijk dat de dokter "de stukken uit haar lijf scheurde". Dat kindje is dood geboren en daar kwamen er geen meer, mijn tante kon natuurlijk geen kinderen meer krijgen. Een tante aan vaderskant kreeg 3 misvallen en een doodgeboren kindje voor ze eindelijk een kind kreeg dat in leven bleef. Misvallen en doodgeboren kinderen of kinderen die kort na de geboorte overlijden, kunnen ook de oorzaak zijn van een kleine kroost. En als u het nog niet snapt, lees dan de geschiedenis van Henry VIII die bij zijn 6 vrouwen slechts 3 kinderen had hoewel hij zo broodnodig enkele zonen wou om de monarchie zeker te stellen. Maar hij had wel nog verschillende bastaards o.a. bij Anna Boleyn's zuster. Misschien helpt dat verhaal u begrijpen?
![]() |
![]() |
#20818 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juffrouw, mijn grootmoeder, rond 1900 geboren, had 4 kinderen. Mijn overgrootmoeder, geboren rond 1870 had er eveneens 4. Niet zeveren hé. Er was nog wel iets anders dan enkel vogelen. . Ikzelf heb drie tantes (van voor 1940) die er geen hadden. De anderen hadden er twee of drie en ik kom uit een nestje van, jawel, vier. Misschien was dat op het platteland zo, maar gelieve niet te veralgemenen
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 6 november 2020 om 17:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20819 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20820 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sterilisatie werd vroeger ook niet gaan. Men moest een zekere leeftijd hebben of er moest een gegronde medische reden zijn.