![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2103 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik weiger dus op deze vraag te antwoorden, maar heb wel een andere vraag voor jou: waarom noem je al wie een beetje heeft bestudeerd hoe een maatschappij functioneert "strak orthodox marxistisch"? Wat betekent dat "straks" en "orthodox"? En wat betekent "marxistisch"?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn zelfs tijden geweest dat mensen dachten dat ik de dubbelnick van kallikles was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2105 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een fundamenteel verschil nochtans tussen beiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2107 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mvg, waarom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2109 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als Kallikles "orthodox Marxist" is, dan zijn alle maatschappijkritische perspectieven, van Bourdieu tot Chomsky, "orthodox Marxistisch", terwijl Bourdieu of Chomsky buiten het Marxisme worden gerekend, en zeker buiten het "orthodox" Marxisme. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 21 februari 2015 om 12:01. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2110 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() De Engelstalige wikipedia, en de pagina waarnaar ik verwees steunt op wetenschappelijke bronnen. Neerbuigend doen over wiki is al een paar jaar passé. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2111 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu kan je zeggen: maar ik wil helemaal geen antwoord. Maar in dat geval ben je gek. Een normaal mens stelt een vraag om een antwoord te ontvangen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2112 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
De stelling ''als kallikles orthodox marxist is, is chomsky ook orthodox marxist'' slaat nergens op. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2113 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
I.p.v. dat soort welles-nietes spelletjes, stel ik je liever de volgende vraag: beschouw jij Noam Chomsky als een "orthodox Marxist"? Er zit geen valsstrik in deze vraag, ik probeer gewoon eerlijk een mogelijk misverstand tussen ons uit de weg te werken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2114 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Marxisme is veel meer dan ''klassenstrijd''. Technologisch determinisme past uiteraard wel bij het marxisme. Vermits technologische ontwikkelingen hebben bijgedragen tot de veranderende productieverhoudingen. Of ben je zo ver radicaal dat je de 'leer' van Marx als iets abstract beschouwd, geheel los van de proletarisering in de 19de eeuw? Trouwens jij bent hier degene die geheel foutief mijn eerder gegeven beschrijving van 'orthodox marxisme' afdeed als ''nee, dat is eerder technologisch determinisme'', terwijl er in dat stukje ook duidelijk over ''productive forces wordt gesproken. Bovendien is het niet verboden om verder te lezen als er een link wordt geplaatst. Waarom niet gewoon antwoorden met waarom je jezelf al dan niet als orthodox marxist beschouwt? Nee, liever allerlei stromannen opzetten. Laatst gewijzigd door mvd : 24 februari 2015 om 11:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2116 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik vermoedde wel dat ik je "neen" zou zeggen. Dan heb ik een andere vraag voor jou: waaruit maak je op dat ik het oneens ben met Chomsky op die punten waarin hij afwijkt van "de Marxistische orthodoxie"? (Wat dat laatste ook moge zijn, want Chomsky heeft Marx wél gelezen en niet alleen de pagina in de encyclopedie, het is waarschijnlijk dat Chomsky dichter bij het levende denken van Marx staat dan de karikatuur die sommigen die zich "orthodox Marxist" noemen, ervan maken.)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2117 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, zoals ik al drie keer heb gezegd, de geschriften van Marx getuigen van een levend denken, net zoals de geschriften van Nietzsche, Kant, Hegel, Kierkegaard... Om dat denken te begrijpen, moet je die teksten zelf lezen en moet je ook de maatschappelijke context en de tijdsgeest bestuderen. Dikwijls namen die mensen stelling t.o.v. de grote intellectuele debatten van hun tijd. Als je dan zonder kritische afstand hun denken zo maar gaat projecteren op de huidige periode, dan krijg je allerlei misverstanden en een van de mogelijke uitkomsten is dat je dan een gefossiliseerde, dogmatische orthodoxie krijgt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Marx, Nietzsche, Kant, Hegel en Kierkegaard getuigen van een levend denken, maar men mag ze niet projecteren naar de huidige periode? Hoe kan men dat denken dan "levend" maken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2119 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ergo: als je grote denkers én hun maatschappelijke context bestudeert, dan kan je wél interessante parallellen maken naar de huidige situatie, maar steeds met een kritisch oog voor wat sindsdien is veranderd én voor wat hetzelfde is gebleven.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 24 februari 2015 om 12:05. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogal evident allemaal.............
|
![]() |
![]() |