Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2015, 00:38   #2101
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je bent aan het zoeken, weet vrijwel zeker dat C2C geen dubbelnick is van kallikles. Ze hebben vaak genoeg beide tegelijkertijd gepost (wat het dubbelnick gebeuren niet uitsluit, maar het toch wel wat onwaarschijnlijker maakt).

Daarbij, vind ik de style van kallikles helemaal niet lijken op die van C2C. En, als je zegt dat C2C de dubbelnick is van kallikles , dan ontken je eigenlijk de gehele Congo verhalen van C2C.

Beetje vergezocht allemaal.
Welke Congoverhalen? En ik zeg niet dat het dubbelnick is, ik vraag het mij gewoon af. Het is mij opgevallen dat wanneer Kallikles verdwijnt (of veel minder post) opeens C2C ten tonele verschijnt, met een soort caféversie van het discours van Kallikles.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 00:43   #2102
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Welke Congoverhalen? En ik zeg niet dat het dubbelnick is, ik vraag het mij gewoon af. Het is mij opgevallen dat wanneer Kallikles verdwijnt (of veel minder post) opeens C2C ten tonele verschijnt, met een soort caféversie van het discours van Kallikles.
Je bent het teveel aan het zoeken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 15:51   #2103
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is C2C een dubbelnick voor wanneer je eens met alle remmen los wilt trollen?
Ik dacht dat ik nogal duidelijk was in de post hierboven:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Ook is het evident dat al diegenen die naar deze draad komen, niet om vraagstukken ter analyse voor te leggen, maar om over mijn persoon te beginnen en dus deze draad te saboteren, op dezelfde manier zullen behandeld worden als deze nazi's.
Blijkbaar toch niet duidelijk genoeg, want hoe kan ik de vraag "Is C2C een dubbelnick voor wanneer je eens met alle remmen los wilt trollen?" als een relevant maatschappelijke vraagstuk ter analyse beschouwen?

Ik weiger dus op deze vraag te antwoorden, maar heb wel een andere vraag voor jou: waarom noem je al wie een beetje heeft bestudeerd hoe een maatschappij functioneert "strak orthodox marxistisch"? Wat betekent dat "straks" en "orthodox"? En wat betekent "marxistisch"?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 15:52   #2104
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn zelfs tijden geweest dat mensen dachten dat ik de dubbelnick van kallikles was.
Oud 20 februari 2015, 16:10   #2105
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik dacht dat ik nogal duidelijk was in de post hierboven:

Blijkbaar toch niet duidelijk genoeg, want hoe kan ik de vraag "Is C2C een dubbelnick voor wanneer je eens met alle remmen los wilt trollen?" als een relevant maatschappelijke vraagstuk ter analyse beschouwen?
Duidelijk is het wel, maar het is niet het forumreglement.

Citaat:
Ik weiger dus op deze vraag te antwoorden, maar heb wel een andere vraag voor jou: waarom noem je al wie een beetje heeft bestudeerd hoe een maatschappij functioneert "strak orthodox marxistisch"?
Hoe kom je er bij dat ik dat doe?

Citaat:
Wat betekent dat "straks" en "orthodox"? En wat betekent "marxistisch"?
Dat lijkt mij uw fundamenteel ideologisch vertrekpunt te zijn.

Citaat:
The fundamental characteristics of orthodox Marxism include an understanding that material development (advances in technology and the productive forces) are the primary influence that affects changes in the structure of society and human social relations
http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Marxism
Oud 20 februari 2015, 19:02   #2106
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een fundamenteel verschil nochtans tussen beiden.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2015, 21:49   #2107
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een fundamenteel verschil nochtans tussen beiden.
Welk fundamenteel verschil zie jij tussen hen?
Oud 21 februari 2015, 00:48   #2108
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

mvg, waarom?
Oud 21 februari 2015, 12:00   #2109
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duidelijk is het wel, maar het is niet het forumreglement.
Het forumreglement verplicht mij niet om te antwoorden op vragen. Nemo praecise cogi potest ad factum.

Citaat:
Hoe kom je er bij dat ik dat doe?
Ut infra.

Citaat:
Dat lijkt mij uw fundamenteel ideologisch vertrekpunt te zijn.
Dat zegt vooral veel over jezelf. Het is grappig hoe diverse reacties het forumpersonage Kallikles uitlokt. Kallikles is een spiegel waarin iedereen zijn tegenbeeld ziet.

Als Kallikles "orthodox Marxist" is, dan zijn alle maatschappijkritische perspectieven, van Bourdieu tot Chomsky, "orthodox Marxistisch", terwijl Bourdieu of Chomsky buiten het Marxisme worden gerekend, en zeker buiten het "orthodox" Marxisme.

Citaat:
The fundamental characteristics of orthodox Marxism include an understanding that material development (advances in technology and the productive forces) are the primary influence that affects changes in the structure of society and human social relations
http://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Marxism
Dat is eerder een beschrijving van technologisch determinisme. Dat ga je eerder vinden bij bannelingen als flanelcondoom of Heftruck, en hun dubbelnicks, niet bij mij. Wikipedia is niet zo'n goede bron voor filosofie. Filosofie vraagt een zekere subtiliteit, het is geen verzameling weetjes en feitjes.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 21 februari 2015 om 12:01.
Oud 23 februari 2015, 19:25   #2110
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het forumreglement verplicht mij niet om te antwoorden op vragen. Nemo praecise cogi potest ad factum.
En het forum verplicht mij ook niet om de regels die je hier in je eigen draad opstelt te volgen..

Citaat:
Dat zegt vooral veel over jezelf. Het is grappig hoe diverse reacties het forumpersonage Kallikles uitlokt. Kallikles is een spiegel waarin iedereen zijn tegenbeeld ziet.

Als Kallikles "orthodox Marxist" is, dan zijn alle maatschappijkritische perspectieven, van Bourdieu tot Chomsky, "orthodox Marxistisch", terwijl Bourdieu of Chomsky buiten het Marxisme worden gerekend, en zeker buiten het "orthodox" Marxisme.
Welnee, helemaal niet. Hoe kom je daar bij?

Citaat:
Dat is eerder een beschrijving van technologisch determinisme. Dat ga je eerder vinden bij bannelingen als flanelcondoom of Heftruck, en hun dubbelnicks, niet bij mij. Wikipedia is niet zo'n goede bron voor filosofie. Filosofie vraagt een zekere subtiliteit, het is geen verzameling weetjes en feitjes.
En technologische determinisme past dan weer perfect binnen het marxisme. Maar leuk geprobeerd.

De Engelstalige wikipedia, en de pagina waarnaar ik verwees steunt op wetenschappelijke bronnen. Neerbuigend doen over wiki is al een paar jaar passé.
Oud 24 februari 2015, 10:19   #2111
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het forum verplicht mij ook niet om de regels die je hier in je eigen draad opstelt te volgen..
Toch wel, want anders krijg je geen antwoord. Dus je bent wel degelijk verplicht om mijn regels te volgen, als je een antwoord wil.

Nu kan je zeggen: maar ik wil helemaal geen antwoord. Maar in dat geval ben je gek. Een normaal mens stelt een vraag om een antwoord te ontvangen.

Citaat:
Welnee, helemaal niet. Hoe kom je daar bij?
Omdat ik nadenk. Zou jij ook eens moeten proberen.

Citaat:
En technologische determinisme past dan weer perfect binnen het marxisme.
Neen. Uiteraard niet. Dat is toch wel het ABC hoor. In het Marxisme heb je niet alleen de productiekrachten maar ook de productieverhoudingen. Technologisch determinisme vergeet de klassenstrijd in de analyse. Of zou je durven beweren dat Marx de klassenstrijd vergat?

Citaat:
De Engelstalige wikipedia, en de pagina waarnaar ik verwees steunt op wetenschappelijke bronnen. Neerbuigend doen over wiki is al een paar jaar passé.
De kwaliteit van de pagina's van Wikipedia is variabel. Ik doe daar helemaal niet neerbuigend over, maar filosofie haalt men niet uit encyclopediën, maar door auteurs gedurende jaren te bestuderen door hun werken zelf te lezen, i.p.v. zich te baseren op simplistische samenvattingen die nooit recht kunnen geven aan de complexiteit van een heel leven aan denkarbeid door de meest briljante geesten uit de geschiedenis der mensheid.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 24 februari 2015, 11:00   #2112
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, want anders krijg je geen antwoord. Dus je bent wel degelijk verplicht om mijn regels te volgen, als je een antwoord wil.

Nu kan je zeggen: maar ik wil helemaal geen antwoord. Maar in dat geval ben je gek. Een normaal mens stelt een vraag om een antwoord te ontvangen.
Zo gek is het toch niet, vermits je hoe dan ook antwoorde.

Citaat:
Omdat ik nadenk. Zou jij ook eens moeten proberen.
De stelling ''als kallikles orthodox marxist is, is chomsky ook orthodox marxist'' slaat nergens op.

Citaat:
Neen. Uiteraard niet. Dat is toch wel het ABC hoor. In het Marxisme heb je niet alleen de productiekrachten maar ook de productieverhoudingen. Technologisch determinisme vergeet de klassenstrijd in de analyse. Of zou je durven beweren dat Marx de klassenstrijd vergat?
Ik bracht u aanvankelijk dan ook niet onder bij het technologisch determinisme, maar bij het orthodox marxisme. Technologisch determinisme past perfect binnen het marxisme, wat niet wil zeggen dat het exact hetzelfde is. Nu doe je alsof ik een foute beschrijving gaf van marxisme of orthodox marxisme, wat ik niet deed. In dat soort kinderachtige spelletjes ga ik niet mee.

Citaat:
De kwaliteit van de pagina's van Wikipedia is variabel. Ik doe daar helemaal niet neerbuigend over, maar filosofie haalt men niet uit encyclopediën, maar door auteurs gedurende jaren te bestuderen door hun werken zelf te lezen, i.p.v. zich te baseren op simplistische samenvattingen die nooit recht kunnen geven aan de complexiteit van een heel leven aan denkarbeid door de meest briljante geesten uit de geschiedenis der mensheid.
Een encyclopedie kan perfect een omschrijving bieden van ideologische stromingen.
Oud 24 februari 2015, 11:22   #2113
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo gek is het toch niet, vermits je hoe dan ook antwoorde.
Let toch op je spelling, man. Je wou een antwoord op de vraag wie van wie de dubbelnick was. Met dat soort vragen hou ik me niet bezig, geheel los van het feit dat ik weet dat jij een dubbelnick van Nietzsche bent.

Citaat:
De stelling ''als kallikles orthodox marxist is, is chomsky ook orthodox marxist'' slaat nergens op.
Les 1 in het argumenteren: "Wat je zegt, slaat nergens op." is geen valabel argument.

I.p.v. dat soort welles-nietes spelletjes, stel ik je liever de volgende vraag: beschouw jij Noam Chomsky als een "orthodox Marxist"? Er zit geen valsstrik in deze vraag, ik probeer gewoon eerlijk een mogelijk misverstand tussen ons uit de weg te werken.

Citaat:
Ik bracht u aanvankelijk dan ook niet onder bij het technologisch determinisme, maar bij het orthodox marxisme. Technologisch determinisme past perfect binnen het marxisme, wat niet wil zeggen dat het exact hetzelfde is. Nu doe je alsof ik een foute beschrijving gaf van marxisme of orthodox marxisme, wat ik niet deed. In dat soort kinderachtige spelletjes ga ik niet mee.
Technologisch determinisme past niet in het Marxisme. Een sleutelbegrip in het Marxisme is de klassenstrijd.

Citaat:
Een encyclopedie kan perfect een omschrijving bieden van ideologische stromingen.
Je kan het denken van iemand als Marx niet reduceren tot "ideologische stromingen". Een ideologische stroming is overigens dikwijls zo'n misverstand gebaseerd op een samenvatting in een encyclopedie. Nogmaals het denken van de meest subtiele geesten der mensheid kan je pas begrijpen als je jaren hun teksten leest en ze tot je laat doordringen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 24 februari 2015, 11:43   #2114
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Let toch op je spelling, man. Je wou een antwoord op de vraag wie van wie de dubbelnick was. Met dat soort vragen hou ik me niet bezig, geheel los van het feit dat ik weet dat jij een dubbelnick van Nietzsche bent

Les 1 in het argumenteren: "Wat je zegt, slaat nergens op." is geen valabel argument.
In dat soort zever heb ik geen zin jongen.

Citaat:
I.p.v. dat soort welles-nietes spelletjes, stel ik je liever de volgende vraag: beschouw jij Noam Chomsky als een "orthodox Marxist"? Er zit geen valsstrik in deze vraag, ik probeer gewoon eerlijk een mogelijk misverstand tussen ons uit de weg te werken.
Uiteraard niet. Hoe kom je er bij dat ik hem als dusdanig beschouw?

Citaat:
Technologisch determinisme past niet in het Marxisme. Een sleutelbegrip in het Marxisme is de klassenstrijd.

Marxisme is veel meer dan ''klassenstrijd''. Technologisch determinisme past uiteraard wel bij het marxisme. Vermits technologische ontwikkelingen hebben bijgedragen tot de veranderende productieverhoudingen. Of ben je zo ver radicaal dat je de 'leer' van Marx als iets abstract beschouwd, geheel los van de proletarisering in de 19de eeuw? Trouwens jij bent hier degene die geheel foutief mijn eerder gegeven beschrijving van 'orthodox marxisme' afdeed als ''nee, dat is eerder technologisch determinisme'', terwijl er in dat stukje ook duidelijk over ''productive forces wordt gesproken. Bovendien is het niet verboden om verder te lezen als er een link wordt geplaatst. Waarom niet gewoon antwoorden met waarom je jezelf al dan niet als orthodox marxist beschouwt? Nee, liever allerlei stromannen opzetten.

Laatst gewijzigd door mvd : 24 februari 2015 om 11:49.
Oud 24 februari 2015, 11:46   #2115
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je kan het denken van iemand als Marx niet reduceren tot "ideologische stromingen". Een ideologische stroming is overigens dikwijls zo'n misverstand gebaseerd op een samenvatting in een encyclopedie. Nogmaals het denken van de meest subtiele geesten der mensheid kan je pas begrijpen als je jaren hun teksten leest en ze tot je laat doordringen.
Dat is exact wat een orthodox marxist zou zeggen. Immers, de theorieën van Marx zijn pure wetenschap eh.
Oud 24 februari 2015, 11:50   #2116
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard niet. Hoe kom je er bij dat ik hem als dusdanig beschouw?
Man, man, man... Het was een open vraag. Een vraag stellen zonder een antwoord te suggereren, ken je dat? Waarom moet je al je vragen beginnen met "Hoe kom je erbij dat..."?

Maar ik vermoedde wel dat ik je "neen" zou zeggen.

Dan heb ik een andere vraag voor jou: waaruit maak je op dat ik het oneens ben met Chomsky op die punten waarin hij afwijkt van "de Marxistische orthodoxie"?

(Wat dat laatste ook moge zijn, want Chomsky heeft Marx wél gelezen en niet alleen de pagina in de encyclopedie, het is waarschijnlijk dat Chomsky dichter bij het levende denken van Marx staat dan de karikatuur die sommigen die zich "orthodox Marxist" noemen, ervan maken.)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 24 februari 2015, 11:54   #2117
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is exact wat een orthodox marxist zou zeggen. Immers, de theorieën van Marx zijn pure wetenschap eh.
Neen, zoals ik al drie keer heb gezegd, de geschriften van Marx getuigen van een levend denken, net zoals de geschriften van Nietzsche, Kant, Hegel, Kierkegaard... Om dat denken te begrijpen, moet je die teksten zelf lezen en moet je ook de maatschappelijke context en de tijdsgeest bestuderen. Dikwijls namen die mensen stelling t.o.v. de grote intellectuele debatten van hun tijd. Als je dan zonder kritische afstand hun denken zo maar gaat projecteren op de huidige periode, dan krijg je allerlei misverstanden en een van de mogelijke uitkomsten is dat je dan een gefossiliseerde, dogmatische orthodoxie krijgt.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 24 februari 2015, 12:00   #2118
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, zoals ik al drie keer heb gezegd, de geschriften van Marx getuigen van een levend denken, net zoals de geschriften van Nietzsche, Kant, Hegel, Kierkegaard... Om dat denken te begrijpen, moet je die teksten zelf lezen en moet je ook de maatschappelijke context en de tijdsgeest bestuderen. Dikwijls namen die mensen stelling t.o.v. de grote intellectuele debatten van hun tijd. Als je dan zonder kritische afstand hun denken zo maar gaat projecteren op de huidige periode, dan krijg je allerlei misverstanden en een van de mogelijke uitkomsten is dat je dan een gefossiliseerde, dogmatische orthodoxie krijgt.
Is dat niet paradoxaal?
Marx, Nietzsche, Kant, Hegel en Kierkegaard getuigen van een levend denken, maar men mag ze niet projecteren naar de huidige periode?

Hoe kan men dat denken dan "levend" maken?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 12:03   #2119
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is dat niet paradoxaal?
Marx, Nietzsche, Kant, Hegel en Kierkegaard getuigen van een levend denken, maar men mag ze niet projecteren naar de huidige periode?

Hoe kan men dat denken dan "levend" maken?
Advies aan allen: neem uw tijd alvorens te reageren. Er staat "als men die zonder kritische afstand projecteert naar de huidige periode". Net erboven wordt uitgelegd wat die kritische afstand o.a. inhoudt: "Om dat denken te begrijpen, moet je die teksten zelf lezen en moet je ook de maatschappelijke context en de tijdsgeest bestuderen."

Ergo: als je grote denkers én hun maatschappelijke context bestudeert, dan kan je wél interessante parallellen maken naar de huidige situatie, maar steeds met een kritisch oog voor wat sindsdien is veranderd én voor wat hetzelfde is gebleven.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 24 februari 2015 om 12:05.
Oud 24 februari 2015, 12:08   #2120
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nogal evident allemaal.............
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be